بازدید 3823

جام جم؛ دستمزد کم عامل حوادث کارگر

رحمت الله پورموسی‌، دبیرکل کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار در روزنامه جام جم نوشت: یکی از عمده مسائل مهم در کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، بحث ایمنی محیط کار است، اما این مساله حیاتی در کشور ما مغفول مانده است. آمار بالای حوادث ناشی از کار در کشور ما نشان می‌دهد که مسائل ایمنی در محیط کار، جدی گرفته نمی‌شود.
کد خبر: ۵۸۶۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۱ 07 May 2016
رحمت الله پورموسی‌،  دبیرکل کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار در روزنامه جام جم نوشت: یکی از عمده مسائل مهم در کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، بحث ایمنی محیط کار است، اما این مساله حیاتی در کشور ما مغفول مانده است. آمار بالای حوادث ناشی از کار در کشور ما نشان می‌دهد که مسائل ایمنی در محیط کار، جدی گرفته نمی‌شود.
در حالی که قانون به‌صراحت تاکید دارد که کارگر باید از وسایل ایمنی همچون طناب، کفش، لباس، کلاه و گوشی استفاده کند، اما در بسیاری از موارد شاهدیم که این وسایل در اختیار کارگر قرار داده نمی‌شود. همین اتفاق موجب شده هر ساله کارگران زیادی بر اثر حوادث کار، فوت کنند و چندین برابر هم دچار مصدومیت و از‌کارفتادگی شوند. این اتفاق، نه‌تنها کارگر را از چرخه تولید خارج می‌کند، بلکه وضعیت معیشتی خانواده این کارگران هم با مشکلات جدی مواجه می‌شود. نکته بسیار مهمی که شاید در ظاهر به حوادث ناشی از کار ارتباط نداشته باشد، بحث پایین بودن حقوق و دستمزد کارگران است. خیلی از کارگران به دلیل دستمزد پایین، مجبور به اضافه کاری‌های طولانی یا فعالیت در شغل‌های دوم و سوم هستند. این گروه از کارگران به دلیل تحلیل رفتن قوای جسمی و ذهنی، بیشتر در معرض حوادث کار قرار دارند؛ زیرا تمرکز کاری و آرامش لازم را در محیط کار ندارند. برای این گروه از کارگران، دستمزد بیشتر در اولویت ایمنی قرار دارد؛ برای این که نمی‌توانند با یک شیفت کار کردن، هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند. نباید فراموش کرد که بسیاری از محیط‌های کاری نیز بخصوص در صنعت ساختمان، برای فعالیت کارگران، امن نیست. با این حال، خیلی از دستگاه‌های تولیدی هم فرسوده هستند و همین مساله نیز به افزایش آمار حوادث کار منجر شده است. در این میان، آموزش و فرهنگ‌سازی، چه در حین کار و چه حتی قبل از جذب نیرو، می‌تواند فرهنگ خودمراقبتی را در محیط کار جا بیندازد. از سوی دیگر، در شرایطی که بسیاری از کارفرماها به نکات ایمنی محیط کار کم‌توجه هستند، افزایش دامنه نظارت‌ها می‌تواند تا حدودی از حوادث شغلی در حین کار بکاهد، اما در کشور ما این نظارت‌ها نیز به اندازه کافی وجود ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر