بازدید 3618

حجت الاسلام مصباحی مقدم:تأکید بر مقاوم سازی اقتصاد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اسلام، دین راحت طلبی و بیکاری نیست، گفت: متأسفانه فرهنگ کار و تلاش در میان جوانان کشور فراموش شده است.
کد خبر: ۵۹۲۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸ 26 May 2016

به گزارش مهر، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم شامگاه چهارشنبه در همایش ملی نقش جامعه نخبگانی حوزه علمیه در تحقق اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه انسان مقاوم وصبور می‌تواند از ظرفیت کامل خود استفاده کند، گفت: بر طبق آیات وروایات اگر انسان مقاوم باشد می‌تواند تا ۱۰ برابر ظرفیت خود قوی و غالب باشد.

وی با بیان اینکه انسان‌های صبور و مقاوم اقتصاد مقاومتی را به سرانجام می‌رسانند، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت و محدودیت است و نه به تنهایی مفهوم مقاوم سازی اقتصادی را می‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ضرورت مقاوم سازی اقتصاد در کشور تأکید کرد و گفت: اقتصادی که مقاوم نباشد ضربه پذیر و تحت تأثیر تحولات سیاسی است.

بلاتکلیفی ۱۰۰ میلیارد دلار کشور

حجت الاسلام مصباحی مقدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت را آسیب جدی نظام دانست و گفت: بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از ذخایر مالی کشور به دلیل اینکه دلار در دست آمریکایی‌هاست بلاتکلیف و بدون استفاده مانده است.

نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مبادلات ارزی و فروش آزاد نفت داعشی ها در منطقه را مشکوک عنوان کرد و گفت: طبق قوانینی که در دنیا وجود دارد جابجایی ارز باید بر اساس فرایندی باشد که صاحبان ارز تعیین می‌کنند اما در حرکتی مشکوک تکفیری‌ها بدون هیچ مزاحمتی نفت غارتی خود را در منطقه می‌فروشند.

کارگری کردن در ایران مذموم شده است

وی با ابراز تأسف از اینکه در حوزه اقتصادی رویکرد مقاومتی نداریم گفت: وابستگی ما به نفت سبب شده که تحت تأثیر بازی‌های سیاسی کشورهای استعماری و مزدور منطقه باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقاومت ملت ایران در مقابل تحریم‌ها و شکستن قیمت نفت را مهم تلقی کرد و گفت: وظیفه اصلی حوزه در عرصه تداوم اقتصاد اسلامی فرهنگ سازی است.

وی با انتقاد از اینکه در ایران کسی دوست ندارد کارگری کند، گفت: بیش از سه میلیون افغانی در ایران شاغل هستند که هیچ ایرانی دوست ندارد جای آن‌ها باشد.

حجت الاسلام مصباحی مقدم با تأکید بر اینکه در اسلام کار یک نوع عبادت و هنر محسوب می‌شود، گفت: همه اولیا و ائمه اطهار به کار یدی و عرق ریختن عادت و علاقه داشتند.

وی با اشاره به اینکه اگر فرهنگ کار نبود به این همه پیشرفت‌های علمی در سال‌های اخیر نمی‌رسیدیم، گفت: ملت چین ملت ثروتمندی نیستند اما بیش از ۴ تریلیون دلار در بورس اوراق نیویورک سهام دارند.

۱۷ میلیون نفر از جیب دولت ارتزاق می‌کنند

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) یکی دیگر از ضعف‌های کشور را نبود فرهنگ کار جمعی و گروهی عنوان کرد و گفت: انجام کار گروهی و هم افزایی از اصول مهم سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید در کشور، گفت: به طور مثال دولت خرید تضمینی گندم در کشور را هر کیلو ۱۳۵۰ تومان اعلام کرده اما اگر از آن سوی دنیا گندم وارد کند کمتر از ۸۵۰ تومان می‌تواند بخرد.

حجت الاسلام مصباحی تشکیل تعاونی‌های روستایی و یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی را از مهم‌ترین روش‌های افزایش راندمان و کاهش هزینه‌های جاری تولید عنوان کرد.

این کارشناس حوزه اقتصادی با اعلام اینکه دولت بیش از ۲ میلیون و  ۴۰۰  هزار نفر کارمند و ۲ میلیون نفر نیروی بازنشسته دارد، گفت: اگر فرض کنیم که هر کارمند و بازنشسته ۴ نان خور داشته باشد، به طور متوسط جیزی حدود ۱۷ میلیون نفر تحت تکفل مستقیم دولت هستند.

وی با تأکید بر اینکه نیروی انسانی در ایران هدر می‌رود، افزود: ژاپن با ۱۳۰ میلیون نفر جمعیت تنها ۳۳۰ هزار نیروی دولتی که با بخش کارکنان خدمات عمومی آن به کمتر از یک میلیون نفر می‌رسند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان اینکه بدنه دولت بودجه عمومی را از بین می‌برد، گفت: هر مدیر یا کارمند دولتی اگر به مأموریت خارجی برود ۱۳۰ دلار حق مأموریت بدون هزینه‌های جاری دریافت می‌کند.

راز علاقمندی مدیران دولتی به سفرهای خارجی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مردم حق دارند نگران حقوق‌های نجومی برخی از مدیران دولتی باشند، در پاسخ به انتقاد یکی حضار که نظارت مجلس را ضعیف می‌دانست، گفت: چرا برخی فکر می‌کنند نظارت یعنی سرک کشیدن به فیش‌های حقوقی بخش دولتی است؛ تازه مگر ۲۹۰ نفر نماینده مجلس می‌توانند ۵ میلیون کارمند دولت را کنترل کنند.

وی در ادامه از نبود مدیریت در مصرف انرژی در ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: فقط مصرف گاز در ایران معادل مصرف صنعتی و خانگی کل اروپاست و حتی با مصرف گاز کل چین هم برابری می‌کند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان اینکه روزانه ۷۲ میلیون لیتر بنزین در بخش حمل و نقل مصرف می‌شود، گفت: درحالی که اگر موتور خودروهای ما استاندارد شود این مقدار به نصف کاهش پیدا خواهد کرد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با تأکید بر اینکه توانایی ذخیره و صدور روزانه بیش از ۳۵ میلیون لیتر بنزین به کشورهای دیگر را داریم، گفت: متأسفانه مصرف گازوئیل هم با میزان روزانه ۹۲ لیتر سرسام آور است.

وی با دفاع از عملکرد مجلس در سهمیه بندی مصرف سوخت، گفت: اگر این اتفاق نمی‌افتاد مصرف بنزین به شدت افزایش پیدا می‌کرد و کشور دچار مشکل اساسی می‌شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر