بازدید 7007
پاسخ عجیب مسئولان به شایعه انحلال مدارس تیزهوشان؛

به جای تغییر معیارهای گزینش، ظرفیت مدارس را کاهش می‌دهیم!

نکته قابل تأمل در این خصوص، تداوم راه مسئولان دولت قبل در خصوص این مدارسِ ویژه است؛ یعنی پیگیری سیاست محدودسازی این مدارس که در دولت دهم، با تغییر در مدیریت سازمان پرورش استعدادهای درخشان و اعمال تغییراتی در این نهاد کلید خورد و حالا در دولت یازدهم بر تکمیل فرایند آن اصرار می‌شود.
کد خبر: ۵۹۱۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱ 24 May 2016
شایعه انحلال مدارس پرورش استعدادهای درخشان، موجب نگرانی و بلاتکلیفی خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان در سال تحصیلی آینده شده و اعتراضاتی به دنبال داشته است. این در حالی است که مسئولان «انحلال» این مدارس را تکذیب می‌کنند و اقدامات خود را در راستای محدودسازی این مدارس می‌خوانند.

به گزارش «تابناک»، آخرین تجمع اعتراضی در این خصوص، دو سه روز پیش با حضور جمعی از خانواده ها مقابل آموزش و پرورش تهران برگزار شد، چراکه اثرات موج محدودسازی مدارس بیش از هر جا در تهران بروز کرده است. این محدودسازی با انتقال شماری از دانش آموزان یکی از مدارس تیزهوشان به مدرسه ای دیگر در این مجموعه بود؛ انتقالی که رنگ و بوی انحلال دارد اما مسئولان مدعی هستند «ادغام» است.

این اتفاق به شکل های مختلف در دیگر مدارس تیزهوشان نیز در حال وقوع است؛ اما چون تدریجی و بی اعلان عمومی رخ می‌دهد، موجب شکل گیری نگرانی های فراوانی شده است؛ چه برای آن دسته از والدین که فرزندانشان پیشتر در آزمون ورودی این مدارس پذیرفته شده و در زیر مجموعه مدارس پرورش استعدادهای درخشان مشغول به تحلیل هستند و چه آن دسته از والدین که امید داشتند دانش آموزانشان با موفقیت در آزمون های ورودی به این مدارس راه بیابند.

این نگرانی ها زمانی پررنگ می‌شود که می‌بینیم مسئولان آموزش و پرورش الزامی به اعلام برنامه تفصیلی خود برای این مدارس ندیده‌اند؛ موضوعی که موجب قوت گرفتن شایعه ها در این خصوص شده و کار را به برگزاری تجمع های اعتراضی کشانده است؛ اعتراضاتی که مسئولان را وادار به واکنش کرد.

واکنش هایی که البته کمکی به روشنگری در این خصوص نکردند. مثل پاسخ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به معترضانی که مقابل ساختمان آموزش و پرورش تجمع کرده بودند. اسفندیار چهاربند انحلال مدرسه فرزانگان 1 را در تهران کذب خواند و گفت: «این شایعات سازمان یافته است»!

او در ادامه افزود: «ما در آینده نزدیک برنامه جامع توسعه فرزانگان 1 را ابلاغ می‌کنیم. این بزرگترین مجتمع آموزشی تیزهوشان کشور است و زمانی که هیچ یک از مدارس فرزانگان وجود نداشتند، این مدرسه وجود داشته است، مگر می‌شود کسی در مورد انحلال آن صحبت کند؟ مدرسه فرزانگان 1، دو ساختمان دارد  که یکی همین ساختمان کنونی است و دیگری نیز ساختمان مدرسه فرزانگان 6 است که در فرزانگان 1 ادغام و تبدیل به ساختمان شماره 2 شده است، هفته آینده جزئیات توسعه کمی و کیفی مدرسه فرزانگان یک را اعلام خواهیم کرد».

البته این نحوه تکذیب و هدفمند خواندن شایعاتی که از عدم اطلاع رسانی مسئولان نشأت گرفته، چندان مورد پذیرش وزیر آموزش و پرورش نیست. این را می‌شود از پاسخ وزیر به سؤالی در خصوص شایعه انحلال مدارس تیزهوشان فهمید که به نوعی، برنامه این وزارت خانه برای این مدارس نیز در آن به چشم می‌خورد.

فانی درباره تعطیلی مدارس استعداد درخشان در برخی استان ها از جمله تهران گفت: شاخص جهانی در انتخاب دانش‌آموزان تیز هوش برای تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان ۲.۲۸ درصد است، یعنی از بین هر ۱۰۰ دانش‌آموز حداکثر ۲.۲۸ نفر می‌توانند وارد مدارس استعدادهای درخشان شوند. در سال‌های گذشته این نسبت در برخی استان‌ها و مدارس استعدادهای درخشان رعایت نشد؛ بنابراین تصمیم گرفتیم تا با شیب ملایم به سمت شاخص جهانی در این رابطه حرکت کنیم.

وی در تشریح این برنامه محدودسازی گفت: دانش آموزانی که در سال های گذشته در گذر از دوره متوسط اول به دوم،  وارد مدارس استعدادهای درخشان شده اند، همچنان در این مدارس می‌مانند، اما ورودی به این مدارس را کاهش می‌دهیم تا به استانداردهای جهانی دست یابیم. با ادغام تعدادی محدود از مدارس استعدادهای درخشان، با توجه به ظرفیتی که داریم، عمل می‌کنیم.

رویکردی که معنای آن کاهش ورودی این مدارس است که می‌تواند رقابت متقاضیان ورود به این مدارس را داغ تر از قبل کرده و سود خوبی به جیب موسسات کمک آموزشی و برگزار کننده آزمون های آزمایشی ورودی این مدارس سرازیر کند. اتفاقی که می‌تواند موجب رونق گرفتن بازار مدارس غیردولتی و مدارس خاص هم شود.

نکته قابل تأمل دیگر در این خصوص، تداوم راه مسئولان دولت قبل در خصوص این مدارسِ ویژه است؛ یعنی پیگیری سیاست محدودسازی این مدارس که در دولت دهم، با تغییر در مدیریت سازمان پرورش استعدادهای درخشان و اعمال تغییراتی در این نهاد کلید خورد و حالا در دولت یازدهم بر تکمیل فرایند آن اصرار می‌شود.

این در حالی است که اگر کمی منصفانه به ماجرا نگریسته و اتفاقات مهمی که در سایه پرورش دانش آموزان نخبه در این مدارسِ ویژه رخ داده را مرور نماییم، تصمیم به محدودسازی این مدارس برایمان ابهام برانگیز خواهد شد. آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسد راه های دیگری برای ارتقای استانداردهای ورودی این مدارس وجود دارد.

به عنوان مثال می‌شود آزمون های ورودی این مدارس را استاندارد کرد و بعد با تکیه بر این آزمون های استاندارد، حد نصاب خاصی برای ورود به این مدارس تعیین نمود. حد نصابی که می‌تواند موجب گزینش برترین دانش آموزان شود؛ خواه تعداد کمتر از نیاز باشند و خواه به همان مقدار مورد نیاز. در این صورت نه نگران گسترش بی حد و مرز این مدارس و راهیابی برخی دانش آموزان معمولی به این مدارس ویژه خواهیم بود و نه نیازمند محدودسازی ورودی این مدارس؛ راهکاری که اتخاذ آن با سختی هایی همراه خواهد بود و مسئولان ترجیح می‌دهند به جایش، راه های ساده تری مثل محدودسازی را به اجرا درآورند!


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۰
مشکل مدارس تیز هوشان به سیاست های گذشته بر می گردد که ناگهان و بدون دلیل علمی ظرفیت را دو برابر کردند . در حال حاضر باید این ظرفیت محدود شود.
من دهه 70 تو همين مدارس درس خوندم
وقتي آقاي اژه‌اي را از رياست سازمان برداشتند و سازمان زيرمجموعه وزارت آموزش و پرورش شد، اين مدارس عملاً از بين رفت و امروز يك فانتزي بي‌مصرف از آن مانده است.

اصل اين نوع مدارس به استقلال و روزآمدي برنامه‌هاي فكري در آن استوار است و اين تيپ وابسته بي يال و دم بي‌فايده و بي‌اثر براي دانش‌اموز شده و شابد مخرب هم باشد.
در سایت خبری دیگر گفتم . دولت دارد از مسئولیتی که بابت آموزش وپرورش دارد شانه خالی می کند . هر روز به بهانه ای بار را روی دوش پدر ومادر ها می گذارد
در حال حاضر تعداد دانش اموز تیزهوشان از تعداد دانش اموزان معمولی بیشتر شده
... شاخص جهانی در انتخاب دانش‌آموزان تیز هوش برای تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان ۲.۲۸ درصد است،... استاد عزیز! پراکندگی جمعیت تیزهوش (نه سرآمد) در همه جای جهان 2 در هزار است. متاسفانه رشد قارچ گونه و خارج از هر اصل و قاعده مدارس تیزهوشان نیز میراث دولت گذشته است که مسئولان کنونی آموزش و پرورش درحل مشکل آن مانده اند. خب اگر نمی توانند حل کنند نی را به دست همان قبلی ها بدهند برای نواختن . !!!!!!!!!!!
بله! ممکنه در یک سال تعداد بیشتر باشد و در یک سال کمتر!
اما واقعاً اگر شما دانش آموزان این مدارس را نسبت به بیست سال پیش مقایسه کنید متوجه روند بی رویه ورود دانش آموزان که بشدت روی تحصیلاتشان هم تاثیر گذاشته می بینید.
دانش آموزانی که بیشتر دنبال نمره هستند تا نخبه باشند، البته منظورم همه نیست ولی این قشر در سال های کنونی و خصوص بعد از کنار رفتن آقای اژه ای از ریاست سازمان به وضوح مشخص است.
آیا این تصمیم واقعا عاقلانه است که پذیرش این مدارس را به نصف کاهش داده اند؟حتی برای برخی مدارس در بعضی استانها این کاهش به هفتاد درصد رسیده!
مقاله‌تون خیلی مغرضانه‌ست. بر خلاف چیزی که نوشتید، در دولت قبل این مدارس به ناگاه و بدون کار کارشناسی توسعه پیدا کردند که نتیجه‌ش کاهش شدید سطح کیفی‌شون شد. این انحلال‌ها هم نتیجه‌ی همون قضیه‌ست و در واقع تلاشیه برای جبران اون اشتباه.
ضمنا به عنوان دانشجویی که چند سال پیش دانش‌آموز همون مدارس بوده، ازتون درحواست می‌کنم که به این مدارس و مشکلاتشون بپردازید، شاید روند موجود اصلاح شه. از طرح شهاب گرفته تا اتفاقاتی که هنوز در جریانن، مثل برخی انتصاب‌ها و جابه‌جایی‌ها، حذف برخی افراد با سابقه‌ی خوب و جایگزین‌کردن برخی افرادی که صلاحیت چندانی ندارند. به نظر می‌رسه به شکل سیستماتیک داره با مدارس سمپاد دشمنی می‌شه.
مدارس تیزهوشان در ایران توجیه علمی ندارند چقدر از فرزندان محروم در این مدارس مشغول تحصیل هستند؟ تقریبا صفر است چون شهریه سنگینی دارند که خانواده های فقیر نمی توانند پرداخت کنند . بیشتر فرزندان افراد با نفوذ ، ثروتمند در این مدارس مشغول تحصیل هستند این مدارس تیزهوشان دکان برخی افراد فرصت طلب در آموزش و پرورش شده است
پاسخ ها
فارغ التحصیل تیزهوشان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
نه عزیزم
برای ورود به ین مدارس تا حدودی گفته شما صحیح است اما پس از ورود اگر کسی توان پرداخت شهریه رو نداشته باشد، ازش نمیگیرن
نمونه اش خودم
حالا مثلاً بنده که 20 سال قبل وارد این مدارس شدم الآن چه اتفاق ویژه ای برایم افتاده است که اینقدر روی این موضوع مانور میشه؟
از بین هم دوره ای های بنده بیش از نیمی از کشور مهاجرت کردند و افراد باقیمانده در سیستم شایسته سالار کشور شغلهایی مثل فروشندگی، بازاریابی ، کارمند جزء و یا حتی چوپانی دارند.
بنده از فارغ التحصیلان این مدارس هستم.
متاسفانه این همه هزینه برای پرورش نخبگان می شود ولی اکثر قریب به اتفاق آنها ترک وطن می کنند. به جرات می توانم بگویم بیش از 80 درصد همکلاسی های من مقیم خارج شده اند.
چه ظلمی شد در حق این مدرسه و معلمها بچه هاش. همینجوری با یدونه دبیرستان معلم نداشت به اندازه کافی. شد ۱۲ تا. شاید تا الان بیشتر هم شده باشه. و چقدر افت پیدا کرد. همه میدونن اینکه الان البرز و انرژی اتمی بهتر شده از علامه حلی، نه به خاطر پیشرفت اونها، که به خاطر افت علامه حلیه. الحق که آقای وزیر قبلی بهترین کار رو برای ضربه زدن به این مدرسه انجام داد...
توسعه مدارس استعداد درخشان در دولت قبل اجرایی شد.
حالا با چه هدفی نمیدانم فقط همین را بگوییم که از استعداد درخشان بیش از یک نام چیزی باقی نمانده.
الان هم رقابت بر سر کسب این نام برای فرزندان خود هستند.
چرا نمی فهمید راه صحیح الان همین است باید مدارس تیز هوشان کاذب را حذف کرد تا تیز هوشان واقعی معلوم شوند وخداوند نگهدار تیز هوشان واقعی باشد در این مملکت
در مورد راه خل شما در پاراگراف آخر:
این آزمون یک آزمون مهارتی و یا دانشی نیست که بتوانیم استاندارد اش کنیم. هوش مقوله ای نسبی است و درصدی از افراد جامعه در این دسته قرار می گیرند. حالا دولت قبل برای خوش آیند مردم ورودی های این مدارس را زیاد کرذ دلیل نمی شود که باید آن کار را ادامه داد. البته بنده هنوز در مورد فایده داشتن این سمپاد مشکوک ام.
تعداد مدارس استعدادهای درخشان به طور بی رویه افزایش یافته است و اصلاح این روند کار خوبی است.
با سلام
وزیر سخن درستی گفته اند و باید برای رسیدن به نرم جهانی حرکت کنیم.
اما بر خلاف برداشت شما همه این مشکلات از دولت دهم شروع شد که ظرفیت پذیرش این مدارس را بدون دلیل به 2 و 3 برابر رساندند و اکنون که تلاش می شود مرده ای به نام سمپاد را احیا کنند با برنامه ریزی در صدد شانتاژ و موج آفرینی هستند.
بهتر است شما منابع کسب خبر خود را کمی گسترده تر نمایید
بهترین کاره. روزگاری ما در استان خودمون 56 نفر تیزهوش بودیم و امروز 400 نفر در یک مقطع در مدرسه تیزهوشان مشغول تحصیل اند. مسلما این تعداد تیزهوش در یک استان وجود ندارد و حاصل آن راهیابی دانش آ»وزان بی استعداد به مدارس تیزهوشان است.
تخریب این مدارس نیز یکی از برنامه های دولت نهم برای کاهش کیفیت آموزش در کشور بود
من الان در مرکز فرزانگان تهران درس می خونم و این رو قبول دارم اما با منحل کردن مدارس به شت مخالفم. مطمئن باشید با منحل کردن مدارس فقط مثل همیشه به دانش آموزا ضربه میزنید و اینجوری نمیشه به شاخص های جهانی نزدیک شد .
شاخص جهانی آموزش به دانش آموزا ضربه نمیزنه و فشار بیش از حد وارد نمیکنه باید سعی بشه امتحانات رو به گزینشی شدن تیزهوشانه تر نه سخت تر و فرادانشی برود بلکه با همان اطلاعات سوالات پیچیده تر بشود .
والا اخر و عاقبت بچه های تیزهوشان واقعا وحشتناک میشه.یه عده رو جمع می کنند اونجا اونوقت فکر می کنند از بقیه برترند و حس خودبزرگ بینی و غرور کاذب کاردستشون میده.خیلیاشون تو کنکور رشته یا دانشگاه خوبی قبول نشدن و تازه عده ای هم متاسفانه رو به مصرف مشروبات الکلی و مصرف مخدرات و کثافت کاری و هوسرانی روی میارن.
مشکل این مدارس در زمان دولت نهم و دهم شروع شد. بعد از عزل دکتر اژه ای
به نظر من مشکل از اونجا شروع شد که سالی که کلاس ششم اضافه شده بود به جای ظرفیت خالی اول راهنمایی سابق دوم راهنمایی گرفتن. من خودم شاهد این بودم . ما توی مدرسه ۸۰ نفر بودیم که از سال دوم راهنمایی حدود ۸۰ نفر دیگه هم اضافه شد
امروزه ثبت نام در مدارس تيز هوشان ( مدارس جديد التاسيس ) عليرغم وجود آزمون ورودي خيلي راحت تر از ثبت نام در مدارس عادي ( دولتي ) ميباشد . اين سوال هميشه برام مبهم بوده كه اگه يك دانش آموزي واقعات از هوش و ذكاوت بالايي برخورداره و تونسته در آزمون ورودي تيزهوشان قبول بشه پس، گرفتن اين شهريه هاي گزاف ( 6 تا 7 ميليوني ) از اين دانش آموزان نخبه براي چيه ؟ حمايت دولت از اين نخبگان چي ميشه ؟ البته اين نكته رو هم بايستي بگم كه اكثر مدارس تيزهوشان فعلي بهيچ وجه قابل قياس با مدارس تيزهوشان يا حتي مدارس نمونه سابق نيست چون واقعا سطح علمي دبيران ، امكانات آموزشي و ساير موارد مرتبط با آموزش اين مدارس جديد افتضاحه !!!
پسر خودم تو يكي از همين مدارس به اصطلاح تيزهوشان درس ميخونه كه تازه بعد از 2 سال فهميديم كه درس خوشنويسي كه يكي از دروس مهم در مدارسه اصلا تدريس نشده يا بهتر بگم اصلا دبيري با اين دانش نداشته اند .
با سلام
من خودم هم اکنون در ایم مدارس درس میخونم و محدود سازی فوق العاده این مدارس رو بسیار کار پسندیده ای میدونم
دانش اموزانی به این مدارس دست یافتند که لیاقتشان نبوده
خب فعلا این روند صورت میگیرد اما به کندی
در ضمن دانش اموزان راهنمایی این مدارس بدون ازمون به دبیرستان میروند و این هم اشتباه است ما دانش اموزان این مدارس باید بعد از 3 سال غربال دوباره شویم
از تیزهوشان یه اسم بیشتر باقی نمونده.
ما تقریبا آخرین نسل بودیم که اوضاع نسبتا قابل قبولی داشتیم. سال بعد از فارغ التحصیلی ما دبیر های مرد از مدرسه حذف شدن و ضربهی خیلی بزرگی به مدارس دخترونه بود. وارد دبیرتان که شدیم مدرسه فرزانگان 2 و چند سال بعد هم 3 تاسیس شد که فکر کن فرزانگان 3 از فرزانگان اصلی خیلی پرجمعیت تر و بزرگتر هم بود.
در ضمن مشکل دیگه این بود که تو شهر ما (اهواز)توی مدرسه اختلاف طبقاتی وجود داشت که میتونست اعتماد به نفس خیلی ها رو نابود کنه. و بچه ها بسیار قلدر و بی ادب بودن
سلام
نبايد فقط به يك طرف قضيه پرداخت.
فقط بگويم چند بحث اينجا هست:
1- نظري هست كه اگر دانش آموزران تيزهوش در همه مدارس باشند باعث رشد ترقي كلاس ها مي شوند.
2- يادم نمي رود چقدر ناراحت شدم وقتي راهنمائي دهه هفتاد تيزهوشان قبول نشدم. بعد دبيرستان هم كه نشدم. در هر حال چقدر لطمه خوردم نمي دانم.
از کجا میگین که همه بچه پولداران
دولت قبلی بی رویه مدارس رو افزایش داد و مدارس عادی رو خالی از دانش اموزان خوب کرد که اتفاقا همانها سطح مدارس تیزهوشان رو پایین کشیدند من فارغ التحصیل فرزانگانم و الان دبیر فرزانگان و تفاوت ها رو خوب حس می کنم. این طفل معصومها جنون نمره و رقابت دارند !!!
این برنامه ای که برای امسال تدارک دیده شده، در تهران و برای فرزانگان یک، متاسفانه منطقی ونیست
ببینید:تهران،فرزانگان یک.
متاسفانه مسولین همون افراد دولت قبل هستند و هیچ شناختی از درست اداره کردن این مدارس ندارند و توان شناخت هم دارند. تا جاییکه که ما می دانیم تصمیم شتاب زده ای از طرف مسول مدارس در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران بوده است و نظر مشورتی اداره سمپاد به کار گزفته نشده. بنابراین تحت تاثیر این استدلال ها نبوده و فقط و فقط حکم بی منطق کارشناسان شهر تهران است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها