بازدید 22583
به بهانه بازداشت مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان؛

چگونه می‌توان به 3 نفر 3200 میلیارد تومان وام پرداخت کرد؟!

اتفاقاتی که برخی از آنها آنقدر عجیب و غریب هستند که با شنیدن درباره شان مجاب می‌شویم روند قضایی بررسی این پرونده را پیگیری کرده و درباره درستی و نادرستی شان آگاه شویم. مثل همین عدد 8 هزار میلیارد تومان که این سؤال را به وجود می‌آورد که مگر این صندوق چقدر سرمایه در اختیار دارد و چگونه چنین تخلفی پس از مدتی طولانی مکشوف شده؟
کد خبر: ۶۳۴۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴ 22 October 2016
با دستگیری مدیرعامل (سابق؟) صندوق فرهنگیان، پرونده تخلف مالی بزرگی که در این صندوق و زیرمجموعه های آن رخ داده و به باور برخی نمایندگان مجلس، کوتاهی وزیر آموزش و پرورش در این باره را اثبات کرده، ابعاد جدیدی یافت.
 
به گزارش «تابناک»، زمانی که فانی، وزیر سابق آموزش و پرورش طی حکمی، مدیرعامل صندوق فرهنگیان را عزل و جانشین وی را معرفی نمود، برخی این کار را تلاشی برای دوری جستن وی از استیضاح خواندند و بعضی از غیرقانونی بودن نصب مدیرعامل این صندوق توسط وزیر بر اساس اساسنامه آن سخن به میان آوردند تا این پرسش به وجود آید که اگر این وزیر اجازه عزل و نصب مدیر این صندوق را ندارد، چگونه است که باید بابت اشکالات و اتفاقات رقم خورده در آن پاسخگو باشد؟

این ابهام در حالی خودنمایی می‌کرد که بسیاری از رسانه های جناحی، فارغ از اتفاقی که روی داده و نقش وزیر آموزش و پرورش در آن، تلاش داشتند و دارند که تخلف روی داده را به جناح مقابل نسبت دهند. به این صورت که عده ای آن را مربوط به دولت فعلی می‌دانند و عده ای دیگر از وقوع آن در دوران دولت قبل سخن می‌گویند.

رویکردی سیاسی به ماجرا که مانع از توجه به اتفاقاتی می‌شود که در صندوق فرهنگیان رخ داده و اکنون در قالب پرونده گشوده شده برای این موضوع در دستگاه قضا، در حال پیگیری است؛ اتفاقاتی که برخی شان آنقدر عجیب و غریب هستند که با شنیدن درباره شان مجاب می‌شویم روند قضایی بررسی این پرونده را پیگیری کرده و از درستی و نادرستی شان آگاه شویم.

مثل همین عدد 8 هزار میلیارد تومان که درباره تخلفات رخ داده در این پرونده بیان می‌شود؛ عددی بسیار بزرگ که این سؤال را به وجود می‌آورد که مگر این صندوق چقدر سرمایه دارد که وقوع تخلفی تا این اندازه بزرگ و هدر رفت 8 هزار میلیارد تومان از آن، پس از مدتی طولانی مکشوف شده است؟

آن هم صندوقی که در خرداد ماه سال 1374 براساس مصوبه مجلس و در راستای اجرای تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه با هدف حمایت و کمک به تأمین مالی فرهنگیان در دوران بازنشستگی آنها تأسیس شد و آن گونه که گفته می‌شود، اکنون 917 هزار معلم عضو آن هستند. مگر چقدر از این معلمان دریافت شده و چه میزان کمک دولتی به این صندوق صورت گرفته؟

ماجرا زمانی عجیب تر می‌شود که می‌بینیم بخشی از تخلفات روی داده، در بانک سرمایه، در زیر مجموعه این صندوق به ثبت رسیده و آن گونه که برخی نمایندگان مجلس می‌گویند، موجب وارد آمدن زیان های هنگفتی به این بانک شده است؛ آنقدر که تنها در سال گذشته، این بانک بیش از 1500 میلیارد تومان خسارت و زیان دیده است.

البته این پایان ماجرا نیست و آن گونه که یکی دیگر از نمایندگان مجلس می‌گوید، این صندوق در بازه زمانی سال‌های ۸۶ تا ۹۲ مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان دارایی معدوم‌الوصول داشته است؛ دارایی هایی که وصول نشده اند و به گفته این نماینده، ۳۲۰۰ میلیارد تومانش مربوط وام‌هایی بوده که در اختیار ۳ نفر قرار گرفته و بازنگشته است.

ادعایی که یکی دیگر از نمایندگان مجلس، در پاسخ به آن، به تخلفات روی داده در دولت فعلی در این صندوق اشاره کرده و می‌گوید: در دو سال بانک سرمایه، شش مدیرعامل عوض کرده که شاید برای سرپوشی از بروز تخلفات انجام شده باشد؛ این در حالی است که شخصی به این بانک، حدود 3 هزار و 900 میلیارد بدهکار است و 90 درصد تسهیلات [در این بانک] تنها به 30 نفر ارائه می‌شود.

افشاگری هایی که هرچند بسیاری شان جنبه سیاسی و جناحی دارند و اهداف اینچنینی را دنبال می‌کنند، لابه‌لایشان اطلاعاتی از پرونده به اطلاع عموم می‌رسد که بسیار عجیب و نگران کننده هستند. مثل ادعای یکی از نمایندگان درباره اعطای 100 میلیارد وام به یک نفر، آن هم با یک برگ چک. یا پرداخت وام های صد تا 150 میلیارد تومانی به چندین شرکت صوری که هیچ یک وصول نشده است.

اخبار و حواشی داغی که امیدواریم با شکل گیری پرونده و در نتیجه بررسی و اطلاع رسانی مسئولان دستگاه قضا درباره آن، هرچه سریع تر از بازار داغ شایعات در این باره جلوگیری کرده و موجب شفاف سازی در این خصوص شود تا هم به ابعاد حقیقی این پرونده پی ببریم و هم دریابیم که در چه زمانی و به چه میزانی تخلف رخ داده و ابعاد سیاسی کاری برخی نمایندگان و رسانه ها در این خصوص چقدر بوده است!
 
با این امیدواری که در انتهای رسیدگی به این پرونده پی ببریم، چگونه می‌توان با وجود نهادهای نظارتی فراوان، به ویژه در حوزه مالی و بانکی، به برخی افراد وام های تا این اندازه کلان داد و پیگیر بازگشت این وام ها نیز نبود؟ آیا تصمیم گیری در این باره بر عهده یک تن است یا جمعی در این اتفاقات رخ داده دخیل بوده اند و جمعی دیگر با عدم نظارت و کوتاهی خود، خواسته یا ناخواسته ایشان را همراهی کرده‌اند؟!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۷۸
انتشار یافته: ۶۷
کاری نداره مگر تقسیم نخوندی . بخش برسه بکن .!
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
شش سال پیش بخاطر اطلاع از تخلف از صندوق ذخیره فرهنگیان از عضویت چند ساله انصراف دادم ماهها طول کشید تا چولم را بگیرم که فکر می کنم هنوز هم مقداری از آن مانده باشد اما مهرماه پارسال مجددا در فیش حقوقی مشاهده کردم دوباره بدون اطلاع و رضایت بنده عضو صندوق ذخیره فرهنگیان شدم به اداره زنگ زدم گفتند همه معلمان عضو صندوق ذخیره هستند هر کسی که نمی خواد باید قبلا مراجعه می کرد و اعلام می کرد.. مجددا فهمیدم آنها خیلی زرنگ و باهوش هستن.
ناشناس
| Canada |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
انهایی که پولها را می دزدند بلافاصله پولها را از ایران خارج می کنند و بیشترشان هم به کانادا می ایند و فرزندان و فامیلها در خارج با ان پول تجارت می کنند و از زندگی خود لذت می برند. اینهایی که دستگیر می شوند هیچ پولی را پس نخواهند داد پولها پریده و تمام شده نه فقط پولها مربوط به این پرونده بلکه سایر دزدیها که در ایران اختلاس نام گذاشته اند همینطور
جالب است بعد طرح جامع ایثارگران زیاد است وبودجه نیست خدا را شکر که مرگ وقیامت هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
مرگ و قیامت برای ما هاست نه آنها که اختلاس میکنند
هميشه همينجوري بوده ها بدبخت معلم ها با هزارتا اميدواري و دلخوشي پولشون رو بردن گذاشتن اونجا و اين صندوق هم خوب دستمزد اونا رو گذاشت کف دستشون خوبه کشور ما يک کشور اسلامي است که صبح تا شب توي صدا و سيما و ... دم از اخرت و جزا و فزا و ... گفته ميشه و مردم رو به زور ميخاييم ببريم به بهشت برين !!! والا هيچي دگ هر روز هزارتا از اين اختلاس ها و تجاوزها و ... مي ديديم خب بازم خداروشکر!!
آنچه مسلم است این است که سال 92 نمی توانسته همه این اتفاقات و تخلفات رو دهد و موضوع مربوط به برنامه ریزیهای قبل از دولت یازدهم است. بیخوردی گزارش را به نحوی ننویسید که شائبه این به ذهن خواننده بیاید که سال 92 این تخلفات انجام شده است. سال 92 برداشت شده است اما برنامه ریزیهایش مربوط به قبل است وزیر که این وزارتحانه تا چند ماه نداشت. یک آدم جدید هم چند وقت طول می کشد که بفهمد چی به چی است ...
ظلم بزرگی به جامعه فرهنگیان است به امید آنکه بازنشسته شود وسرمایه ای داشته باشد این شرکت حدود15شرکت وپتروشیمی دارد میلیاردها اموال غیرمنقول دارد که سودی برای فرهنگیان ندارد وفرهنیگیان از آن بی نصیب هستند
بیا تابناک خودم بهت دو میلیارد وام می دم .
نقش حسابرسي كه صورتهاي مالي اين بانك را حسابرسي كرده و هيچ ايرادي نگرفته چيست؟
حالا اینا این کارهارو کردن!!! واقعا نهاد های نظارتی کجای این ماجرا هستند؟؟؟؟ علاوه بر اینکه اینها باید جوا پس بدن.....نهادهای نظارتی مربوطه هم باید جواب پس بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
نهادهای نظارتی خودشون اصل قضیه هستند چاقو که دسته خودش رو نمی بره
اگر این خبر صحت دارد پس چرا ۹۱۷هزارفرهنگی که اساس کارشان فرهنگ سازیست صداشون در نماید
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
جوابش رو از مجمع صنفی معلمان بپرس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
میخوان چیکار کنن بدبختا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
مگه کسی جرات داره صدا درآره؟
تنها نکته قابل توجه در این مورد پرونده ها نبود نظارت کافی و ضعف عمده دستگاههای نظارتی است و همچنین افرادی که با بدست آوردن یک موقعیت شغلی خاص احساس می کنند به یک تکه گوشت قربانی دسترسی یافته اند و باید تا زمان باقی است آن را به چنگ آورند گویی هزاران سال زندگی خواهند کرد و باید از مواهب آن برخوردار شوند
یعنی از هر فرهنگی بیش از 8.800.000 تومان کلاه برداری کرده اند ، انصافا چشم بینایی نیست که قبل از جدی شدن این دزدی ها جلویش را بگیرد ؟
به نفراول 1200میلیاردبه دونفر دیگه یکی 1000میلیاردتومان
بانک سرمایه زیر مجموعه این صندوق واز بانکهای بورسی است چگونه است که سازمان بورس و حسابرس قانونی تراز مالی و گزارش عملکرد بانک را قبول و شفاف سازی نکرده اند حتما نهاد نظارتی سازمان بورس و تمام اعضای هیعت مدیره خود در این اختلاسها نقش و دست دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
فساد به این بزرگی که یک نفره و دو نفره نیست...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
نه! میتونه عکسش هم صادق باشه. یعنی همه چیز سرجاشه و نمایندگان سروصدا و جوسازی الکی میکنن.
این اختلاس رو بفرسیتد تو کتاب گینس ثبت بشه واقعا رکورد جدیدی تو دنیا محسوب می شه
این همه پول بلاخره یک جایی رفته فقط قوانین باید به نحوی اصلاح شوند که این پولها در اختیار هرکسی که باشد قابل وصول گردد. ممکن است به دوستان یا فامیلهای در جه چند انتقال یافته باشد
عزیزم زمان قدیم شاطر نانوا تخلف کرد انداختنش تو تنور درس عبرتی شد برای بقیه
اگه واقعا تواین مملکت یک بار هم شده یکی رو اعدام میکردنند کار به اینجا نمیکشید
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
گر حکم شود که مست گيرند در شهر هر آن که هست گيرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
اعدام که بابت اختلاسها کردند. اما نه اصل کاریهارو.
یه وام زیر ده میلیون میخوای بگیری
جد و ابادت رو میارن جلوی چشمات.....
روحانی متشکرن .


طرفدارای روحانی تحویل بگیرن
اختلاس در دولت قبل بوده

تیرت به خطا رفت تابناک

:)
چطور میشه رو قبض اب و برق و گاز و تلفن بدون اطلاع مشتریان پول اضافه گرفت به همین راحتی شاید هم از این راحت تر
آقای محمد تقی ع صاحب سیمان .... که 4000 میلیارد تومان بدهی بانکی دارد و حاضر نیست یک ریال هم پس بدهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
مرسی ! اقلا"نصف اسمش رو یاد گرفتیم بقیه رو هم خودمون کشف می کنیم
3199 میلیارد پسرخاله جون، یک میلیارد هم اون دوتای دیگه!!
سعی کنیم اینو هم بندازیم گردن دولت قبل/ حیفه دولت اعتدال رکورد دولت قبلو بشکونه
سوال کرده اید که "چگونه می‌توان با وجود نهادهای نظارتی فراوان، به برخی افراد وام های تا این اندازه کلان داد و پیگیر بازگشت این وام ها نیز نبود؟" ... خوب معلومه دیگه. وقتی هر چند ماه یکبار یه اختلاس بزرگ در این ابعاد رو میشه، یعنی یا نهادهای نظارتی فراوان کاری به این کارها ندارند، یا نهادهای نظارتی فراوان خودشون در این ماجراها تطمیع شده اند. غیر از این دو حالت نیست ...
مملکت گل و بلبل که میگن ، همینجاست
بیچاره معلم بی خبر از همه جا با اعتماد به دست اندرکاران امر!!!
برای خرید یکدستگاه خودروی پراید 10میلیون وام 36ماهه با سود 15درصد از صندوق ذخیره فرهنگیان کلی دلخوش هم هست .ما که از حلقوم زن وبچه هامون می بریم وبه حساب صندوق می ریزیم .خدا از خائنان به اموال مردم نگذرد.
مثل اب خوردن به راحتی هر چه تمام تر
اینجا ایرانه ایییررررااااان
وقتی پول بی زبون رواز مای معلم میگیرن و ماتوی این صنوق هیچ گونه ابزارنظارتی نداریم ، راحت میشه از اینکاراکرد .
وقتی پول بی زبون رواز مای معلم میگیرن و ماتوی این صنوق هیچ گونه ابزارنظارتی نداریم ، راحت میشه از اینکاراکرد .
اطلاع رسانی بشه که چی ؟ بقیه که اطلاع رسانی شد چه نتیجه ای داشت ؟
چهار سال است که هر چه فساد مالی و بی تدبیری مدییریتی رسانه ای می شود می گویند علت ان دولت قبل بود. دولت قبل بی عیب نبود ولی فکر نکنید مردم متوجه نیستند. بسیار هم خوب می فهمند. ترا به خدا در کنار این دعواهای سیاسی و تلاش برای در دست گرفتن قدرت کمی هم کار اصلی خود را انجام دهید.
سلام تابی جون ما یک وام 10 میلیونی گرفتیم برا پیش قسط خونه 2 قسط عقب افتاده هم نامه زدن از حقوق خودم . هم ضامن کم کردن حالا هم شرکت حودمون ریخته به حساب بانک هم شرکت ضامن حالا رفتم بانک میگم بر گردون میگه مرغی که پرید پرید
دو میلیون وام ضروری میخواستم.بانک چنان اذیتی کرد که خسته شدم....این اشک دیده من و خون دل شماست.
نمیشه به سه نفر 3200 وام داد چون تقسیم بر سه شدنش مشکل داره و بر سه بخش پذیر نیست . دعواشون نشه صلوات
از اونجایی که یارانه منه کارگر که گاهی هر شیش ماه حقوق بهمون میدن و اون هم با اعتصاب در استانداری و... باید قطع بشه تا بتوان اینجور وامها داده بشه!!! افتاد؟؟؟
من فقط می خوام بدونم واحد هایی که باید روی این نهاد ها نظارت کنن کیا هستن توی این مدت چیکار می کردن؟!
جناب فانی چه یعنی هر کس از مسولیت شانه خالی کرده مجرم نیست
سلام ، حداقل اصل و نصب افرادی که این وام ها را گرفته اند را شفاف سازی کنند شاید از جاهای دیگر هم وام گرفته باشند لذا فرهنگیان بدانند چه کسانی اموالشان را خورده اند
اگه همین فردا تمام فرهنگیان از این صندوق انصراف میدادن تکلیف این صندوق و بانک سرمایه زودتر روشن میشد ولی حیف که اینقدر معلمها رو زجر دادن و برای خودشون قانون وضع کردن که اگه الان خارج بشید خبری از سود دولت نیست خیلی ها نمیتونن اینکار رو بکنن
چرا در این کشور هرکه پست و موقعیتی می گیرد ، خانواده و فامیل هم در کنار خود در جاهای حساسی می گمارد.
این ناله اگر ناله من و.....انچه به جایی نرسد فریاد است دلواپسان کجایید ..کجایدد..........کجایید ...........چرا به میدان نمی ایید نمی ایید نمی ایید .
حالاآقای خاوری بایدبرگرند چون رکورد ایشان شکسته شد برای مقابله با فساد باید به عمق 1متر تمام خاک ایران را خاکبرداری کرد زیرا فساد تخم ریزی کرده وبه این زودی پاک نمی شود صندوق ذخیره با پول خودمان (فرهنگی)ماشین قسطی می دهد باسود 17 درصد درحالی که در کشور شیطان بزرگ سود وام ها 2درصد است
یاد من باشد بروم باغ حسن گوجه و قیسی بخرم...
یاد من باشد تنها هستم و ماه بالای سر تنهاییست....
بى خيال مگه با ب ز چه كردند؟!
رفتم بانک ده میلیون وام بگیرم کلی شرایط گذاشت تا پشیمون شدم از گرفتن وام. اونوقت به خودشون و کارمندای بانک بدون هیچ شرایطی وامهای با سود کم تعلق میگیره. به این میگن بانکداری اسلامی و عدااااااالت
متاسفانه هرچه میکشیم ازضعف قانون است که به عده ای جرات گردن فرازی را داده اندما این همه شهیدندادیم که این جور سرافکنده باشیم.
پس حقوق نجومی مدیر عامل پتروشیمی ...در عسلویه را که رو شد رسیدگی نمیکنید
خلایق هر چه لایق!!!
ما لیاقتمون همونی هست که شایسته اش هستیم!!
چرا تو کشورهای دیگه اینطور فساد وجود نداره و فقط کشور ما اینطوریه؟
در تمامی وزارتخانه ها همین داستان است . معلومه اینجوری چیزی برای مردم عادی نمیمونه
بگو ماشاالله چرا بخيلی اگه می خوای بدونی چگونه برو از عواملش بپرس بازم بگين بده
همانطور که نمیشه یکمیلیون تومان وام به من داد
جالب تر اینکه وقتی وزیر آموزش و پرورش برای توضیح درمورد این اختلاس 8 هزار میلیاردی به مجلس فراخوانده میشه سریع توسط شخص آقای روحانی برکنار میشه تا مجلس دیگه نتونه ازش سوال کنه
اینگونه !
جالب اینه که هفت ماه هست حقوق و عیدی همسر بنده که معلم حق التدریس هست را هنوز ندادن چون آموزش و پرورش پول نداره.
پرداخت وام به 3 نفر که کاری نداره خیلی راحته:
این مال تو
اینم مال تو
این یکی هم مال تو
به همین سادگی 3200 میلیارد وام پرداخت شد آب هم از آب تکان نخورد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر