بازدید 3890
۱

ثبت ملی خانه «شاملو»

مدیرکل دفتر ثبت و احیای آثار تاریخی از ثبت ملی خانه احمد شاملو خبر داد.
کد خبر: ۶۳۸۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵ 07 November 2016
مدیرکل دفتر ثبت و احیای آثار تاریخی از ثبت ملی خانه احمد شاملو خبر داد.

فرهاد نظری با حضور در غرفه ایسنا در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در این‌باره اظهار کرد: خانه احمد شاملو در دهکده فردیس کرج دو سال قبل به دلیل دارا بودن شان ملی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، چون در این خانه یک شخصیت ادبی زندگی می‌کرد و  ادبیات معاصر ما نظری جدی درباره این شخصیت دارد. این خانه در حال حاضر به عنوان موزه و با نام «‌بنیاد الف بامداد» فعالیت می‌کند.

او در ادامه تاکید کرد: این خانه در دهکده فردیس حدود ۳۰ سال محل زندگی شاملو و همسرش (آیدا) بوده است؛ مکانی که بسیاری از آثار ماندگار این هنرمند در آن خلق شده و همچنین فیلم‌هایی که مربوط به وی بوده در همین لوکیشن فیلم‌برداری شده‌اند.

نظری با اشاره به قانون سال ۱۳۵۲ مبنی بر این‌که هر اثری که دارای شان ملی باشد اما قانون قدمت مکان شامل حال آن نشود می‌تواند ثبت ملی شود گفت: ‌این خانه به دلیل شان ملی که از نظر مالک بنا داشت ثبت شد. همه دست‌نوشته‌ها، کتاب‌ها و وسایل شاملو در این خانه هستند که امروز به عنوان یک موزه در آن نگهدرای می‌شوند. خود خانه‌ نیز یکی از نمونه ‌خانه‌های مدرن است که از نظر معماری دارای اهمیت است. بنابراین این خانه به دلیل شخصیت شاملو که مهم‌ترین نکته بود به ثبت رسید.

مدیرکل دفتر ثبت و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی در ادامه با تاکید بر این‌که خانه فروغ فرخزاد در خیابان دروس قبل از تخریب دو بار توسط میراث تهران حکم ارزشمند بودن گرفته بود گفت:‌ ادراه کل میراث تهران در نامه‌های جداگانه به شهرداری اعلام کرده بود که این خانه حائز اهمیت است.

او افزود: دفتر ثبت و احیای میراث فرهنگی پیگیری می‌کند که خانه فروغ در محله منیریه تهران در فهرست میراث ملی به ثبت برسد.

نظری در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر جمله مدیر کل میراث تهران که اعلام کرده بود «مگر هر خانه‌ای که یک نفر دو روز در آن زندگی کند باید ثبت شود» گفت: فقط اداره کل ثبت آثار در سازمان میراث فرهنگی می‌توانو متولی ارزشمند بودن هر بنایی شود نه هیچ دستگاه دیگری.

او در پایان با اشاره به ثبت خانه نیما یوشیج، دکتر محمد مصدق و محمدعلی سپانلو تاکید کرد: کلیه خانه‌های مربوط به مفاخر در صورتی که به سازمان میراث فرهنگی معرفی شوند ما بعد از بررسی، امکان ثبت آن‌ها را داریم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
سلام علیکم
واقعا حق ایشان هست که منزلشان ثبت ملی بشود

خدایش بیامورزد ایشان را
دلهای ما که بهم نزدیک باشد دیگر چه فرقی میکند که کجای این جهان باشیم دور باش و نزدیک
من از نزدیک بودنهای دور میترسم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان