بازدید 32251
در نشست خبری فیلم «فروشنده» مطرح شد؛

شهاب حسینی: عربستان خیلی دیر فهمیده است با کشوری با فرهنگ چند هزار ساله روبه روست +ویدیو

اینکه می گوییم فیلم های ایرانی به دلیل سیاه نمایی در جشنواره های خارجی جایزه می گیرند، یک توهم دایی جان ناپلئونی است که از ترس نشأت می گیرد، نه اقتدار؛ اما من با افتخار می گویم که در سرزمینی زندگی می کنم که ۵۰ سال پیش فیلم هایی مانند «گاو» در آن ساخته شده است. به خاطر دارم که الکساندر پین، کارگردان سینمای جهان با دیدن فیلم «گاو» بسیار از آن لذت برده بود. او درباره سینمای ایران با احترام صحبت می کرد؛ این در حالی است که ما در داخل کشورمان این سینما را تحقیر می کنیم.
کد خبر: ۵۹۳۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵ 30 May 2016
شهاب حسینی: عربستان خیلی دیر فهمیده است با کشوری با فرهنگ چند هزار ساله روبه رو استاصغر فرهادی در نشست خبری با موضوع موفقیت فیلم «فروشنده» در جشنواره کن تأکید کرد، او قصه گویی را راه برقرار ارتباط با مخاطب یافته است.

به گزارش «تابناک»، نشست رسانه ای عوامل فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی با حضور این کارگردان، ترانه علیدوستی و شهاب حسینی، بازیگران این اثر سینمایی برگزار شد. اجرای این مراسم را محمد اطبایی بر عهده داشت.

به هنگام ورود این سه سینماگر، عکاسان حاضر در مراسم از آنها خواستند که تعدادی عکس از آنها گرفته شود.

اصغر فرهادی در ابتدای این نشست گفت: خوشحالم که برای اولین بار در خانه همایش حضور دارم. غالب کسانی که در این نشست حضور دارند، فیلم را ندیده اند و بهتر است، سؤالی در مورد فیلم پرسیده نشود و سؤالات در موارد دیگر باشد.

وی افزود: از گروه خودم که بخشی از آنها در این مراسم هستند و بخشی نیستند، تشکر می کنم که یک سال با من همکاری کردند. همچنین یاد یدالله نجفی صدابردار فیلم را که اواسط کار فوت کرد گرامی می دارم.

ترانه علیدوستی و شهاب حسینی در ادامه مراسم ترجیح دادند، تنها با یک سلام و ابراز خوشحالی از حضور در جمع خبرنگاران، سخن خود را آغاز کنند.

محمد اطبایی مجری مراسم با بیان اینکه تجربه ای برای حضور به عنوان مجری ندارد، گفت: من چون در حوزه بین الملل تجربیاتی دارم اینجا هستم که اگر سؤالاتی بود و شائبه هایی پیش آمد، بتوانم در پاسخگویی کمک کنم.

اولین سؤال درباره چگونگی حضور فیلم «فروشنده» در جشنواره کن در دقایق آخر و بعد از اعلام اسامی نهایی فیلم های بخش مسابقه بود. فرهادی در پاسخ به این پرسش توصیح داد: «فروشنده» در آخرین لحظه آماده شد و تصحیح رنگ و میکس صدا هنوز آماده نبود و در آن شرایط مراحل زیرنویس فیلم نیز در فرانسه در حال انجام بود.

وی افزود: به رغم تلاش گروه، فیلم با یک اشکال فنی به دست هیأت انتخاب رسید. هیأت انتخاب در آخرین لحظه به ما اعلام کردند که بخشی از فیلم دچار مشکل فنی شده است. در نهایت ما تصمیم گرفتیم که فیلم را برای اکران عمومی آماده کنیم چرا که فیلم دیر به جشنواره ارسال شده بود.


روند اضافه شدن فیلم «فروشنده» به بخش مسابقه کن از زبان فرهادی


فرهادی درباره اینکه چطور «فروشنده» به لیست فیلم های جشنواره کن اضافه شد، توضیح داد: زمانی که دبیر جشنواره کن در نشست خبری اسامی فیلم ها را اعلام کرد، در سخنانی گفت که شاید در چند روز آینده، نام چند فیلم به لیست اضافه شود. همین سبب شد تا ما ۲ روز بعد فیلم را با نسخه بهتری به جشنورزه ارسال کنیم که خوشبختانه هفته بعد «فروشنده» در لیست فیلم ها اعلام شد.

این سینماگر افزود: به هر حال این اولین بار نیست که یک فیلم بعد از اعلام لیست اولیه فیلم ها به آثار حاضر در بخش مسابقه جشنواره کن اضافه می شود.

اطبایی مجری مراسم در ادامه و در توضیح این سؤال بیان کرد: با توجه به زمان مشخص و ثابت برگزاری جشنواره کن، همه سینماگران برای رساندن فیلم خود به جشنواره برنامه ریزی می کنند، اما در این میان فیلم هایی هم هست که به موقع به دست هیأت انتخاب نمی رسد و «فروشنده» هم از این دست بود. اضافه شدن بعضی از فیلم ها بعد از اعلام لیست اولیه توسط دبیر جشنواره، امر متعارفی در این رویداد است، ولی «فروشنده» به دلیل تأخیر در آماده شدن در روز آخر جشنواره کن نمایش داده شد.

سؤال بعدی درباره این بود که فرهادی از فیلم «درباره الی» به بعد فیلم هایی می سازد که هم مورد توجه مخاطب عام است هم جایزه می گیرد و هم نخبگان و منتقدان آنها را دوست دارند. فرهادی درباره این موضوع گفت: یکی از مواردی که بعد از فیلم اولم «رقص در غبار» دنبالش بودم و از فیلم «چهارشنبه سوری» به بعد توانستم به آن دست پیدا کنم، همین بود که فیلمی بسازم که هم مردمی که به شکل حرفه ای پیگیر سینما نیستند و هم کسانی که تخصصی نگاه می کنند، آن را عمیق تر ببینند. من راهی را رفتم که قبلا در کار نمایشنامه نویسی رادیویی و تلویزیونی تجربه کرده بودم.

این کارگردان برنده جایزه اسکار در ادامه سخنانش بیان کرد: من توانستم در سریال «داستان یک شهر» با عموم مردم ارتباط بگیرم. همانجا فکر کردم همه ما قصه گفتن را دوست داریم و همه در همه جای جهان از قصه گفتن لذت می برند، چون مدام اشتیاق دارند لحظه بعد را ببینند.


پرفروش بودن فیلم هایم برایم خوشایند است


فرهادی ادامه داد: برای من همیشه مهم بوده که فیلمم پر مخاطب باشد. در این مدت همیشه درباره جوایزی که فیلم هایم گرفته اند صحبت شده، در حالی که برایم این موضوع خوشایندتر است که از فیلم «چهارشنبه سوری» به بعد فیلم هایم جزو فیلم های پرفروش بوده است. حتی در خارج از کشور هم اندازه داخل مخاطب داشته است. امیدوارم هرگز فیلمی نسازم که مردم از آن دور باشند.

وی روش ارتباط برقرار کردن با مخاطب را این گونه توصیف کرد: راهی که من برای ارتباط گسترده با مخاطب پیدا کرده ام قصه گفتن است، ولی این تنها راه نیست. شاید سینماگران دیگری راه های دیگری پیدا کنند.

در ادامه نشست شهاب حسینی درباره ادامه همکاری اش با فرهادی گفت: من همیشه دوست دارم در کارهای تأثیرگذار حضور پیدا کنم. در زندگی ام همیشه این رسالت را برای خود قائل بودم که بیاموزم. از سینمای ایران و جهان هم درس زندگی گرفتم.

وی ادامه داد: در فیلم «درباره الی» من بیشتر ناظر بودم. در «جدایی نادر از سیمین» نقش تأثیرگذار داشتم و در «فروشنده» به نقش اصلی رسیدم و حال نمی توانم درباره آینده این همکاری نظر بدهم، ولی آنچه مسلم است اینکه همواره سعی می کنم در صحنه های زندگی بازیگر موفقی باشم.


شهاب حسینی: عربستان خیلی دیر فهمیده با کشوری با فرهنگ چند هزار ساله روبه روست

شهاب حسینی در پاسخ به پرسش دیگری که درباره تیتر روزنامه عربستانی بود با این مضمون که حضور شهاب حسینی از سردار سلیمانی خطرناک تر است، گفت: عربستان دارای پیشرفته ترین سلاح هاست و مشتری بزرگ تسلیحات اما قطعا فرهنگی ندارد که متاسفانه با زائران ما اینطور برخورد می کند. من درباره خودم نمی دانم اما دیر فهمیدند که با سرزمینی رو به رو هستند که فرهنگی چند هزار ساله دارد و قدرت فرهنگ و هنر از کار سیاسی بیشتر است. آرزوی من همیشه شادی و عزت مردم سرزمینم است.

در ادامه باز هم نوبت به اصغر فرهادی رسید که در جواب به سؤالی درباره این موضوع که عده ای معتقدند هر فیلمی از ایران که در جهان مورد اقبال قرار می گیرد سیاه نمایی است و عده ای دیگر مخالف هستند، گفت: من به همه جشنواره های دنیا نرفته و همه فیلم هایی که به این جشنواره ها رفته اند ندیده ام ولی بگذارید مثالی بزنم. فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی را تقریبا همه ما دوست داریم؛ فیلمی که اگر سینمای ما در این نقطه است از آنجا کارش را آغاز کرد. ما مدیون آن فیلم هستیم. اما فکر کنید این فیلم الان ساخته می شد. قطعا به جشنواره های جهانی می رفت و جایزه گرفت. آیا فیلم سیاه نمایی دارد؟ «گاو» درباره اهالی یک روستاست که شخصیت اصلی را هم سر به نیست می کنند. فقر در روستا را هم نشان می دهد؛ اما معتقدم در پس ظاهر تیره آن گنجی نهفته است.

فرهادی اضافه کرد: یک مثال دیگرم اینکه در آمریکا با فردی به دیدن فیلمی از ایران رفتیم و در صحنه ای دختر بچه سر چهار راه فال می فروخت. حتما عده ای می گویند سیاه نمایی یا شاید دوست نداشته باشیم مردم دیگر کشورها این صحنه را ببینند اما بعد از فیلم آن آقا از من پرسید آن دختر چه می فروخت وقتی گفتم فال و آن فال ها شعر است با تعجب پرسید مردم شما برای شعر پول می دهند؟

کارگردان «فروشنده» با اشاره به اینکه برخی فیلم های سیاه هم در حضورهای بین المللی حضور دارند، بیان کرد: من می پذیرم که ممکن است عده ای ناخواسته در فیلم هایشان صحنه های ناخوشایند داشته باشند. حتی من خودم با همسرم به دیدن فیلمی رفتیم که یک جوان خوش فکر ایرانی آن را ساخته بود؛ اما نتوانستیم تا آخر فیلم را ببینیم. ولی اینکه آنها در جشنواره ها منتظر هستند هر فیلمی سیاه نمایی بود، جایزه بدهند فکر می کنم اینگونه نیست. در فیلم های من که همه آدم های تحصیل کرده هستند و اتفاقا برخی تصورات غلط درباره ایران را تغییر می دهد.

فرهادی: این گونه نیست که جشنواره های خارجی فقط به فیلم های سیاه نما جایزه بدهند

وی ادامه داد: برخی افراد در مورد سیاه نمایی صحبت می کنند که قصه آنها در مورد این نوع از اظهار نظرها چیز دیگری است و من در مورد آنها صحبت نمی کنم. من در جشنواره های مختلفی به عنوان داور حضور داشتم و شاهد این بودم که جسنواره ها بر اساس سیاستگذاری خاصی جایزه نمی دهند. مانند جشنواره فیلم برلین که در یک دوره که من در آنجا داورم رئیس هیأت داوران گفت که من شما را تنها می گذارم تا به راحتی فیلم ها را داوری کنید. در واقع من چنین حسی ندارم که فیلم های سیاه نمای ایران در جشنواره های خارجی جایزه می گیرند و طی تجربه های خود در داوری های مختلف نیز چنین نگاهی را نسبت به فیلم های ایرانی ندیدم.

اطبایی نیز در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: سال ۱۳۹۴ سال پر افتخاری برای سینمای ایران به شمار می رود. ما در این سال ۲۲۵۰ حضور بین المللی داشتیم که در سال های قبل این حضور ۱۵۰۰ عنوان بود. در سال ۹۴ سینمای ایران ۳۷۰ جایزه بین المللی دریافت کرد، این در حالی است که این عدد در سال ۹۳ تنها ۲۳۵ جایزه بود.

وی افزود: فکر نمی کنم زمانی که ۳۷۰ هیأت داوری جشنواره های مختلف فیلم های ایرانی را داوری می کنند، همه تصمیم بگیرند که یک نقطه نظر مشترک درمورد فیلم های ایرانی داشته باشند و تنها به دلیل سیاه نمایی به فیلم های ایرانی جایزه دهند‌.

این پخش کننده فیلم های ایرانی در جهان تأکید کرد: من فکر می کنم که این ارزش فیلم های ایرانی است که به دریافت جایزه منجر می شود. ما باید نسبت به سینمای خود اعتماد به نفس داشته باشیم و با توجه به جایگاه سینمای خود در جهان اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم. در هیچ جشنواره ای هیأت داوران به ملاحظات سیاسی تن در نمی دهند و من این جمله را با اطمینان می گویم.


ترانه علیدوستی: رسانه ها باید هدایتگر ادبیات مردم باشند

ترانه علیدوستی در بخش دیگری از این نشست در واکنش به سؤالی که در مورد سرمایه گذار عربی فیلم «فروشنده» پرسیده شد، بیان کرد: زمانی که چنین سؤال هایی پرسیده می شود، دچار مشکل می شوم. فارغ از بحث فیلم باید بگویم، شما اهالی رسانه باید هدایتگر ادبیات مردم باشید و مسئولیت سنگینی در این زمینه دارید. ادبیات نژادپرستانه نباید در مطالب شما باشد، مردم از شما یاد می گیرند. اینکه نهاد سرمایه گذار در یک فیلم عرب است یا نیست در شأن این جلسه نیست.

اصغر فرهادی در واکنش به صحبت علیدوستی گفت: خانم علیدوستی به خوبی در این زمینه صحبت کرد  و من احساس افتخار می کنم که یک بازیگر جوان چنین نگاهی به مسائل دارد‌.

این کارگردان همچنین اشاره کرد: من زمانی که از ایران خارج می شوم اعتماد به نفس کامل دارم چراکه می دانم از کجا آمده ام. کدام کشور در دنیا وجود دارد که به اندازه ما فیلم خوب تولید کند. اینکه می گوییم فیلم های ایرانی به دلیل سیاه نمایی در جشنواره های خارجی جایزه می گیرند یک توهم دایی جان ناپلئونی است که از سر ترس نشأت می گیرد نه اقتدار. اما من با افتخار می گویم که در سرزمینی زندگی می کنم که ۵۰ سال پیش فیلم هایی مانند «گاو» در آن ساخته شده است.

وی افزود: به خاطر دارم که الکساندر پین کارگردان سینمای جهان با دیدن فیلم «گاو» بسیار از آن لذت برده بود. او درباره سینمای ایران با احترام صحبت می کرد. این در حالی است که ما در داخل کشورمان این سینما را تحقیر می کنیم.

کارگردان «جدایی» در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: همیشه فکر می کردم کسانی که می خواهند در مورد فیلم های من حاشیه ایجاد کنند با توجه به این که فیلم نمایش داده نشده است، در مورد چه چیزی می خواهند حاشیه ایجاد کنند اما دیدم که سرمایه گذار قطری حاشیه خوبی برای آنها شد.

فرهادی درباره روند ساخته شدن «فروشنده» عنوان کرد: باید توضیح دهم، درست زمانی که همه چیز برای ساخت فیلم جدید من در اسپانیا آماده بود به ایران سفر و حس کردم که می خواهم در ایران فیلم بسازم آن هم به دلیل مسائل عاطفی چرا که پدرم همیشه می گفت کاش در ایران فیلم می ساختی. زمانی که تصمیم گرفتم در ایران فیلم بسازم، بسیاری از دوستان در داخل و خارج از کشور به من گفتند که این کار با حاشیه همراه است؛ اما من گفتم که آنقدر دلم می خواهد در ایران فیلم بسازم که همه چیز را قبول دارم. البته این را هم می دانم که مشکلات من بعد از ساخت فیلم آغاز می شود. در هنگام نگارش فیلمنامه تهیه کننده خارجی فیلم قبلی و بعدی من پیشنهاد همکاری در این فیلم را هم داد که درنهایت به عنوان تهیه کننده و سرمایه گذار مشترک در فیلم حضور پیدا کرد و سرمایه هایی را برای فیلم جذب کرد.


توضیح درباره نقش مؤسسه قطری در تولید فیلم «فروشنده»

وی درباره سرمایه گذار قطری گفت: جشنواره فیلم قطر مانند جشنواره های دیگر از یکسری از فیلم ها و فیلمنامه ها حمایت می کند که البته رقم بالایی نیست. رقمی که به فروشنده تعلق گرفت، تنها ۱۰ درصد هزینه تولید این فیلم بود، ولی این حمایت ۱۰ درصدی سبب شد تا از این جشنواره به عنوان حامی مالی فیلم در ایران نام برده شود و البته در ادامه این جشنواره به سرمایه گذار و بعد دختر و یا خواهر امیر قطر تبدیل شد.

فرهادی ادامه داد: البته این را می دانم که این توضیح ها باعث تمام شدن این داستان نمی شود و بی شک افرادی هستند که جایی را برای آویزان شدن پیدا کنند. مانند فیلم «جدایی» که در نهایت داستان لابی اسکار را برای آن درآوردند.

اطبایی نیز در بخش دیگری از سخنان خود توصیح داد: این نوع از حمایت ها از سوی برخی جشنواره ها با نام صندوق مالی معروف است و بسیاری از تهیه کنندگان سینما در جهان از این فرصت استفاده می کنند. مؤسسه فیلم دوحه نیز که جشنواره فیلم قطر را برگزار می کند در همین روند از تعدادی فیلم های خاص به صورت کمک مالی بلاعوض حمایت می کند و فیلم «فروشنده» نیز از همین دست بود. اما خواهر امیر فعلی قطر تنها به عنوان بنیانگذار این مؤسسه حضور دارد و هیچ نقشی در سیاستگذاری جشنواره و سرمایه گذاری ها ندارد.


فرهادی: هیچ جای دنیا برای من مانند ایران نمی شود

اصغر فرهادی در ادامه این نشست گفت: من ایران را بسیار دوست دارم و فکر می کنم که ایران برای من جای بهتری برای زندگی است. من عاشق ایران هستم و در کجای دنیا می توانم از لذت حضور پدر مادر و دوستانم استفاده کنم. همین سبب شده است که کارگردانی بسیاری از پروژه های بزرگ سینمای آمریکا که امروز روی پرده رفته است، قبول نکنم چرا که می خواهم در ایران کار کنم. برای من بهتر است که بیشتر فیلم های خود را در ایران بسازم اما برای کنجکاوی دوست دارم تجربه هایی در خارج از کشور هم داشته باشم.

وی در پاسخ به اینکه چرا «فروشنده» را برای منتقدان داخلی نمایش نمی دهد، تأکید کرد: فیلم در داخل ایران هنوز پروانه نمایش ندارد به همین دلیل آن را نمایش نمی دهم‌ البته ترجیح می دهم این فیلم همراه با مردم دیده شود‌. فکر می کنم «فروشنده» تابستان در سینماهای کشور اکران شود و یک هفته قبل از اکران عمومی برای اهالی مطبوعات نمایش داده می شود.


انتقاد از سخنان سخنگوی ارشاد

فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارنظر برخی از مسئولان دولتی در مورد اعمال برخی ملاحظات در فیلم گفت: کلمه ملاحظات بی حد و مرز است و من نمی دانم چگونه می دانند فیلمی که هنوز دیده نشده، نیازمند برخی ملاحظات است.

کارگردان «درباره الی» افزود: اگر قوانین جشنواره فیلم فجر اجازه دهد «فروشنده» را به جشنواره ارسال می کنم. به هر حال همه فیلم های من تا امروز هم اکران شده و هم در جشنواره شرکت کرده است.

وی همچنین در مورد جشنواره ای خوانده شدن فیلم هایش گفت: نمی دانم چرا استقبال مردم از فیلم هایم را نمی بینند و قبول نمی کنند که فیلم های من همیشه جزو پرفروش ها بوده است، اما چون در جشنواره های خارجی جایزه گرفته است به آن فیلم جشنواره ای یا فیلم کم مخاطب می گویند. به هر حال من در ایران هستم تا فیلم اکران شود.

من خودم «شهر زیبا» را بیشتر دوست دارم

این کارگردان در مورد مقایسه فیلم هایش با یکدیگر بیان کرد: زمانی که یک کارگردان فیلم هایی در مورد خانواده می سازد ناخودآگاه این مقایسه صورت می گیرد و من نگران این مقایسه ها نیستم. اگر یک نفر می گوید که مثلا «درباره الی» را بیشتر از دیگر فیلم هایم دوست دارد خوشحال می شوم. من خودم از میان فیلم هایی که ساخته ام «شهر زیبا» را بیشتر دوست دارم. در نهایت باید بگویم که این مقایسه کردن فیلم ها کاملا طبیعی است.

اصغر فرهادی همچنین در پاسخ به اینکه آیا فکر می کردید جایزه بهترین فیلمنامه را از جشنواره کن بگیرید گفت: نه فکر نمی کردم. ما اینقدر به ‏کار نزدیک بودیم که نمی شد حدس زد. تا چند روز قبل از رفتن به کن درگیر آماده کردنش بودیم و تازه وقتی در جشنواره نمایشش ‏دادند خودمان ماحصل کار را دیدیم و فکر کردیم موفق شدیم.‏

وی ادامه داد: هر چند انتظار جایزه را نداشتیم اما در اکران اول فیلم در جشنواره واکنش مردم را که دیدیم امیدوار شدیم. ‏


جایزه برای فیلم خوب است نه فیلمساز

این نویسنده و کارگردان درباره تأثیرگذاری جایزه بر فعالیت حرفه ای اش نیز گفت: برای من این جایزه تأثیری ندارد. در این سال ها فکر کنم توانسته باشم ‏این را ثابت کنم. در لحظه جایزه گرفتن باید خوشحال شد و بعد آن را گذاشت کنار. نباید تبدیل به شناسنامه فیلمساز شود. من همیشه ‏گفته ام این جوایز برای فیلم ها خوب است اما برای فیلمساز خطرناک است. اگر من فیلمساز باور کنم آدمی هستم که این جوایز را ‏گرفته و با این فکر سر فیلم بعدی بروم کار پیش نمی رود.‏

سؤال بعدی خبرنگاران از فرهادی درباره تهیه کننده و سرمایه گذار فیلم بود. اینکه آیا اگر سرمایه گذار و تهیه کننده فیلم ایرانی بود آیا ‏باز هم فیلم موفق به گرفتن جایزه می شد که فرهادی پاسخ داد: فکر نمی کنم موفقیت یک فیلم ربطی به تهیه کننده اش داشته باشد. مثلا ‏اینکه تهیه کننده چه ملیتی دارد در دیده شدن بازی شهاب حسینی چه نقشی می تواند داشته باشد؟

در ادامه اصغر فرهادی اذعان کرد که در فیلم فروشنده به فیلم «گاو» و غلامحسین ساعدی، «مرگ فروشنده» میلر و بعضی از موسیقی ‏هایی که دوست دارد اشاراتی شده است،  ‏اما شهاب حسینی در واکنش به سؤال قبلی که از فرهادی درباره سرمایه گذار فیلم شده بود، گفت: عرصه فرهنگ به گمان من مرزی ‏ندارد. در همه دنیا هر کسی یک قدم در عرصه هنر بردارد قابل تقدیر است. سرمایه گذار داخلی و خارجی معنا ندارد. ما درباره ‏دنیای تفکرات حرف می زنیم. وقتی یک مفهوم مورد وثوق یک عده قرار می گیرد در واقع مرزها برداشته شده و این الگو تا به حال هم ‏نتیجه داده است. ‏

ترانه علیدوستی: خارجی ها نحوه برخورد با بانوان ایرانی را یاد گرفته اند


اما ترانه علیدوستی که ساکت ترین فرد جمع سه نفره فیلم «فروشنده» بود، در واکنش به پاسخی درباره نظر خارجی ها درباره پوشش ‏بازیگران ایرانی و رعایت آداب برخورد با هنرمندان زن ایرانی گفت: اتفاقا خارجی ها این را درباره بانوان ایرانی پذیرفته اند و هیچ ‏چیز را به دل نمی گیرند؛ یعنی اگر ما با آنها دست ندهیم ناراحت نمی شوند. ما هم به فرهنگ های دیگر احترام می گذاریم.‏

سؤال دیگر اما درباره تکرار زوج ترانه علیدوستی و شهاب حسینی در فیلم های فرهادی و سریالی مثل شهرزاد بود؛ اینکه آیا این ‏تکرار آزاد دهنده نخواهد شد. فرهادی در این باره گفت: اولین بار این دو نفر در فیلم درباره الی زوج بودند. به نظرم این دو صاحب ‏ویژگی هایی هستند که بازی شان مقابل هم هم تکراری نمی شود. آنقدر باهوش هستند که بدانند چه می کنند. مطمئن باشید ما هنوز ‏بخشی از توانایی های این دو بازیگر را دیده ایم. ‏

اصغر فرهادی در ادامه درباره احساسی ترین لحظه ای که در فستیوال کن تجربه کرده است نیز گفت: برای من لحظه قرار گرفتن روی ‏فرش قرمز احساسی ترین لحظه بود. معمولا در این لحظه بخشی از موسیقی فیلم را می گذارند اما من در خواست کردم یکی از ‏آوازهای استاد شجریان را بگذارند. حس عجیبی بود.

شهاب حسینی هم در ادامه به پخش یکی از موسیقی های گروه اوهام در فستیوال کن اشاره کرد و آن را انتخابی خوب توصیف کرد.‏

در ادامه به زعم اصغر فرهادی بالاخره سؤال سخت از ترانه علیدوستی پرسیده شد و نظر ترانه علیدوستی را درباره بازی ‏گلشیفته فرهانی و اینکه اگر او جایزه بهترین بازیگر را می برد اندازه اینکه شهاب حسینی جایزه را برده خوشحال می شد یا نه خواستند. ترانه ‏علدیوستی گفت: روزی که ما به کن رسیدیم خبردار شدم گلشیفته با گروهشان رفته اند و ما همدیگر را ندیدیم ولی بله بسیار خوشحال ‏می شدم اگر این اتفاق می افتاد چون من و گلشیفته از راهنمایی هم مدرسه ای بوده ایم و هیچ چیز در جهان نمی تواند آن حس دوستی ‏بچگی را در من عوض کند. ‏

برای تئاتر کار کردن وقت فراهم نیست


فرهادی در پاسخ به سؤال دیگری که چرا دیگر کار تئاتر نمی کند نیز گفت: من دوست دارم کار تئاتر بکنم و به نظرم تئاتر کار کردن ‏مثل چکاپ می ماند. سنسورهای لطیف آدم بالانس می شود ولی برای یک تئاتر باید یک سال زمان گذاشت. این فرصت برایم ‏فراهم نشده است. ‏

علیدوستی: آقای فرهادی اگر دغدغه سیاسی داشت می رفت نماینده مجلس می شد


ترانه علیدوستی در پاسخ به سؤالی درباره اصغر فرهادی و اینکه عده ای معتقدند کارهای او سیاه نمایی دارد، گفت: من ۱۴ سال است ‏از نزدیک ایشان را می شناسم و با ایشان کار می کنم. نظر شخصی ام این است که من آدمی که اینقدر دغدغه کشورش را داشته باشد ‏به ندرت دیده ام. بپذیریم آدم هایی هستند که با فیلم هایشان مانیفست سیاسی و اجتماعی نمی دهند و خود سینما برایشان مهم است. فکر ‏نمی کنم فیلمسازها همه زندگی شان را می گذارند تا از این حرف ها بزنند. اگر آقای فرهادی می خواست حرف سیاسی بزند می ‏رفت مثلا نماینده مجلس می شد. اما بالاخره فیلمسازان دغدغه مردم را دارند. من امیدوارم روزی این واژه های سیاه نمایی و...از ‏سینمای ایران حذف شود. ‏

‏شهاب حسینی هم در این باره گفت: هم ایشان و هم بنده معتقدیم اشتراکات انسانی از تفاوت هایشان بیشتر است. وقتی در فیلم درباره ‏الی درباره قضاوت حرف می زند یا در فیلم جدایی نادر از سیمین درباره راست و دروغ می گوید؛ اینها حرف ‏هایی نیست که فقط در ایران فهم بشود بلکه در آفریقا و استرالیا هم فهم می شود. من همیشه دوست داشتم یک تفکیکی بگذاریم بین فیلم ‏ایرانی و فیلم ساخت ایران. درواقع فیلم های اصغر فرهادی ساخت ایران است. یعنی فیلم های صادراتی است.

فرهادی در ادامه درباره اینکه چگونه در فیلم هایش نشانه گذاری می کند که هم مخاطب ایرانی آنها را بفهمد هم مخاطب چهانی نیز ‏گفت: قطعا مخاطب ایرانی فیلم های مرا بهتر می فهمد. مثلا در فروشنده اول فیلم دستی پولی در صندوق صدقات می اندازد. این ‏پلان برای ما معنا دارد. یک مخاطب خارجی نمی داند صندوق صدقات چیست اما نشانه های احساسی به نظرم نشانه های آشنایی ‏هستند. وقتی درست درباره احساسات نشانه گذاری شود همه آن را می فهمند و درک می کنند. ‏

در ادامه فرهادی به ذکر خاطره ای از سفرش به کوبا پرداخت که در آنجا مسیری را گم می کنند و در چهار راهی از زن نابینایی ‏آدرس را می پرسند. صحبت می شود و همراه اصغر فرهادی توضیح می دهد که اصغر فرهادی فیلمساز است و فیلم جدایی نادر از ‏سیمین را ساخته و زن نابینا می گوید اتفاقا امروز رادیو داشت درباره این فیلم صحبت می کرد و اینکه پسری هست که نمی خواهد با پدر ‏پیر و مریضش را رها کند. فرهادی گفت: این گونه احساسات، آدمها را به هم نزدیک می کند.‏

فرهادی و حسینی در ادامه در برابر این پرسش قرار گرفتند که چه شد، هر دو وقت گرفتن جایزه به زبان فارسی حرف زدند و هر دو ‏اذعان کردند که آوای کلام فارسی هم برای خودشان و هم برای خارجی ها خوشایند است.‏

همچنین شهاب حسینی در ادامه خبر داد که می خواهد یک فیلم را برای تبدیل شدن به نمایشنامه و اجرای صحنه ای آماده کند و به جای ‏ساخت فیلم دومش تصمیم دارد تئاتری را کارگردانی کند و حتی به شوخی اظهار کرد که اصغر فرهادی هم قرار است در آن بازی کند ‏و گفت: اصغر فرهادی بازیگر خوبی است.‏

در ادامه کارگردان فیلم فروشنده این خبر که قرار است پخش کننده فیلمش در ایران محمود رضوی باشد شایعه خواند. ‏

فرهادی در پاسخ به اینکه نمی ترسید با بازیگران خارجی و در فضایی غیر از ایران فیلمی بسازید و مخاطب خود را از دست ‏بدهید با اشاره به تجربه موفق فیلم «گذشته» گفت: نمی ترسم و خیلی مشتاقم هر چه زودتر فیلم جدیدم را شروع کنم.‏

در انتهای مراسم فرهادی از همه کسانی که در این مدت به او پیام تبریک گفتند تشکر کرد. شهاب حسینی به طور خاص از عادل ‏فردوسی پور که برنامه هفته گذشته اش را به این فیلم تقدیم کرد تشکر کرد و ترانه علیدوستی نیز از رسانه ها.


شهاب حسینی جایزه اش را به محضر امام زمان (عج) تقدیم کرد


اما آخرین جملاتی که در این نشست مطرح شد شهاب حسینی خطاب به حضار گفت: بسیار خوشحالم و به فال نیک می گیرم که ‏شب نیمه شعبان این جایزه را در کن گرفتم و این هدیه ناقابل را به آستان مبارک ایشان در جمکران تقدیم می کنم.‏

اصغر فرهادی کارگردان «فروشنده» در شصت و نهمین جشنواره فیلم «کن» موفق به دریافت جایزه بهترین نویسنده فیلمنامه شد. همچنین شهاب حسینی نیز جایزه بهترین بازیگر مرد این جشنواره را از آن خود کرد.


نشست خبری فیلم «فروشنده» با حضور اصغر فرهادی، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی را در «تابناک» ببینید:

تعداد بازدید : 166
دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر