بازدید 4313
گزارش ویژه

از اصلاحات فیفا تا بی خیالی مجمع فدراسیون ایران

در انتخابات ١٨ ارديبهشت فدراسيون فوتبال ايران، با توجه به سابقه سياسي سه كانديداي منصب رياست فدراسيون، راي مجمع به كانديداها مي تواند به نوعي راي گيري به اعمال تغييرات در ساختار فدراسيون نيز محسوب شود.
کد خبر: ۵۸۶۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸ 05 May 2016
در آخرین كنگره فیفا در تاریخ ٧ اسفند ماه سال ١٣٩٤ دو راي گيري انجام شد و در حالي كه توجه افكار عمومي بيشتر معطوف انتخاب رييس جدید فيفا بود اما در انتخابي بس مهمتر پيش از آن، ٢٠٧ فدراسيون عضو فيفا به بسته پيشنهادي اصلاحات راي مثبت دادند كه با هدف نوسازي فيفا جهت شفاف سازي و اعتماد بخشي جهاني به سازمان حاكم بر فوتبال تدوين شده بود.

 اگر چه بسياري از اين انتخابات خرسند بودند از ان سو كه بعد از مدتها انتظار موجب بركناري سپ پلاتر شده بود اما كارشناسان از ان جهت اميدوار بودند كه كل ساختار فيفا در شرف تغيير بوده و عملكرد اين سازمان را دستخوش دگرگوني بنيادين مي كرد.

اما خانم مويا داد Moya Dodd عضو كميته اجرايي فيفا، راي گيري در خصوص اين تغييرات بنيادين را مهمترين راي گيري در تاريخ فيفا دانسته و بيان داشت كه اين تغييرات كل فيفا را دچار تغيير كرده و ديدگاه جهانيان را نسبت به فيفا تغيير خواهد داد و دقيقا ان چيزي است كه فوتبال در حال حاضر بدان نياز دارد.

در گذشته انتخاب روساي فيفا تغيير عمده اي در سيستم حاكم ايجاد نمي كرد كه مركزي براي فساد و رشوه براي دهه ها بوده و دستگيري مقامات عالي رتبه فيفا  در سال گذشته مبين وجود اين فساد گسترده  در نهاد فيفا بوده است. هدف عمده اين تغييرات تقسيم قدرت بوده تا شرايطي ايجاد نمايد كه روند تصميم گيري اشكار باشد و تمام قوا در دستان رييس فيفا متمركز نباشد. 

در انتخابات ١٨ ارديبهشت فدراسيون فوتبال ايران، با توجه به سابقه سياسي سه كانديداي منصب رياست فدراسيون، راي مجمع به كانديداها مي تواند به نوعي راي گيري به اعمال تغييرات در ساختار فدراسيون نيز محسوب شود.

آيا مجمع عمومي مايل به اعمال تغييرات در ساختار فدراسيون منطبق با تغييرات بين المللي و دگرگوني هاي است كه در جامعه ايراني صورت گرفته و انتخابات رياست جمهوري سال ١٣٩٢ تبلوري از ان بوده يا مجمع ترجيح مي دهد كه ساختار فرسوده فدراسيون را حفظ كند؟

آيا ديدگاه مجمع نسبت به سال ٩٠ تغيير يافته و پيام اصلاحات به عمل آمده در فيفا را به درستي دريافته و همانند ساير فدراسيون هايي كه به تغييرات در فيفا راي دادند اين واقعيت را پذيرفته است كه اين ساختار كهنه ديگر كارايي ندارد؟ 

در بين كانديداها دو كانديداي از جريان دولت قبل كه حاميان وضع موجود بوده و با مهارت مي كوشند وابستگي هاي سياسي خود را تا حد ممكن پنهان سازند در مقابل كانديدايي قرار دارند كه پیش از آمدن دولت روحانی و پیروزی جریان اصلاح طلبي در انتخابات اخیر مجلس، از فدراسيون فوتبال رانده شده است. به همین دلیل بی تفاوتی دولت کنونی نسبت به انتخابات پيش رو چندان قابل هضم نیست و بعید است کابینه روحانی به این راحتی اجازه دهد كه فدراسيون فوتبال همچنان دست نخورده و با ترکیب قبلی به کارش ادامه دهد. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار