بازدید 13143

تنبیه روحی یک دانش‌آموز در تهران!

پدر پول نداشت قسط ماهانه شهریه مدرسه غیرانتفاعی را پرداخت کند، مدیر عصبانی شد و در جشن روز آخر مدرسه به دانش‌آموز کلاس سوم مدرسه‌اش نه جایزه داد، نه تشویقش کرد.
کد خبر: ۵۹۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳ 25 May 2016
 پدر پول نداشت قسط ماهانه شهریه مدرسه غیرانتفاعی را پرداخت کند، مدیر عصبانی شد و در جشن روز آخر مدرسه به دانش‌آموز کلاس سوم مدرسه‌اش نه جایزه داد، نه تشویقش کرد.

«شهروند» با این مقدمه ادامه داد: این خلاصه داستانی است که حالا دو روز است پدر خانواده، آقای «الف» را به‌ قدری ناراحت کرده که حتی وقتی می‌خواهد از آن‌ور خط تلفن تعریفش کند، صدایش سخت درمی‌آید؛ صدایی پر از نگرانی و تاسف برای آنچه چندماهی است دخترش را ناراحت و گوشه‌گیر کرده است.

ماجرا برمی‌گردد به دو روز پیش؛ وقتی مسئولان مدرسه غیرانتفاعی «فدک» در منطقه چیتگر تهران، برای دانش‌آموزان این مدرسه جشن پایان‌ سال گرفتند و وقتی نوبت به جایزه دادن به دانش‌آموزان رسید، به دختر آقای «الف» که کلاس سوم دبستان است و او نمی‌خواهد نامش در گزارش بیاید، هیچ جایزه‌ای نرسید؛ البته مسئولان مدرسه نخواستند که جایزه‌ای به او برسد و او با چشمانی منتظر، به دستان همکلاسی‌هایش نگاه کرد که دستانشان از جایزه پر بود و صورت‌هایشان از خنده.

آقای «الف» حالا می‌گوید که این نخستین‌بار نیست که مسئولان دبستان دخترش چنین رفتاری که به گفته او «تبعیض‌آمیز» است، می‌کنند: «ما شهریه‌ای که باید برای درس خواندن دخترم در این مدرسه بپردازیم، قسطی پرداخت می‌کنیم؛ هر ماه ٢٥٠‌ هزار تومان. الان دو ماه است که متاسفانه نتوانسته‌ام به‌دلیل وضع بد مالی، آن را پرداخت کنم و همین موضوع باعث شده که رفتار تبعیض‌آمیزی با دخترم در این مدرسه داشته باشند. این نخستین‌بار هم نیست به خاطر این موضوع، بچه من را از خیلی چیزها محروم کرده‌اند. مثلا زمستان‌ سال گذشته بود که او را به همین دلیل از نمایش مدرسه حذف کردند. یا یک‌ بار در زمستان پارسال، مدیر مدرسه زنگ زد و گفت یک نفر را بفرستید بچه را ببرد، چون او را فرستاده‌ام حیاط که آنجا بایستد.»

او می‌گوید: «معمولا به دلیل شرایط مالی و حقوقی من و همسرم که هردو کارمندیم، با تأخیر می‌توانیم قسط شهریه را پرداخت کنیم و معمولا در زمان این تاخیر، با دختر ما رفتار تبعیض‌آمیزی می‌شود؛ نمونه‌اش هم همین دیروز که برای جشن پایان ‌سال به مدرسه رفته بودیم. من آنجا بودم و به چشم دیدم که به همه هدیه دادند، غیر از او. حتی وقتی اسم بچه‌ها را می‌خواندند و تشویق می‌کردند، اسم دختر من را نخواندند و تشویق نشد، حتی کارنامه‌اش را هم به ما ندادند. مدرسه فدک در تهران چند شعبه دارد و برای من عجیب است که چنین اتفاقی می‌افتد.»

و بغض، سخت اجازه می‌دهد برای ادامه دادن: «حالا ندادن کارنامه یا جایزه برای ما آنقدر مهم نیست، برای من این تبعیض مهم است. به نظر من این موضوع، غیرقابل چشم‌پوشی است. به نظرم این یک نشانه است، نشانه‌ای از یک اتفاق اخلاقی بزرگ که در این کشور افتاده و متاسفانه خبر از اتفاق‌های بزرگ‌تر می‌دهد وگرنه شاید کل این ماجرا در نگاه اول آنقدرها هم مهم به نظر نرسد.»

او از وضع روحی دخترش در این روزها می‌گوید: «او آن روز خیلی ناراحت بود البته معمولا شرایط را خیلی بازگو نمی‌کند ولی ما از رفتارش متوجه می‌شویم که ناراحت است. شما اگر به عکسی که همان لحظه از او گرفتم نگاه کنید، خودش همه چیز را می‌گوید. من آن روز آنقدر از این موضوع ناراحت شدم که در این‌باره با آنها صحبت نکردم تا آخر هم در مراسم نماندیم و تقریبا ٢٠ دقیقه مانده بود به تمام شدن، آنجا را ترک کردیم. اما به هرحال این نوع رفتارها سابقه دارد. قبل از این چند بار تلفنی با مدیر مدرسه صحبت کردم و آنها می‌گویند باید پول را بدهی. من گفتم در شأن آموزش‌وپرورش نیست، این کار را نکنید، بالاخره ما این بدهی را پرداخت می‌کنیم و در واقع هر موقع هم پرداخت کنیم، پول قابل برگشت است ولی این رفتارها قابل برگشت نیست، نمی‌شود عواقب سوء آن را جبران کرد. وقتی ما بدهی داریم مخصوصا به جایی که بعدا دوباره مراجعه کنیم، قابل پرداخت است ولی این نوع رفتارها تأثیر بد و غیرقابل برگشتی روی بچه‌ها می‌گذارد.»

حالا دیگر مدت‌هاست که تقریبا ماهی نیست که خبری از تنبیه جسمی دانش‌آموزان در مدارس مناطق مختلف ایران به گوش نرسد؛ موضوعی که مسئولان آموزش‌وپرورش می‌گویند آن را جدی پیگیری می‌کنند و تلاششان را می‌کنند که کمتر شود، اما این‌طور که به نظر می‌رسد حالا دیگر باید تنبیه‌های روحی و تبعیض‌آمیز را هم به فهرست دیگر تنبیه‌ها اضافه کرد. اینها همه در حالی است که در آیین‌نامه انضباطی مدرسه و شرایط تنبیه و تشویق، آمده است که هر نوع تنبیه این‌چنینی ممنوع است؛ مثلا در ماده ٧٧ این آیین‌نامه آمده است: «اعمال هر گونه تنبیه دیگر از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است و در اعمال تنبیهات نباید بین دانش‌آموزان تبعیض و استثنایی قائل شد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۸
انتشار یافته: ۵۰
پدر این دانش آموز چرا بچه اش رو گذاشته غیرانتفاعی که نتونه شهریه بده؟
ماکه مدرسه دولتی درس خوندیم چه اتفاقی واسمون افتاد! دانشگاه دولتی هم قبول شدیم خوب ببرش دولتی که نه خودت اذیت بشی نه اون بچه مظلوم
خوب مگه مجبوری بفرستی غیر انتفاعی بچتو!! غیر انتفاعی یعنی پول که تو نداری خوب نفرست پز عالی جیب خالی!! تازه طلبم داره
آخه مدرسه غیر انتفاعی و شهریه قسطی
خوب برو دولتی
من کاری به رفتار مدیر ندارم ولی مجبور نیستی مدرسه غیر انتفایی بزاری
این باراول بی قانونی مدارس نیست. من دخترم در یکی از مدارس دبیرستان ... درس میخواند سال قبل هم دیپلمش را با معدل 19/39 گرفت اما جالب بود که قبل از امتحان نهایی که معدلش بالا عنوان شد گفتند شرط میگذارند برای ثبت نام برای گروهی شرط میگذارند که اصلا دلیلش معلوم نبود و بنده هم وقتی معدلش اعلام شد از آن مدرسه آوردمش بیرون و برای پیش دانشگاهی جای دیگر ثبت نام کردم که درحال حاضر تمامی دبیران عنوان میکنند ایشان میتواند رتبه زیر 1000 داشته باشد بعد مدرسه برای خودش تصمیم میگیرد تا با روح و روان دانش آموزان بازی کند.
پوووووووووووووووووووووووووووووول!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
از سخنان هموطن عزیز بر می آید که فرزندشان دارای قریحه واستعداد خوبی است ضرورتی ندارد که او را به مدرسه غیر انتفاعی با ماهی دویست وپنجاه هزار تومان شهریه بفرستد مدارس دولتی در پیشرفت این دانش ؛موز بسیار بهتر وراهگشاتر است
این فرهنگ، آموزش و پرورش است که من از مقطع دبستان به کودکان آموزش میدهیم. یاد میدهیم اگر پدرت پول نداشت تحقیر شوی و اگر پدرش پول نداشت تحقیرش کنی.
حالا این که غیرانتفاعیه مدرسه بچه من که دولتیه از اول سال برای جایزه از بچه ها پول گرفتن هر بچه ای هم که نداد، بهش جایزه ندادن، البته جایزه به این شکل بود که هر ماه مبلغی والدین بدن تا برای حروفی که بچه ها یاد گرفتن به بچه ها جایزه بدن بچه کلاس اول می گفت بابام کارگره پول نداره اما همه بچه ها جایزه گرفتن این طفلکی نگرفت
چه اصرایه کسی که پول نداره بچه خودشو بذاره مدرسه غیر انتفاعی ؟!!!

می نوشت اسمشو توی مدرسه دولتی وقتی توان پرداخت شهریه رو نداره
خب عزیز برادر بزارش مدرسه دولتی همچین مدرسه نره بهتره برای یه بچه سوم دبستان یا علی
کار مدیر بسیار بد و کار بد و اتفاق بد فرهنگی است که پدر را حتی در بی پولی مجبور به ثبت نام در مدرسه غیر انتفاعی کرده است ...
من واقعا از این خبر ناراحت شدم. شدیدا از تابناک تقاضا و انتظار پیگیری دارم. چرا باید مدیریت مدارس به کسانی داده باشه که به خاطر پول اهداف عالی آموزش، پرورش و تربیت بچه ها رو فراموش میکنن.

تابناک این نباید اولین و آخرین خبر از این اتفاق باشه؛ منتظر پیگیری های شما هستیم.
اگر توان پرداخت شهريه مدرسه غيرانتفاعي راندارندچرا مدرسه دولتي ثبت نام نمي كنند كه دانش آموز وخانواده اين قد تحت فشار نباشند؟
عجب والدين بي فكري باباشما كه ازشرايط مدرسه باخبر بودي وانجا ثبت نامش كردي و بعدش به تعهدات خودت عمل نكردي اخه ماهي250 هزارتومان برا 2نفر شاغل نبايد سخت باشه كه بخاطرش فرزندتان رنج ببره بفرض كه تونستي مدرسه را محكوم كني ايا صدمات روحي دخترتان جبران ميشه با اين رندي هاوسوء استفاده ازوضعيت جامعه كاري از پيش ميره حالا اين موضوع رو رساته اي كردي كه چي بشه كه مثلا الكي بگين جامعه خيلي وضعش خرابه اونم با قرباني كردن فرزندتان..........
مگه مجبوره وقتی نداره بچشو بفرسته مدرسه غیرانتفاعی؟!!
جیب عالی و پز خالی؟!!!
مدیرمدرسه هم که خیریه بازنکرده!
اینجوری که خود طرف گفته سابقه پرداخت نکردن شهریه رو داره!
اگه قرارباشه هر دانش اموزی قسط شهریه اشو به موقع نیاره! پس مدرسه ازکجابیاره هزینه بکنه؟
بعد از تحقیق و اثبات این اتفاق ، اگر مدیر مدرسه مقصر تشخیص داده بشه ، باید مجوز این مدرسه رو حداقل برای چند سال لغو کنند.
خب چه اصراری هست بچه هاتونو بفرستین مدرسه غیر انتفاعی که بخواد همچین عواقبی رو تجربه کنید. من هم خودم فرهنگی هستم و هم همسرم و پسرم مدرسه دولتی میره و خیلی بیشتر از پسر همکارم که مدرسه غیر انتفاعی میره شاداب و سر حاله. بچه باید خودش درس خوندن و علاقه به درس رو دنبال کنه نه به زور فشاری که تو مدارس غیر انتفاعی به بچه وارد میکنن و در عین حال بچگی کنه و شاد باشه
برادر عزیز ودوستان گرامی وقتی درکشور یکی حقوق میلیونی میگیره ویکی به نون شب محتاج هست بنظرت بهترازاین میشود خدمت به مردم
من دوران دبیرستان به دبیرستان ... در لویزان میرفتم.دبیرستان از نظر کیفیت اموزشی در سطح پایینی قرار داشت.یک روز سر کلاس زمین شناسی با دبیر خانم ...بودیم و بچه ها به شیوه تدریس این دبیر اعتراض کردند خانم ...بجای پاسخ منطقی به اعتراض بچه ها با لحن گزنده گفت:مگه شما بچه کی هستید?من زحماتم رو برای بچه های غیر انتفاعی میکشم که بچه دکتر و مهندس هستند.من هیچوقت این حرف قبیح دبیر زمین شناسی رو از یاد نبردم و نمیبرم.
یک سوال: دوست من چرا شما که پولش رو نداری دخترت رو به مدسه غیرانتفاعی فدک میفرستی تا علاوه بر مشکل روحی که برای فرزند خودت به وجود آوردی باعث بشی امثال من که پول ثبت نام بچه هامون توی مدارس غیرانتفاعی رو نداریم پیش خانواده مون سرافکنده بشیم!!!
شما باعث شدی که امثال من پیش خانواده ام شرمنده باشیم و حالا شما پیش دختر خودت شرمنده شدی . به قول معروف از هر دست بدی از همون دست میگیری آقای الف!!!
اگه پول شهریه رو نداره مدارس دولتی ثبت نام کنه من خودم کارمند هستم به خاطر همین مسائل دو فرزند خود را رو در مدارس دولتی ثبت نام کردم. البته مدارس دولتی به این مقدار شهریه رو ندارن در ثانی تصمیم اشتباه شما باعث این مسائل شده به مدرسه ربطی نداره.
ای خاک بر سر من که بعد از خواندن این مطلب داغون شدم
وقتی ارسال ایم مشکل را دارید. نیاید در مدرسه خصوصی ثبت نام کنید. سالهای آینده هم همین تحقیر را تحمل خواهید کرد؟
وااای اعصابم بهم ریخت طفلک بچه چی کشیده؟ واقعا به اینایی که اینجوری برخورد میکنن چه میشه گفت؟!!!
جایزه رو از شهریه خریدن که این اقا پرداخت نکرده، هرچند بهتر بود میدادن
علم بهتر است یا ثروت .....خوب در سی به اون بچه دادین!!!!!!!!!!!!!!!!!
خدای ناکرده کسی به پدرش خورده نگیره که پاتو به اندازه گلیمت دراز کن هاااا !!!!!!!!
مدرسه رفتن بچه ها هم شده چشم وهم چشمی مگه مجبوری بچه رو بزاری غیرانتفاعی بعد نتونی شهریه رو پرداخت کنی با بچه بد برخورد کنن خودت مقصری پدر محترم
بله در مدارس دولتی هم این تبعیض مشاهده میشود . به عنوان مثال فرزند خود بنده هم که در پیش دبستانی مشغول بود بعد از اتمام سال تحصیلی جاری ، هنگام برگزاری جشن فارغ التحصیلی به همه بچه ها جایزه دادند ولی به فرزند بنده به علت نپرداختن هزینه های جشن (که البته این نپرداختن به علت قصور مدرسه در اطلاع رسانی بوده.) !! جایزه ای تعلق نگرفت و بنده خودم بعد از جشن برای فرزندم جایزه ای خریدم و به ایشون دادم.
این رفتارهای به ظاهر کوچک ، تاثیری عمیق بر روح و روان بچه ها دارد.
این رفتارها از آموزش و پرورش بعید به نظر میرسد.
عزیز منم وقتی بچه بودم با اینکه شهریه غیر انتفاعیو پرداخت میکردن پدر و مادرم بازم سره صف به من جایزه نمیدادن و من سره صف تنها ایستاده بودم و بقیه دستشون جایزه بود و همیشه میگفتم مگه بالاتر از معدل بیست هم هست که به من جایزه نمیدن و بعده ها سره حساب شدم دیدم بله جایزه ها را پدر و مادرها میخریدن و میدادن به مدرسه تا اونا به بچه هاشون بدن ، این آقا هم باید خودش بخره بده به مدرسه تا به بچش جایزه بدن
هموطن گرامي،بهتر است قبل از ثبت نام فرزندتان به شرايط ماليتان فكر ميكرديد.متاسفانه عدم پذيرش موقعيتمان برايمان مشكل ايجاد ميكند.من خود فرزندمعلم بوده ام و هيچوقت توقع شرايطي كه مثلا فرزند يك پزشك داشته از خانواده ام نداشتم.در حال حاضر هم بالاترين مدرك دانشگاهي اين كشور رو دارم هيچوقت هم مدرسه غير انتفاعي يا دانشگاه ازاد نرفتم،احساس سرخوردگي هم نداشتم.مشكل در اين است كه فكر ميكنيم همه بايد مثل هم باشند.
خواستم بنویسم که : خوب پدر من ،فرزند دلبندت رو مدرسه ی دولتی ثبت نام کنید.
دیدم که راه حل ماجرا این نیست. بنده به شخصه قول میدهم که این اتفاق را نشر دهم. شما و دختر دلبندتان هم قوی باشید.
آفرین بر شهامت شما.
در بد بودن حرکت مدرسه هیچ شکی نیست اماسوال اینجاست برادر من شما چرا فرزند خودتان را با این شرایط مالی که دارید مدرسه غیر دولتی گذاشتید؟؟؟ باور کنید هیچ برتری و نکته مثبتی در این جور مدارس وجود نداره
این یعنی مرگ اخلاق در جامعه ، بچه های معصوم امانت الهی هستند و فرقی نمی کند پدر و مادرش چه کسی باشد همه ما در قبال انها مسئولیم . متاسفانه مسئولین هم در خوابند
خجالت اوره واقعا
یاد فیلم سارا کرو افتادم
والا من مدرسه دولتی رفتم. اتفاقا بدنام تریم مدرسه هم بود تو جنت اباد
هم مهندسی دولتی شهرستان قبول شدم و هم ازاد تهران
هم علوم پایه امیر کبیر . خب پول نداری، بچه رو نفرست مدرسه غیرانتفاعی که تحقیر بشه. مشکل از خود شماست
بی خیال. دقیقا همین اتفاق سال ها پیش واسه من افتاد اما دلیلش این بود که مادرم پول نداشت واسم جایزه بخره و به مدرسه تحویل بده. واسه همین اسم منو صدا کردن و من رفتم بالا واسه گرفتن جایزه اما جایزه به من ندادن ....

اما ایرادی نداره ... این چیزها میتونه باعث رشد روحی و معنوی انسان بشه.
من توصيه مي كنم فرزندتون رو در مدارس دولتي منطقه پنج آموزش پرورش كه اتفاقا از مدارس بسيارعالي هم هستند ثبت نام كنيد چه بسا پزشكان و مهندسين متمولي كه فرزندانشان درهمين مدارس دولتي درس مي خوانند ، فرزند خود من تاالان كه كلاس نهم هست در مدارس دولتي منطقه پنج درس خوانده وبسيار هم راضي بوده ايم .
پول ندارید مجبورید مدرسه غیرانتفاعی می روید
مگر مدارس عادی چه مشکلی دارند
ما هم درس خوانده ایم و زمان ما هم مدرسه غیرانتفاعی بوده است اما من همه را در مدارس دولتی خوانده ام و الان استاد دانشگاه هستم
بچه هایتان را مدرسه ی غیر انتفاعی یا دانشگاه غیرانتفاعی نفرستید اگر استعداد داشته باشند در مدارس عادی هم عالی خواهند بود و به دانشگاه دولتی هم وارد می شوند و اگر در درس بی استعداد باشند شاید هنر و استعدادشان در جای دیگر است
به جای این که پول خودتان را در این مدارس حرام کنید همان را صرف رفاه بچه و کلاس های فوق برنامه اش کنید خرج سفر کنید دوتا کتاب غیر درسی برایش بخرید بگذارید نقاشی یاد بگیرد یا یک کار خلاقانه ی دیگر و خاطرات خوش برایش درست کنید
بگذارید زندگی را در عرض کنند و پر زندگی کنند و تک بعدی بارشان نیاورید
نگذارید بچه هایتان اینطور بار بیایند که اگر یک جایزه نگرفتند شکست روحی بخورند! چه شکست روحی ای! کار مدرسه را توجیه نمی کنم چون اوصلا با مدارس و دانشگاه های غیرانتفاعی مخالفم اما اگر بچه ای انقدر ضعیف بار بیاید که در مدرسه بخواهد به علت حسادت به دیگران یا نگرفتن یک جایزه سرخورده بشود خوب فردا در زندگی می خواهد چکار کند؟
وقتی زندگی بقیه را می بیند تکلیفش چیست؟
شما به عنوان والدین باید تفاوت بین آدم ها را به بچه هایتان یاد بدهید و این را که کشاورز، سبزی فروش، راننده، مامور شهرداری، کارمند ساده، دکتر و استاد دانشگاه شاید درآمدهای مختلف و زندگی های مختلف و سطوح مختلف رفاه را دارند ولی درس خواندن یا نخواندن آن ها یا شغل آن ها و مبل و میز صندلی خانه و یخچال سایدبای ساید داشتن یا نداشتن این آدم ها باعث این نمی شود که انسان های بهتر یا خوبتری باشند
می توانم من استاد دانشگاه پست ترین آدم باشم که متاسفانه مشابهش را در بین برخی همکسوتان خودم دیده ام
می توانم فقیری باشم که همان ننصفه نانش را هم با دیگران تقسیم کرده
درس و کار هم نهایت وسیله است برای انسان بودن همین و بس
بچه ها اگر اینها را بفهمند چشم و دل سیر بزرگ می شوند و برایشان مهم نیست که اگر پول شهریه را پدر کم آورده جایزه نگرفته اند اگر این را بفهمند به آن مدرسه و آن معلم ها می خندند همین
خب عزیز من بچه رو به مدرسه دولتی ببر . امسال اینجوری پارسال .... جدا چه فکری میکنی یعنی کسانی که تو غیر انتفاعی درس نخوندن به جایی نرسیدن ؟ مقصر خود پدره
انسانیت مرده
مدرسه دولتي بره ولي اينقدر توهين و تحقير تحمل نكنه بهتر نيست؟ تو مدرسه اي كه كادرش اينقدر از لحاظ درك و شعور پايين هستن بچه چي قراره ياد بگيره كه اصرار داريد اونجا بمونه؟
دوتاشون کارمند هستن بعد حقوقشون نمیرسه؟؟؟؟!!!
خوب دیگه غیرانتفاعی
این جمله ای است که همه مسئولین آموزش و پرورش می گویند
چیکار میشه کرد
باید سوخت و ساخت
یه پیشنهاد
دوست عزیز لطفا بچتون رو بزارید مدارس دولتی

وقتی براتون سخت هست چرا به زور میخواهید هزینه های سنگین رو بدید و اخرشم نتیجه برعکس بشه
بچتون جلو چشم دیگران تحقیر بشه
اصلا کار مدرسه رو تایید نمی کنم اما مشکل از خود ماهم هست!!!
واقعاً جالبه ، مسئله تغيير فرهنگ و اولويت هاى جامعه كه پدر اين دختر گفت را كاملاً در نوشته هاى هموطنان عزيز مى شود مشاهده كرد، حتى اگر مدرسه به دليل عدم پرداخت شهريه براى دانش آموز هديه ايى تهيه نكرده بود موظف بود از قبل به اوليا اطلاع بدهد ، كه البته اين مدارس اينقدر شهريه مى گيرند كه با چند تا هديه ضرر نخواهند كرد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار