بازدید 11519

فرضیات ضد و نقیض درباره علت ناپدید شدن هواپیمای مصری

با گذشت 24 ساعت از اعلام خبر ناپدید شدن یک فروند هواپیمای مصری، گزارش های ضد و نقیض درباره سرنوشت این هواپیما همچنان ادامه دارد. در این میان، در حالی که برخی منابع، از سرنگونی هواپیمای مذکور بر اثر عملیات تروریستی داعش سخن می گویند، هنوز هیچ منبع رسمی این موضوع را تأیید نکرده است.
کد خبر: ۵۹۰۷۱۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۶ 20 May 2016
فرضیات ضد و نقیض درباره علت ناپدید شدن هواپیمای مصریبا گذشت 24 ساعت از اعلام خبر ناپدید شدن یک فروند هواپیمای مصری، گزارش های ضد و نقیض درباره سرنوشت این هواپیما همچنان ادامه دارد. در این میان، در حالی که برخی منابع، از سرنگونی هواپیمای مذکور بر اثر عملیات تروریستی داعش سخن می گویند، هنوز هیچ منبع رسمی این موضوع را تأیید نکرده است.

به گزارش «تابناک»، صبح امروز منابع خبری اعلام کردند، یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس 320 متعلق به خطوط هوایی مصر، ساعت 23:09 به وقت محلی، فرودگاه شارل دوگل پاریس را به مقصد قاهره ترک کرد که دقایقی بعد و پس از چرخشی ناگهانی، در روی آب های مدیترانه ناپدید شد.

همزمان با انتشار این خبر و آغاز جست و جو برای یافتن نشانه هایی از هواپیمای مذکور، گمانه زنی ها درباره علت این ماجرا نیز آغاز شد که در این میان، با توجه به سابقه سرنگونی یک هواپیمای مسافربری روسیه در صحرای سینا در مصر توسط گروه تروریستی داعش، به سرعت توجه معطوف به احتمال تروریستی بودن ماجرا شد.

در این زمینه، ساعاتی پس از اعلام خبر، شریف اسماعیل، نخست وزیر مصر اظهار داشت که این کشور، احتمال عملیات تروریستی را در ناپدید شدن هواپیمای مذکور، رد نمی کند. با این حال، مقامات مصری تأکید کردند که تا زمان مشخص شدن دقیق ماجرا، از به کار بردن لفظ واقعه تروریستی برای این موضوع خودداری می کنند.

با توجه به این موضوع، امیدها به آن بود که با کشف لاشه یا بقایای هواپیمای مذکور، دلیل واقعه مشخص شود؛ اما با گذشت 24 ساعت از این ماجرا، هنوز بقایایی از هواپیما کشف نشده است. اوایل شب پنجشنبه، خبری اعلام شد، مبنی بر اینکه یونان از کشف لاشه هواپیما در جنوب جزیره «کاربائوس» خبر داده است؛ اما اندکی بعد، مقامات یونانی ضمن تکذیب این خبر، اعلام کردند، اشیای یافت شده متعلق به هواپیمای موردنظر نبوده است، حال آنکه مقامات مصری می گویند اطمینان دارند هواپیما در دریای مدیترانه سقوط کرده است.

اما بحث درباره احتمال تروریستی بودن ماجرا، اواخر وقت شب پنجشنبه و پس از آن بالا گرفت که الکساندر پورتینکوف، مدیر سازمان امنیت فدرال روسیه تأکید کرد، دلیل حادثه سقوط هواپیمای مصری، احتمالاً تروریستی است. همزمان، برخی رسانه های ایرانی اقدام به انتشار خبری به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک» کردند، مبنی بر اینکه داعش مسئولیت سقوط هواپیما را بر عهده گرفته؛ اما تا زمان تنظیم این خبر، دست کم در نسخه فارسی و انگلیسی این خبرگزاری چنین خبری به چشم نمی خورد.

گفتنی است، صبح پنجشنبه نیز سایت صهیونیستی «دبکا فایل» مدعی شده بود، هواپیمای مصری، توسط یک بمب ساعتی کار گذاشته شده توسط داعش منفجر و ساقط شده است. با وجود این، بخش انگلیسی خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از مقامات آمریکایی نوشته، هیچ گونه شواهدی مبنی بر انفجار بمب در هواپیما در دست نیست.

به این ترتیب، با وجود گذشت بیش از یک شبانه روز از واقعه سقوط هواپیمای مصری و مطرح شدن فرضیات گوناگون درباره آن، نه تنها دلیل اصلی این واقعه در هاله ای از ابهام است، بلکه هنوز نشانه هایی از هواپیمای «مفقود شده» نیز یافت نشده تا بر اساس آن بتوان درباره ماجرا قضاوت کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار