بازدید 7451
عصرانه اقتصادی

از "سبقت یک کشور اروپایی از چین در صادرات به ایران" تا "خودزنی از نوع فریز نفتی!"

در عصرانه اقتصادی امروز ابتدا از تغییرات بازار سرمایه همراه با تحلیل این بازار در آخرین روز کاری بورس نوشته ایم. در ادامه تحلیلی از تثبیت طلا و روند صعودی دلار و آخرین قیمت سکه و انواع ارز در بازار آزاد را ارائه می کنیم. همچنین از احتمال توافق اوپک و برخی از تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان بر سر فریز تولید نوشته ایم. در ادامه به گران شدن آب، حذف کارت سوخت و افت قیمت نفت پرداخته ایم. بخشی از صحبت های وزیر سابق نفت در مورد IPC را آورده ایم و در پایان نموداری از آخرین کارنامه وارداتی ایران در 31 مرداد را نشان داده ایم.
کد خبر: ۶۱۷۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳ 24 August 2016
در عصرانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار سرمایه، تحلیل بورس، سکه، طلا، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش تابناک اقتصادی، در عصرانه اقتصادی امروز ابتدا از تغییرات بازار سرمایه همراه با تحلیل این بازار در آخرین روز کاری بورس نوشته ایم. در ادامه تحلیلی از تثبیت طلا و روند صعودی دلار و آخرین قیمت سکه و انواع ارز در بازار آزاد را ارائه می کنیم. همچنین از احتمال توافق اوپک و برخی از تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان بر سر فریز تولید نوشته ایم. در ادامه به گران شدن آب، حذف کارت سوخت و افت قیمت نفت پرداخته ایم. بخشی از صحبت های وزیر سابق نفت در مورد IPC را آورده ایم و در پایان نموداری از آخرین کارنامه وارداتی ایران در 31 مرداد را نشان داده ایم.



رشد 117 واحدی شاخص بورس

امروز شاخص بورس برخلاف دیروز از ابتدا با افزایش تقاضا مواجه شد به طوری که پس از گذشت تنها 5 دقیقه از بازار، شاخص بیش از 240 واحد رشد داشت اما در ادامه شاخص عقب نشینی کرد.

عصرانه اقتصادی

به گزارش تابناک اقتصادی، با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 95.06.03 شاخص بازار اول با 24.82واحد کاهش به رقم 55006.50 واحد و شاخص بازار دوم برخلاف شاخص بازار اول، با افزایش 888.86واحد به رقم 168598.80 واحد رسیدند. شاخص قیمت بورس(وزنی- ارزشی) نيز در روز جاري با 41.99 واحد افزایش به رقم 27814.90 واحد رسيد. شاخص کل بورس در سومین روز کاری بورس در آخرین ماه تابستان با افزایش 117.49واحدی به رقم 78081.50 واحد رسید و شاخص کل فرابورس با کاهش 1.80واحد به رقم 798.90واحد رسید.گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2415میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1485 میلیارد ریال رسید.

عصرانه اقتصادی

تحلیلی از آخرین روز کاری بورس در هفته اول شهریور

در گروه مواد و محصولات دارویی،شرکت های  داروپخش، لابراتور داروسازی دکتر عبیدی،فرآورده های تزریقی ایران و دارویی رازک با صف خرید و در مقابل تنها شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس با صف فروش بسته شدند. نکته قابل توجه در این گروه صف های خرید متوالی چهار نماد وپخش،دعبید،درازک و دفرا و صف فروش ددام در بازار امروز و دیروز بود.بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به شرکت کیمیدارو در نماد دکیمی با دادو ستد بیش از یک میلیون سهم بود. بیشترین ارزش معاملات این گروه نیز متعلق به شرکت کیمیدارو با بیش از 7میلیارد ریال بود. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه 0.02 مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت نیز در این گروه 0.99 مثبت بود.گروه سرمایه گذاریها،امروز شاهد معاملات متعادل و پرحجمی در این گروه  نسبت به دیروز بودیم.9 شرکت از 20 شرکت فعال و قابل معامله در درصدهای مثبت و 11 شرکت در درصدهای منفی به کار خود پایان دادند. در گروه ساخت محصولات فلزی، صف خرید متعلق به شرکت صنعتی فاما بود و در مقابل شرکت جام دارو با نماد فجام در 1.55 درصد منفی به کار خود پایان داد. نکته جالب توجه این گروه صف خرید فاما در دو روز متوالی بود.بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به شرکت صنایع آذرآب با خرید و فروش بیش از 14 میلیون سهم و بیشترین ارزش معاملات نیز به شرکت صنایع آذرآب با بیش از 79 میلیارد ریال تعلق گرفت.در گروه خودرو و قطعات ساخت،تنها صف خرید متعلق به سهام شرکت لنت ترمز ایران و در مقابل صف های فروش متعلق به شرکت های چرخشگر،فنرسازی خاور،رینگ سازی مشهد،صنایع ریخته گری ایران و سازه پویش بود. بیشترین حجم معاملات این گروه را شرکت های سایپا و خاور به ترتیب با بیش از 108 و 47 میلیون سهم به خود اختصاص دادند. در گروه فلزات اساسی،یشترین حجم معاملات متعلق به نمادهای میدکو و فولاد به ترتیب با بیش از 29 و 19 میلیون سهم بود. شواهد نشان می دهد این گروه در حال اصلاح است و خود را برای رشد مجدد با توجه به صعودی بودن قیمت های جهانی فلزات آماده می کند.میانگین درصد قیمت پایانی این گروه 0.13منفی و میانگین درصد آخرین قیمت این گروه 0.16منفی بود.در گروه لاستیک و پلاستیک،بیشترین حجم معاملات متعلق به شرکت پلاسکوکار با بیش از 880 هزار سهم بود. میانگین درصد قیمت پایانی این گروه 0.65 مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت این گروه 1.46 مثبت بود. 


ادامه روند صعودی دلار در آستانه نشست فدرال‌رزرو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، در حالی که معامله‌گران شانس افزایش نرخ بهره را در ماه آینده 28 درصد و در ماه دسامبر 54 درصد برآورد می‌کنند، دلار در برابر تمامی ارزهای بازارهای توسعه یافته صعود کرد. در آستانه سخنرانی یلن در نشست رؤسای بانک‌های مرکزی در جکسون‌هول وایومینگ، شاخص جی‌پی‌مورگان در مورد نوسانات نرخ مبادلات ارزی جهانی به بالاترین سطح یک ماهه خود رسیده است.

عصرانه اقتصادی

شاخص دلار بلومبرگ با رشدی 0.1 درصدی در روز چهارشنبه مواجه شد. این در حالی است که در سه روز گذشته نیز این واحد پولی رشدی 0.7 درصدی را تجربه کرده بود. در معاملات امروز هر دلار معادل 100.39 ین ارزش داشت. شاخص نوسانات قیمت جی‌پی‌مورگان امروز به 10.22 درصد رسید که بالاترین سطح از 26 جولای بوده است. بر اساس آمار کمیسیون معاملات آتی کالا، صندوق‌های تامینی و مدیران پول جایگاه‌های صعودی دلار خود را برای دومین هفته متوالی کاهش دادند. 


سکه یک میلیون و ۱۱۵هزار و ۶۰۰ تومان شد

در بازار آزاد امروز چهار شنبه سوم شهریور ماه، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی با 800 تومان افت قیمت، یک میلیون و 115هزار و 6۰۰ تومان معامله شد.

عصرانه اقتصادی

تثبیت طلا در آستانه سخنرانی جانت‌ یلن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، قرار است در پایان هفته، جانت یلن در نشست رؤسای بانک مرکزی ایالات متحده در جکسون هول وایومینگ، به سخنرانی بپردازد. اظهارات قاطع اخیر از سوی سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو انتظارات سرمایه‌گذاران را در خصوص سخنرانی محتاطانه یلن افزایش داده است. کنت لی، تحلیلگر گروه فلزات گرانبهای وینگ‌فونگ اعلام کرد: «بازارها تا روز جمعه آرام خواهند بود. همه در انتظار سخنرانی جانت یلن هستند.»

هر اونس طلا در معاملات امروز با افتی 0.4 درصدی نسبت به روز گذشته یکهزار و 336 دلار و 20 سنت معامله شد. وانگ‌ تائو تحلیلگر تکنیکال رویترز اعلام کرد در 24 ساعت آینده طلا به سطح 1331 دلاری  بازخواهد گشت.


خودزنی از نوع فریز نفتی!

موسسه گلدمن ساکس اعلام کرد، اوپک و برخی از تولید کنندگان غیرعضو این سازمان ممکن است در مذاکرات غیررسمی ماه آینده، بر سر فریز تولید توافق کنند، اما چنین توافقی به ضرر خود آنها خواهد بود زیرا در نهایت به نفع تولید کنندگان دیگر تمام خواهد شد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از بلومبرگ، تحلیلگران گلدمن ساکس از جمله دامین کوروالین، دیروز در گزارشی نوشتند، چنین توافقی نشانه ای از همکاری وزیر انرژی جدید عربستان پس از 6 تلاش نافرجام خواهد بود. در این گزارش همچنین آمده است، محدود کردن تولید اگر منجر به افزایش قیمت ها و افزایش عرضه سایر تولید کنندگان شود، احتمالا برای اعضای اوپک سودی نخواهد داشت.در ادامه این گزارش آمده است: «همچنین با توجه به افزایش 28 درصدی تعداد سکوهای حفاری نفت شیل در امریکا از ماه می تاکنون، فریز تولید اگر موجب افزایش بیشتر قیمت نفت شود، احتمالا به ضرر خود (اعضای اوپک) تمام خواهد شد.»

آب ۱۵ تومان گران شد

به گزارش خبرگزاری مهر، مجلس شورای اسلامی امروز در ادامه بررسی اصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۵ دولت، براساس اصلاحیه بند ج تبصره ۶ لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵، وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف کرد تا علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای ‌شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب مبلغ یکصد و پنجاه (۱۵۰) ‌ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.


کارت سوخت حذف شد

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ با حذف بند ح تبصره  ۱۴ قانون بودجه ۱۳۹۵ با حذف کارت سوخت موافقت کردند. این درحالی است که مجلس نهم در بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۳۹۵ در فروردین ماه سال جاری دولت را مکلف کرده بود حداکثر چهار ماه  پس از تصویب این قانون تمامی وسایل نقلیه سبک و سنگین شامل بنزینی، گازوئیلی و دوگانه‌سوز را به کارت سوخت مجهز کند.


افت قیمت نفت در پی افزایش ذخایر آمریکا

در پی افزایش غیرمنتظره ذخایر نفتی آمریکا و همچنین نگرانی‌ها در خصوص کاهش تقاضای نفت خام چین، در معاملات اولیه روز چهارشنبه قیمت نفت کاهش یافت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، هر بشکه نفت برنت با افتی 55 سنتی نسبت به آخرین جایگاه خود در جلسه گذشته 49 دلار و 41 سنت معامله شد و قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با 64 سنت کاهش به 47 دلار و 46 سنت رسید.


IPC از اول کارشناسی نبود

به گزارش تسنیم، «رستم قاسمی» وزیر سابق نفت ایران در نشستی خبری با موضوع "بررسی مدل جدید قراردادهای نفتی ایران" اظهار داشت:وقتی می‌خواهیم مدل جدید قراردادی تدوین کنیم و به هیئت دولت ارائه کنیم، باید در نظر داشته باشیم که هیئت دولت جای کارشناسی کردن نیست بلکه باید از اول این مدل آن‌قدر کارشناسی شده و دقیق تدوین شده باشد که نیازمند اصلاح نباشد اما در خصوص IPC می‌بینیم که خود مسئولان دولت رسماً اعلام کرده‌اند که این مدل 10 تا 15 صفحه‌ای را برای بار دوم 150 مورد اصلاح کرده‌اند که این به‌معنای آن است که تدوین مدل IPC از اول کارشناسی شده نبود.

عصرانه اقتصادی

وزیر سابق نفت با بیان اینکه "اجرای مدل غیرکارشناسی شده قراردادهای نفت، می‌تواند اساس صنعت نفت کشور را تحت تأثیر قرار دهد"، گفت: هر قرارداد سه مؤلفه اصلی حقوقی، تکنیکالی و مالی دارد که در هر سه مؤلفه مدل IPC‌ دارای ایراداتی است که فقط یک نمونه از هر کدام نشان می‌دهد این مدل چقدر نیاز به اصلاح دارد؛ به‌طور مثال در بخش حقوقی اصلاً موضوع بازگشت تحریم‌ها دیده نشده است. در بحث تکنیکی، خط پایه تخلیه (BASE LINE) بازیافت یا اضافه برداشت پیش‌بینی نشده است و در بخش مالی نیز پرداخت‌ها باز است (OPEN CAPEX) که می‌تواند در درازمدت تأثیر مالی زیادی را بر قرارداد داشته باشد.


دلار 3542 تومان قیمت خورد

در پايان معاملات امروز سوم شهریورماه بازار آزاد ارز ايران هر دلار آمریکا 3 ريال نسبت به روز گذشته افزایش یافت و به 35 هزار و 430 ريال رسيد و ارزش برابري هر يورو در برابر ريال هم به 39 هزار و 961 ريال رسيد كه نسبت به ديروز 147 ريال کاهش قيمت را نشان مي‌دهد همچنین درهم امارات هم نسبت به دیروز با کاهش 6 ریال 9 هزار و 679 ریال قیمت گذاری شد.

عصرانه اقتصادی

عصرانه اقتصادی

عصرانه اقتصادی



سبقت یک کشور اروپایی از چین در صادرات به ایران

به گزارش اقتصادنیوز، کشورهای سوئیس، چین، روسیه، امارات متحده عربی، کره، آلمان، ترکیه، سوئد، تایلند، هند،‌ دانمارک، ژاپن، ایتالیا، نیوزیلند، فرانسه، سنگاپور، ایالات متحده آمریکا، ایرلند، تایوان و هلند به ترتیب اولین کشورهای مبدأ کالاهای وارداتی ایران در آخرین روز مرداد هستند.

عصرانه اقتصادی

در روز 31 مردادماه ایران معادل 63 میلیون و 655 هزار دلار کالا از سوئیس وارد کرده است. ارزش کل واردات ایران از این کشور از ابتدای سال جاری تا آخرین روز مردادماه به مبلغی معادل 778 میلیون و 237 هزار دلار می‌رسد.  ارزش کل واردات ایران از چین در روز 31 مردادماه معادل 28 میلیون و 685 هزار دلار و از ابتدای سال جاری تا این روز معادل سه میلیارد و 874 میلیون و 783 هزار دلار است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل