بازدید 14431
۴
توماس پکرینگ مطرح کرد؛

چهار حوزه ای که دونالد ترامپ فرصت همکاری و همراهی با ایران را دارد / آنچه آمریکا را به ساحل امن می رساند

در حالی که تمدید قانون تحریم های ایران از چند روز پیش، منجر به بروز چالش جدی در فضای سیاسی بین ایران و آمریکا شده و در حالی که همچنان آینده روابط ایران با دولت دونالد ترامپ در ایالات متحده روشن نیست، توماس پکرینگ، یکی از دیپلمات های باسابقه و کارکشته آمریکایی معتقد است، دونالد ترامپ چهار حوزه ویژه و به خصوص برای همکاری و همراهی با ایران را در سیاست خارجی پیش روی خود دارد.
کد خبر: ۶۴۵۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴ 03 December 2016
در حالی که تمدید قانون تحریم های ایران از چند روز پیش، منجر به بروز چالش جدی در فضای سیاسی بین ایران و آمریکا شده و در حالی که همچنان آینده روابط ایران با دولت دونالد ترامپ در ایالات متحده روشن نیست، توماس پکرینگ، یکی از دیپلمات های باسابقه و کارکشته آمریکایی معتقد است، دونالد ترامپ چهار حوزه ویژه و به خصوص برای همکاری و همراهی با ایران را در سیاست خارجی پیش روی خود دارد.

به گزارش «تابناک»؛ پکرینگ با اشاره به اینکه دونالد ترامپ چالش های فراوانی برای تدوین یک طرح و استراتژی جامع برای حفظ امنیت ایالات متحده دارد، بیان می کند که وی نخستین رئیس جمهوری است که از سال 1979 به این سو، نیازی به یک استراتژی بزرگ برای مهار ایران ندارد.

چهار حوزه ای که دونالد ترامپ فرصت همکاری و همراهی با ایران را دارد / آنچه آمریکا را به ساحل امن میرساند 

وی مینویسد: توافق هسته ای با ایران، اطمینان و اعتماد اساسی را به وجود آورده که بنا بر آن، ایران حداقل تا پانزده سال آیند به سوی سلاح اتمی حرکت نخواهد کرد. چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلستان و ایالات متحده دور هم جمع شدند تا به این هدف مهم از طریق مذاکره روی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست یابند.

این توافق بزرگ البته به هیچ وجه به معنای آن نیست که ایران به عنوان یک نگرانی برای آمریکا در خاورمیانه دیگر مطرح نباشد. در حالی که رهیافت های ایران و آمریکا در خاورمیانه و در برخی موضوعات همسو و در یک راستاست، دو کشور در برخی موضوعات دیگر به شدت با یکدیگر دشمنی و مخالفت دارند.

اینکه روابط آمریکا با ایران تقابل جویانه باشد یا سازنده و مبتنی بر همکاری، کاملا بستگی به آن دارد که هر دو کشور چه رفتار و رهیافتی را برای حل موضوعات بین خود انتخاب می کنند. در این جا من چهار زمینه را مطرح می کنم که در آنها دولت ترامپ فرصت خوبی برای استوار و ثابت نگه داشتن رابط با ایران در اختیار دارد:

اول: رئیس جمهور جدید آمریکا میتواند و باید با شرکای ما در گروه 5 + 1 همکاری نزدیکی داشته باشد تا اطمینان حاصل کند که ایران به انجام تعهدات خود ادامه می دهد. این اتفاق تا کنون و بر اساس گزارش های دقیق آژانس بین المللی انرژی اتمی که مرتب و با دقت برنامه هسته ای ایران را رصد می کند رخ داده است.

دوم: دولت جدید آمریکا همچنین باید به دنبال راه های بیشتری برای داخل کردن ایران در توافق های مختلف برای حل و رفع معضلات و درگیری های منطقه ای به ویژه در حوزه هایی باشد که اهداف مشترک بین دو کشور وجود دارد. مانند؛

همکاری برای شکست و نابودی یک دشمن مشترک به نام داعش.

حمایت از ایران برای ادامه کمک به دولت عراق برای درگیر کردن تعداد بیشتری از سنی های این کشور در راستای بازسازی و بازپروری مناطق سنی نشین بیرون آمده از چنگال داعش.

توسعه و گسترش همکاری در افغانستان یعنی جایی که اهداف و برنامه آمریکا و ایران در راستای مقابله با شکل گیری یک دولت توسط طالبان به شدت به یکدیگر نزدیک است.

سوم: ادامه روند همکاری و پیدا کردن اهداف مشترک با ایران و دیگر کشورها در راستای ایجاد یک آتش بس در سوریه و اقدام برای ایجاد یک دولت موقت، یک قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات. برای جنگ داخلی سوریه هیچ راه حل نظامی متصور نیست. همکاری سیاسی بین ایران و آمریکا به علاوه روسیه، عربستان سعودی و ترکیه برای متحد کردن گروه های متفرق در سوریه اساسی و ضروری است.

چهارم: برجام و توافق هسته ای با ایران، یکی از مهمترین توافق های مربوط به عدم گسترش سلاح های اتمی طی این چند دهه گذشته است. این توافق می تواند به عنوان یک مدل برای ایجاد استانداردهای جدید در راستای کنترل بهتر بر روند غنی سازی اورانیوم مورد استفاده قرار بگیرد.

این استانداردها شامل محدودیت بر میزان و کیفیت مواد غنی شده و میزان و کیفیت سانتریفیوژها مورد استفاده قرار می گیرد. چنین توافقی می تواند از سوی ترامپ برای محکم کردن توافق با ایران از طریق اعمال آن بر سایر کشورها مورد استفاده قرار بگیرد. با استفاده از سازوکارهایی نظیر تسهیل بازرسی ها و همکاری چندجانبه در راستای برنامه صلح آمیز هسته ای، این نوع از رهیافت می تواند قدم اول در راستای بهبود روابط روسیه و آمریکا و ایجاد الگویی امن برای غنی سازی اورانیوم از سوی سایر کشورها باشد.

اگر ایران به همین شکل به انجام تعهدات خود در قالب توافق ادامه دهد، دولت جدید در آمریکا قادر خواهد بود تا با اتخاذ یک رویکرد طولانی مدت تر نگاهی به پیشرفت در روابط داشته باشد. این دولت می تواند و باید گزینه های دیپلماتیک را بر اساس الگوهای قدرت ما و همکاری با شرکای دیپلماتیک و منافع جهانی دنبال کند و به دنبال آن باشد تا نتایج مثبت بیشتری از توافق هسته ای به دست آورد.

در این مرحله کوتاه از شروع اجرایی شدن توافق هسته ای، هنوز بسیاری از آمریکایی ها در مورد نیات ایران مشکوک هستند. آمریکا و دیگر کشورها همچنان درگیر تنش هایی خواهند بود و احتمالا مخالفت ها و حتی تقابل هایی با ایران نیز وجود خواهد داشت.
 
ایران یک قدرت بزرگ منطقه ای است و هیچ مناقشه ای در منطقه خاورمیانه با منزوی کردن ایران حل و رفع نخواهد شد...
 

اما در این مدت رئیس جمهور آمریکا باید به شدت و از نزدیک با 5 + 1 همکاری کند تا ایران را تبدیل به کشوری کند که بتواند به سادگی با آن همکاری کند. ایران یک قدرت بزرگ منطقه ای است و هیچ مناقشه ای در منطقه خاورمیانه با منزوی کردن ایران حل و رفع نخواهد شد.

این تلاش های دیپلماتیک باید با ترسیم خطوط قرمز مشخص در مورد آنچه آمریکا و متحدانش در مورد رفتار ایران غیر قابل قبول می دانند، به تعادل برسد. طی طریق در این دریا کاری بسیار دشوار و چالش برانگیز است اما در نهایت ما را به ساحل امن خواهد رساند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۴
تابی جان زیاد جو گیر نشو و نگران نباش سیاستمدارامون خودشون میدونن چیکار کنن. مثل موضوع حقوقهای نجومی اینم تموم میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
کلا همه نگران نباشیم چون اصول گراها بیدارن... سه ساله می دوند که برجامی به وجود نیاد و اگر امد زمین بخورد...رسیدن به آرزوهاشون....داریم اولین اثراتش رو هم میبینیم....گران شدن ارز تازه شروع ماجراست
اگر واقعگرا باشیم، در شرایط فعلی خاورمیانه، تقریبا همه اهداف ایران و آمریکا مشترک است و در سه حوزه عراق، سوریه و افغانستان تقریبا هیچکس به میزان ایران و آمریکا نمی توانند برای یکدیگر مفید باشند و تقریبا کسانی شرایط را به هم ریخته اند که آمریکا فکر می کند و یا تلاش دارد با آنها هم پیمانن باشد مانند ترکیه، قطر، عربستان و حتی پاکستان.
شاید روزی دولتمردان ما و آمریکا بتواند شرایط منطقه را از زاویه بهتری ببینند بدون دخالت تندروهایی دوطرف
اگر همکاری باشد منطقه میتواند آرام شود آما مشکل میشه باور کرد که اسراییل این آرامش را دوست داشته باشه
حتی ترکیه هم به فکر کشور گشایی افتاده
ضمنا اگر آرامش وهمدلی در منطقه باشه .کسی میتونه بگه نفت کیلویی چند در میاد؟!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر