بازدید 10951

مدیران خصولتی، انتصاب دولتی، مزایای خصوصی

با اجرای اصل چهل و چهار و آغاز خصوصی سازی در ادبیات مدیریتی کشور، واژه جدیدی به نام خصولتی ایجاد شد. خصولتی‌ها مثل شتر مرغ هستند؛ اگر بگویی شیر بده می‌گویند، مرغیم و اگر بگویی تخم بگذار می‌گویند شتریم. مزایای هر دو بخش را دارند و معایب آن را خیر. در انتصاب مدیران خصولتی روابط بر ضوابط پیشی می‌گیرد و اصولا شایسته سالاری مد نظر قرار نمی‌گیرد (مگر موارد استثنا) امکانات گسترده دولتی در اختیار آنان است و محدودیت های نظارتی وجود ندارد.
کد خبر: ۵۸۵۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴ 02 May 2016
با اجرای اصل چهل و چهار و آغاز خصوصی سازی در ادبیات مدیریتی کشور، واژه جدیدی به نام خصولتی ایجاد شد. خصولتی‌ها مثل ش‌تر مرغ هستند؛ اگر بگویی شیر بده می‌گویند، مرغیم و اگر بگویی تخم بگذار می‌گویند شتریم. مزایای هر دو بخش را دارند و معایب آن را خیر. در انتصاب مدیران خصولتی روابط بر ضوابط پیشی می‌گیرد و اصولا شایسته سالاری مد نظر قرار نمی‌گیرد (مگر موارد استثنا) امکانات گسترده دولتی در اختیار آنان است و محدودیت‌های نظارتی وجود ندارد. حقوق مدیران شایسته و بهرور بخش خصوصی را دریافت می‌کنند، ولی بهروری در کار نیست. خلاصه بخش خصولتی آخرین میخ‌ها را بر تابوت خصوصی سازی در کشور می‌زند.

به گزارش تابناک اقتصادی، احمد توکلی در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت: «به فلان مسئول عالی رتبه دولتی اعتراض کردم که چرا باید ۳۵ میلیون تومان حقوق ماهانه دریافت کنی؟ گفت: من نه سهام دارم و نه کار اقتصادی می‌کنم و نه درس می‌دهم. اگر این حقوق را نگیرم، باید این کار را‌‌ رها کنم. گفتم: مگر چقدر خرج داری که به کمتر از این راضی نیستی؟.... حرف بینمان زیاد زده شد. آخر سر گفت: به خاطر شما ۷ میلیون تومان از حقوقم را کم می‌کنم و رفت». این در حالی است که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی چند شب پیش در برنامه ویژه خبری از حقوق چهل تا پنجاه میلیون تومانی مدیران بانکی خبر داده بود.

در حالی مسئولان عالی رتبه دولتی به روایت آقای توکلی از دریافت حقوق سی و پنج میلیونی ناراضی هستند که حقوق یک کارگر با اینکه به فرموده رئیس جمهور برای اولین بار از تورم پیشی گرفته، تنها به هشتصد و دوازده هزار تومان در ماه می‌رسد، کارگرانی که هم سهام دارند هم کار اقتصادی می‌کنند و هم درس می‌دهن.د مردان و زنانی که سهام عدالت دارند ولی به فراموشی سپرده شده کار اقتصادی می‌کنند تا روزگار بگذرانند و درس مردی و مردانگی می‌دهند به آنان که حقوق روزانه‌شان بیش از یک ماه آنان است.

اما سر منشأ این مسأله کجاست و چرا این همه تفاوت در پرداخت وجود دارد؟ مگر نظام هماهنگ حقوق بر پرداختهای دولتی نظارت ندارد؟

پس از اجرای اصل چهل و چهار و در راستای خصوصی سازی دولت‌ها به جای رد دیون خود به طلبکاران، سهام شرکت های تحت مالکیت خود را واگذار کردن به مرور صندوق های بازنشستگی و بخشهای عمومی غیردولتی و... که از جمله طلبکاران دولت هستند، مجموعه‌ای از شرکتهای ورشکسته دولتی را تحت تملک خود درآوردند. شرکت هایی که تا پیش از این از منابع عمومی تغذیه می‌کردند، دیگر می‌بایست روی پای خود می‌ایستادند و هین باعث می‌شود که روزگار اداره این شرکت‌ها سخت و سخت‌تر شود و پس از مدتی با اضافه شدن حجم بدهی‌ها، شرکت‌ها به سمت تعدیل منابع انسانی قدم می‌گذارند، بعد از تعدیل نیروی انسانی اگر شرکت‌ها قدرت بازگشت به عرصه رقابت را نداشته باشند اعلام ورشکستگی می‌کنند و این نقطه آغاز مرثیه‌ای بزرگ است که عموما به سر بنگاه های کوچک و متوسط دولتی خصولتی سازی شده می‌آید.

اما قصه برای بنگاه های بزرگ متفاوت است. در صنایع بزرگ به خاطر ابعاد سیاسی و اجتماعی این بنگاه‌ها معمولا تلاش می‌شود تا به هر نحو ممکن این مجموعه‌ها سر پا نگه داشته شوند که به عنوان مثال می‌توان به وام خرید خودرو در سال گذشته اشاره کرد. نکته قابل توجه اینکه در بیشتر این بنگاه‌ها آنچه در هر صورت دچار هیچ خللی نمی‌شود، پرداخت های مدیریتی و پاداش هیأت مدیره و مواردی از این دست است؛ حال اینکه ممکن است حقوق کارگران آن مجموعه مدت‌ها باشد که پرداخت نشده. (البته موادی هم استثنا وجود دارد)

انتصاب مدیران و هیأت مدیره‌ها در این شرکت‌ها اصولا تابع روابط است. برادر‌زاده فلان وزیر پسر فلان نماینده مجلس و افرادی از این دست افراد شایسته‌ای هستند که مدیریت این شرکت‌ها را در دست می‌گیرند و چون این شرکت‌ها دیگر خصوصی به حساب می‌آیند، محدودیتهای دولتی در پرداخت حقوق را نخوهند داشت و می‌توانند حقوق مناسبی به این افراد شایسته پرداخت کنند.

این گونه است که اگر از آنان بپرسی چرا شرکت تحت مدیریت شما بهره ور نیست و ورشکسته است می‌گویند، ما دولتی هستیم و اگر از آن‌ها بپرسی چرا حقوق چند ده میلیونی و پاداش عملکرد و پاداش هیأت مدیره دریافت می‌کنید، می‌گویند ما بخش خصوصی هستیم، ما کار اقتصادی نمی‌کنیم، ما سهام نداریم، ما درس نمی‌دهیم و... .

اینجاست که یاد آن مثل معروف می‌افتیم که؛

قربون برم خدا را یک بام و دو هوا را
یک بر بوم زمستون یک بر بوم تابستون
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۳۶
سهام عدالت چی شد
نماینده سهام عدالت تو بنگاههای اقتصادی چه کسانی هستند
اینها از مصادیق انتصابات بخش دولتی در بخش خصوصی است که حاصل اون بخش خصولتیه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
توی هیات مدیره شرکتها برای هرجلسه میلیون ها تومن حق جلسه و میلیاردها تومن پاداش می گیرند نگاهی به کدال شرکت ها بنداز تا متوجه بشی
میشه مدیر سی و پنج میلیونی رو معرفی کنین
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
داداش مگه یک نفر اینطوریه خب
این همه شرکت
کدو مدیرعامل بانک پنجاه میلیون میگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
اکثرشون ....
حقوق ماهانه مدیر عامل یک نهاد عمومی غیر دولتی بیش از هفتاد میلیون تومان است به این اضافه کنید مطب خصوصی ایشان را بعلاوه کار در بیمارستان همان نهاد بعلاوه پاداش از بیش از 360 شرکت زیر مجموعه و ..... به قول یکی از دوستان دریافتی ایشان بیش از سیصد میلیون در ماه است و دیگری میگفت بلکم بیشتر......!
من نمیفهمم چرا مدیر عامل یک شرکت بزرگ یا نهاد دولتی نباید حقوق بالا بگیره!!! اتفاقا اگه حقوق بالا بگیره و تامین باشه دزدی نمیکنه.چطور یک پزشک درآمد 200 میلیونی داشته باشه اشکال نداره ولی مدیر حقوق بالا داشته باشه عیب داره.جای اینکه حقوق کسی و بیارین پایین حقوق بقیه رو ببرین بالا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
خب بگیره ولی اول تکلیفشو روشن کنه اگه دولتیه بیخود می گیره اگه خصوصیه نوش جانش. یا شتر باش ببر یا مرغ باش بپر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
عزیز آدمیزاد حریص است. حریص هم که نباشه حقوق بالا بگیره تازه فکر تامین آینده فرزنداش و ... میفته.
آقا به داد فارس وخوزستان برسید
تابناك شما هم مانند سوپاپ اطمينان جامعه عمل ميكنيد بقول شاعر
خانه از پي ويران است. خواجه در فكر نقش ايوان است وقتيكه ٨٠ درصد اقتصاد دولتى است و بخش نظامى هم فعاليت اقتصادى ميكند و مكلف به تامين امنيت اقتصادى است مثلا جلو گيرى از ورود كآلاى قاچاق و .... هم بنحو ي تو حديث مفصل بخوان از اين مجمل حالا مديران شايسته يا همين كه شما نوشته ايد چه فرقى ميكند ......
شرکت آب وبرق.... پنج سال پیش به بخش خصوصی واگذار شد با یک مبلغ بسیار پایین باوجوداینکه درآمدبسیاربالایی داره به دروغ دم از بدهکاری میزنن تا اعلام ورشکستگی کنن و هرسال از حقوق پرسنل میزنن..بایستی پنج درصدسهام به پرسنل واگذار میکردن ولی کمتراز یک درصد به پرسنل دادن تا حق رأی دست خودشون باشه...به هرجا وهرکسی هم شکایت کردیم اولش میگن حق باشماست ولی بعداز رایزنی گردن کلفتها پرونده رو عفب میندازن
دست مریژاد از این متن.
من ماندم چطور یک مدیر که تابع استخدام دولتی است و از خدمات دولت استفاده میکند وباید حافظ منافع دولت باشد و از طرف دیگر با ید دنبال سود آوری باشد برای سهامداران. چگونه بین این دو تعادل برقرار میکند. چون برای دفاع از حقوق بخش خصوصی باید در مقابل دولت بایستد. پاداش بماند.شما بفرمایید.
از مطالب ارزشمند سپاسگزارم
وجود برخی مدیران وابسته اشراف گرا با روحیه کارمندی و فاقد توان تحول زایی عامل دلسردی منابع انسانی است و سازمانها خصلتهای شتر مرغ گرفته اند عدالت اسلامی در خور نظام معظم و عزیزمان نیست
خصوصی سازی به مفهوم واقعی در کشور ما ایحاد نشده و با مناقع اقلیتی که اقتصاد کشور را به صورت رانتی بین خود تقسیم نموده اند سازگار نیست و باید شاهد فساد گسترده و تبعیض باشیم. مشکل ما اشکال ساختاری است که باید حل شود .
آقای توکلی عزیر به موضوع مهمی اشاره کردید ولی این تکنیک خصولتی هم یکی دیگه از ابتکارات استاد احمدی نژاد بود که تا سالها نمیشه از شرش خلاص شد و جنگیه بین جناح ها برای کسب مدیر عاملی این بنگاه ها
شما هم برادر من دستت کوتاه شده الان جیغ میزنی تا حالا کجا بودی؟
برويد ببينيد همين حالا مديرعامل اولين واحد بزرگ صنعتى كشور كيه و نسبتش با يك وزير فعلى چيه و چند ساله و داراى چه رزومه اى هست ؟بعد عوض شاخ برج روى سرتون سبز ميشه
شهدا شرمنده ایم
یک سری هم به شرکتی پایش ن.. بزنید......
این مقاله شرح حال مدیران فعلی ذوب .... است که در حال نابودی آن هستند
پس فکر می کنید علت تخریب تدریجی کشور چیست؟ مدیر دولتی هرگز برای عدم پیشرفت واحد تحت فرمانش مواخذه و برکنار نمی شود بهمین دلیل است که آقایان به بسته بودن کشور علاقه دارند، ..... اگر خودروساز خارجی با سرمایه و مدیریت خودش در این کشور حضور پیدا کند چه جایی برای مدیر دولتی باقی است؟ اگر تولید کننده خارجی با سرمایه و مدیریت خودش در این کشور حضور داشته باشد کدام کالای ایرانی خریدار دارد؟ کارگر خیاط ایرانی را با چندین برابر دستمزد به ترکیه می برند آنگاه پوشاک ترکیه کیفیت بسیار بالاتر از ایرانی و بخصوص قیمت پایین تر دارد، چه علتی بجز سوء مدیریت در جای جای مملکت می تواند داشته باشد، مدیرانی که فقط شعار می دهند ولی در عمل از هر دشمنی، دشمن ترند.
اونوقت ما هنوز حقوق چند غازمون رو از شرکت آب و فاضلاب روستایی نگرفتیم اسممون هم هست مهندس!
سلام بر دوستان خوب است دفتر مقام معظ رهبری کمیته نظارت بر عملکرد دستگاهها را تشکیل و از جوانان و وزیرای و مدیران گذشته از جوانان خادم و متعهد تحصیل کرده برای نظارت بر این شرکتهای خصولتی استفاده نمایند دیر است دیگر بخدا ایمان مردم دارد از دست میرود روح رسولااله این پست فطرت ها دارد ازرده میشود !! انوقت از فساد در عربستان و عراق و.. ... دم میزنیم به آقامون ، رهبر عزیز بفرمایید بخدا دیر است دیگر ... ببببخدا دیر است دیگر ما داریم این فجایع را در دست گاهها لمس میکنیم
الان درمانگاههای دولتی رو به دو سه نفر از خودشون واگذار میکنن تحت عنوان خصوصی سازی.در صورتیکه سه میلیارد تومان سالانه اعتبار میگیرن. بعد میارن چند نفر پزشک وماما رو با قرارداد هشتاد روزه بکار میگیرن. کل درامد درمانگاه و دو میلیارد از ان بودجه به جیب مبارک میره.
فقط برام جالبه آقای توکلی نطقش چرا الان باز شده اون زمان محمودخان خصوصی ساز سهام عدالت گستر پاک دست سکوت اختیار کرده بود
شما به مدیران زیر مجموعه اصل 44 شده صنایع نفتی هم سری بزنید بد نیست.
پتروشیمی خ... با ضرر انباشته 700 میلیاردی چرا به بخش خصوصی واگذار شد
الان هم که تعدیل نیروی انسانی نفرات رسمی را دارد و عملا کارخانه کلا تعطیل می باشد
احمد آقا سلام بیکار شدی یاد ما کردی

مخابرات این همه سال نیروی شرکتی دارد و خصوصی هم هست چرا حرف نزدی ما این چند سال با حقوق کم داریم زندگی می کنیم یادت رفت

هیچ کس را هم جذب نمی کند جذب فقط برای یه عده خاص است کی و چه کسی باید جلوی اینها رابگیرد خدا می داند
به بانک مرکزی هم سری بزنید اونجا بیشتراز این حرفا بخور بخوره.
بانکک پارسیان که شایعات عجیبی در خصوص وضع اسف بار مالی ان میگویند و شرکتهای ورشکسته تابعه فراوانش مثال زدنی است هنوز مدیران با حقوق های عجیب و غریب دارد ...... کسی میتواند فکری کند الان بکند
شیر تو شیر نیست اوضاع ما ملت بزرگ ایران؟
باسلام
ازشما متشکرم که درد وواقعیات تلخ جامعه را مطرح میکنید اگر مایل بودید من هم اطلاعات خوبی در این زمینه دارم وحاضرم با رسانه تابناک همکاری نمایم البته هیچ چشمداشت مالی ندارم
سلام
لطفا سری به حقوق دریافتی کارکنان شرکت زیرساخت زیرمجموعه وزارت ارتباطات بزنید
کارمند جز آن حداقل 5 میلیون دریافتی در ماه دارد
من مدرک کارشناسی ارشد دارم و کارمند رسمی دولت مبلغ دریافتی ماهانه 3 میلیون حقوق میگیرم و برای تدریس در یک ترم بابت 2 واحد درسی اکر کامل پرداخت شود 310000 تومان باز هم هشتم گرو نهم هست آنوقت این مقام عالی چطور محاسبه کرده و 7 میلیون حقوق کم کرده .فقط دلمان خوش است خدا ناظر است من که از حق خودم نخواهم گذشت
یادش به خیر می گویند اول انقلاب به یکی می گفتند پست بگیر می گفت فلانی از من بهتر است...
الان حضرت مستطاب مدیر دولتی که معلوم نیست با کدوم رانت و زد و بند یا زرنگ بازی خودش را کشیده بالا منت میگذاره که حالا 7 میلیون از 40 میلیون حقوق را به خاطر توکلی نمیگیرم...
متاسفانه به قول امثال همت و باکری بعد از ما مردم سه دسته می شوند یا پشیمان از انقلاب یا غرق در ثروت جویی یا دق می کنند.
برادر عزیزی که می گویی مدیران ارشد دولتی باید حقوق خوب بگیرند آیا ما ادعای ارزشی بودن و شیعه علی را نداریم. اگر مثل علی نیستیم لااقل شبیه باشیم.
حقوق کارگر با منت 812 هزار تومان حقوق مدیر بانک و بیمه ... از 40 تا 50 میلیون تا 80 میلیون!!!
اینها شعار نیست می توانید تحقیق کنید. کارایی خیلی هاشون زیر سواله. مدرک در پیت از فلان دانشگاه دست چندم یا مرکز آموزش مدیریت دولتی و آشنا بازی و فامیل بازی و به این و اون چسبیدن برای ارتقا، پاچه خواری و نظایر آن ...
مردم این چیزها را می بینند. بسیجی های واقعی می بینند و تاسف می خورند کار زیادی هم جز انتقاد از ایشان بر نمی آید ...
حتی اگر این پرداخت ها به ظاهر قانونی باشد با روح انقلاب و عدالت ناسازگار است. تامین اجتماعی به نقطه سر به سر رسیده بانک ها به نحوی دیگر و بیمه ایران و ... با زور حمایت منابع عمومی سر پا هستند... اون وقت این آقایون مدیران مدبر کارکشته پول کدوم ابتکار و تحول سازی شان را می گیرند. یعنی حلاله؟
متاسفانه خود مجلس هم با این قانون بی مصرف نظام هماهنگ پرداخت در این قضایا دخیل است. مجلس، دیوان محاسبات، شورای نگهبان، بیمه مرکزی، بانک مرکزی، شرکت نفت و ... هر یم به بهانه ای خود را از این قانون معاف کرده اند! کجای این هماهنگ است؟
80 درصد اقتصاد ما دولتی است و تا مدیران دولتی هستند این قضایا هم خواهد بود چون دیگر ارزش معنا ندارد و پر کردن جیب خیلی برای ما مهم تر است.
فراموش نکنیم که آن مدیران از همین جامعه هستند و خود ما هم به نوعی مقصر پرورش افراد پول دوست در این سال ها هستیم
تازه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس