بازدید 5982
۵

ترفندهای جدید رانت خواران برای خالی کردن جیب دولت

کشور نیازی به گندم وارداتی ندارد، ولی برخی مصارف صنعتی را بهانه کرده و در حال صدور مجوز واردات هستند. این در حالی است که گندم مورد نیاز صنعتی به راحتی از طریق سیلوهای داخلی قابل تأمین است و نیازی به واردات نیست. اگر واقعا نیاز به واردات وجود دارد، پس از پایان دوره خرید تضمینی باید نسبت به آن اقدام کرد.
کد خبر: ۵۹۱۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰ 24 May 2016
با این طرح، یک نفر هم صاحب خانه نمی شودنزدیک ده سالی است که معلوم نیست کشور، واردکننده گندم است یا صادرکننده آن! پیش از آغاز دوره نهم ریاست جمهوری، رئیس دولت اصلاحات در آخرین سخنرانی هایش اعلام کرد، ایران دیگر نیازی به واردات گندم ندارد و کشور از این لحاظ خودکفا شده است.

به گزارش «تابناک»، در دوران دولت های نهم و دهم، وزارت جهاد، بنا به دلایلی مجوزهایی برای واردات گندم صادر کرد و می توان گفت، کشور از حالت خودکفایی گندم کاملا فاصله گرفت؛ اما با آغاز دولت یازدهم، بار دیگر تلاش برای خودکفایی آغاز شد، به گونه ای که وزیر جهاد کشاورزی در آغاز سال 95 اعلام کرد، کشور قطعا در سال جاری واردات گندم نخواهد داشت.

محمد حجتی در گفته های خویش اعلام کرد: امسال کشور به واردات گندم نیاز ندارد و نیاز داخلی کشور با محصولات داخلی تأمین خواهد شد و اگر وارداتی باشد، حداقل نیازی است که تولید کنندگان محصولات صنعتی از جمله کارخانجات ماکرون و تولیدکننده هایی از این دست وارد خواهند کرد.

اکنون با آغاز فصل برداشت گندم در مناطق مختلف کشور، شنیده ها حاکی از صدور مجوزهای موقت برای واردات گندم از سوی وزارت جهاد کشاورزی است؛ وارداتی که باعث نگرانی کشاورزان شده، ولی داستان از آنجایی جالب می شود که قرار است گندم های وارده به کشور به اسم تولید داخل دوباره با اسم خرید تضمینی به دولت فروخته شود.

در این باره، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادعا می کند که جای نگرانی نیست و قرار است دولت گندم وارداتی را با قیمتی رقابتی و جداگانه خریداری کند و گندم کشاورزان فقط از کشاورزان خریداری خواهد شد.

با اینکه قیمت گندم وارداتی از قیمت گندم تولید داخل پایین تر است، کشاورزان بر این باورند که نرخ خرید تضمینی کمتر از نرخ تمام شده تولید گندم است. آنان اعتقاد دارند که چرخ زندگی با وجود بی آبی های اخیر و با این پول ها نمی چرخد. از سوی دیگر، قیمت جهانی گندم، حدود 200 دلار است و با احتساب هزینه های جانبی در کشور، قیمت گندم وارداتی حدود 900 تومان خواهد بود.

این در حالی است که قیمت خرید تضمینی برای سال 95 از سوی وزارت جهاد کشاورزی 1115 تومان اعلام شده است؛ بنابراین، مابه التفاوت حدود 300 تومان بین قیمت گندم وارداتی و قیمت تضمینی ایجاد و همین باعث می شود تا برخی از سودجویان، دندان طمع برای دست یافتن به سود بیشتر تیز کنند.

نکته قابل توجه اینکه به نظر می رسد، برخی دولتی ها نیز از این شکاف راضی هستند، چون برخی از نورشمان خود را از دستیابی به این رانت محروم نکرده اند و با صدور برخی مجوزها، دست واردکنندگان را برای واردات گندم باز گذاشته اند.

غلامرضا نوری قزلجه در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: متأسفانه دیده شده که برخی در زمان خرید تضمینی گندم، مجوز واردات آن را به برخی از نزدیکان خود داده اند. هم اکنون قیمت گندم وارداتی از کشورهای تازه استقلال یافته از جمله قزاقستان بسیار باصرفه است، زیرا با احتساب تمام هزینه های واردات قیمت تمام شده گندم در کشور، حدود 900 تومان است، حال آنکه قیمت تضمینی خرید گندم، حدود 1100تومان است و یک مابه التفاوت آشکار بین قیمت گندم وارداتی و داخلی وجود دارد.

وی همچنین اظهار داشت: هم اکنون کشور نیازی به گندم وارداتی ندارد، ولی برخی مصارف صنعتی را بهانه کرده و در حال صدور مجوز واردات هستند. این در حالی است که گندم مورد نیاز صنعتی به راحتی از طریق سیلوها تأمین می شود و نیازی به واردات نیست. اگر واقعا نیاز به واردات وجود دارد، پس از پایان دوره خرید تضمینی باید نسبت به آن اقدام کرد.

وی در پایان گفت: تنها هدف این کار، پر کردن جیب رانت خواران است. آنان با این کار میلیاردها تومان پول مردم را به جیب خواهند زد و دست آخر سر کشاورز بی کلاه خواهد ماند و چیزی نصیبش نمی شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۵
هروقت گفتيد كشور به فلان كالا نياز ندارد وخودكفاييم وجلو واردات گرفتيد وياگاها دستور صادرات هم داديد قيمتها دربازارسيرصعودي بخودگرفت برنج نگاه كنيد اخه مگرسراغ جيب ملت نداريد
کی به کیه.
بیایید اینقدر در شبکه های اجتماعی بچرخونیمش تا مجبور بشوند برای یک بار هم که شده به حقوق ملت احترام بگذارند...
واردات از همسایه های شمالی حدود 700 نومان نمام می شود
عزیزم خسته نباشید
رانت یکی از مشکلات اصلی این کشور است که در همه جا ریشه کرده است. خدا به این ملت رحم کند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر