بازدید 20292

مجلس نمایندگان و دفتر نخست وزیری عراق در کنترل مخالفان

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق دفتر خود را ترک کرد و به منطقه‌ای امن در بغداد منتقل شد. پلیس عراق به دنبال ورود صدها تظاهرکننده به منطقه امنیتی و اشغال ساختمان مجلس این کشور توسط آنان، وضعیت فوق‌العاده در بغداد اعلام کرد و تدابیری برای کنترل ورود به این شهر به اجرا گذاشت... پروازهای ایران از فردا صبح از بغداد به نجف منتقل خواهد شد. تقریبا همه راه های خروجی بغداد بسته شده است.
کد خبر: ۵۸۵۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵ 30 April 2016
سلسله تحرکات طرفداران مقتدی صدر در بغداد به نقطه بحرانی رسیده و گروهی از طرفداران این روحانی ساعاتی پیش کنترل مجلس نمایندگان عراق را در اختیار گرفتند و در این محل تحصن کردند و پس این اتفاق، خبرهایی غیررسمی از ورود گروهی از این تظاهرت‌کنندگان به دفتر حیدر العبادی نخست وزیر عراق حکایت داشت.

به گزارش «تابناک»؛ تحصن مقتدی صدر و طرفداران از چندی پیش در منطقه الخضرا و در اعتراض به آنچه مقتدی صدر فساد در دولت می‌خواند، آغاز شد؛ رویکردی که منجر به کناره گیری نوری مالکی از قدرت شد اما مقتدی صدر با حیدر العبادی نیز نتوانست کنار بیاید و خواستار تغییرات گسترده مدیران دولت و همچنین تغییر قوانین عراق شد و از طرفدارانش خواست تا زمانی که پارلمان و دولت عراق به این خواسته‌ها تن ندادند، از فشار آوردن به دولت و مجلس عراق دست نکشند.

مجلس نمایندگان و دفتر نخست وزیری عراق در کنترل مخالفان

در همین راستا این تجمع تا امروز در منطقه سبز بغداد که به واسطه حضور نهادهای حساس عراق و سفارتخانه‌های خارجی از ملاحظات امنیتی ویژه‌ای برخوردار است، برقرار بود و امروز با یک اتفاق غیرمنتظره مواجه شد که بی‌ارتباط با تصمیم امروز پارلمان عراق نبود. قرار بود امروز در پارلمان عراق درباره تعدادی از وزرای پیشنهادی «حیدر العبادی» نخست وزیر این کشور رأی گیری صورت گیرد که با اقدام جریان صدر در تحریم این جلسه، پارلمان روز سه شنبه آتی تشکیل جلسه خواهد داد.

امروز در اعتراض به عدم توجه پارلمان به خواست مقتدی صدر، طرفدارانش مجلس قانون گذاری این کشور را اشغال کردند و سپس به دفتر نخست وزیری عراق رفتند و این دفتر را نیز اشغال و اقدام به تحصن در هر دو مکان کردند. همزمان با این وقایع، طیف وسیعی از طرفداران مقتدی صدر وارد بغداد شدند که شرایط امنیتی این کشور در حال جنگ را بیش از پیش درگیر بحران نمود.

به دنبال ورود تظاهرکنندگان به منطقه سبز، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق دفتر خود را ترک کرد و به منطقه‌ای امن در بغداد منتقل شد. عبادی دستور مقابله با هرگونه تعرض به اموال عمومی را صادر کرد و با توجه به حجم تجمع کنندگان، پلیس با گاز اشک آور و شلیک هوایی تلاش کرد از ورود بیشتر معترضان به منطقه الخضرا جلوگیری کند.

مجلس نمایندگان و دفتر نخست وزیری عراق در کنترل مخالفان

پلیس عراق، وضعیت فوق‌العاده در بغداد اعلام کرد و تدابیری برای کنترل ورود به این شهر به اجرا گذاشت. تدابیر و اقدام‌های امنیتی گسترده‌ای در اطراف مراکز اداری و امنیتی و بانک‌ها اجرا شد.


2:00 بامداد یکشنبه- فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق از رؤسای سه گانه و رهبران سیاسی این کشور خواست تا امروز (یکشنبه) نشست فوری را برای بررسی یورش هواداران مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق به مقر پارلمان و اجرای اصلاحات مطلوب و بررسی راه‌های مناسب برای اجرای فوری اصلاحات مقرر شده برگزار کنند.

معصوم همچنین در بیانیه‌ای گفت: ما از تمامی مردم به ویژه تظاهرکنندگان می‌خواهیم آرامش را حفظ کرده و به قانون پایبند بوده و خویشتن‌داری پیشه کنند و به اعضای پارلمان و کارمندان و املاک عمومی و خصوصی و تخلیه مقر پارلمان حمله نکنند.

وی گفت: من از نخست‌وزیر، نمایندگان پارلمان و رهبران فراکسیون‌ها می‌خواهم اصلاحات وزارتی مطلوب و اصلاحات سیاسی، امنیتی و اداری و مبارزه با فساد را اجرا کنند. ما تأکید می‌کنیم که از بین بردن نظام سهمیه‌بندی حزبی و طایفه‌ای مساله مهمی است که نباید آن را به تأخیر انداخت.

معصوم تأکید کرد: پیروزی در جنگ علیه تروریسم حفاظت از ثبات عراق و منافع و جایگاه و هیبت آن در میان جامعه بین‌المللی را می‌طلبد. همگان باید به اصول مذاکره دموکراتیک و حفظ امنیت پایبند باشند.

23:03- خبرگزاری فرانسه گزارش داد، یک عکاس خبرگزاری فرانسه روز شنبه اعلام کرد معترضان عراقی که بسیاری از آنها حامیان مقتدی صدر هستند در حال ترک ساختمان پارلمان عراق هستند. این عکاس گفت اعضای تشکیلاتی موسوم به «گردان های صلح» متعلق به صدر را دیده است که به معترضان دستور می‌دادند از پارلمان عراق بیرون بروند.

22:51- ائتلاف ملی عراق، نشست فوق العاده ای برای بررسی آخرین تحولات کشور برگزار کرد.

22:10- مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق با آیت الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالی قدر شیعیان عراق در مقر اقامت ایشان در نجف اشرف دیدار کرده است.

22:04- تعدادی از قانون گذاران عراق در اثر هجوم تظاهرات کنندگان به ساختمان پارلمان این کشور در بغداد، مجروح شدند.

22:00- وضع بغداد به حالت عادی باز گشته و حرکت خودروها در سطح شهر عادی شده است و فقط اطراف منطقه سبز بسته شده است

21:47- رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد: پروازهای ایران از فردا صبح از بغداد به نجف منتقل خواهد شد. تقریبا همه راه های خروجی بغداد بسته شده است.

21:43- فواد معصوم رئیس جمهور عراق از تظاهرات کنندگان خواست تا با حفظ خویشتنداری به قانون پایبند باشند.

21:40- شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد سلیم الجبوری رئیس مجلس نمایندگان عراق از مقتدی صدر رهبر جریان صدر خواست معترضان را از ساختمان پارلمان خارج کند. وی در عین حال درباره فروپاشی دولت هشدار داد.

21:26- دفاتر سازمان ملل در بغداد نیز تعطیل شد.

21:25- سفارتخانه آمریکا در بغداد که در فاصله اندکی با پارلمان در منطقه سبز قرار دارد، تخلیه شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۰
عراق = پر
ظاهرا بهار عربی داره به تابستان عربی تبدیل میشه
این مقتدا صدر همونی است که ایت الله خویی را که به حرم حضرت علی پناه اورده بود با قمه تکه تکه کرد یک همچه موجودی فقط باید کشته بشه و بس
چرا تلویزیون مستقل ما هیچ خبری رو در این مورد پخش نمی کنه؟!
به این میگن آخوند انگلیسی
دسیسه کشورهای خارجبه. ....
نمیدونم چرا احساس میکنم مسئله ی نفوذ توی عراق هم هست و نفوذی هم شاید خود مقتدی صدر باشه که سالها در چهارچوب شیعه گری و ارادت به فقها و مجتهدین الان کم کم داره خودشو نشون میده.
آخه اصلا موقعیت و زمان خوبی نبود برای این کار چون تحلیلگران دارند میگن این کار بسیار به ضرر عراق تمام خواهد شد.
ای کاش کمی صبر میک رد.
پس اونجا هم دلواپس داره!!
این مقتدی صدر چجور موجودیه؟! آخه در شرائطی که در حال حاضر عراق داره این چه کاریه؟ چه توجیهی می تونه داشته باشه؟
صدام کجايي بیا که نعمت بودي ...
مقتدی صدر آب در هاون دشمنان میریزد و از این شلوغیها تنها نیروهای داعش سود خواهند برد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
جمله ات با نتيجه مورد درخواستت همخواني ندارد
اينم گنده لات عراق شده !!!!
حکومت فرقه ای با گرایشات تند وتیز ویکطرفه مذهبی توام با تعصبات کور وتحجر را مردم پذیرا نتوانند بود دین ومذهب وایمان واعتقاد بجای خود وحکومت مردمی وسیاست ومدیریت وانسجام ووحدت ارضی وملی وقومی هم بجای خود برای کشور هایی کثیر المله وکثیر المذهب
این کارها به نفع کشور جنگ زده عراق نیست
این کارها به نفع داعش است
و در اخر
بهتر است ایران هیچ دخالتی در امور کشور عراق نکند که بعدا مشکل ساز خواهد شد و همه کاسه کوزه ها سر ایران خواهد شکست
این آقای مقتدی صدر معلوم نیست فازش چیه اگه شیعه است چرا داره با دولت شیعه مقابله میکنه اگه میشه راجع به ایشون بیشتر توضیح بدین
مقتدی صدر کشور عراق را به دست گروهکش به نابودی می برد
درود بر این عالم انقلابی و مترقی تشیع علوی ، که حتی مصلحت جنگ داخلی که همشیه دست آویز و سر پوش حاکمیت هاست نتوانست او را در مبارزه با منکر حتی به اندازه یک قدم عقب براند ، مرگ بر زر و زور و تزویر
پاسخ ها
ذوالفقاری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
با سلام و احترام ، نظر دهنده محترم .
1- مرگ بر زر و زور و تزویر
2- درود بر این عالم انقلابی و مترقی .
ولی بصیرت ندارد . لذا 2 شعار بالا زمانی قابل تحقق است که بصیرت وجودداشته باشد که متاسفانه .............
موفق باشید انشاء الله
کار انگلیس هاست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل