بازدید 11358
۴
مروری بر روزنامه های پنجشنبه یازدهم آذرماه؛

توافق اوپک در وین برجام دیگری بود؟/ صعود قیمت دلار تا کجا ادامه دارد؟

برخی روزنامه ها امروز پنجشنبه منتشر شده است؛ هرچند بیشتر آنها منتشر نشده است، با این حال، موضوع توافق نفتی اوپک و افزایش قیمت نفت و همچنین انتخابات 96 و استراتژی اصلاح طلبان و اصولگرایان برای این انتخابات از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۶۴۴۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰ 01 December 2016

برخی روزنامه ها امروز پنجشنبه منتشر شده است؛ هرچند بیشتر آنها منتشر نشده است، با این حال، موضوع توافق نفتی اوپک و افزایش قیمت نفت و همچنین انتخابات 96 و استراتژی اصلاح طلبان و اصولگرایان برای این انتخابات از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، توافق نفتی در کانون توجه روزنامه ها قرار داشت.


روزنامه آرمان در گزارشی با تیتر «برجام نفتی ایران در وین» با اشاره به این موضوع که اوپکی‌ها بر سر فریز نفتی به توافق رسیدند، نوشت: « یکصد و هفتاد و یکمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به منظور تعیین سیاست‌های تولید این سازمان روز چهارشنبه ٣۰ نوامبر (١۰ آذر) در مقر دائمی این سازمان در وین برگزار شد. این نشست پس از نشست الجزیره به منظور توافق بر سر طرح فریز نفتی که از ماه‌ها پیش محل بحث و مناقشه کشورهای عضو و غیر عضو اوپک بود، برگزار شد. تحلیلگران حوزه انرژی این نشست را یکی از حساس‌ترین نشست‌های اوپک تلقی می‌کنند. پیش از این نشست اعلام شد که هدف این است که منافع اقتصادی بر انگیزه‌های سیاسی غلبه کرده و نفع جمعی اعضای این سازمان حاصل شود. بر اساس آخرین اخبار کشور‌های حاضر در نشست دیروز وین در مورد طرح «فریز نفتی» به توافق رسیدند. بر اساس این، توافق عربستان تولید نفت خود را کاهش و ایران آن را تا حدود چهار میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهد. این مساله به معنای پیروزی دیپلماسی نفتی ایران و احیای جایگاه کشور ما در زمینه تولید نفت است».

محمود خاقانی نیز در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «رهبری ایران در توافق <برد - برد> اوپک» نوشت: « بدون تردید دیپلماسی انرژی ایران توانست اوپک را از یک شکست و از هم پاشیدگی جدی نجات دهد و عربستان و متحدانش تسلیم منطق دیپلماسی انرژی ایران و سایر کشورهای عضو اوپک شدند و اوپک توانست یک تصمیم اقتصادی برای کاهش 2/1 میلیون بشکه در روز بگیرد. مهم‌ترین مطلبی که در این توافق به آن اشاره شده است موقعیت نوین ایران در بازار نفت و اقتصاد جهانی پس از توافق برجام است و با وجود انتظاری که عربستان و همراهان حامیان این کشور داشتند که با انتخاب آقای ترامپ توافق برجام در لبه پرتگاه از هم پاشیدگی قرار گیرد، نظریه‌های مطرح شده از جمله توسط رئیس سازمان سیا که درصورتی که ترامپ برجام راقبول نکند امریکا باید هزینه گزافی پرداخت نماید عربستان را متقاعد کرد که بپذیرد با تصمیم جدید اوپک، ایران سهم تولید فعلی‌اش را حفظ کند و محدودیتی هم برای افزایش ظرفیت تولید نداشته باشد. برخی معتقدند که توافق اوپک ممکن است غیراوپکی‌ها را هم به فکر بیندازد که با کاهش تولید تا حدودی قیمت نفت خام در بازار را در رقمی که سرمایه‌گذاری و تولید نفت خام و گاز طبیعی مقرون به صرفه باشد حفظ کنند . این رقم را بین 50 تا 60 دلار در هربشکه تخمین زده‌اند».

علت صعود قیمت نفت

روزنامه همشهری در گزارشی با عنوان «واکنش سیف به افزایش قیمت دلار» نوشت: « نگاهی به روند نرخ ارز در سه سال اخیر نشان می‌دهد که نوسانات نرخ، تحت‌ تأثیر عواملی مانند تقاضای فصلی (اربعین و سال نو)، رابطه برابری ارزها در بازارهای جهانی و تقویت نرخ دلار، انتظارات در خصوص زمان اجرای برجام و نوسانات فصلی عرضه ارز توسط صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی (شرکت‌های پتروشیمی)، قرار داشته است

روند تحولات بازار ارز در این سال‌ها نشان داده است که پس از سپری شدن تعطیلات سال نو میلادی و خروج تقاضای فصلی از بازار و همچنین تقویت عرضه ارز از سوی صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی که معمولا در ماه‌های پایانی سال شدت می‌گیرد، نرخ ارز در سه ماهه چهارم از روندی نزولی برخوردار بوده است. به عنوان مثال در سال 1393، حداکثر نرخ دلار در همین ایام معادل 3595 تومان بود، حال آنکه نرخ دلار در پایان سال به 3399 تومان تقلیل یافت. به همین صورت در سال 1394، حداکثر نرخ دلار معادل 3737 تومان بود، حال آنکه در پایان سال به 3472 تومان کاهش پیدا کرد

«به هر حال، بانک مرکزی ضمن تاکید بر ناپایداری تحولات اخیر از تمامی تلاش خویش جهت مهار این نوسانات و هدایت نرخ ارز در مسیر اصولی و پایدار خود بهره خواهد جست.»

مهدی تقوی اقتصاددان نیز در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «چرا قیمت دلارسیر صعودی گرفته است؟» نوشت: « بعد از انتخابات سال ۹۲ و شعارهاي دولت در عرصه تعاملات بين‌المللي، به يك‌باره قيمت دلار در ايران كاهش پيدا كرد تا آنجا كه كاهش ارزش دلار ازسوي مقامات بانك مركزي به مثابه يك تهديد جدي تلقي شد اما درطول سه سال اخير ثبات قابل دفاعي دربازار اقتصادي ايران و به تبع آن دربازار ارز به وجود آمد و در طول اين سال‌ها هيچ فعال اقتصادي انتظار افزايش نرخ ارز را نداشت. حتي بعد از توافق هسته‌اي و اجرايي شدن برجام به نظر‌مي‌رسيد علائم خوبي براي كاهش قيمت دلار در بازار به وجود آمده است. همچنين دلارهايي كه از طرق مختلف ازسوي آمريكا به ايران منتقل شد مقدار قابل توجهي بود و به واسطه آن، دلارها امكان به ثبات رسيدن نرخ ارز در بازار به وسيله سياست‌هاي پولي و مالي وجود داشت. ازسوي ديگر مطابق نظريه‌هاي اقتصادي زماني كه قرار است نرخ دلار كاهش يابد، سفته‌بازها در بازار به سوي فروش دلار تمايل پيدا مي‌كنند. درنتيجه براساس اين تئوري اقتصادي، بايد قيمت ارز كاهش پيدا مي‌كرد درحالي كه شاهد افزايش قيمت دلار در بازار هستيم. شايد به نحوي افزايش قيمت ارز به صورت هدايت شده باشد. البته با توجه به تمايل دولت به ثبات در اقتصاد بعيد است به اين سمت حركت كند. مگر اينكه تصميم ديگري در دولت گرفته شود. همچنين تجربه افزايش جهشي قيمت ارز در دولت قبل نشان مي‌دهد كه با اين افزايش قيمت‌كالاهاي وارداتي بالا مي‌رود و اين افزايش ضرر سياست‌هاي كاهش تورم در سه سال اخير است. از سوي ديگر برخي از كارشناسان اقتصادي نظريه‌هاي جديدي درباره احتمالات افزايش قيمت دلار به تبع افزايش ميزان نقدينگي ارائه مي‌دهند كه مشخص نيست اين نظريه‌ها ازچه زماني وارد علم اقتصاد شده است كه هنوز به كتابت در نيامده! چنين نظرياتي باعث بي‌اعتباري علم اقتصاد مي‌شود. دربازار ارز چند نظريه بيشتر وجود ندارد. «نظريه برابري قدرت خرید» يكي از اين نظريه‌هاست. در سال‌هاي ۹۱ تا ۹۲ تورم به حدود ۴۰ درصد دراقتصاد ايران رسيد براساس اين نظريه قيمت دلار در ايران افزايش يافت. اما اكنون با توجه به سياست‌هاي دولت آقاي روحاني كه درجهت كاهش تورم است و تورم به زير ده درصد رسيده و نرخ رشد اقتصادي نيز در شش ماه اول سال مثبت شده، دلار بايد دربازار با كاهش قيمت روبه‌رو شود. درنتيجه در اين‌جا اين شبهه به وجود مي‌آيد كه شايد اين افزايش قيمت ارز با علم صورت مي‌گيرد».

تشییع یاشکوه


روزنامه ایران در گزارش یک خود موضوع تشییع جنازه با شکوه در تبریز و خوزستان را مورد توجه قرار داده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴
مذاکرات اوپک یک مذاکره عاقلانه بر اساس منطق برد- برد بود و عربستان هم منتفع می شود. از این جهت به برجام شباهت دارد.
کشتین ما رو با این برجامهاتون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
شما هم پدر مردمو در اوردین با ندونم کاریهاتون که باعث تحریم های سنگین شد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
پاسخ به ناشناس 13:10، تحریمها با ندانم کاری دولت هاشمی و خاتمی و با گرا دادان اصلا طلبان به دشمن برای تضعیف نظام و فتنه سال 88 بر روی ایران اعمال شد و گرنه تا قبل از سال 88 امریکا داشت اماده میشد پس از انتخابات قوق ایران رو به رسمیت بشناسه. خودت رو به خواب نزن مثل این اصلاح طلبها. من تا جایی که دیدم این اصلاح طلبها و اتدالیون فقط بفکر منافع قشر مرفه بی دردند چون خودشون هم جزو همین قشرند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر