بازدید 13924
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «اجماع در وین، این بار با طعم نفت و به کام ایران» تا «واکنش تلگرامی آقای رئیس به افسارگسیختگی نرخ ارز»

این پیمانه موضوعاتی همچون سهمیه هر یک از کشورها از کاهش تولید نفت اوپک، نظر ترامپ درباره فعالیت‌های تجاری خود، سقوط قیمت جهانی طلا و نقره، آخرین وضعیت ویزای ایران و روسیه، ایرباس ۱۱۰۰ نفر را اخراج می‌کند، سرانجام قیمت کیوی و پرتقال با وجود سرمازدگی باغات شمال و کمک بانک مرکزی اروپا به ایتالیا را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۴۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸ 01 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون: سهمیه هر یک از کشورها از کاهش تولید نفت اوپک، نظر ترامپ درباره فعالیت‌های تجاری خود، سقوط قیمت جهانی طلا و نقره، آخرین وضعیت ویزای ایران و روسیه، ایرباس ۱۱۰۰ نفر را اخراج می‌کند، سرانجام قیمت کیوی و پرتقال با وجود سرمازدگی باغات شمال و کمک بانک مرکزی اروپا به ایتالیا را در بر دارد.



توافق اعضای اوپک پس از 8 سال برای کاهش تولید نفت

بر اساس توافق مقدماتی (٢٨ سپتامبر، هفتم مهرماه) الجزیره، قرار بود سطح تولید اوپک به ٣٢ میلیون و 500 هزار تا ٣٣ میلیون بشکه در روز محدود شود. به گزارش یورو نیوز، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک برسر کاهش سطح تولید نفت این سازمان با یکدیگر به یک توافق مهم رسیدند. عربستان سعودی، از جمله اعضای پرنفوذ اوپک تولید روزانه خود را کاهش خواهد داد و با استثنا قائل شدن برای ایران موافقت کرد. بدین ترتیب اوپک از ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۷ یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز از تولید خود می کاهد و حجم تولید روزانه آن به ۳۲.۵ میلیون بشکه می رسد. محمد بن صالح الساده، رئیس دوره ای اوپک با شرکت در یک کنفرانس خبری در وین مقر این سازمان گفت: «اجرای توافق بدست آمده منوط به کاهش تولید روزانه کشورهای مهم تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک معادل ۶۰۰ هزار بشکه است. در این بین روسیه متعهد شده کاهش سطح تولید خود را به ۳۰۰ هزار بشکه در روز برساند.» در نشست وین برسر حجم تولید نفت ایران معادل ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز توافق حاصل شده است. براساس توافق بدست آمده کشورهای لیبی و نیجریه نیز از کاهش سطح تولید خود معاف شدند. از سوی دیگر عضویت اندونزی در اوپک بدلیل مخالفت با این کاهش به حالت تعلیق درآمد. محمد هامل، رئیس هیئت مدیره اوپک در این رابطه گفت: «قرار بود اندونزی از حجم تولید خود بکاهد، اما این کشور مخالفت کرده است. بنابراین میزان کاهش تولید نفت این کشور بین سایر اعضا تقسیم شد.» اعضای اوپک در نشست ماه سپتامبر خود در الجزایر برای کاهش سطح تولید به توافقی مقدماتی رسیده بودند. این اولین بار از سال ۲۰۰۸ است که این سازمان تولید نفت خود را کاهش می دهد. قیمت نفت پس از انتشار این خبر افزایش یافت.

سهمیه هر یک از کشورها از کاهش تولید نفت اوپک اعلام شد

گاردین سندی را منتشر کرد که نشان‌دهنده سهمیه هر کشور از کل کاهش مجموع تولید نفت اوپک است. به گزارش فارس، براساس این سند، تولید نفت عربستان با کاهش 486 هزار بشکه‌ای در روز به رقم 10 میلیون و 58 هزار بشکه کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر مقرر شده است که تولید نفت ایران در ماه ژانویه سال 2017 در رقم 3 میلیون و 797 هزار بشکه در روز ثابت شود. امارات نیز یکی دیگر از کشورهایی است که کاهش 139 هزار بشکه‌ای تولید نفت خود را قبول کرده و قرار است از 3 میلیون و 13 هزار بشکه در روز به 2 میلیون و 874 هزار بشکه تولید خود را کاهش دهد. در این توافق همچنین عراق با کاهش 210 هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت خود موافقت کرده و قرار است طی یک ماه آینده تولید نفت خود را 4 میلیون و 351 هزار بشکه در روز کاهش دهد.

ایران در توافق اوپک چه میزان افزایش تولید خواهد داشت؟

بر اساس سند منتشر شده گاردین، تولید نفت کشورهای اوپک در مجموع یک میلیون و 173 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت که در اصل این کشورها به غیر از ایران تولید نفت خود را یک میلیون و 263 هزار بشکه در روز کاهش داده و تنها به ایران اجازه داده شده است تا تولید روزانه نفت خود را 90 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

ترامپ: برای تمرکز بر ریاست جمهوری فعالیت های تجاری خود را واگذار می کنم

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا گفته است که فعالیت های اقتصادی خود را برای تمرکز بر ریاست جمهوری رها خواهد کرد. به گزارش یورو نیوز، او در پیامی توییتری اعلام کرده که در حال تنظیم اسناد حقوقی برای واگذاری امور تجاری خود است زیرا ریاست جمهوری وظیفه بسیار مهمتری است. او همچنین گفته است روز پانزدهم دسامبر در دیداری با اعضای خانواده اش این موضوع را با اعضای خانواده مطرح خواهد کرد.

سقوط قیمت جهانی طلا و نقره

در بازار جهانی روز چهار شنبه فلزات گران بها، هر اونس طلا با کاهش 15 دلار و 5 سنت به رقم 1175 دلار و 6 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره نیز با کاهش 24 سنت به قیمت 16 دلار و 58 سنت فروخته شد. به نقل از رویترز، احتمال افزایش قریب الوقوع نرخ بهره در آمریکا در ماه دسامبر و انتظار بهبود رشد اقتصادی این کشور موجب شده تا قیمت طلا در آستانه ثبت بزرگترین کاهش قیمت ماهیانه از ژوئن 2013 تاکنون قرار گیرد.

لغو ویزای ایران و روسیه تکذیب شد

اندری گاننکو، وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در تهران گفت، گزارش های رسانه ای اخیر در مورد امضای موافقتنامه تسهیل صدور روادید بین ایران و روسیه نادرست است. اندری گاننکو افزود، دو کشور در حال حاضر تلاش می کنند تا از شرایط یکدیگر در خصوص موافقتنامه تسهیل روادید مطلع شوند و در حال رایزنی در مورد بندهای مختلف این توافقنامه هستند. این دیپلمات روسی تایید کرد که موافقتنامه مذکور در نشست مقامات کنسولی دو کشور مورد بحث قرار گرفته، اما هنوز هیچ توافقی به امضای طرفین نرسیده است.

بانک مرکزی اروپا برای مقابله با شوک احتمالی پس از همه پرسی به ایتالیا کمک می کند

بانک مرکزی اروپا می گوید آماده است موقتا میزان بازخرید اوراق قرضه دولتی ایتالیا را افزایش دهد. این نهاد برای مقابله با شوک احتمالی پس از برگزاری همه پرسی چهارم دسامبر درباره اصلاحات قانون اساسی، اجرای این برنامه حمایتی را در دستور کار قرار داده است. به گزارش یورو نیوز، ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا گفت: «رشد اقتصادی حوزه پولی یورو علیرغم تردیدهای اقتصادی و سیاسی آهنگی کند اما منظم دارد. این روند مثبت باید ادامه داشته باشد، به ویژه با کمک سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا.»

ایرباس ۱۱۰۰ نفر را اخراج می‌کند

به نقل از آسوشیتدپرس، شرکت ایرباس در چهارچوب سیاست های ادغام فعالیت های خود و رقابت بهتر با رقیب آمریکایی اش بوئینگ و سایر شرکت ها، قصد دارد بیش از 1100 نفر از کارکنان خود را در اروپا از کار بیکار کند. به گفته جک روکا، سخنگوی ایرباس، این تعدیل نیرو در 4 کشور انجام خواهد گرفت و 640 فرصت شغلی در فرانسه، 429 فرصت شغلی در آلمان، 54 فرصت شغلی در بریتانیا و 39 فرصت شغلی در اسپانیا کاهش خواهد یافت. به گزارش تسنیم، ایرباس که حدود 136 هزار کارمند در سراسر جهان دارد امیدوار است که این تعدیل نیروها را از طریق بازخرید های داوطلبانه، بازنشستگی های پیش از موعد و تغییر پست ها اجرا نماید اما در صورت نیاز ممکن است به اخراج اجباری نیز دست بزند.

با وجود سرمازدگی باغات شمال، کیوی و پرتقال افزایش قیمت نخواهد داشت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بی اعتنایی و کم کاری سازمان مدیریت بحران کشور را به شیر بی یال و دم تشبیه کرد. علی محمد شاعری در ارتباط تلفنی با استودیوی خبر21 شبکه اول سیما میزان خسارت حاصله از بارندگی و سرمای سوم تا ششم آذرماه امسال را 30 درصد از مرکبات روی درختان بیان کرد. او ادامه داد: 30 درصد از مرکبات به ویژه پرتقال با حجم تقریبی 500 هزار تن از دو میلیون تنی که روی درخت بوده است با رقم احتمالی 1000 میلیارد تومان، دچار سرمازدگی شده اند اما میزان نهایی تا 25 آذرماه اعلام خواهد شد. شاعری کم رنگ بودن حضور دولت و به خصوص سازمان مدیریت بحران را در قبال حادثه غیرمترقبه برودت هوا در اوایل آذرماه امسال را بارز خواند و گفت: هرجا دولت ورود نکند دلالان چوب شایعه را برمی دارند و به جان بازار می افتند و در تنظیم قیمت های بازار دست به کار می شوند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مشکلی برای میوه شب عید نداریم و قیمت کیوی و پرتقال هم افزایش نخواهد داشت زیرا امسال 30 تا 40 درصد افزایش تولید داشته ایم. 

واکنش تلگرامی سیف به تحولات اخیر بازار ارز

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به نوسانات چند روز گذشته نرخ ارز در کانال تلگرامی خود نوشت: بانک مرکزی در طول سه سال گذشته همواره سعی نموده بازار ارز را در مسیر اصولی خود هدایت و از همین بابت نیز در خصوص انحرافات از مسیر مزبور و بروز نوسانات ناپایدار اتخاذ موضع نموده است. در مقطعی با افت شدید و ناپایدار نرخ ارز، اینجانب عنوان نمودم که این کاهش منطقی و پایدار نیست و امروز نیز از همان نگاه و منظر اعلام می‌کنم که افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر نیز یک شوک انتظاری است و پایدار نخواهد بود. 

نگاهی به روند نرخ ارز طی سه سال اخیر نشان می‌دهد که نوسانات نرخ، تحت تاثیر عواملی مانند تقاضای فصلی (اربعین و سال نو)، رابطه برابری ارزها در بازارهای جهانی و تقویت نرخ دلار، انتظارات در خصوص زمان اجرای برجام و نوسانات فصلی عرضه ارز توسط صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی (شرکت‌های پتروشیمی)، قرار داشته است. روند تحولات بازار ارز در این سال‌ها نشان داده است که پس از سپری شدن تعطیلات سال نو میلادی و خروج تقاضای فصلی از بازار و همچنین تقویت عرضه ارز از سوی صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی که معمولاً در ماه‌های پایانی سال شدت می‌گیرد، نرخ ارز در سه ماهه چهارم از روندی نزولی برخوردار بوده است. به عنوان مثال در سال ۱۳۹۳، حداکثر نرخ دلار در همین ایام معادل ۳۵۹۵ تومان بود، حال آنکه نرخ دلار در پایان سال به ۳۳۹۹ تومان تقلیل یافت. به همین صورت در سال ۱۳۹۴، حداکثر نرخ دلار معادل ۳۷۳۷ تومان بود، حال آنکه در پایان سال به ۳۴۷۲ تومان کاهش پیدا کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲
وای کارمون به کجا کشیده؟
امارات یک کشور 2میلیون نفری سهمیه اش از نفت بیش از کشور 80 میلیونی ایرانه . غیر از اینه که به مرور زمان سهمیه مارا گرفتند
با سلام به تابناك، خدا به داد سيستم بانكي اين كشور برسد با اين تحليل رئيس بانك مركزي واقعا تاسف بار است ايشون براي كنترل قيمّت ارز چنين تحليل هايي ارايه ميكند!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل