بازدید 3251

جمشید پژویان در کسب و کار: رقابت‌پذیری بانک‌ها پیش‌نیاز اصلاحات بانکی

در سال‌های اخیر تعداد بانک‌ها افزایش پیدا کرده است بدون اینکه برنامه‌ای برای تغییر ساختار بانک‌ها یا اصلاح آن در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۵۹۳۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۷ 30 May 2016

در سال‌های اخیر تعداد بانک‌ها افزایش پیدا کرده است بدون اینکه برنامه‌ای برای تغییر ساختار بانک‌ها یا اصلاح آن در نظر گرفته شود.

یکی از عمده مشکلات بانک‌ها این است که برای رسیدن به سرمایه و سود مورد نظر خود دنبال بی‌راهه می‌روند. بسیاری از مشکلات اقتصادی بانک‌ها نیز پیامد اینگونه نگرش آنهاست.

برای مثال بانک‌های کشور به جای انجام مسئولیت‌های واقعی خود و کسب سود از سپرده‌های مردم به دنبال مسائلی از قبیل بنگاه‌داری می‌روند. در حالی که سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی چون مسکن و سایر بازار‌ها در حیطه وظایف بانک‌ها نیست و نیاز به انجام یک سری عملیات از سوی سرمایه‌گذاران این بخش‌ها دارد. بسیاری از مشکلات و بیماری‌های اقتصادی نیز به دلیل همین طرز فکر مسلط بر بانکداری کشور رخ می‌دهد. یک راه‌حل عمده برای اصلاح مشکلات سیستم بانکی ایجاد بازار رقابتی برای بانک‌هاست که باعث مقابله با رانت شده و نرخ‌ها را به هم نزدیک می‌سازد. یعنی فاصله نرخ سود سپرده‌گذاری با نرخ تسهیلات را کاهش می‌دهد و مهم‌تر از همه عاملی خواهد شد که بانک‌ها در ارائه خدمات خود به مردم بهتر و موفق‌تر عمل کنند و در مجموع باعث کنترل هزینه‌ها و بهینه ساختن کارکرد بانکداری کشور خواهد شد. بنابراین با توجه به اینکه در حال حاضر مهم‌ترین مساله در رابطه با مسائل بانکی وجود رانت است، ایجاد یک فضای رقابتی می‌تواند پیش نیاز اصلاحات بانکی باشد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر