بازدید 7601

حق شکایت خانواده‌ قربانیان یازده سپتامبر از عربستان در کنگره آمریکا تصویب شد

همزمان با تصویب این طرح که دولت اوباما تصویبش را منجر به خطر افتادن امنیت آمریکایی‌ها در خارج از ایالات متحده خوانده بود، گروهی از سناتورهای آمریکا در پی تصویب طرحی برآمده‌اند که فروش سلاح به عربستان را محدود خواهد کرد و در چارچوب این طرح قصد دارد، مانع اجرایی شدن قرارداد یک میلیارد دلاری فروش تسلیحات میان دولت‌های آمریکا و عربستان شوند.
کد خبر: ۶۲۱۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۴ 10 September 2016
با وجود لابی گسترده عربستان و عدم همراهی دولت آمریکا، مجلس نمایندگان آمریکا به طرحی رأی داد که مطابق با آن به قربانیان یازده سپتامبر و بستگان قربانیان اجازه داده شده تا از عربستان سعودی به محاکم قضایی آمریکا بابت نقش در این حملات شکایت کنند و از این حکومت عربستان غرامت دریافت کنند و اکنون با تأیید نهایی کنگره، این مصوبه روی میز رئیس جمهور آمریکا رفته است؛ طرحی که اوباما هشدار داده بود در صورت تصویب توسط کنگره وتو خواهد کرد.
 
به گزارش «تابناک»، سنای آمریکا در ماه می طرحی با نام «قانون عدالت علیه حامیان تروریسم» را تصویب کرده بود که مطابق با آن، اگر هرگونه نقش دولت عربستان در حملات یازده سپتامبر اثبات شود، خانواده‌های قربانیان اجازه دارند که از این دولت شکایت کنند. ساعتی پیش مجلس نمایندگان آمریکا نیز به اتفاق آرا این طرح را تصویب کرد تا کنگره ایالات متحده، شرایط سختی پیش روی عربستان قرار داده باشد.
 
پانزده تن از نوزده هواپیماربایی که در حملات یازده سپتامبر نقش داشتند، شهروندان عربستان سعودی بودند و مطابق با سند 28 صفحه‌ای که چندی پیش از طبقه‌بندی خارج شد، هواپیمارباها با مسئولان حاکمیت عربستان از جمله بندر بن سلطان، سفیر وقت عربستان در آمریکا ارتباط نزدیک داشتند و حتی کمک‌های مالی دریافت کرده‌اند. بندر بن سلطان که رابطه بسیار نزدیکی با جورج دبلیو بوش رئیس جمهور وقت آمریکا داشت، پیش از این رئیس سازمان اطلاعات عربستان بود.
 
با وجود آنکه بخش وسیعی از این اسناد که درباره نقش مقامات سعودی بود سانسور شده بود، بخش‌های منتشر شده نیز نقش مقامات عربستانی در رقم خوردن حمله تروریستی یازده سپتامبر را نشان می‌دهد. در صورت امضا توسط رئیس جمهور، محاکم قضایی آمریکا با شکایت قربانیان حادثه یازده سپتامبر می‌توانند دستور دسترسی محاکم قضایی به بخش‌های محرمانه اسناد نقش مقامات سعودی در حمله تروریستی یازده سپتامبر را بدهند. قبلاً «تابناک» متن کامل بخش‌های آزاد شده از این اسناد طبقه بندی شده را ترجمه و منتشر کرده بود.
 
حق شکایت خانواده‌ قربانیان یازده سپتامبر از عربستان تصویب شد 
کنگره آمریکا در حالی دو روز پیش از پانزدهمین سالگرد حملات یازده سپتامبر (روزی که نزدیک به سه هزار آمریکایی کشته شدند) این طرح را برای امضا توسط رئیس جمهور و قانونی شدن به کاخ سفید می‌فرستد که باراک اوباما قبلاً هشدار داده بود، در صورت تصویب این طرح، وتو خواهد کرد و در همین راستا، اکثریت دموکرات‌ها به این طرح رأی منفی دادند و با سیاست رئیس جمهور آمریکا همراهی کردند.
 
در زمان ارائه اولیه این طرح به کنگره آمریکا، روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد که عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان پیام تهدیدآمیز حکام عربستان را راساً به کاخ سفید ابلاغ کرد که در صورت تصویب چنین لایحه‌ای، 750 میلیارد دلار از دارایی‌های عربستان را در خاک آمریکا خارج خواهند کرد؛ اما مدتی بعد عادل الجبیر این تهدید را رد و تأکید کرد، عربستان چنین قصدی ندارد.
 
همزمان با تصویب این طرح که دولت اوباما تصویبش را منجر به خطر افتادن امنیت آمریکایی‌ها در خارج از ایالات متحده خوانده بود، گروهی از سناتورهای آمریکا در پی تصویب طرحی برآمده‌اند که فروش سلاح به عربستان را محدود خواهد نمود و در چارچوب این طرح قصد دارد، مانع اجرایی شدن قرارداد یک میلیارد دلاری فروش تسلیحات میان دولت‌های آمریکا و عربستان شوند؛ طرحی که در صورت تصویب، ضربه سنگینی به دولت اوباما خواهد زد.
 
عربستان بیش از آنکه نگران پرداخت چند میلیارد دلار غرامت برای حوادث یازده سپتامبر باشد، نگران تبعات بین‌المللی محکومیت این کشور به عنوان حامی حمله به برج‌های دوقلوی منهتن است. باراک اوباما مطابق با برنامه قبلی روز چهارشنبه هفته جاری، برای دیدار با پادشاه عربستان و به ریاض پایتخت عربستان خواهد رفت و احتمالاً مهم‌ترین بحث در این ملاقات، قرار گرفتن عربستان در معرض یک تهدید قضایی بزرگ و افزایش فشار قانون گذاران آمریکا بر این سعودی‌هاست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار