بازدید 3879

هاشمی: شغل آفرینی کار دولت نیست

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه شغل آفرینی کار دولت نیست گفت:دولت بایدشرایطی را فراهم کند که هر کسی می‌خواهد شغل آفرینی کند کار راحتی در پیش داشته باشد.
کد خبر: ۶۲۸۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷ 02 October 2016
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه شغل آفرینی کار دولت نیست گفت:دولت بایدشرایطی را فراهم کند که هر کسی می‌خواهد شغل آفرینی کند کار راحتی در پیش داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح 10 هزار مترمربع طرح‌های عمرانی همزمان با آغاز سال تحصیلی و تقدیر از دانشجویان نمونه کشوری  با بیان اینکه دانشگاه آزاد به سرعت در حال توسعه است، اظهار کرد:  دانشگاه آزاد هم در جذب دانشجو و هم برای جذب استاد و مربی موفق بوده است و گزارش‌ها نشان می‌دهد مدیران دانشگاه آزاد در حال پیگیری اهداف عالی این دانشگاه هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بنده از جوانی به این نتیجه رسیده بودم که خداوند از امت اسلامی انتظار دارد که همه به سمت دانش در سطوح مختلف بروند و تعبیر کوتاهی در این زمینه وجود دارد که انسان یا باید معلم باشد یا متعلم یعنی انسان همواره باید به دنبال آموختن و آموزش دادن باشد که این مساله تفاوت ما را از سایر موجودات نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: جوهر انسان با دانش و اخلاق با مبانی انسانی، ملی و علمی می‌تواند خودش را به خدا نزدیک کند و خدا انسانی را دوست دارد که هر روز یک گام به طرف او نزدیک شود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه سوره عصر مبنای علمی و اخلاقی ما بوده که در این سوره حرف‌های بسیاری نهفته است، گفت: عملاً خداوند به زمان قسم می‌خورد که انسان معمولا در خسران است مگر اینکه آنهایی که ایمان و باور داشته باشند و کارهای شایسته انجام دهند یعنی دانش و اخلاق را مدنظر قرار دهند، زیرا انسان باایمان با دانش نیز هست و راه رسیدن به این مساله این است که انسان همواره طرف حق را بگیرد و دنبال کارهای پوچ و حاشیه‌ای نباشد که البته این موضوع نیاز به صبر دارد.

وی ادامه داد: صبر انسان، می‌تواند انسان را بسازد. انسانی که صبر و تحمل نداشته باشد کارش دشوار می‌شود و حالا باید به این مساله بپردازیم که چرا انسان‌ها در خسران هستند. این مساله ناشی از این است که خداوند عمری را در این دنیا به ما داده که سرمایه ما محسوب می‌شود زیرا ما خلق شدیم که به خداوند نزدیک شویم و هرچه در راه درست حرکت کنیم و عمل صالح انجام دهیم به خداوند نزدیکتر می‌شویم. پس اگر از هدف خدایی غفلت کنیم و به خداوند نزدیک نشویم خسران کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما برای این دنیا خلق نشده ایم و برای جهانی خلق شده ایم که در آنجا زندگی مان بی پایان است و فقط سلامتی ، نعمت و خوشی در آن جهان وجود دارد، اظهار کرد: خداوند  عمری داده  که با عقل و هوش باید بتوانیم راه سعادت را پیدا کنیم.

 هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به اینکه در جوانی به این نتیجه رسیده بودیم که کشور برای توسعه دانش باید بسیار کار کند گفت:‌ مخصوصا زمانی که تاریخ جدید دنیا را خواندم متوجه شدم کشورهایی که از لحاظ علمی پیشرفت کرده‌اند،  جزء کشورهایی پیشتاز محسوب می شوند.

وی افزود: پیش از انقلاب برای این مسأله میدانی نداشتیم و اقدامات‌مان تنها در حد سخنرانی بود اما پس از انقلاب احساس کردیم که خدا این فرصت را داده است که وارد کار بزرگی شویم که البته کشور زود هم به شورش های کور مبتلا شد و پس از آن نیز جنگ تحمیلی پیش آمد که همه امکانات ما را بلعید، از این رو خیلی ناراحت کننده بود که دانشگاه ها در این بازه زمانی تعطیل شدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در همان زمان احساس کردم که فقط با دانشگاه های دولتی به جایی نمی رسیم و مشخص نبود جنگ تا چه زمانی طول می کشد و اگر پولی به دست می آوردیم به قدری صرف جنگ می‌شد که نمی توانستیم دانشگاه ها را توسعه دهیم و در آن زمان جوانان حداکثر می توانستند دیپلم بگیرند که این موضوع اصلا مناسب با احکام اسلام و مباحث مترقی دنیا نبود.  از این رو با توجه به اینکه مردم عاشق این هستند که فرزندانشان درس بخوانند تفکر تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفت.

 هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در  آن زمان همه چیز دولتی شده بود و چیزی دست مردم نبود ، گفت:‌ من آن زمان رئیس مجلس بودم و می دیدم که نمایندگان با فعالیت‌های غیردولتی مخالف اند. از این رو همراه با دکتر جاسبی با امام (ره) صحبت کردیم و توضیح مختصری دادیم که متوجه شدیم امام (ره) نیز در این امر از ما مشتاق‌تر هستند و گفتند بروید کارتان را شروع کنید و یک میلیون تومان برای راه اندازی دانشگاه آزاد اختصاص دادند.

وی افزود: زمانی که این مسأله را در خطبه های نماز جمعه تهران توضیح دادند مورد استقبال مردم قرار گرفت و در مدت کوتاهی در سراسر کشور دانشگاه آزاد تاسیس شد که البته کار آسانی نبود. در همان ابتدا ساختمان های کوچکی می گرفتیم و به تدریج این ساختمان‌ها را توسعه می‌دادیم.
وی با بیان این که از لحاظ بین‌المللی دردنیا هیچ دانشگاه بزرگ حضوری همچون دانشگاه آزاد اسلامی نیست، گفت:‌ ما واقعا به خاطر مردم این کار را شروع کردیم؛ چرا که مردم در شهرهای دور فکر داشتن دانشگاه را نمی‌کردند ولی اکنون ما با تاسیس دانشگاه در سراسر کشور توانستیم علم را به خانه مردم ببریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که زنان در بسیاری از خانواده‌ها اجازه نداشتند برای تحصیل به مناطق دور بروند اظهار کرد:‌ یکی از اهداف تاسیس دانشگاه آزاد این بود که راهی باشد برای تحصیل زنان ایرانی که امروز می‌بینیم این موضوع نتیجه داده و حتی در کنکورها تعداد بانوان از آقایان بیشتر است.

وی در ادامه با بیان این که با روسای قوه قضاییه، مجلس، نخست وزیر، دکتر جاسبی و حاج احمد آقا عضو هیات موسس دانشگاه آزاد شدیم و کار را شروع کردیم گفت:‌ در شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی در این موضوع با ما همکاری نمی‌کردند ولی ما توانستیم نظرمان را به آن‌ها تحمیل کنیم و اساسنامه‌ی خوبی را تدوین کنیم.

وی همچنین با تاکید بر این که امروزه در دنیا بسیاری از متفکرین می‌گویند عدالت جغرافیایی که دانشگاه آزاد خلق کرده ابتکار بسیار بزرگی است افزود: همه کشور زیر بار دانشگاه هستند و مردم از شهرهای کوچک تا مقطع دکترا می‌توانند درس بخوانند.

وی با بیان اینکه حضور 70 هزار استاد خوب در دانشگاه آزاد چیز کمی نیست، و تحصیل یک میلیون و 600 هزار دانشجو در این دانشگاه عظمتی است که بدون هیچ هزینه‌ای از بیت‌المال واموال عمومی به دست آمده است اظهار کرد:‌ دانشگاه آزاد 53 درصد مقاطع تحصیلات عالی را  در اختیار دارد و این در حالی است که دانشگاههایی همچون دانشگاه تهران با عمر زیاد و امکانات فراوان به همراه 2500 دانشگاه دیگر به اندازه‌ی دانشگاه آزاد  دانشجو ندارند. این موضوع عنایت خدا بر مردم و انقلاب اسلامی است.

وی تصریح  کرد:‌انقلاب اسلامی از این جا می‌تواند موقعیت موثری درجهان یابد چون توسعه کشور از طریق توسعه دانش است و طبق سند چشم انداز توسعه دانش محور در دستور کار قرار گرفته است . یعنی همه کارها باید پایه علمی داشته باشد و تفکر مردم نیز علمی شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد:‌درحال حاضر فضا برای تحصیل جوانان فراهم است و خوشبختانه دانشگاه آزاد کار خوبی می‌کند که وام به اساتید و کارکنان ودانشجویان اختصاص می‌دهد. البته ما مایل هستیم که بهره‌ی این وام از 14 درصد به 8 درصد کاهش یابد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که رسیدن تعداد شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد به بالای هزار شرکت اقدام مثبتی است، گفت: آثار توسعه شرکت‌های دانش بنیان را طی 2 یا 3 سال آینده خواهیم دید.چرا که حل مشکلات مردم مهمترین مبنای کاری ما محسوب می‌شود.

به گفته‌ی وی اگر این شرکت‌ها ارتقاء یابند زمینه مناسبی برای شغل آفرینی تحصیل‌کرده ها فراهم می‌شود .

وی ادامه داد:‌دلیل این که این همه تحقیقات در دانشگاه‌ها خاک می‌خورد این است که تجاری سازی نشده‌اند پس می‌توانیم با حمایت نه تنها تحصیل‌کرده ها را وارد کار کنیم بلکه مبنای صنعت و کشاورزی خود را بر پایه‌ی دانش ترسیم کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که علی رغم مشکلاتی که طی ده سال گذشته داشتیم اما کشور در امنیت است، گفت: در اطراف ما خون و خونریزی راه افتاده است این در حالی است که امنیت در کشور ما برقرار بوده و مردم می‌توانند با امنیت درس بخوانند و زندگی کنند.
 هاشمی رفسنجانی در پایان با تاکید بر اینکه اصول حکومت باید به مردم تکیه کند، اظهار کرد: شغل آفرینی کار دولت نیست و دولت بایدشرایطی را فراهم کند که هر کسی که می‌خواهد شغل آفرینی کند کار راحتی در پیش داشته باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان