بازدید 2675

بانک‌های عمان طرح‌های ایرانی را تا ۷۰ درصد تامین مالی می‌کنند

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت‌: بانک‌های عمان طرح‌های سرمایه‌گذاران ایرانی در این کشور را تا ۷۰ درصد تامین مالی می‌کنند.
کد خبر: ۵۹۲۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸ 25 May 2016

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت‌: بانک‌های عمان طرح‌های سرمایه‌گذاران ایرانی در این کشور را تا ۷۰ درصد تامین مالی می‌کنند.

محسن ضرابی در گفت‌وگو با فارس، به شرایط ایران برای گسترش مبادلات تجاری با عمان اشاره کرد و گفت: در عمان منطقه آزاد به نام سحار ایجاد شده که این منطقه تسهیلات خاصی برای سرمایه‌گذاری و صدور کالا به کشور ثالث را به راحتی فراهم کرده است.

وی به این نکته اشاره کرد که تمام کالاهایی که از این منطقه به کشورهایی همچون آمریکا صادر می‌شود، تعرفه واردات‌شان صفر است و از آنجایی که این کشور از نظر بازار صادراتی جایگاه خوبی در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد، می‌توانیم با سرمایه‌گذاری مشترک در این منطقه کالاهای خود را روانه بازارهای صادراتی کنیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان با بیان اینکه عمان جزء کشورهایی بوده که طی سال‌های بعد از انقلاب اسلامی همواره رابطه خوبی با ایران داشته و علیرغم فشارهایی که کشورهای حاشیه خلیج فارس به عمان آورده‌اند، اما همواره در مذاکرات و فروش نفت همراه ایران بوده است.

وی تصریح کرد:‌ طی توافق‌نامه عشق‌آباد و کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب، دو کشور ایران و عمان می‌توانند مسیر تردد کالاهایی باشند که از کشورهای شمال روسیه قرار است، به کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق بندر چابهار و بندر سحار بروند، چرا که فاصله بندر چابهار تا بندر سحار عمان تنها 52 کیلومتر است.

ضرابی عمان را جایگزین خوبی برای عمارت دانست و افزود: نمونه آن تأمین یک سری کالاهای اساسی و مواد غذایی از برزیل است که پیش از این از طریق امارات روانه ایران می‌شد و اکنون عمانی‌ها با برزیل به توافق رسیده‌اند که کالا به بندر سحار آمده و از آنجا به هزینه کمتری وارد ایران شود.

وی حجم مبادلات فعلی ایران و عمان را زیر یک میلیارد دلار اعلام کرد و گفت:‌ اگر زیرساخت‌ها فراهم شود، این رقم می‌تواند به 5 میلیارد دلار هم برسد و ما می‌توانیم از پول و امکانات عمانی‌ها استفاده کرده و دانش و توانمندی‌ خود را به عمان ببریم، تا یک محصول صادراتی شود.

ضرابی افزود:‌ به عنوان مثال تولید لوله مسی در ایران از 30 سال پیش وجود داشته که برای دستگاه‌های تهویه هوا استفاده می‌شود و بازار خوبی در عربستان،‌ امارات و بحرین دارد، اما به دلیل نوع روابط ما نمی‌توانیم این لوله‌ها را در بازار عرضه کنیم و اکنون یک شرکت ایرانی طرح توجیه خود را به عمانی‌ها ارائه کرده آنها را موضوع را بررسی و قرار شده تا 65 درصد نیاز کارخانه‌های ساخت تهویه هوا در عربستان و امارات از طریق عمان و ایران تأمین شود.

وی اضافه کرد: برای این پروژه بانک عمانی 70 درصد بودجه را تأمین می‌کند و در کنار آن ماده اولیه لوله‌های مسی کاتد به راحتی تولید و تأمین می‌شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان خاطر نشان کرد:‌ بانک‌های عمانی طرح‌های اقتصادی قابل توجیه را که بازار خوبی هم برای صادرات محصولات تولیدی داشته باشند بین 50 تا 70 درصد تأمین مالی می‌کنند.

وی خطاب به سرمایه‌گذاران ایرانی گفت:‌ صنایع غذایی یکی از مواردی است که در کنار سایر طرح‌های قابل توجیه می‌تواند در عمان بازار صادراتی خوبی داشته باشد، چرا که اکنون محصولاتی مانند پسته ایرانی از طریق کشورهایی همچون ترکیه و یا امارات به قیمت ارزانی خریداری شده و با پردازشی ساده با قیمتی بالاتر در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد که ما می‌توانیم اینگونه فرآوری‌ها را در منطقه آزاد سحار عمان خودمان انجام داده و صادر کنیم.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر