بازدید 6932
۸
گفت و گوی «تابناک» با غرضی و ناصری درباره تغییرات در دولت؛

غرضی: تغییرات، دولت را زمین گیر می کند/ ناصری: قبول استعفای «جنتی» اشتباه بود

در شرایطی که زمزمه های معرفی «محمد علی نجفی، سید رضا صالحی امیری و مسعود سلطانی فر» برای وزارت خانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان شنیده می شود ـ البته با وجود اینکه هر سه چهره در دولت نهم رأی لازم برای وزیر شدن تصاحب نکردند، به دلیل فضایی تعاملی بین قوای مجریه و مقننه که بعد از تشکیل مجلس دهم به وجود آمده ـ به نظر می رسد، شاید باید این چهره ها را وزیران جدید کابینه حسن روحانی بدانیم.
کد خبر: ۶۳۴۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸ 22 October 2016
از همان روزی که نتیجه انتخابات هفتم اسفند سال 94 مشخص کرد، برخی مخالفان دولت از بهارستان کنار رفته و تعداد قابل توجهی از همفکران دولت جایگزین آنها شده اند، این بحث و احتمال به وجود آمد که روحانی فرصت خوبی به دست آورده تا با اتکا به رأی مجلسی های جدید، اقدام به ترمیم کابینه کند. به همین دلیل بارها حرف و حدیث هایی در خصوص لزوم تغییر برخی وزیران در محافل سیاسی شنیده شد.

به گزارش «تابناک»، با وجود زمزمه تغییر پس از انتخابات مجلس دهم در بدنه دولت، آتشِ تغییرات دولت زود خاموش شد و حسن روحانی افکار عمومی را به این ذهنیت رساند که "انگار قرار نیست، کسی از قطار کابینه خارج شود" که البته بعدها و با نزدیک شدن به موعد انتخابات و گرم شدن تدریجی فضای انتخاباتی، سه وزیر استعفا داده یا شاید هم کنار گذاشته شدند تا دولت یازده، نهمین ماه پایانی را با چهره ای متفاوت و شاید هم تقویت شده تجربه کند.

حالا در شرایطی که زمزمه های معرفی «محمد علی نجفی، سید رضا صالحی امیری و مسعود سلطانی فر» برای وزارت خانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان شنیده می شود ـ البته با وجود اینکه هر سه چهره در دولت نهم رأی لازم برای وزیر شدن تصاحب نکردند، به دلیل فضایی تعاملی بین قوای مجریه و مقننه که بعد از تشکیل مجلس دهم به وجود آمده ـ به نظر می رسد، شاید باید این چهره ها را وزیران جدید کابینه حسن روحانی بدانیم.

به بهانه تغییرات اخیر کابینه خبرنگار «تابناک» به سراغ سید محمد غرضی و عبدالله ناصری رفت تا از نقطه نظرات آنها در خصوص تغییرات دولت و تبعات چنین تصمیمی استفاده کند.

سید محمد غرضی: تغییرات دولت را زمین‌گیر می کند


سید محمد غرضی، که یکی از رقیبان حسن روحانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بود، این نوع تصمیم گیری ها را به دلیل اینکه دولت ماه های پایانی اش را می گذراند، نه تنها مفید نمی داند، بلکه معتقد است وزرای جدید بنا به دلایلی نمی توانند کارایی لازم را داشته باشند.

غرضی در گفت و گویی با «تابناک» در این رابطه اظهار کرد: بعد از مشخص شدن تکلیف ترکیب مجلس دهم، بزرگی از من درباره لزوم تغییر پرسید که من در جوابش گفتم، وقتی در ماه های پایانی وزیری برکنار و وزیر جدید به جایش در وزارت خانه حاضر می شود، نمی توان انتظار داشت که مدیر جدید در حالی که مدت محدودی فرصت دارد، خودش را به آب و آتش بزند تا هم دستاوردی داشته باشد و هم اینکه خودش را به عنوان وزیری لایق بشناساند.

وی افزود: به همین دلیل، تغییر ماه های آخر را عاملی برای زمینگیر شدن دولت و در نتیجه ضرر کشور می دانم. پس، با این توضیح باید بگویم که جدایی جنتی و بقیه نه تنها نمی تواند، اتفاقی مثبت قلمداد شود، بلکه موجب به وجود آمدن نوعی رکود و رخوت در نظام مدیریتی خواهد شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با اشاره به اینکه روحانی دیر به تغییر اقدام کرده است، تصریح کرد: خب! حتما رئیس دولت با دلیلی در آن برهه تصمیم به ادامه همکاری با همکارانش گرفت و برای جا به جایی های فعلی هم قطعا دلیلی دارد؛ البته مجلس دهم در اوایل کارش گیر چندانی به وزیران نداد. اما وزیران ارشاد و آموزش و پرورش و ورزش حرف و حدیث هایی را متوجه خود دیدند که در نهایت منجر به جا به جایی آنها شد؛ آن هم در شرایطی که هیچ کس خود را مقید به فرمانبردای از وزیرِ چند ماهه نمی بیند.

غرضی در پایان سخنانش مشخصا در خصوص عملکرد «علی جنتی» گفت: درباره وزارت ارشاد و وزیر آن، باید اظهار کنم که همیشه چنین حرف هایی طرح می شود و وزیران ارشاد همه دولت ها اعم از اصولگرا و اصلاح  طلب زیر ذره بین یکسری منتقدانی بوده و هستند که اصرار زیادی دارند، نقدهایشان اصولی است و باید جدی گرفته شود. این نوع تحرک هم ریشه اش در دو قطبی بودن جامعه است و طبیعی است که با نقد فرهنگی بیشتر می توان رقیب را تخریب کرد و به همین دلیل، وزارت ارشاد در ساختار سیاسی ایران ابزاری برای رسیدن به اهداف آنچنانی سیاسی است.

عبدالله ناصری: قبول استعفای جنتی اشتباه بود

عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان بر این باور است، چهره هایی که به عنوان جانشین وزرای مستعفی معرفی مطرح هستند، همگی کارنامه دار هستند و به طور حتم می توانند در برهه حساس فعلی یاری رسان «حسن روحانی» و البته دولت باشند.

عبدالله ناصری در گفت و گو با «تابناک» همچنین افزود: آقایان نجفی، صالحی امیری و سلطانی فر پیش از این، توانمندی های خود را به اثبات رسانده اند و به همین دلیل به غیر از وزارت ارشاد که واقعا نمی توان منکر تأثیرگذاری مثبت آقای جنتی در حوزه فرهنگ شد، باید گفت که اتفاق مثبتی در حوزه آموزش و ورزش و مسائل مربوط به جوانان در راه است.

وی افزود: در اینکه آقای صالحی امیری هم توانمند است، شکی نیست، اما اعتقادم این است که رئیس جمهور با قبول استعفای جنتی مترکب اشتباه شد و حسن روحانی باید در قبال هجمه های وارده به وزیر ارشاد حمایت بیشتری از خود نشان می داد تا مشکلات این چند وقت اخیر به وجود نیاید.

این چهره سیاسی اصلاح طلب با اشاره به احتمال رأی مثبت مجلس به گزینه های پیشنهادی دولت برای سه وزارتخانه یاد شده، گفت: درست که این سه چهره توسط مجلس نهم با رأی عدم اعتماد مواجه شدند، نباید فراموش کرد که به لطف حضور حماسی مردم در انتخابات هفتم اسفند ماه 94، حالا مجلسی روی کار است که از افراطی گری هایش به شدت کاسته شده و تصمیم هایشان بیشتر بر اساس منطق و مصلحت است و مثل گذشته نیست که منافع سیاسی در رأی نمایندگان اثر بگذارد.

وی یادآور شد: همچنین با توجه به رویکرد تعاملی رئیس مجلس با دولت، قطعا آقای «علی لاریجانی» همه تلاشش را به کار خواهد بست تا وزرای پیشنهادی، رأی لازم را برای اضافه شدن به کابینه به دست بیاورند.

ناصری در پایان سخنانش گفت: به نظر من این سه تغییر برای روند تغییرات دولت کافی نیستند و آقای روحانی که حتما به فکر کاهش مشکلات کشور در بخش های مختلف است، لازم است نسبت به تغییر وزیرانی که حوزه مسئولیتشان مستقیم به معیشت مردم و صنعت کشور ربط پیدا می کند، باشد تا مردم را به این نتیجه ملموس برساند که رئیس جمهوری واقعا هدفش را کاهش تهدیدها و افزایش آرامش عمومی قرار داده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸
تابناك جون لطفاً يه نظرسنجي از وزراي پيشنهادي بزار ببنيم راي مردم چقدر به راي اعتماد نمايندگان به وزرا نزديكه
چه وقت اين دولت زمينگير نبوده كه حالا با جابجايي سه وزير بخواد زمينگير بشه اقاي غرضي چه دست اورد ملموسي براي احاد مردم داشته چون دولتهاي قبل ثروتمند ثروتمندتر شده فقير فقيرتر
بنده به عنوان بخشی از بدنه مردم , نظرم اینه(نظر شخصی) که در وزرای آقای روحانی آقای ظریف و آقای دکتر هاشمی وزیر بهداشت خوب و جانانه کار کردند
وزرای اقتصادی دولت از نظر بنده نمره قابل قبول ندارند اگر هم میبینید الان قیمتها افزایش تند نداره و تورم تقریبا کنترل شده بخاطر رکوده نه اقدامات درست اقتصادی ...
امیری جه کلی به سر کتابخانه ملی زد که حالا.....
من برای آقای غرضی و نظرات ایشان احترام قائلم اما آیا ایشان تئوریسین هستند؟ آیا ایشان تجربه مدیریت در سطح عالی یعنی ریاست جمهوری را دارند؟ آیا ایشان که زمانی وزیر بوده اند قبول دارند که رئیس هیات مدیره، اعضاء هیات مدیره، اعضاء موسس و غیره "حق" تغییر مدیر عامل را دارند؟ پس بایستی به تصمیم اتخاذ شده احترام بگذاریم و امیدوار باشیم که انشاء اله مسائل فرهنگی و مهمتر از آن مسائل اقتصادی حل و فصل شود .
جناب ناصری اصلاح طلبان را اهل منطبق و مصلحت ذکر کردند این موضوع بیشتر به جک شبیه هست، فتنه 88، تحصن در مجلس، ارتباط با بیگانه، رایزی برای تحریم بیشتر ایران در طول دولت نهم و دهم و ..... این ها گواه بر منطق و مصلحتند؟؟؟؟
خیلی دلم میخواست غرضی میشد رییس جمهور !!!
ولی افسوس و صد افسوس
اخه غرضی هم شد تحلیلگر
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار