بازدید 6870
۶
کیوسک بین المللی «تابناک»؛

آمریکا حاضر به ارائه تضمین روشن درباره ایران نیست/ آمادگی روسیه برای ساخت رآکتورهای جدید در ایران

اعلام زمان احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات صلح سوریه، ارزیابی آمریکا از حضور نظامی روسیه در سوریه، عدم اطمینان بانک های اروپایی از تعامل با ایران، آمادگی روسیه برای ساخت رآکتورهای هسته ای جدید در ایران و استقبال اتحادیه عرب از پیشنهاد مصر درباره رژیم اسرائیل، از جمله مهمترین مطالبی است که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۹۰۵۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 19 May 2016
اعلام زمان احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات صلح سوریه، ارزیابی آمریکا از حضور نظامی روسیه در سوریه، عدم اطمینان بانک های اروپایی از تعامل با ایران، آمادگی روسیه برای ساخت رآکتورهای هسته ای جدید در ایران و استقبال اتحادیه عرب از پیشنهاد مصر درباره رژیم اسرائیل، از جمله مهمترین مطالبی است که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به سوریه اختصاص دارد. شبکه خبری «راشا تودی» اظهارات نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه را بازتاب داده که درباره زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات سوریه سخن گفته است. بر اساس این گزارش، استفان دی میستورا بعد از دیدار با سباستین کورتز، وزیر خارجه اتریش در وین، امکان برگزاری دور جدید مذاکرات سوری J سوری در ژنو بعد از ماه رمضان را بعید ندانست. وی درباره اوضاع میدانی در سوریه گفت که آتش بس در سوریه به میزان 50 درصد اجرا می شود و 250 هزار نفر از کمک های بشردوستانه برخوردار شده اند. دی میستورا گفته: «به میزان 50 درصد به آتش بس احترام گذاشته می شود و این در حالی است که قبلاً این رقم، صفر بوده است. ما می خواهیم این رقم را هشتاد تا نود درصد افزایش دهیم».

*****

در همین حال، یک مقام آمریکایی در ارزیابی خود از اوضاع میدانی سوریه، اعلام کرده که حضور نظامی روسیه در سوریه تاکنون تغییری نداشته است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، سرهنگ استیو وارن، سخنگوی آمریکایی ائتلاف بین المللی علیه داعش، گفته: «توانایی های نظامی روس ها در سوریه تقریبا به همان اندازه قبل یا مشابه به توانایی های این نیروها پیش از ماه مارس، یعنی زمانی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از خروج بخشی از نیروهای کشورش از سوریه خبر داد؛ نیروی هوایی روسیه همچنان در سوریه حضور دارد، مسکو همچنان نیروهای زمینی در سوریه دارد و واحدهای توپخانه روسیه نیز همچنان در سوریه هستند و به همه اینها باید نیروهای ویژه روس را نیز اضافه کرد که به نظامیان سوری مشاوره می دهند».

*****

اما بخشی از توجه مطبوعات بین المللی نیز به موضوعات مربوط به ایران است. خبرگزاری «رویترز» در مطلبی به موضوع اقدامات اخیر جهت اطمینان بخشی به بانک های اروپایی جهت تعامل با ایران پرداخته و می نویسد، اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا برای مشخص کردن ابهامات ایجاد شده به واسطه تحریم هایی که با یکدیگر همپوشانی دارند و همچنین معافیت های تحریمی، تلاش کافی انجام نمی دهد. آمریکا برای آن دسته از مدیران اجرایی بانک های اروپایی که درباره قانونی بودن فعالیت تجاری با ایران دچار سردرگمی شده اند، یک پاسخ ساده دارد: «تنها باید در این زمینه سؤال کنید». در این میان، 10 وکیل متخصص امور تحریم ها که معمولاً با اداره کنترل دارایی های وزارت خزانه داری آمریکا تعامل دارند، در اظهارات خود اعلام کردند، توصیه هایی که از این اداره دریافت می کنند، معمولاً مبهم و غیر دقیق است.

*****

اعلام آمادگی روسیه برای ساخت رآکتورهای هسته ای جدید در ایران، موضوعی است که خبرگزاری «اسپوتنیک» به آن پرداخته است. این خبرگزاری به نقل از یک منبع آگاه می نویسد، مهندسان شرکت «روس اتم» و همتایان ایرانی آن ها در حال طرح ریزی آغاز ساخت دو رآکتور هسته ای دیگر در نیروگاه هسته ای بوشهر تا پایان سال کنونی هستند. این منبع گفته: «ما منتظر هستیم تا ایرانی ها، تحقیقات لرزه شناسی را در محل اجرای طرح انجام دهند. پس از پایان این تحقیقات، تصمیم داریم عملیات ساخت را پیش از پایان سال آغاز کنیم». علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ماه گذشته اعلام کرد، عملیات ساخت این دو رآکتور در نیروگاه هسته ای بوشهر به دلایل فنی و همچنین نبود توافق در برخی حوزه ها به تعویق افتاده است. وی گفت: «ما به محض دستیابی به توافق، فعالیت را آغاز خواهیم کرد. انتظار داریم عملیات ساخت طی سال کنونی آغاز شود».

*****

در نهایت، موضوع طرح آشتی جویانه رئیس جمهور مصر در قبال رژیم اسرائیل و استقبال اتحادیه عرب از این طرح، مورد توجه پایگاه خبری «عربی 21» قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، کشورهای عضو اتحادیه عرب از پیشنهاد عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، برای تأمین امنیت رژیم اسرائیل استقبال کردند. احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب، چهارشنبه در یک گفت وگوی رسانه ای اعلام کرد: «ما از این پیشنهاد استقبال می کنیم. به نظر ما اکنون وقت آن رسیده که اعراب با اجماع به یک موضع واحد رسیده و برای تحقق آن در مسأله فلسطین گام بردارند». وی گفت: «مصر در حال حاضر ریاست اتحادیه عرب را بر عهده دارد؛ بنابراین، حق طرح پیشنهادها را در این زمینه دارد». وی با اشاره به تلاش های مصر برای پایان دادن به اختلافات بین گروه های فلسطینی ادامه داد: «به نظر ما، این پیشنهاد فرصت نقش آفرینی مصر در بحران جاری بین فلسطینیان و رژیم اسرائیل و تأمین منافع ملی را به دست می دهد».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۶
سلام
حالا که بد قولی آمریکایی ها روشن شد باید از بعضی افراد که اوایل کار نگران بدقولی آمریکا بودن و مسخره می کردیمشون عذرخواهی کنیم
مثل اینکه بهتر از ما آمریکا رو می شناسن
سلام.باید هزینه هر پروژه ای با روسها از محل درآمد آن تامین و تضمین شود وگرنه مثل نیروگاه بوشهر و قرارداد S300 ،آنها قرارداد را در پنج برابر زمان قرارداد اجرا کرده و بارها و بارها بر سر لغو آن با آمریکا مذاکره کرده و امتیاز گرفته و ایران را به بازی خواهند گرفت.تامین هزینه نیروگاهها از محل فروش برق و تضمین خرید برق تولیدی توسط دولت با حداقل قیمت منصفانه میتواند جلوی هر تاخیر و سو استفاده ای را بگیرد.
روسها این وسط دنبال سود خودشان هستند. ایران بدون تایید یا تکذیب باید هم اونا رو نگهدارند و هم قدرت چانه زنی خود رو در مقابل غرب بالا ببرند.
با سلام به سياستمداران عزيز مان
در رفتار منفعت طلبانه روس ها كه از دوران دور در هر زمينه اي ، با هر كشوري انجام ميدهند ، و با عنايت به اخبار اين چند روزه از طرف روس ها كه تمايل فروش تانك و ادوات دفاعي مدرن به ايران طبق قطع نامه سازمان ملل ندارند، چرا ما بايد ساخت يك راكتو هستي اي را با آن سود سرشار نصيب آنها مي كند را قبول كنيم تا بيست سال ديگه يك سازه غير مدرن تحويل بگيريم و هزينه هاي سنگيني به كشورمان تحميل كنيم.؟؟؟
مگر برا توليد برق از سوخت هاي پاك و ارزان قيمت مثل مزارع خورشيدي و توربين هاي بادي نمي شود استفاده كرد؟؟
و بجاي هزينه هاي گزاف و صرف زمان بلند ، شود در دانشگاه هاي و مراكز علمي كشور هزينه كرد تا كشور به حد از علم و دانش برسد كه نيازي به اين دول طمعكار و منفعت طلب نداشته باشيم.
به اميد آن روز
به نظر می رسه این اظهار نظر جناب استیو وارن در مورد باقی مونده توان نظامی روسیه در سوریه بیشتر حالت گله مندی باشه تا رساندن خبر . به نظر من نوعی توافق پشت پرده ای میون روسیه و آمریکا در خصوص روش و اهداف کار در سوریه حاصل شده .. درواقع باید گفت آمریکائیها اجازه دادند روسها ضربات محکم و سختی به داعش و النصره وارد کنه و بعد سر اون کلاه گذاشته و نسبت به پایان دادن به حضور در اونجا متقاعدش کنه .
راکتور نون و اب واسه مردم میشه!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر