بازدید 6362
در مراسم اهدای چتم هاوس؛

هاموند و کری درصدد حل موانع تعاملات بانکی با تهران

هاموند که در مراسم اعطای جایزه چتم هاوس به جان کری به دلیل نقش او در توافق هسته ای ایران سخنرانی می کرد، گفت: من بر این باور هستم که برجام یکی از دستاوردهای بزرگ در عرصه دیپلماسی مدرن است.
کد خبر: ۶۳۶۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۰ 01 November 2016
فیلیپ هاموند وزیر دارایی انگلیس و جان کری وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در سخنانی در اندیشکده چتم هاوس در لندن با بیان اینکه ایران بایستی از تمام مزایای اقتصادی توافق هسته ای وین بهره مند شود، بر رفع موانع موجود در تعاملات بانکی با ایران تصریح کردند.

به گزارش ایرنا، هاموند که در مراسم اعطای جایزه چتم هاوس به جان کری به دلیل نقش او در توافق هسته ای ایران سخنرانی می کرد، گفت: من بر این باور هستم که برجام یکی از دستاوردهای بزرگ در عرصه دیپلماسی مدرن است.
 
وی افزود: این توافق صرفا به جهت توقف برنامه هسته ای ایران نبود بلکه قرار بود زمینه بازگشت ایران را به جامعه جهانی فراهم آورد.
هاموند گفت: این توافق سرآغاز پروسه ای است که ما بتوانیم پس از 40 سال جدایی دوباره یکدیگر را بشناسیم و به هم اعتماد کنیم.
 
وزیر خارجه سابق انگلیس افزود: ما می دانستیم که برای سیاستمداران ایرانی مهم است که بتوانند مزایای اقتصادی توافق هسته ای را به مردمشان عرضه کنند ؛ اما ما از اینکه اجرای کامل این منافع با سختی مواجه شده است ناراحت هستیم.
 
وی افزود: هرچند وضعیت اقتصادی ایران نسبت به قبل از برجام بهتر شده است اما ما خواهان پیشرفت سریع تری بودیم . ما می خواستیم که شرکت های بیشتری در ایران سرمایه گذاری کنند ما خواهان تجارت بیشتری میان ایران و غرب هستیم.
هاموند بیان داشت: اما ما در جریان عادی سازی روابط تجاری مان با ایران با چالش های بانکی مواجه شدیم.
 
وزیر دارایی انگلیس افزود:' جان کری و من دائما به طرف ایرانی اطمینان داده ایم که ما به اجرای برجام متعهد هستیم تا مردم ایران بتوانند از منافع اقتصادی توافق هسته ای بهره مند شوند. '
وی در همین حال وعده داد که به عنوان وزیر دارایی انگلیس تلاش خواهد کرد تا مساله از سرگیری «موثر» روابط بانکی با ایران را از طریق بانک های انگلیسی پیگیری کند.
 
 
 
هاموند با اشاره به جلساتی که تاکنون با مقامات ایرانی و طرف های غربی در خصوص رفع موانع بانکی داشته است، تصریح کرد: ما بایستی تلاش کنیم تا موانع برطرف شود و این کار را صورت خواهیم داد.
 
این سیاستمدار انگلیسی تصریح کرد: کار ما به پایان نرسیده است. ما مشخصا اعلام کردیم که هدف مان توقف برنامه هسته ای نیست بلکه هدف احیای روابط ایران و غرب است.
وی گفت: توافق هسته ای تابستان سال گذشته در وین صورت گرفت اما کارهای سختش همچنان باقی مانده است تا ما بتوانیم این سند را از روی کاغذ به صورت کامل اجرا کنیم.
 
فیلیپ هاموند که در جریان مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک هدایت تیم مذاکره کننده انگلیس را برعهده داشت، همچنین در سخنانش از جان کری و نیز ظریف به عنوان دوستان خوب خود یاد کرد.
 
هاموند گفت: کری برای به دست آمدن برجام بایستی در 3 جبهه می جنگید: یک جبهه در واشنگتن بود که بایستی میان کنگره، کاخ سفید و سنا یک هماهنگی و تفاهم ایجاد می کرد، دوم جبهه‌ای در برابر اعضای مختلف 1+5 بود که هرکدام از آنها دارای اولویت خاص خود در مذاکرات بودند و سوم جبهه‌ای در برابر ایران بود که در این خصوص نیز چالش های زیادی به دلیل برداشت افکار عمومی ایران و دیدگاه های متفاوت جناح سیاسی در این کشور وجود داشت.
وی اظهار داشت که جان کری به رغم مشکلات موجود، هیچگاه اجازه توقف مذاکرات را حتی در زمان‌هایی که پیشرفت کمی داشتند، نداد.

 
 
جان کری: ظریف فردی وطن پرست و سخت کوش و مذاکره کننده ای توانمند و جنگنده است
 
در همین حال، ' جان کری' وزیر خارجه آمریکا نیز در سخنانی دراین مراسم از تمام طرف هایی که در حصول توافق هسته ای زحمت کشیدند تشکر و قدردانی کرد.
وی گفت: من از شرکایی که در این مذاکرات شرکت داشتند تشکر می کنم. چون بدون حضور آنها توافقی صورت نمی گرفت و راه پایانی در کار نبود.
 
کری افزود: فیلیپ هاموند و همکاران ما از آلمان، فرانسه، روسیه و چین و همچنین آنهایی که در مقام غیر مذاکره کننده - مانند خانم کاترین اشتون و فدریکا موگرینی نماینده اروپا - تلاش کردند تشکر می کنم.
 
وی ادامه داد: من همچنین می خواهم اعتراف کنم که همتای ایرانی من «محمد جواد ظریف» فردی سخت کوش، مذاکره کننده ای توانمند، وطن پرست و در تمام مدت برای منافع کشورش جنگید تا راهی سازنده برای حل مشکلاتی پیدا کند که همه ما آن را درک می کردیم.
 
وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: من همچنین می خواهم از دو همکار که دانش فنی آنها و تعامل شان در دست یابی به توافق بسیار مهم بوده است «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا و دکتر «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران و بسیاری از کارشناسانی که در این جریان زحمت کشیدند، تشکر و قدردانی کنم.
 
کری بیان داشت: این مذاکرات قدرت ذهن بسیاری را درگیر کرد، در جریان آن عرق زیادی ریخته شد تا ایده ها و ایده آل ها به سند تبدیل شود و سندها به توافقی منجر شود تا امروز اطمینان حاصل می کند، برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است؛ دنیا به مکانی امن بدل گردد و به مردم ایران فرصت داده شود.
 
این سیاستمدار آمریکایی همچنین بیان داشت: باراک اوباما و حسن روحانی، روسای جمهور ایران و آمریکا نیز بایستی در این جریان تصمیمات دشواری را اتخاذ می کردند. هر دوی آنها بایستی از نظر سیاسی ریسک می کردند و علاقه مند به طی کردن مسیر سیاسی بودند چرا که به زعم بسیاری تنها راه باقی مانده حمله هوایی بود و دست کم رسیدن به توافق در آینده ای نزدیک را پیش بینی نمی کردند.
 
کری توافق هسته ای را به «تذکری قابل توجه» در عرصه دیپلماسی تعبیر کرد که نشان می دهد «به رغم دهه ها بی اعتمادی و اختلاف که تا به امروز سبب جدایی ما (ایران و آمریکا) شده است اما زمانی که رهبران تصمیم می گیرند تا دست کم با یکدیگر صحبت و تلاش کنند نشان می دهد که همه اعتقادها از پیش تعیین نشده است. »
 
وی در همین رابطه بیان داشت که به رغم تلاش های واشنگتن برای برقراری صلح میان رژیم اسرائیل و فلسطین، اما عدم پایبندی رهبران دو طرف به راه حل های صلح آمیز کار را دشوار کرده است.
 
وزیر خارجه آمریکا گفت: ما نگران هستیم که طرف اسرائیلی در کرانه باختری رود اردن شهرک سازی می کند که به مرور زمان امکان راه حل تشکیل دو دولت مستقل فلسطین و اسرائیل را دشوار می کند.
 

 
کری اضافه کرد: بنابراین چنانچه باراک اوباما و حسن روحانی تمایل به حل مشکل نداشتند، مذاکره کنندگان قادر به حل مشکل نبودند.
 
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا توافق هسته ای دوام خواهد آورد یا خیر گفت: بله، به شرط اینکه هیچ کس خللی در پروسه ایجاد نکند. وی با بیان اینکه ایران تاکنون به تعهداتش در چارچوب برجام متعهد بوده است، افزود: ایران مستحق دستیابی به منافعی که بابت آن معامله کرده است و از طرف دیگر این مساله مهم است که ما اطمینان حاصل کنیم برداشته شدن تحریم ها مانعی برای تجارت با ایران ایجاد نکند. کری افزود: واشنگتن نیز تلاش کرده است تا به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کند و من امیدوارم که بانک های بزرگ نیز معاملات با ایران را از سربگیرند، چون آنها می توانند این کار را انجام دهند.
 
وی بیان داشت که دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا مشخصا اعلام کرده است چنانچه بانک های غربی در ارائه تسهیلات به ایران بررسی های لازم را صورت دهند نیاز به نگرانی در خصوص جریمه شدن از سوی آمریکا ندارند.
 
وی افزود: ما توافق کردیم که دیگر تحریم ها مانعی برای تجارت با ایران نباشند اما برخی ابهامات در خصوص جزئیات مشکل زا شده است که ما در حال رفع آنها هستیم.
 
کری تصریح کرد: من بایستی اعلام کنم که ما فراتر از آنچه در چارچوب برجام توافق کردیم تلاش کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که توافق به صورت کامل اجرا می شود.
 
وی با این حال اشاره کرده که تحریم های آمریکا در خصوص موارد غیر هسته ای پابرجا خواهند ماند و در همین رابطه، حمایت ایران از حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان را چالش‌های پیش‌رو دانست.
 
وزیر خارجه آمریکا گفت: برخی اصرار دارند که پیش از توافق هسته ای بایستی این چالش را بر طرف می کردیم اما من به آنها عرض می کنم که اگر قرار بود این مسائل را حل کنیم هنوز در وین بودیم چون برخی از این مسائل به مشکلات منطقه ای گره خورده است و زمان می برد تا برای آنها راه حل پیدا کرد.
 
جایزه سال 2016 میلادی چتم هاوس اندیشکده سلطنتی روابط بین‌الملل در لندن روز دوشنبه طی مراسمی در محل این موسسه، به جان کری وزیر خارجه آمریکا به دلیل نقش موثر او در حصول توافق هسته ای ایران، اعطا شد.
 
چتم هاوس، روز سوم آبان اعلام کرده بود که به دلیل موفقیت جان کری و محمدجواد ظریف وزیران خارجه آمریکا و ایران در به ثمر رسیدن توافق هسته ای بین ایران و جامعه جهانی جایزه سال 2016 خود را به آنها اهدا می کند.
 
این جایزه قرار بود مشترکا به وزیران خارجه ایران و آمریکا اعطا شود که ظریف برای دریافت آن به لندن سفر نکرد.
 
هر چند مجری این مراسم تصریح کرد که برای اعطای جایزه به وزیر خارجه ایران، از فرصت دیگری استفاده خواهد شد.
 
چتم هاوس یک موسسه غیردولتی و پژوهشی است که در سال 2015 میلادی جایزه خود را به پزشکان بدون مرز اهدا کرده بود.
در سال 2014 میلادی ' ملیندا' همسر بیل گیتس به خاطر اقدامات انسان دوستانه این جایزه را گرفت.
 
در سال 2013 میلادی جایزه چتم هاوس به هیلاری کلینتون تعلق گرفت که برای تقدیر از تلاش های دیپلماتیک او در مقام وزیر خارجه آمریکا بود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی