بازدید 60456

حاشيه‌هاي نمازجمعه اين هفته تهران

کد خبر: ۶۳۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۸۸ - ۲۲:۲۳ 11 September 2009
همزمان با سومين جمعه از ماه مبارک رمضان، نماز جمعه‌ اين هفته‌ تهران با حضور خيل كثير جمعيت مومنان روزه‌دار در تهران با شكوه هرچه تمام‌تر به امامت مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي و همزمان با سالروز شهادت مولي‌الموحدين حضرت علي (ع)، در دانشگاه تهران برپا شد.

به گزارش ايسنا، آن‌چه از اولين ساعات صبح اين جمعه در خيابان انقلاب مشهود بود، خيل روزه‌داران شب‌زنده‌دار و سياه‌پوشي بود كه شب گذشته را در سوگ شهادت مولي و مقتداي خويش، صبح كرده بودند و براي اقتدا به ولي امر مسلمين با عشق و علاقه‌ مثال‌زدني از نقطه نقطه شهر با شور و شوق به سوي مصلاي دانشگاه تهران حركت مي‌كردند.

هنوز ساعت 10 صبح نشده بود كه ولايتمداران و نمازگزاران روزه‌دار در ورودي‌هاي مقابل دانشگاه تهران و ورودي‌هاي مصلا به صف ايستاده بودند و دهان خود را در اين گرماي تابستان با صلوات براي سلامتي امام زمان (عج) و نايب برحقش عطرآگين مي‌كردند.

نمازگزاران روزه‌دار از ساعت‌ها قبل از شروع نماز صف‌ها را پر كرده بودند و با اين حال هم‌چنان از مبادي ورودي دانشگاه مردم وارد مصلا مي‌شدند.

حال و هواي خاصي بر نمازگزاران در محل اقامه نماز جمعه اين هفته تهران حاكم بود و جايگاه مسوولان نظام نيز مانند ذيگر مردم نمازگزار از ساعات اوليه شاهد حضور چهره‌هاي مختلف لشكري و كشوري بود و صادق واعظ‌زاده معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور، بشارتي وزير كشور سابق، حجت‌الاسلام سعيدي از جمله كساني بودند كه زودتر از ساير مسوولان در اين جايگاه حضور يافته بودند.

فضاي مصلاي دانشگاه تهران و خيابان‌هاي اطراف آن بارها با صلوات نمازگزاران روزه‌دار تهراني براي سلامتي امام زمان (عج) روح پاك امام راحل و شهدا و سلامتي مقام معظم رهبري عطرآگين شد.

تلاوت آياتي از سوره‌ انسان و قدر توسط حاج سعيد طوسي قاري بين‌المللي قرآن كريم فضاي مصلا را بيش از پيش به سوي معنويت و آمادگي روحي نمازگزاران روزه‌دار پيش برد و حاج مهدي سماواتي با قرائت مناجات اميرمومنان علي(ع) معنويت فضا را كامل‌تر كرد.

ساعت 12 بود؛ هم‌چنان سيل خروشان عاشقان ولايت به سمت مصلاي دانشگاه تهران و خيابان‌هاي اطراف روان بود، صف‌هاي نماز كاملا پر شده بود و آن‌ها كه تازه وارد مي‌شدند به سختي جايي براي نشستن پيدا مي‌كردند.

رفته رفته مسوولاني همچون روساي سه‌قوه، حجج اسلام ناطق نوري، سالك، فلاحيان، رييسي، نقويان، محمديان، نيازي، روحاني، دري نجف‌آبادي، اژه‌اي، اختري، صديقي، ابوترابي و هم‌چنين پرويز داوودي، محمدرضا باهنر،آيت‌الله هاشمي شاهرودي، آيت‌الله موحدي كرماني، آيت‌الله امامي كاشاني، آيت‌الله مهدوي كني، آيت‌الله جنتي، آيت‌الله خزعلي، آيت‌الله خاتمي، آيت‌الله محمدي ري‌شهري، سردار احمدي‌مقدم، بهبهاني، غلامحسين الهام،محمدنبي حبيبي، حسن غفوري‌فرد مرتضي تمدن، عبدالله جاسبي ، سردار رحيم‌صفوي، سردار جعفري، مصري ، شهاب‌الدين صدر، ثمره هاشمي، محسن رضايي، ميرمحمدي، حيدر مصلحي، مهدي چمران، حدادعادل، محصولي، محرابيان نيز وارد جايگاه شدند.

امروز همه مردم و مسوولان لباس سياه عزاي امام و مقتداي خود علي (ع) را بر تن كرده بودند.

زماني كه مجري برنامه اعلام كرد هم‌اكنون شاهد حضور رهبر معظم انقلاب خواهيم بود، نمازگزاران در صف‌هاي وحدت‌بخش و تفرقه‌شكن برخواستند و با شعارهاي «صل علي محمد، روح خميني آمد»، «اين همه لشكر آمده، به عشق رهبر آمده»، «ما اهل كوفه نيستيم علي تنها بماند» به استقبال ايشان رفته و احساسات و عواطف خود را نسبت به اين حضور در قالب اين جملات بيان كردند.

رهبر معظم انقلاب بارها به ابراز احساسات نمازگزاران پاسخ داده و قدرداني كردند. نمازگزاران شعار «اي رهبر آزاده، آماده‌ايم آماده»، «دست خدا بر سر ما خامنه‌اي رهبر ما» سر دادند كه ايشان فرمودند خداوند شما را حفظ كند.

ولي امر مسلمين و رهبر معظم انقلاب ساعت 12:45 در جايگاه حضور يافتند و با قرائت آياتي از كلام‌الله مجيد و با متانت هميشگي، نمازگزاران و خويش را به تقوا توصيه كردند.

جمعيت نمازگزار روزه‌دار پس از شروع بيانات مقام معظم رهبري، با عشق و سكوت مطلق سراپا گوش به توصيه‌هاي ارزشمند و حكيمانه‌ رهبر فرزانه‌ خود سپردند.

درميان جمعيت بعضا جوانان شيفته و عاشق ولايت و امامتي ديده مي‌شدند كه در حين سخنراني مقام معظم رهبري اشك شوق مي‌ريختند و منتظر فرصتي بودند تا احساسات و علاقه‌ خود به رهبرشان بر زبان بياورند.

رهبر معظم انقلاب در خطبه دوم نماز خطاب به جريان‌هاي سياسي، شخصيت‌هاي سابق سياسي، اختلاف‌ها در ميان مسوولان را به قسم اختلاف نظر ناشي از مباني عقايد، اختلاف بر سر منافع و اختلاف براساس سلايق و ديدگاه‌ها عنوان فرمودند و به برخوردهاي امام راحل با اين تعارض‌ها و اختلافات اشاره فرمودند.

ايشان وجود منتقدين در چارچوب نظام اسلامي را مفيد ارزيابي فرمودند و در عين حال تاكيد كردند كه اگر كسي با امنيت و مباني نظام مخالفت كند نظام در مقابل او مي‌ايستد كه در اين هنگام نمازگزاران يكپارچه تكبير سر داده و حمايت و پشتيباني خود را از رهبري اعلام كردند.

ايشان هم‌چنين به بحث روز قدس اشاره كردند و آن را از برجسته‌ترين يادگارهاي امام راحل دانستند و از مردم تهران و شهرستان‌هاي مختلف خواستند تا در راهپيمايي اين روز كه در جمعه آخر ماه مبارك رمضان برگزار مي‌شود حضور جدي پيدا كنند.

ايشان تاكيد كردند كه روز قدس مظهر وحدت ايران است، خطاب به نمازگزاران و مردم ايران فرمودند مراقب باشيد كه كساني براي ايجاد تفرقه در اين روز از فرصت استفاده نكنند.

در اين هنگام نمازگزاران با فريادهاي «مرگ بر اسراييل» حمايت خود را از رهبر و مقتداي خويش اعلام كردند.

رهبر معظم انقلاب با قرائت آياتي از سوره‌ والعاديات، خطبه‌ دوم را به پايان برده و براي اقامه‌ي نماز جمعه در محراب حضور يافتند. لحظه‌اي كه نمازگزاران روزه‌دار ساعت‌ها منتظر آن بودند كه پشت سر رهبر و مقتداي خويش نماز جمعه به يادماندني در سالروز شهادت امير مومنان علي (ع) اقامه كنند.

مقام معظم رهبري ركعت اول نماز جمعه را با قرائت سوره‌ حمد و سوره‌ي جمعه شروع كردند و در ركعت دوم نيز سوره‌ي منافقون را قرائت كردند.

پس از اتمام نماز جمعه، نمازگزاران تكبير سر داده و دعاي ماه رمضان را قرائت كردند و پس از آن با اعلام مجري، نماز عصر به امامت آيت‌الله مهدوي كني اقامه شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار