بازدید 15219
۴

اسناد سودجویی یک آژانس هواپیمایی از مسافران

وقتی اسم بازار سیاه به میان می‌آید، بیشتر یاد عده‌ای سودجو می‌افتیم که نزدیک استادیوم‌ها یا آژانس‌های هواپیمایی، بلیت هایی را که قبلاً خریده‌اند، با قیمت بالاتری به افرادی که مشتاق دیدن بازی یا رفتن به جایی هستند و در حال حاضر دسترسی به صادر کنندۀ بلیت ندارند، می‌فروشند. بسیار پیش آمده که این بلیت ها جعلی باشد، و مکرراً از مقامات رسمی می‌شنویم که به هیچ وجه از عوامل غیر رسمی بلیت تهیه نکنیم و گول افراد فرصت طلب را نخوریم. اما این بار شاهدیم که عامل رسمی اقدام به سرکیسه کردن خریداران بلیت کرده است.
کد خبر: ۶۴۴۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵ 29 November 2016
وقتی اسم بازار سیاه به میان می‌آید، بیشتر یاد عده‌ای سودجو می‌افتیم که نزدیک استادیوم‌ها یا آژانس‌های هواپیمایی، بلیت هایی را که قبلاً خریده‌اند، با قیمت بالاتری به افرادی که مشتاق دیدن بازی یا رفتن به جایی هستند و در حال حاضر دسترسی به صادر کنندۀ بلیت ندارند، می‌فروشند. بسیار پیش آمده که این بلیت ها جعلی باشد، و مکرراً از مقامات رسمی می‌شنویم که به هیچ وجه از عوامل غیر رسمی بلیت تهیه نکنیم و گول افراد فرصت طلب را نخوریم. اما این بار شاهدیم که عامل رسمی اقدام به سرکیسه کردن خریداران بلیت کرده است..

به گزارش تابناک اقتصادی، در ایام تعطیلات به مناسبت رحلت حضرت رسول و شهادت امام حسن مجتبی، عاشقان زیارت امام رضا (ع) فرصت را مناسب دیده‌اند که این دو واقعه را به ایشان تسلیت عرض کنند و این روزها را در کنار حرم شریف بگذرانند. اما طی گزارشی که به دست خبرنگار تابناک اقتصادی رسید، بازار سیاه فروش بلیت های هواپیمایی، این بار نه از سوی عده‌ای فرصت طلب که بلیت ها را دستفروشی می‌کنند، بلکه از طرف یکی از آژانس‌های هواپیمایی معتبر صورت گرفته است.

یکی از مسافرانی که قصد عزیمت به مشهد مقدس از تهران را داشته، طی تماسی، روز دوشنبه به خبرنگار تابناک اقتصادی اطلاع می‌دهد که: "امروز برای خرید بلیت هواپیمای تهران-مشهد به سایت یکی از آژانس های هواپیمایی رفتم. ابتدا بلیت هواپیمایی کاسپین، ساعت 16:35 را با قیمت 230 هزار تومان مشاهده کردم و به نظر زمان و قیمت مناسبی داشت. هنگامی که قصد نهایی کردن سفارش خود را داشتم، با اعلام خطا از جانب سیستم رو به رو شدم." اما زمانی که او سعی می‌کند مجدداً از این آژانس همان بلیت را تهیه کند، متوجه مورد عجیبی می‌شود. "دوباره دنبال همان بلیت گشتم ولی اینبار قیمت بلیت تغییر کرده بود و شده بود 250 هزار تومان!"

پس از این گزارش، خبرنگار تابناک اقتصادی تصمیم می‌گیرد برای حدود یک ساعت تغییرات سایت این آژانس هواپیمایی را زیر نظر بگیرد. گفتۀ خریدار صحت دارد. چنان که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، ابتدا قیمت این بلیت بر روی سایت 250 هزار تومان است.
 
اسناد سودجویی یک آژانس هواپیمایی از مسافران


پس از چند دقیقه قیمت به 260 هزار تومان تغییر می‌کند.
 
اسناد سودجویی یک آژانس هواپیمایی از مسافران


و دوباره بعد از چند دقیقه قیمت با 7 هزار تومان افزایش، می‌شود 267 هزار تومان.
 
اسناد سودجویی یک آژانس هواپیمایی از مسافران


این تغییرات در پرواز تابان نیز مشاهده می‌شود؛ اما با این تفاوت که وقتی روی این پرواز کلیک می‌کنیم، از طرف سایت پیامی دریافت می‌شود که پشت پردۀ این ماجرا را برای ما واضح‌تر می‌کند.
   
اسناد سودجویی یک آژانس هواپیمایی از مسافران
اسناد سودجویی یک آژانس هواپیمایی از مسافران
اسناد سودجویی یک آژانس هواپیمایی از مسافران
همان گونه که می‌بینید، قیمت بلیت ثابت است و این افزایش قیمت‌ها قرار نیست در جیب شرکت هواپیمایی برود. سایت آژانس هواپیمایی دستمزدی به عنوان "خدمات آنلاین چارتر کننده" دریافت می‌کند که هیچ نرخ ثابتی ندارد و لحظه به لحظه با نزدیک شدن زمان پرواز و یا افزایش متقاضی افزایش می‌یابد. قیمت این خدمات برای خرید بلیت تهران-مشهد روز دوشنبه تابان، ساعت 21، ابتدا 37 هزار و ششصد تومان است و پس از حدود یک ساعت 20 هزار تومان افزایش می‌یابد و به 57 هزار و ششصد تومان می‌رسد. این درست همان چیزی ست که عکس آن از یک آژانس چارتر کننده انتظار می رود. یعنی از آن جا که تحت هر شرایطی اگر پرواز چارتر خالی بماند، هزینه‌ی خالی بودن پرواز را آژانس چارترکننده متحمل خواهد شد، انتظار می رود که هرچه به زمان پرواز نزدیک‌تر بشویم، بهای بلیت چارتر پایین‌تر بیاید. اما هنگامی که آژانس هواپیمایی مشاهده می کند که برای یک پرواز متقاضی وجود دارد، امکان دارد که در آخرین لحظه درخواست شما را رد کند و همان گزینه را با قیمت بالاتری دوباره به شما پیشنهاد دهد.

می‌توان گفت که بلیت هواپیما به دلیل محدودیت‌هایی که ما در سیستم هواپیمایی خود داریم، در کل گران است و خیلی از افراد توانایی مسافرت هوایی را ندارند. همچنین با فاجعۀ خونین برخورد دو قطار در جمعۀ گذشته، شوک آن حادثه ترس از مسافرت با قطار را برای مسافران به همراه داشته و تقاضای آن ها برای مسافرت های جاده ای و هوایی بیشتر شده. اما در این میان، سودجویی واسطه‌هایی مانند این آژانس هواپیمایی، بر گرانی بلیت هواپیما می‌افزاید و امکان استفاده از ناوگان هوایی را برای مردمی که قصد سفر دارند، کمتر می‌کند. آژانس های هواپیمایی با انجام چنین اعمالی، هم به شرکت‌های هواپیمایی ضرر می‌زنند، و هم مردمی را که ناچار از استفادۀ این امکانات هستند، سرکیسه می‌کنند. امیدواریم که مسئولین جلوی چنین سودجویی‌هایی را بگیرند و در آینده شاهد ایجاد ثبات و تناسب در بازار آژانس‌های هواپیمایی باشیم.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۴
این خبر از پایه ایراد داره.. بلیت هواپیما در ایران قیمتش متغیره و آزانس ها تعیین کننده نیستند بلکه چارتر کننده های هواپیما این کار رو انجام میدند..
من خودم در آژانسی کار میکنم که سایت داره و همین اتفاق برای همه سایتها می افتد..بارها هم شده که حین پرداخت قیمت کم شده..
باید موضوع را از جای دیگه ای پیگیری کنید نه آژانس..
ایرلاینها مقصرین اصلی اند که برای گارانتی شدن فروششون به چاترکننده های سودجو یکجا از قبل بلیتهاشون رو میفروشند.
اکثر چارتر کننده ها افراد کله گنده ای هستند..لطفا بررسی دقیق بفرمایید.
هرچند میدونم تابناک مثل همیشه تاب انتقاد نداره و کامنت منو جذف میکنه
مكانيزم طبيعي بازار و قيمت بر اساس تقاضا، سودجويي نيست!
خوب برید از شرکتهای هواپیمایی که ارزونه بخرید مشکلتون چیه
برای روز بعد عاشورا بلیط تبریز_تهران گرفتم(به صورت اینترنتی ا......) ,
رفتم فرودگاه
گفتند اصلا اسمت جز لیست اصلی پرواز نیست
اونجوری که من فهمیدم مثلا اسمم تو لیست ذخیره ها بود
5 ساعت تو فرودگاه معطل شدم
آخرش نتونستم سوار شم
تازه نمی تونم پول خودمو پس بگیرم
تابناک جان ممنون میشم چاپ کنی
خیلی درد داره این سواستفاده هااااا
ممنون
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر