بازدید 17392

اعتراض به حکم بابک زنجانی: اعدام، پول می‌شود؟

«درباره ماجرای زنجانی، سؤال‌های زیادی باقی مانده، کاملا معلوم است او پول‌ها را در جایی نگه داشته است. اول باید پول‌ها را از او پس بگیرند و سپس برای مدتی زندانی‌اش کنند».
کد خبر: ۶۴۵۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲ 04 December 2016
روز گذشته به صورت رسمی حکم اعدام بابک زنجانی از سوی دیوان ‌عالی تأیید شد. وکیل مدافع بابک زنجانی، معروف‌ترین زندانی این روزهای ایران و همچنین معاون نظارت و بازرسی دیوان ‌عالی کشور از صدور حکم دیوان ‌عالی در پرونده بابک زنجانی این خبر را اعلام کردند.
 
به گزارش شرق، با این حساب، می‌توان این‌گونه گفت که معروف‌ترین زندانی اقتصادی این روزهای ایران که بیشتر از سه سال است در زندان به سر می‌برد، با رأی دادگاه اعدام خواهد شد. پرونده بابک زنجانی از همان اولین روزهای دستگیری‌اش، به یکی از پرحاشیه‌ترین و بحث‌برانگیزترین موضوع‌های رسانه‌ای کشور بدل شد و افراد عادی زیادی هم در گفت‌وگوهای روزمره و هم در شبکه‌های اجتماعی، دراین‌باره اظهارنظر کرده‌اند. حالا و با تأیید حکم اعدام او، بار دیگر بحث‌ها پیرامون سرنوشت زنجانی داغ شد.
 
برهمین‌اساس، «شرق» به سراغ تعدادی از شهروندان رفته و نظر آنها را درباره تأیید حکم اعدام او پرسیده است، سؤال «شرق» به این شرح بود: «حکم اعدام بابک زنجانی امروز تأیید شد؛ نظر شما درباره اعدام‌شدن این فرد چیست؟» آنچه در ادامه آمده است، پاسخ‌ها به این پرسش است:
 
ندا، ٣٢ ساله و مهندس عمران است، او نظرش را درباره اعدام بابک زنجانی این‌گونه بیان می‌کند: «به نظر من، می‌خواهند بابک زنجانی را اعدام کنند که مطالبات عمومی درباره این پرونده کاهش پیدا کند و این‌طور به نظر برسد که همه چیز با عدالت به پایان رسیده است. این در حالی است که در تمام این روزها، یک‌بار به صورت مشخص گفته نشد چه بر سر پول‌ها آمد...».
 
سمیه، ٣٥ساله و حسابدار نیز می‌گوید: «درباره ماجرای زنجانی، سؤال‌های زیادی باقی مانده، کاملا معلوم است او پول‌ها را در جایی نگه داشته است. اول باید پول‌ها را از او پس بگیرند و سپس برای مدتی زندانی‌اش کنند».
 
مرتضی ٣٧ ساله و فارغ‌التحصیل رشته برق و وارد‌کننده توربین‌های برقی است، او هم درباره حکم اعدام بابک زنجانی می‌گوید: «به نظرم فارغ از نوع جرم، نفس اعدام درست نیست. با اعدام بابک زنجانی، سابقه و انگیزه جرم او از بین می‌رود و بررسی احتمالی این پرونده را در آینده ناممکن می‌کند».
 
حامد، ٣٤ ساله و فارغ‌التحصیل رشته موسیقی و کارمند نیز درباره اعدام بابک زنجانی، می‌گوید: «من کاملا با اعدام افراد مخالفم؛ اما درباره این شخص خاص باید بگویم، اعدام زنجانی کاری را از پیش نمی‌برد جز آنکه سرسلسله‌های فساد، پشت پرده این حرکات پنهان می‌شوند. تا وقتی بستر آلوده است و بی‌قانونی را به‌گونه‌های مختلف می‌توان اجرا و توجیه کرد، ما شاهد اتفاقاتی ازاین‌دست و چه‌بسا در مقیاس بسیار بیشتر، خواهیم بود».
 
علی، ٣٥ ساله و فارغ‌التحصیل رشته سینما و کارمند نیز به «شرق» می‌گوید: «حکم اعدام بابک زنجانی، حکم به نابودی جعبه سیاه هواپیمای فساد اقتصادی قبل از رمزگشایی است. تأیید حکم اعدام بابک زنجانی، منجر به ادامه فعالیت مفاسد اقتصادی خواهد شد».
 
سودابه ٤٥ ساله و کارشناس علوم سیاسی و مدیر مدرسه نیز درباره اعدام زنجانی می‌گوید: «بابک زنجانی مهره‌ای سوخته است که بود و نبودش فرقی نخواهد کرد. بعد از اعدام زنجانی، دیگر کسی نخواهد پرسید چرا حساب او بررسی نشد؟ درواقع زنجانی قربانی اختلاس‌های بعدی می‌شود».
 
آقای منصوری ٣٨ ساله و فعال حوزه گردشگری هم دراین‌باره چنین نظری دارد: «به نظر من در هر فرهنگی، هر ملیتی و هر کشوری، با سناریوی مشابه، اگر برای شخصی مانند بابک زنجانی اعدام در نظر بگیرند، باعث ازبین‌بردن شواهد و مدارکی است که درباره تخلف وجود دارد. به نظرم بابک زنجانی ابتدای ریسمان فساد است که از آب بیرون آمده و با اعدامش برای همیشه اصل ماجرا در زیر آب پنهان می‌ماند. این ریسمان نباید به‌راحتی پاره شود تا حقیقت گم بشود».
لیلی ٢٨ ساله و کارمند یک مرکز خرید هم، چنین نظری دارد: «با اعدام موافق نیستم! به نظرم برای این فرد توقیف اموال یا حبس کافی‌است».
 
مریم ٢٥ ساله هم می‌گوید: «به نظر من اعدام زنجانی حتی پاک‌کردن صورت‌مسئله هم نیست، بلکه آلوده‌ترکردن یک صورت‌مسئله بی‌جواب است».
 
جلال ٣٥ ساله، طلبه و کارمند دادگستری: «نسبت به این حکم حالتی دوگانه دارم؛ ولی فکر کنم اجرای عدالت درباره او همین حکم اعدام باشد که تأثیر بیشتری دارد؛ اما این را که تکلیف پول‌های حیف‌ومیل‌شده چه می‌شود، نمی‌دانم».
 
امیر ٤٠ساله و دارای بنگاه فروش خودرو، دراین‌باره چنین نظر می‌دهد: «به نظرم اعدام او اشتباه است و این حکم‌ هزار شبهه در ذهن من به‌عنوان یک شهروند درست می‌کند که زنجانی که بود و چه کسی او را درست کرد و پول‌ها را چه کار کرد و مسبب ظهور امثال زنجانی، چه کسی است و ده‌ها سؤال دیگر از این دست».
 
مستانه ٢٦ ساله دانشجوی تازه فارغ‌التحصیل‌شده: «در وهله اول، ناراحت هستم به خاطر مخالف بودنم با حکم اعدام. در این مورد خاص هم به نظرم خیلی بیشتر این حکم توی ذوق می‌زند. اعدام البته باعث پاک‌کردن صورت‌مسئله مي‌شود و پایان‌دادن به تمام چراهای شکل‌گرفته اطراف این آدم و روابطش».
 
مریم عکاس و ٣٠‌ساله هم معتقد است: «اعدام یعنی فرد به جای سیستم فاسد مجازات شد» و ادامه می‌دهد: «به نظرم زنجانی قربانی شد متأسفانه».
 
زهرا ٤٥‌ساله و خانه‌دار هم دراین‌باره می‌گوید: «به‌نظرم نباید اعدام بشود، این مرد می‌تواند یک راهکار اقتصادی باشد».
 
سمیه ٣٥‌ساله و مهندس عمران هم چنین نظری دارد: «مخالفم، کلا با اعدام مخالفم، با اعدام زنجانی به‌طور ویژه؛ چون اعدام مشکلی را حل نمی‌کند. پولی هم برنمی‌گردد».
 
امید، ٣٢‌ساله و فعال حوزه محیط ‌زیست هم می‌گوید: «با اعدام‌کردن کاری درست نمی‌شود، باید پول‌ها را پس بدهد همین».
 
سجاد، ٣٠‌ساله و فعال در حوزه میراث فرهنگی هم معتقد است: «با اعدام فقط صورت‌مسئله پاک می‌شود، نه چیز دیگر. این فرد نباید اعدام شود و تمام دیون خود را پرداخت کند. حال از طریق شرکای خارجی که اعلام آمادگی کرده‌اند یا فروش اموال. از سویی من معتقدم بابک زنجانی مغز متفکر، اقتصاددان و کارآفرین است و با اعدام او با وجود اختلاس‌گربودنش، یک مغز متفکر حذف می‌شود و باید به ‌عنوان یک سرمایه این فرد حفظ شود».
 
محمدعلی، ٣٧‌ساله و استاد دانشگاه: «اغلب رانت‌ها از بزرگ‌تر از این فرد منشأ می‌گیرد، به‌هرحال از این افراد می‌توان به شکل‌های دیگری استفاده کرد و حذف این افراد صحیح نیست. باید بماند و در دادگاه علنی محاکمه و به طور شفاف به خطاهایش رسیدگی شود».
 
احسان، ٢٩‌ساله و عکاس: «به نظر من اعدام بابک زنجانی کاری  است اشتباه و نه‌تنها سرمایه خارج شده از کشور برنخواهد گشت، بلکه باعث می‌شود افرادی که پشت پرده در این موضوع نقشی دارند مخفی بمانند و در سلامت کامل بر قدرت و نفوذ خود بیفزایند».
 
حسین، ٣٣‌ساله و کارمند اداره راه‌آهن: «بابک زنجانی یک مهره خیلی کوچک به حساب می‌آید که به نظرم دارد قربانی می‌شود، من فکر می‌کنم این آدم‌ها مخشان خیلی کار می‌کند».
محمد‌علی، ٣٤‌ساله، بازاری هم دراین‌باره می‌گوید: «مگر بقیه را اعدام کردند که این یکی اعدام بشود؟ این هم مثل افراد دیگر».
 
محبوبه، ٣٢‌ساله، شاغل در آزمایشگاه: «مردم عادی خیلی درگیر کل ماجرا نبودند و خیلی نمی‌دانیم چه خبر بوده، نمی‌دانیم واقعا از راه‌های غیرقانونی دزدیده مال مملکت را یا صرفا به ‌عنوان یک مهره سوخته است. اگر واقعا پولی دزدیده برای من حکمش با یک قاچاقچی مواد یکی است؛ باید اعدامش کنند، ولی اگر قضیه غير از اين باشد چه؟».
 
ناصر، ٢٨‌ساله، کارمند: «اطلاعات ما درباره پرونده بابک مثل نوک کوه یخ بیرون از آب است. هیچی نمی‌دانیم و نمی‌توانم اظهارنظری کنم».
 
ابوالفضل، ٢٥‌ساله، پیک رستوران: «من فکر می‌کنم او سپر بلای دانه‌درشت‌ها شد».
 
فهیمه، ٣٠‌ساله، خانه‌دار: «آدمی که بتواند تحریم دور بزند خیلی هوش زیادی دارد، نباید اعدام بشود، تازه یک عده‌ای هم به او کمک کردند، آنها چه می‌شوند پس!؟ اعدامش بکنند یا نکنند پول‌هایی که خورده است هیچ‌وقت به بیت‌المال برنمی‌گردد».
 
رها، ٣٥‌ساله، کارمند بانک: «من مخالف اعدامم، اگر پولی خورده باشد، کلی هم اشتغال ایجاد کرده، چرا این اقداماتش دیده نمی‌شود؟»
 
سارا، ٢٦‌ساله، خانه‌دار: «اعدام بابک زنجانی اشتباه است، دولت باید از هوش چنین آدم‌هایی استفاده کند و تکانی به اقتصاد مملکت بدهد».
 
جواد، ٣١‌ساله، ویراستار: «من معتقد هستم پول‌هایی که برده را از او بگیرند، بعدش دیگر مهم نیست. هرچند پول‌ها هم در نهایت به جیب مردم نمی‌رود».
 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۰
انتشار یافته: ۲۰
شرکای خارجی بابک اعلام کردند حاضرند پول او را پس بدهند پس چرا اعدام شود ؟
منم مخالف اعدام بابک زنجانی هستم
اعدام نکنید پولها کجاست
دولت باید از هوش چنین آدم‌هایی استفاده کند و تکانی به اقتصاد مملکت بدهد».
درسته برای ما پول نمیشه ولی در عوض دست خیلی هاهم رو نمیشه .
اعدام بابک زنجانی یعنی نابود کردن جعبه سیاه این دزدی ی کلان,پول بیت المال چه شد؟؟!!
حالا اگر همه ملت بگن اعدامش نکنید آیا در حکم صادره تغییری حاصل خواهد شد؟
اعدام راه چاره نیست. اعدام سبب قدرتمند شدن مافیای قدرت در غارت بیت المال می شود. اعدام ایشان اصلا به صلاح نیست.
باید اسم گردن کلفتان حرامخوار را بگوید که احتمالا پولها رو نمیخوان پس بدن
بابک زنجانی یه مهره سوختست که با اعدامش چیزی حل نخواهد شد و دستهای پشت پرده همچنان به کار خودشون ادامه میدن.
به نظر من بابک زنجانی یه نابغست اگه من کاره ای بودم وزیر اقتصادش میکردم تا اوضاع این مملکتو سرو سامونی بده.کسی که از صفر شروع کرده وبه اینجا رسیده واقعا نابغست.
بابک زنجانی میتونه ترامپ ایران باشه.
یه دانشجوی ارشد 25 ساله
اعدام این فرد تنها سرپوش گذاشتن و مسکوت نگه داشتن اصل قضیه است قطعاً پشت پرده تعداد زیادی از دولتمردان قبلی خوابیده کهمی خواهند با اعدام ایشان مسئله خاتمه پیدا کند و بروز پیدا نکند
این مخالفت با اعدام بابک زنجانی بود یا مخالفت با قانون مجازات اعدام ؟ به نظر می رسد زیر پوشش نظر خواهی مجازات اعدام را زیر سوال می برند .
کاش دست کل اختلاس گرها و مفسدين این مملکت کلا قطع شه ن اینکه فقط با اعدام یکنفر رو همه مفسدين و دزدهای بیت المال سرپوش گذاشته شه ک این بابک زنجانی انگشت کوچيکه پاشون هم نمیشه وگرنه چرا باید اینهمه انسان مستضعف و بیچاره بعد چهل سال از انقلاب وجود داشته باشه
چه کسانی با مدیریت غلط باعث شدند بدون وثیقه مطمئن پول و نفت بدست این آقا بدهند.خوب همونها هم احتمالا آلوده بوده اند پولهایی از این آقا گرفته و راحت دارند خرجش میکنند و این بیچاره حتی جرات ندارد مطرح کند حتما خیلی آدمهای با نفوذی هستند ولی حالا می خواهند این بیچاره را اعدام کنند.چقدر این سیستم مافیایی در کشور ما وحشتناک هست حتی از سیسیلی ها هم مخوف تره.
اعدام زنجانی یعنی ماله کشی بر روی ضعفهای سیستمی و پشت پرده فساد اقتصادی
مجازات اعدام بابک زنجانی برای معرفی نشدن همدستان زنجانی است. قوه قضائیه اگر واقعا دنبال احقاق حقوق مردم است مجازات اعدام را ملغی کند یا به بعد از برگردانده شدن کل بدهی و همچنین معرفی همدستان زنجانی موکول کند. ضمنا چرا برخی دادگاه ها غیر علنی برگزار شد؟ دلیل خاصی دارد مگه نه؟؟؟؟
اگه زرنگ باشه و اسناد رو به چندنفردیگه داده باشه عمرا اعدام نمیشود
که چی؟ چون پول ها نخواهد آمد از اعدام اون هم بگذرند؟ اقلا اعدامش کنن که دل مردم تا حدی آروم بشه. گرچه دزدهای اصلی که رئیس او بوده اند همچنان پشت پرده دارند دزدی می کنند و اصلا تعقیب هم نمی شوند.
بابك زنجاني مهره كاسبين تحريم بود . مطمئن باشيد همان ها چندين برابر زنجاني بدبخت سود برده اند و همان ها حكم اعدام ا و را گرفته اند .
و گرنه كدام عقل سليمي يك جعبه سياه رو نابود ميكنه . كشتن او يعني تصاحب ثروت مخفي او
مردم ميفهمند برادر جرات حرف زدن ندارند.
قوه قضاييه كارش خيلي درسته خودش خبر نداره سرش كرده زير برف فكر ميكنه چه طاوسيه
از همه کسانی که میان این مطلب رو میخونن میخوام که لطفا برن تمام دفاعیات بابک زنجانی که تازه این بخش کوچیکیه که گذاشتن رو گوش بدن بعد هر ادم عاقلی میتونه خودش قضاوت کنه که این دادگاه ها و حکم ها عادلانه است یا بی شرمانه !
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان