بازدید 21794

حال پریشان یک زن نیکوکار ایرانی در هند

نرگس نام دختری است که این روزها نامش کلیک خور بیشترین صفحات مجازی شده است اما شهرتش را نه از خدمات انسان‌دوستانه‌اش در محروم‌ترین نقطه دنیا که از اتفاق غیر منتظره‌ای گرفته که با نامه‌نگاری‌های مجازی، روایت تلخش را بر سر زبان‌ها انداخته است
کد خبر: ۶۳۰۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲ 09 October 2016
دستگاه دیپلماسی ایران به مدیریت محمدجواد ظریف، درخواست شده یک دیپلمات واقعی وارد ماجرا شده و سرکنسول ایران در حیدرآباد هند، تمام تلاش خود را برای نجات نرگس به کار بگیرد. حتی مقامات سفارت ایران در هند هم با نرگس تماس می‌گیرند. از آن طرف هم صدها نفر از هموطنان ایرانی «طومار الکترونیک دادخواهی» او را امضا می‌کنند تا جرقه‌های انسانیت، صدای کمک‌خواهی نرگس را به آسمان بلند کند! اما نرگس برای رو سفید شدن از ماجرایی که در یک محله سنتی، متعصب و قوم‌گرا اتفاق افتاده، به تلاش‌های بیشتری نیاز دارد.
 
به نوشته روزنامه ایران، اسمش را گذاشته بودند مادر ترزای سرزمین جادویی‌شان... همان سرزمین «نداشته‌ها» و «حسرت‌ها» که دورترها در انتهای «فقر» و «نداری» به آمدن‌های دختری دل خوش کرده که روزی، همه داشته‌هایش را حتی همان گیسوان بلند ابریشمی‌اش را به حراج گذاشته بود تا در همین نقطه که به خیالش تاب «نداری»، ستون محکمی برایش نگذاشته، عشق و مهرش را لبریز کند.

«نرگس» اسم همان قهرمان قصه‌های کودکان «اریسایی» است که این روزها به جرم «پریشانی» به آدم‌های مجازی چنگ انداخته تا فرسنگ‌ها دورتر، «طومار دادخواهی» او را امضا کنند. دادخواهی نه برای سهمی بیشتر یا کمتر که در ازای ماجرای ناخواسته‌ای که یک روز پای «نرگس» ۲۹ ساله را به کوران جهل و عصبیت قبیله‌ای ناسپاس باز کرد. نرگس نام دختری است که این روزها نامش کلیک خور بیشترین صفحات مجازی شده است اما شهرتش را نه از خدمات انسان‌دوستانه‌اش در محروم‌ترین نقطه دنیا که از اتفاق غیر منتظره‌ای گرفته که با نامه‌نگاری‌های مجازی، روایت تلخش را بر سر زبان‌ها انداخته است. روایت «نرگس کلباسی» از ۶ سال پیش آغاز می‌شود؛ همان وقتی که تعبیر رؤیاهایش را نه در جایی شبیه «کانادا» و نه حتی شبیه «لندن» که در کورسویی شبیه «رایاگاردا» می‌یابد؛ همان زمان که مجنون قصه‌های زاغه نشینان هند می‌شود تا به خیال بوی «لیلی»، کوهستان‌های داغ «اریسا» را فتح کند یا شاید همان وقتی که رنج نداری را در ۱۲ سالگی می‌کشد تا ۱۷ سال بعد، درد کودکان نابینای «رایاگاردا» را بیشتر درک کند.

 
 
نرگس، ۶ سال پیش با یک فوق لیسانس مدیریت بازرگانی از کانادا به محروم‌ترین نقطه هند می‌رود تا به لذتی برسد که برای خیلی‌ها ناشناخته مانده، آن هم برای کودکی که از ۴ سالگی، دنیایش را از «اصفهان» با «لندن» عوض کرده است!: «پدرمان ما را طوری تربیت کرد که از مادیات دنیا لذت نبریم. با این که پدرم استاد دانشگاه بود ولی خیلی متوسط و حتی رو به پایین زندگی می‌کردیم. همیشه به آدم‌های فقیر کمک می‌کرد. من از ۱۲ سالگی سر کار می‌رفتم و در آن زمان به بچه‌های مهاجرین زبان انگلیسی یاد می‌دادم. در زندگی طوری تربیت شدم که برای به دست آوردن هر چیزی زحمت بکشم و اصلاً این‌طور نبود که همه چیز به راحتی در اختیار من باشد.»

قصه آمدن نرگس به هند اما به عزمی گره خورده که خیلی‌ها از زبان او نشنیده‌اند؛ همان اراده‌ای که باعث شد خیریه «پریشان» را به عشق کودکی که در یتیم خانه سریلانکا بزرگ کرده بود، در فاصله‌ای نه چندان دور در هند برپا کند: «۲۱ ساله که بودم در یتیم‌خانه‌ای در سریلانکا با یک بچه دو ساله به اسم پِریشان آشنا شدم که نابینا بود، نمی‌دانم چه چیزی داشت که به شدت به او جذب شدم؛ آن قدرها که اسم خیریه را هم به نام او گذاشتم. بعدتر به جست‌وجوی جایی رفتم که از همه محروم‌تر است و در نهایت رایاگاردای هندوستان را انتخاب کردم. در آنجا برای ۲۰ کودک نابینا یک یتیم‌خانه و برای ۵۰ دختر یتیم هم یک خانه ساختیم و خیلی کارهای دیگر که زندگی این بچه‌ها را تغییر داد.»

نرگس در یازده سالگی، مادرش را و در ۱۶ سالگی پدرش را از دست می‌دهد. اما هنوز پدرش را ابرقهرمانی می‌داند که خیلی‌ها حتی اسمش را هم نشنیده‌اند: «پدرم به من یاد داد هر چقدر بزرگ باشی، هر چقدر امکانات داشته باشی، هر چقدر تحصیلکرده باشی ولی اگر نتوانی با مردم باشی و با آنها بخوبی ارتباط برقرار کنی، هیچ نیستی. پدرم هیچ‌وقت اجازه نمی‌داد کسی او را دکتر صدا کند، همه باید به اسم کوچک صدایش می‌کردند.»

ماجرای دردناک نرگس از جایی آغاز می‌شود که یک روز چند تن از کودکان خیریه‌اش را همراه والدینشان به گردش می‌برد اما یکی از بچه‌ها ناخواسته به رودخانه سقوط می‌کند و غرق می‌شود. تا چند ماه بعد از این اتفاق که هوچی‌گری‌ها برای دادخواهی آغاز می‌شود، والدین کودک تحریک شده و به‌ دنبال سهمی می‌افتند که تا پیش از این، از وجودش بی‌خبر بودند و در نهایت اتهام قتل به امید اخاذی، پای نرگس را به پرونده‌ای باز می‌کند که آغاز گرفتاری‌های او می‌شود.

 
 
حسن کلباسی، پدری که زمانی عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان بود، ۱۳ سال پس از مرگش، حالا بهترین فردی است که به یاری نرگس شتافته... نام و شاید هم سرشت او، پای رفقای قدیم و جدید را به پرونده نرگس باز می‌کند. دکتر محسن رنانی، استاد دانشگاه و  اقتصاددان، یکی از همان آدم‌هایی است که با نوشتن یادداشت «برای حضرت نرگس» طی یک روز باعث می‌شود، دستگاه دیپلماسی ایران به مدیریت محمدجواد ظریف، یک دیپلمات واقعی وارد ماجرا شده و سرکنسول ایران در حیدرآباد هند، تمام تلاش خود را برای نجات نرگس به کار بگیرد. حتی مقامات سفارت ایران در هند هم با نرگس تماس می‌گیرند. از آن طرف هم صدها نفر از هموطنان ایرانی «طومار الکترونیک دادخواهی» او را امضا می‌کنند تا جرقه‌های انسانیت، صدای کمک‌خواهی نرگس را به آسمان بلند کند! اما نرگس برای رو سفید شدن از ماجرایی که در یک محله سنتی، متعصب و قوم‌گرا اتفاق افتاده، به تلاش‌های بیشتری نیاز دارد. نرگس هم البته در این مدت با نگارش نامه‌ای به مقامات ایالت اودیسای هند از آنان دادخواهی کرده است. او همچنین با تأسیس یک کانال تلگرامی و با راه‌اندازی «طومار آنلاین» از همه یاری خواسته است.

آن طور که نرگس در آخرین پست تلگرامی خود نوشته: «جلسه دیروز دادگاه با حضور نوریان، سرکنسول ایران در حیدرآباد برگزار شده و حتی یکی از پسرهای مرکز آنها هم به عنوان شاهد صحبت کرده است. پس از آن نیز قاضی حدود نیم ساعت با نوریان و وکیل نرگس صحبت کرده و نتیجه این که قاضی اعلام کرده است که نرگس به هیچ عنوان زندانی نمی‌شود و ممکن است جریمه نقدی برای او پیش‌بینی شده و مجبور شود خانه‌ها و مراکز متعلق به کودکان را واگذار کند.»

نرگس البته این حکم را ناعادلانه می‌داند و معتقد است این سیستم اداری و قضایی غیر منصفانه است! او زمان جلسه بعدی دادگاه را ۲۰ اکتبر (۲۹ مهر) اعلام کرده و تأکید می‌کند که هنوز هیچ حکمی صادر نشده است! تا دادگاه بعدی نرگس ۱۱ روز دیگر باقی مانده است اما «طومار آنلاین» او همچنان چشم انتظار امضای حامیان انسان‌دوستی است که پای نرگس ایستاده‌اند...

« نگذاریم نرگس تنها بماند!»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۳۶
لطفا لینک امضا را بذارید
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
من کار این بانو در تاسیس مرکز کمک به کودکان هند را اصلا نپسندیدم بهتر بود ایشان این نوع مراکز را برای کودکان بلوچستان یا یزد
دایر می کرد
با درود گزارش تاثیر گذاری بود .کانال تلگرامی نرگس را هم بگذارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
@helpnarges
به امید خدا هر چه زودتر آزاد بشه و خدا کنه متوجه بشه تو همین ایران هم میتونه به هموطنهای خودش کمک بکنه و اصطلاحا چراغی که به خونه رواست به مسجد .... !!!!
مردم عزیز ایران کمک کردن به هموطن در کشور غریب خوبه اما داخل کشور و در کنار دیوار خانه های خودمان هم افراد نیازمند پناه و مددجو بسیارند شاید اینها واجبتر باشند
پاسخ ها
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
کاشکی یک سری به روستاهای شهر خودش می زد.
خب یک لینک برای این طومار میذاشتی
خوب بودن در هر جایی لازمه وقتی که به داد انسانهایی در ناکجاآباد برسی خدا هم از فرسنگ ها دورتر کمکت میکنه نرگس بانو دستت درد نکنه همین که گرهی از پای این کودکان باز می کنی خیلی خانمی خیلی انسانی حالا هر جای این کره خاکی که باشه کمک کمکه
نمی تونستین درست و دقیق بنویسین کلیت و اصل ماجرا چیه اینجا شبکه خبریه یا ادبیات علوم انسانی ترویج میکنین خبر باید شسته رفته باشه کم کم دارین به سمت داستان سرایی و مرثیه سرایی و این حرفا میرین شما مسول خبر دادن هستین نه برانگیختن احساسات و عواطف عوام بهتره به جای استفاده از ادبیات داستانی از ادبیات خبری استفاده کنین تا مردم هم رغبت بیشتری به خوندن پیدا کنن
آخه مردمی که فقر فرهنگی در اون حد دارند نیاز به دلسوزی نداره
لطفا نام كانال تلگرامي ايشان را بنويسيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
@helpnarges
دادگاه رای میده که ساختمانها رو واگذار کنه که اونها برگردن به وضعیت اولشون . مطمئنا فقط قضیه مالیه و قابل حل چون اون فقری که توصیف شده فقط پول میشناسه .
این هم سزای خوبی و محبت به مردم محروم هند
به جای تشکر کردن تازه اتهام قتل هم زده اند و می خواهند بیچاره را سر کیسه نمایند
به نام خدا باورش سخت است ایده های پدر نرگس واقعا شاید عجیب به نظر برسد هر کمکی از دست ما براید دریق نمی کنیم چون فکر می کنم ادم عجیبی باید باشد این نرگس چون نیت او پاک است خدا کمک می کند
درست و درمون خبر و اتفاق رو بنویسید . داستان نوشتین الان !
چند سال قبل در یکی از جاده های کشور رانندگی میکردم نزدیک یک روستا کودکی ده ساله وسط جاده جلو ماشین من دوید و مصدوم شد هشت سال دربدری و زندان و پرداخت دیه از سوی من نتیجه عمل پدر و مادری بود که کودک ده ساله خود را برای چوپانی به صحرا فرستاده بودند پدر و مادری که یکی معتاد به تریاک بود و دیگری بی سواد و به تحریک همسایه ها ووووو بخیالشان میتوانند تمام ارزوهایشان را با خالی کردن جیب من بدست اورند کاش سری به زندانهای داخل هم بزنیم ببینیم از این دست داستانها چقدر در داخل کشور موجود است
بعنوان يك هموطن دوست ندارم اين دختر در يك كشور غريب عقب افتاده فرهنگي گرفتار بشه ولي يكي نيست به اين خانم بگه مگه تو كشور خودمون كم جاهاي محروم و مردم بدبخت داريم كه رفتي اونجا ؟؟!!!!!!!!!!!
مگر به كشورمان پشت كرده باشد !
رحمت خدا به چنین انسانهای پاک سرشت و خیر اندیش ایرانی که با چنین روحیه نیکو کاری فارغ از ملیت و قومیت به فریاد انسانهای نیازمند جواب میدهند.
با توجه به محتویات خبر این انسان پاک سرشت نیت خیر داشته ولی متاسفانه بد آورده و گرفتار شده .در این شرایط وظیفه مردان دیپلماسی کشور است که با تمام قوا به نمایندگی از طرف کلیه ملیت ایران وارد عمل گردد و از این شیر زن ایرانی دفاع کند و او را از این مخمصه نجات دهد. باشد گه حداقل پاسخ به اعمال خیر خواهانه ایشان باشد.
چرا اینقدر پیچیده می نویسین ؟؟!!! برو سر اصل مطلب
ایران و خارج نداره دوستان. وقتی از حمایت از انسان حرف میزنیم و کمک به فقیر و درمانده حتی نجات جان یک گربه هم هموزن نجات جان یک انسان هست. از بالا که نگاه کنید به داستان کمک به یک زیبنده فراسوی مرزهاست و در حریم انسانیت نه مرز و نه جنسیت و نه نوع مفهومی نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
شما اگر برادر و خواهر خودت مشکل داشته باشه ؛ او را ول می کنی و میروی به یک غریبه کمک می کنی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
در اسلام آمده است که اول خانواده را دریاب و بعد همسایه و بعد همینطور آنطرف تر تا نهایتا دیگر کشورها.
کار این خانم شایسته تقدیر است که به هم نوعانش کمک کرده اما اگر این زحمات را برای نیازمندان کشور خودمان ایران انجام میداد بهتر بود
مردم کشور خودمان هم نیاز ب کمک دارند با حداقل کمکی که میتونیم به هموطنانمون کنیم مثل بچه های پروانه ای یا ای بی
برای مسله به این سادگی چرا اینقدر پیچیده نوشتی؟
ایرانی با شرف
کار ایشان قابل تقدیر هست ولی چه بهتر می شد همان کارها را در خود ایران ودر استانهای محروم انجام می داد
این سرمایه گذاری را روی کودکان ایرانی می کرد واین مشکل هم پیش می آمد
حضراتی که میگن: خوبه ولی چرا تو ایران این کارو نکرد! شما برید تو ایران این کارو بکنید. لازم نیست تو هر چیزی یک ان قلت در بیارید. به هر دلیلی سرنوشت این زن رو به اونجا کشونده. به نظرم به جای این تنگ نظری ها بهتره اگر کاری از دست تون بر میاد انجام بدید. در سراسر دنیا افراد بسیاری هستند که در کشورهایی غیر از کشور خودشون کارهای عام المنفعه می کنن. دلایل این موضوع هم در هر کدوم متفاوته.
لطفا احساساتی نشوید. شاید ماجرا چیزی ورای تبلیغات ژورنالیستی باشد و شاید هم این اتفاقات واقعا افتاده باشد در هر حال بهتر است مردم تا کامل از چند و چون ماجرا آگاه نشده اند، احساساتی نشود و مانند بسیاری از قاتلین که با سواستفاده از احساسات مردم از زندان آزاد شده اند و مجددا به خلاف روی آورده اند، این ماجرا تکرار نشود.
كسي كه خيريه داره،پولشم داره بده به خانواده ي داغديده ،مردم هند از انگلستان متنفرند براي سالها آزار و اذيت و نرگس هم تابعيت انگليسي دارد،وبزرگ شده ي لندن،خيريه هم مسئوليت دارد،اگر پول مشكله و لفاظي اخاذي استفاده شده در اين متن،خوب پول پرداخت شود،هدف از اين شوي رسانه ايي چيست،؟
باید با تمام توان از این خانم شرافتمند ایرانی که نمونه کامل انسانیت است حمایت کرد. این حمایت باید دولتی و مردمی باشد. البته امیدوارم نرگس خانم با این تجربه تلخ تغییر مسیر دهند و برای این دست کمکها به جاهایی مانند سیستان و بلوچستان خودمان بیایند.
این چه طرز خبر نوشتنه!!
اگر این بانوی خیرخواه نیات انساندوستانه اش را به پای فرزندام محروم سرزمین آبا و اجدادی خودش میریخت بسیار دوست داشتنی تر بود. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
خدا کمک اش میکند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر