بازدید 21835

همایشی که برای تمسخر و توهین دولت برگزار شد

همایشی که در ابتدا برای شاد کردن و بیان انتقادات به شیوه طنز بود، به یک باره تبدیل به مهم‌ترین بزنگاه برای جبران شکست‌ها و تخریب بیش از پیش رقیب شد
کد خبر: ۵۹۰۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۸ 21 May 2016
همایش طنز سیاسی – اجتماعی دکتر سلام به میزبانی اصولگرایان این بار در سالن شهدای هفتم تیر برگزار شد. این همایش در شرایطی برگزار شد که حواشی آن پر از رفتارهای تخریبی و توهین‌آمیز علیه دولت و به اسم و زیر عنوان طنز بود. شرایطی که طنز را نه خنده‌دار که قرار گرفتنش به عنوان ابزاری برای تخریب رقیب را تاسف‌بار می‌سازد.

به گزارش ابتکار، سومین سالگرد دکتر سلام در حالی برگزار شد که روز پنجشنبه 30 اردیبهشت ماه شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی بسیاری از جمله محمد باقر قالیباف شهردار تهران، محمد جواد لاریجانی رئیس کمیته حقوق بشر قوه قضاییه، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان، سعید قاسمی از سرداران دفاع مقدس، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین، ناصر فیض از شعرای جبهه فرهنگی انقلاب، سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، سردار محمد حسین نجات معاون فرهنگی سپاه پاسداران، فرزند سردار ناظری، سیدمحمد حسینی وزیر سابق ارشاد، محمد سلیمانی، امیرحسین قاضی‌زاده، کارخانه‌ای از نمایندگان مجلس و جمعی دیگر از چهره های اصولگرا در آن شرکت کردند.

سال پیش حول و حوش همین روزها بود که شخصیت‌های نام آشنای بسیاری همچون حدادعادل در همایش مذکور، طنز را یک کار ظریف عنوان کرد که با هجو متفاوت است. به گفته وی طنز سیاسی راه میانبری در انتقاد است و بسیاری از حرف ها را می‌توان به کوتاهی در قالب طنز گفت، چرا که در غیر اینصورت شاید مقاله‌های طولانی نیز بنویسیم اما مقصود برآورده نشود اما آنچه که در فحوای این همایش‌ها بیش از پیش مشاهده شد، نه انتقاد ظریف بلکه پتکی انتقامی با لبه‌های زخیم برای کوباندن دستاورد دولت رقیب بود. اتمسفر حاکم بر این همایش به سمتی بود که بر اساس آن مایه های طنز با تمسخر و تحقیر جا به جا شد و گویا همایشی که در ابتدا برای شاد کردن و بیان انتقادات به شیوه طنز بود، به یک باره تبدیل به مهم‌ترین بزنگاه برای جبران شکست‌ها و تخریب بیش از پیش رقیب شد. حتی در برخی موارد این طنز خطاب به کسانی القا شد که به زعم ایشان حرف حساب نمی‌فهمد. با نگاهی دیگر می‌توان این طور اذعان داشت که در جشن امسال دکتر سلام، «برجام» میهمان اختصاصی و ویژه‌ای بود که به بزم اصولگرایان دعوت شده بود.

در دکتر سلام چه گذشت؟


از تاختن به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته تا تازیدن به رئیس سازمان انرژی اتمی به علاوه چند نفر دیگری که انگشت اشاره و تمسخر حاضرین در همایش دکتر سلام به سوی ایشان چرخید، از جمله مهمترین عصاره طنز پردازی و انتقاد اصولگرایان در این همایش بود. در اواسط این برنامه یکی از عوامل دکتر سلام با عینک دودی که بر چشم زده بود روی سن آمد و گفت که سه عدد کرم ضدآفتاب برجام فقط هزار تومان؛ مجری به او گفت ما که آفتابش را ندیدیم تا حالا بخواهیم کرمش را بخریم. در ادامه مراسم مجری با بیان اینکه یکی از برکات برجام این بود که رئیس‌جمهور به ایتالیا و فرانسه سفر کردند و حجم زیادی خرید انجام دادند و هواپیما و خط هواپیما را از رکود نجات داده و با پژو قرارداد بستند ما تصمیم گرفتیم که برای مراسم امروز از رئیس‌جمهوری فرانسه دعوت کنیم تا خودش را به مراسم برساند اما او تشکر کرد و فقط پیام ویدئویی را برای ما فرستاد! در این پیام ویدئویی که فریدون برادر رئیس‌جمهوری نیز به صورت طنز‌آمیزی در کنار اولاند قرار داشت، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت ما از ایران تشکر می‌کنیم که کلی با ما قرارداد بست و با ما خوش‌رفتاری کرد و ترجیح داد که جای اقتصاد ایران، اقتصاد ما را رونق ببخشند. نا گفته نماند که دیگر دولتمردان و چهره های سیاسی از پتک زخیم انتقاد ظریف حضار در این همایش بی نصیب نماندند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل