بازدید 14174

ترفند قدیمی خودروسازها برای افزایش بهای محصولات جدید

اگر کسی بخواهد این خودروها را خریداری کند، دست کم باید دو میلیون تومان اضافه بر قیمت کارخانه بپردازد؛ برای نمونه، خودرو دنا که قیمت آن 42 میلیون تومان است، در بازار حدود 45 میلیون تومان است. خودروهای دیگری نظیر ال نود و تندر نیز وضعیت مشابه به این را دارند.
کد خبر: ۶۳۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳ 06 November 2016
در حالی که خودروسازی ها با وعده کنترل قیمت در حاشیه بازار از نظارت شورای رقابت در قیمت گذاری بسیاری از محصولات خود شانه خالی می کنند، این روزها با توزیع قطره چکانی تولیدات خود، باعث داغ شدن قیمت ها در بازارهای حاشیه ای شده اند، به طوری که قیمت برخی خودروهای تولیدی داخل، بیش از دو میلیون بالاتر از قیمت کارخانه در حال خرید و فروش است.

به گزارش «تابناک»، بازاری که قرار بود در تابستان گذشته گرم شود، با وجود پایان دومین فصل پاییز نیز همچنان زمستانی مانده و همچنان به روزهای اوج خود بازنگشته است. با وجود این، همیشه برخی محصولات داخلی هستند که خریدارانی در میان مردم دارند.

اما اگر کسی بخواهد این خودروها را خریداری کند، دست کم باید دو میلیون تومان اضافه بر قیمت کارخانه بپردازد؛ برای نمونه، خودرو دنا که قیمت آن 42 میلیون تومان است، در بازار حدود 45 میلیون تومان است. خودروهای دیگری نظیر ال نود و تندر نیز وضعیت مشابه این را دارند.

شل و سفت کردن بازار با کم کردن عرضه و افزایش تقاضا در بازار، ترفندی قدیمی است که خودروسازی ها همیشه به عنوان ابزاری برای گل آلود کردن فضا از آن استفاده می کنند تا بتوانند ماهی خود را از آب بگیرند.

سعید مؤتمنی در گفت‌وگویی، با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر، بازار خودرو با نوسانات قیمتی روبه‌رو شده است، اظهار داشت: عرضه قطره‌چکانی خودرو توسط شرکت‌های خودروساز، باعث شده تا در برخی خودروها، قیمت‌ها تا دو میلیون تومان افزایش پیدا کند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این باره گفته است: اکنون تقاضا برای خرید خودرو در بازار کم است. با وجود این، تولید کننده های خودرو، نوعی بازار حاشیه ای درست کرده و به صورت دلالی محصولات خود را در بازار به فروش می رسانند و محصولات خود را در اختیار برخی لیدرهای خود قرار می دهند.

وی ادامه داد: کسانی که خودرو ثبت نام کرده اند، خودرو خود را به فروش نمی رسانند؛ بنابراین، مشخص است که این کار توسط لیدرهای خود شرکت ها به بازار وارد می شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل با اشاره به اینکه قیمت کارخانه‌ای خودروی 206 تیپ 2 حدود 32میلیون و 660هزار تومان است، اما این خودرو در بازار آزاد با قیمت 34میلیون و 300هزار تومان به فروش می‌رسد، گفت: قیمت 206 تیپ 5 نیز به 37میلیون و 800هزار تومان رسیده است، حال آنکه در ده روز گذشته قیمت این خودرو به 39میلیون تومان نیز رسیده بود.

در سال 90 خودروسازی ها ادعا داشتند که قیمت ها در بازر دست دلالان است و اگر اجازه داده شود که خود خودروسازی ها قیمت را تعیین کنند، ترمز دلالان در بازار را خواهند کشید؛ اما اکنون در حاشیه ورود خودروهای جدید، دوباره حاشیه بازار داغ شده و اثری از تعهد خودروسازان نیست و باز هم دلالان حرف اول را می زنند.

این شیوه عملکرد خودروسازان با واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز مواجه شده است، به گونه ای که عزیز اکبریان خواستار حل و فصل موضوع قیمت گذاری خودرو از طریق سپردن آن به حاشیه بازار شد و افزود: در صورت قیمت گذاری خودرو از طریق نظام عرضه و تقاضا، هم دلالی های موجود از بین می‌رود و هم خودروها کیفیت و قیمت واقعی خود را پیدا خواهند کرد.

اکبریان همچنین در خصوص شیوه قیمت گذاری خودرو در بازار نیز تأکید کرد: متأسفانه شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده با وجود درایت بالا، تاکنون نتوانسته اند در زمینه افزایش تولید و تعادل بازار موفق عمل کنند که البته اصلی ترین دلیل آن، ناکارآمد بودن قیمت گذاری یک محصول از طریق بخشنامه است.

با این حال، از چند ماه دیگر خودروهای جدید روانه بازار خواهند شد و داغ شدن بازار با سیستم قطره چکانی عرضه خودروسازان، هم می تواند حاشیه سود نمایندگی ها را افزایش دهد و هم بهانه ای باشد برای خودروسازان تا بار دیگر با بهانه از بین رفتن اختلاف قیمت ها به جیب دلالان، ساز افزایش قیمت را کوک کنند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۷
چالش نخریدن خودروهای داخلی رو می خواد
لگن سازعزیزم خودرو ساز به بنزو بی ام و میگن
تنها راه حل قيمت خودرو رقابتي شدن با آزاد كردن واردات با تعرفه پايينه
دولت محترم اجازه ورود خودروهای غیر لوکس به عنوان مثال خودروهای زیر 15000 دلار را بدون تعرفه واردات صادر کنه دست خودروسازهای داخلی را هم در تعیین قیمت و اخذ وام به هر میزانی که خواستند باز بزاره تا ببینیم مردم چه تصمیمی خواهند گرفت و چه خودرویی را خواهند خرید.
خودرو با هر کالای دیگری تفاوت میکنه در بحث خودرو به طور مستقیم و بدون واسطه جان افراد در میانه. آیا زمان اون نرسیده که این نکته را مورد توجه قرار بدیم؟
با سلام. وقتی اقتصاد کشور ورشکسته باشد و قیمت دوبار هر روز بالا رود.و کسی لام تا کام چیزی نگوید با قیمت خودرو دهه 80 قیمتش بالا رود
تا موقعی که تعرفه واردات خودرو عادلانه و منطقی نشه ، ترکتازی کارخانجات خوروسازی و ظلم به مصرف کننده ادامه داره
امیدوارم کمپین مستحکمی راه بیوفته و صنعت به رکودی بیفته که مجبور به عرضه خودرو نه 4 چرخهای مونتاژی کنه با قیمتهای مناسب کنه.
ايران خودرو تحويل ( فوري ! ) محصولاتش رو از 30 روز كاري به 60 روز كاري افزايش داده ، و نتيجش افزايش كاذب قيمت خودرو هاي توليدي اين شركت در بازار دلالي شده ، حال نتيجه بگيريد كه چه كسي دلال واقعي است
در خصوص خودروسازها آنچه به جایی نرسد فریاد است... خودتون رو خسته نکنید و اعصاب مخاطبان را با یاداوری ننگ بزرگ اقتصاد ایران به هم نریزید لطفا.
به نظر من یکبار دیگر باید کمپین." خودرو صفر نخریم " راه بیفته
نه اینکه دنا سه میلیون گرانتر در مثلا یک نمایشگاه فروخته بشه، من هفته پیش مجبور شدم به خود نمایندگی ۴۵میلیون و ششصد برای دنا پرداخت کنم، به این صورت که یکی از کارمندان نماینده رفت کیلومتر ۱۴ و برای من در عرض یک ساعت یک دنا با رنگ و تریم مورد نظر من تحویل گرفت. درنظر بگیرید که این موقع سال با وجود طرح تحویل ۷۵ روز کاری و با توجه به تاخیر همیشکی کارخانه میرسیم به ماه ۱۱ یا ۱۲ که بعد مجبور میکنن مدل امسال بگیری و اگه مدل سال بعد میخوای باز چند ماه دیگه باید صبر کنی ، برای این مجبور شدم سه میلیون بیشتر بدم برای تحویل خودرو .
این ترفند خودرو سازها نیست این سیاست غلط حمایت از شرکتهای داخلی و عوارض سنگین خودرو خارجی است که کلا ناشی از چاره نداشتن مردم واسیر دست رانت خوارها بودند
سزای گران فروش فقط وفقط نخریدن وتحریم است؟؟؟!
اگر منظورتون لگن های ایران خودرو و سایپا و تشتک های چینی است مردم اینارو تحریم میکنند
ما باز هم نخواهیم خرید
نمی خریییییییییییییییییییییییییییییییییییییییم
لگن و اشغال نمی خریییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییم
مردم بزرگوار !!!!!!!!!!!!!!!!! دولت خدمتگزار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تا وقتی یک خوردوی معمولی خارجی اینجا لوکش و طاغوتی معرفی می شود و با انواع عوارض و مالیات به سه برابر قیمت کشورهای همسایه و حتی مناطق آزاد می رسد همین آش است و همین کاسه!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی