بازدید 3458

ميراث فرهنگي البرز، قلعه كارتن‌خواب‌ها شده

آثار تاريخي در دل شهر و جلوي چشم مسئولان مورد تجاوز و تخريب قرار مي‌گيرند. غفلت و انفعال مسئولان ميراث فرهنگي مهم‌ترين دليل تعرض و تخريب آثار تاريخي است
کد خبر: ۵۹۱۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۲ 24 May 2016
آثار تاريخي البرز در روز روشن جلوي چشم مسئولان و در غفلت متولي آن به‌راحتي مورد تعرض و تخريب قرار مي‌گيرند. يك روز مردم با قلم و چكش به‌جان آنها مي‌افتند و روز ديگر اداره‌هاي دولتي به حريم شان تجاوز مي‌كند و ساخت و ساز انجام مي‌دهند. آثار تاريخي اي كه مي‌توانستند به جاذبه‌هاي گردشگري براي جذب گردشگر و رونق اقتصادي اين استان تبديل شوند درحال حاضر به پناهگاه معتادان كارتن‌خواب كرج تبديل شده‌اند.

به گزارش قانون، گردشگري به‌عنوان سومين صنعت پولساز و سودآور دنيامطرح است و سرمايه‌گذاري در این صنعت نیازمند احداث کارخانه، خط تولید و هزاران اما و اگر دیگر نيست زيرا زيرساخت و پتانسيل‌هاي آن از گذشتگان به ما  به ارث رسيده است.  بسیاری از کشورهای دنیا که حتی طول عمر آثار تاريخي آنها به ‌گرد سوابق آثار باستاني كشور ما نمي‌رسد توانسته‌اند با برنامه‌ريزي دقيق و كارشناسي به سكانداران صنعت گردشگري در دنيا تبديل شوند. همچنين  علاوه‌بر كسب درآمد بالا از صنعت گردشگري توانسته‌اند فرهنگ، سنت و آيين خود را نيز از طريق گردشگران تبليغ كرده  و ترويج دهند.

حفظ تاریخ؛ حمایت از حکومت‌ها نیست


در كشور ما گردشگري صنعتي مهجور و مغفول مانده است. يكي از مهم‌ترين مشكلات اين صنعت عدم حمايت از بناهاي تاريخي توسط مسئولان ارشد كشوري است. نگاه مدیران تصمیم‌ساز در این عرصه سیاسی است. مسئولان باید درک کنند که حفظ تاریخ و میراث نه به‌دلیل حمایت از حکومت‌هاست بلکه حمایت از اصل و ریشه تک تک ایرانی‌ها و در نهایت حفظ هویت مردم جهان است .

البرز غني اما فقير در گردشگري


البرز یکی از استان‌های قدرتمند در عرصه آثار تاریخی و جاذبه‌هاي گردشگري است که علي‌رغم وجود پتانسیل‌های سرشار، نتوانسته از اين ظرفيت‌ها به‌خوبي استفاده كند.  حمایت از حفظ آثار تاريخي و توسعه صنعت گردشگری در البرز با بودجه‌هاي قطره‌چكاني و به‌كندي انجام مي‌شود.

تجاوز به آثار ملي در كرج


تجاوز و تخريب آثار تاريخي در البرز بيشتر تبديل به يك عادت شده كه غفلت و انفعال مسئولان ميراث فرهنگي يكي از مهم‌ترين دلايل اين مشكل بوده است. این روزها آثار تاریخی البرز حتی آنهایی که درست در دل شهر جای گرفته‌اند چون قلعه صمصام و پل صفوی به‌دلیل ناتواني اداره میراث فرهنگي البرز در حفظ آنها، دستخوش تجاوز قرار گرفته‌اند. يك روز مردم روي آنها يادگاري مي‌نويسند و با قلم يا سنگ آنها را تخريب مي‌كنند و روز ديگر نهادهاي دولتي به‌جان آثار تاريخي مي‌افتند.  قلعه صمصام یکی از آثار به‌جای مانده از دوره قاجاریه و به روایتی دیگر از دوره سلجوقی  در کرج است که در مدخل ورودی شهر و کنار رودخانه کرج ساخته شده است.  پلدختر کرج که به‌نام‌های پل سلیمانیه و پل شاه عباسی هم شناخته می‌شود از سازه‌های دوره صفويه است که روی رودخانه کرج ساخته شده است. اين پل بر بقایای پلی کهن‌تر منسوب به‌دوره سلجوقی ایجاد شده و بازسازی آن در دوره صفوی به اين سازه نمای پل‌های دوره صفوی را داده است. پل تاریخی كرج كه در بخش خاوری شهر و در کنار ساختمان تاریخی صمصام منسوب به دوره سلجوقی قرار گرفته، به‌دلیل چشم‌انداز بسيار زيبا؛ پتانسيل تبدیل به منطقه گردشگری را داراست.

آثار تاريخي  اي كه پناهگاه  معتادان كرجي شده


قلعه باشكوه صمصام و پل تاريخي صفوي درحال حاضر تبدیل به تلی از خاک  و پناهگاهي برای معتادان كارتن‌خواب كرج شده است. علاوه‌بر پناهگاه معتادان، در زمین این اثر تاریخی اداره برق اقدام به ساخت و ساز كرده و کارواشی هم در شمال اثر درمنظر تاریخی آن قرار گرفته است . همچنين شهرداري كرج نيز  در محوطه و منظر تاریخی پل صفوی اقدام به ساخت پلی جدید كرده است .بسیاري از آثار تاريخي البرز توسط متولی اصلی آن یعنی اداره میراث فرهنگي و گردشگري البرز رها شده است  و موضوع قابل توجه این است که همیشه سازمان میراث فرهنگي از كسري بودجه و كمبود نيرو گلايه‌مند است اما اگر بودجه و نیروي كافي براي اين سازمان وجود ندارد هدف از راه‌اندازی این سازمان عریض و طویل چیست؟ يكي از انتقادهاي فعالان و دوستداران ميراث فرهنگي نسبت به عملكرد متولي اين سازمان در استان البرز اين است  كه چرا آثار تاريخي در دل شهر و جلوي چشم مسئولان مورد تجاوز و تخريب قرار مي‌گيرند.

فرافكني مديركل ميراث فرهنگي البرز

در شرايطي كه ميراث فرهنگي كشور اوضاع به ساماني ندارد مسئولان سازمان ميراث فرهنگي نه تنها راهكار موثري براي بهبودي وضعيت اين سازمان ندارند بلكه به رسانه‌ها هم اجازه نقد نمي‌دهندو برخورد مناسبي با نقادي نسبت به اين سازمان ندارند. 

مدیرکل میراث فرهنگي البرز در پاسخ به پرسش‌هاي خبرنگار «قانون» درباره اينكه چه پتانسیل‌هایی برای برپایی جشنواره‌های داخلی و خارجی وجود دارد؟! در اين اداره در رابطه با این استعدادیابی چه می‌گذرد؟ آیا این اداره هم چون سایر ادارات البرز دچار روز مرگی شده است ؟! دلايل ناكامي البرز در جذب گردشگر چيست، گفت: من طبق برنامه‌ام پیش می‌روم و برایم نظر یک رسانه مهم نیست؛  برای من مهم است مردم، رسانه‌های جمعی، مدیریت سازمان، استانداری و تشکیلات مردمی مرا ارزیابی می‌کنند نه شما!

مديركل ميراث فرهنگي البرز درحالي با فرافكني و پرخاشگري به سوالات خبرنگار «قانون» پاسخ داد كه سال گذشته در مصاحبه‌اي گفته بود: برخی خبرنگاران علاوه‌بر رسالت خبری در پیوستگی  تعاملات اجتماعی  نقش موثری در به ثمر رساندن خروجی مناسب برای رفع مشکلات دارند. با این مقدمه می‌توان گفت که روزنامه قانون در استان البرز یکی از مطبوعات پرتلاش در این عرصه است. قطعا ورود اهالی مطبوعات همراه با نقد منصفانه و حمایت در راستای تحقق اهداف مشترک و پیشبرد کشور به سوی جامعه مدنی  بسیار موثر خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر