بازدید 19356
پیمانه اقتصادی

از «کشوری که صادرکننده لوکس‌ترین خودروها به ایران است» تا «سودهای جذاب فقط برای پول‌های خاص»

این پیمانه موضوعاتی همچون تقویت چهار واحدی شاخص بورس، افزایش قیمت دلار و درهم و کاهش یورو، قیمت آجیل شب یلدا با طعم "دلار"، رشد قیمت سکه، میزان حقوقی که از مالیات معاف می‌شود، گرانی بنزین و مالیات سیگاری‌ها در لایحه بودجه، توصیه اقتصادی اردوغان به ایران و هشدار اسکناسی وزارت خارجه را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۵۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 05 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون تقویت چهار واحدی شاخص بورس، افزایش قیمت دلار و درهم و کاهش یورو، قیمت آجیل شب یلدا با طعم "دلار"، رشد قیمت سکه، میزان حقوقی که از مالیات معاف می‌شود، گرانی بنزین و مالیات سیگاری‌ها در لایحه بودجه، توصیه اقتصادی اردوغان به ایران و هشدار اسکناسی وزارت خارجه را در بر دارد.


تقویت ۴ واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه 14 آذرماه 95 با افزایش 4 واحدی به رقم 80 هزار و 63 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش 15 واحدی عدد 16 هزار و 20 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 5 واحدی به رقم 88 هزار و 721 واحد رسید، شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 105 واحدی به رقم 56 هزار و 744 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 569 واحدی عدد 170 هزار و 897 واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص کل فرابورس (آی‌فکس) با افزایش 8 واحدی به عدد 838 واحد دست یافت. 

دلار آمریکا با افزایش 829 ریال به 38,878 ریال رسید

در پایان معاملات روز یکشنبه 14 آذر ماه، قیمت هر دلار آمریکا با افزایش 829 ریال به میانگین قیمت 38 هزار و 878 ریال رسید. همچنین هر یورو در بازار آزاد، با کاهش 45 ریالی به رقم 40 هزار و 226 ریال رسید و هر درهم امارات نیز با افزایش 218 ریال به قیمت 10 هزار و 679 ریال فروخته شد.



رشد قیمت سکه

در بازار روز یکشنبه تهران سکه طرح قدیم با 8 هزار تومان افزایش یک میلیون و 135 هزار تومان و سکه طرح قدیم با 10 هزار تومان رشد یک میلیون و 110 هزار تومان و نیم‌سکه با رشد 11 هزار تومانی 599 هزار تومان فروخته شد.

طلا و ارزقیمتمیزان تغییر قیمت
سکه طرح جدید1،135،000 تومان8000+ تومان
سکه طرح قدیم1،120،000 تومان10،000+  تومان
نیم سکه599،000 تومان11،000+ تومان
ربع سکه314،000 تومان6000+ تومان
سکه گرمی192،000 تومان4000+ تومان
هر گرم طلای 18 عیار113،056 تومان696+ تومان
اونس1178.10 دلار0


آلمان، صادرکننده لوکس‌ترین خودروها به ایران

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در هفت ماهه سال جاری، هشت دستگاه پورشه باکستر مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ایران وارد شده‌اند که همگی حجم موتورشان کمتر از ۲۵۰۰ سی سی است. این خودروها از کشور آلمان که سازنده آن‌هاست به ایران وارد شده‌اند. همچنین ۲۸ دستگاه پورشه ماکان نو با حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی و مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از طریق همین کشور آلمان به ایران وارد شده‌ است که در مجموع قیمت خودروهای وارد شده بیش از سه میلیون دلار است. همچنین یک دستگاه اتومبیل سواری مرسدس بنز E۳۰۰ مدل سال ۲۰۱۶ به رنگ خاکستری تیره متالیک، شش سیلندر بنزینی با حجم موتور ۳۵۰۰ سی سی با تودوزی چرمی نیز در همین مدت با مجوز وزارت امور خارجه به قیمت ۴۸ هزار دلار به ایران وارد شده است. به طور کلی کشور آلمان را می‌توان مهم‌ترین صادرکننده خودروهای لوکس به ایران دانست، به طوریکه عمده خودروهای مرسدس بنز، بی ام دبلیو، پورشه و ... از طریق این کشور به ایران وارد شده است. به گزارش ایسنا، بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در هفت ماهه سال جاری ۳۶ هزار و ۶۱۷ دستگاه خودرو از مبادی قانونی به کشور وارد شده است که ارزش آن به ۹۴۱ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۴۱۹ دلار می‌رسد. 
 
در همین راستا، یکی از موارد جالب توجه در آمار واردات خودرو، ورود یک دستگاه تویوتا لندکروز GRX ۲۰۱۴ نقره‌ای با هشت سیلندر و حجم موتور ۴۶۰۰ سی سی است که بر اساس اطلاعات به دست آمده، این خودرو ضد گلوله بوده و از سوی کشور ترکیه و سرکنسولگری ترکیه در تبریز به ایران وارد شده است.

قیمت آجیل شب یلدا با طعم "دلار"

رئیس اتحادیه خشک بار تهران با بیان اینکه افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر قیمت اقلام وارداتی را با تغییر قیمت روبه رو کرده است، گفت: براساس استانداردهای کارشناسی اتحادیه قیمت آجیل درجه یک شب یلدا در خرده فروشی ۴۴ هزار تومان تعیین شد.

حقوق ماهانه زیر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از مالیات معاف می‌شود!

دولت در لایحه بودجه سال 96 پیشنهاد کرد، سقف معافیت مالیاتی حقوق در سال آینده 18 میلیون تومان در سال و 1.5 میلیون تومان در ماه باشد. در بند الف تبصره 6 لایحه بودجه سال 96 کل کشور آمده است: سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 قانون مالیات های مستقیم مصوب 66/12/3 و اصلاحات بعدی آن در سال 1396 مبلغ یکصدوهشتاد میلیون ریال در سال تعیین می شود.

بنزین گران می‌شود

در بند (د) تبصره یک لایحه بودجه سال 96 آمده است: وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذیربط مکلف است نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گازی و فرآورده های نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاهها و زیرساختهای تأمین، ذخیره سازی و توزیع فرآورده اقدام کند و منابع مورد نیاز را از محل افزایش پنج درصد به قیمت هر لیتر فرآورده های نفتی شامل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هواپیما تأمین و پس از واریز به خزانه داری کل کشور تا سقف پانزده هزار ریال به مصرف برساند. این منابع جزء درآمد شرکت محسوب نمی شود و مشمول مالیات بر نرخ صفر می باشد. بر این اساس، حداقل افزایش نرخ بنزین و سایر فرآورده های نفتی در سال آینده ۵ درصد خواهد بود.

مالیات سیگاری‌ها چقدر گران شد؟

مطابق لایحه بودجه سال ۹۶ مالیات هر پاکت انواع سیگار تولید داخل به میزان ۲۰ درصد و وارداتی به میزان ۳۰ درصد قیمت خرده فروشی تعیین می‌گردد. وزارت صنعت، معدن و تجارت مطابق لایحه بودجه سال 96 موظف است درآمدهای حاصل از صدور مجوزها و هرگونه حقوق دولتی دریافتی بابت واردات و تولید محصولات دخانی را طی سال 96 به ردیف درآمدی که دولت ارائه کرده واریز کند.

توصیه اقتصادی اردوغان به ایران

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته در مراسم افتتاحیه یک فروشگاه بزرگ در استانبول اعلام کرد که به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیشنهاد داده است تا دو کشور مبادلات تجاری خود را بر مبنای ارزهای لیر و روبل انجام دهند. وی ادامه داد: من به پوتین پیشنهاد دادم بیاییم مبادلات تجاری دو کشور را به ارزهای ملی خود انجام دهیم. هر چیزی که ترکیه از روسیه می‌خرد مبلغ آن را به رویل و هر چیزی که روسیه از ترکیه می‌خرد به لیر پرداخت کند. وی تاکید کرد: پیشنهاد مشابهی را به ایران و چین نیز مطرح کرده است که منطقی به نظر می‌رسد. اردوغان ادامه داد: دستور لازم در این زمینه را به بانک مرکزی ترکیه ابلاغ کرده و تلاش خود را برای برقراری این گونه ارتباطات تجاری انجام خواهیم داد. به گفته وی، «آنهایی که زیر تشکشان ارز نگه می دارند باید بیایند و آنها را به لیره یا طلا تبدیل کنند.»

هشدار اسکناسی وزارت خارجه

وزارت امور خارجه ایران با صدور اطلاعیه ای از هومطنان ایرانی که قصد عزیمت به هند را دارند خواست که از خرید اسکناس های قدیمی این کشور از صرافی ها خودداری کنند.

این اطلاعیه به شرح زیر است؛

به اطلاع کلیه هموطنانی که عازم کشور هند می باشند می رساند اسکناس های پانصد (500) و هزار (1000) روپیه از تاریخ 1395/08/18 از گردش پولی کشور هند خارج شده است، لذا اکیدا توصیه می شود از خرید اسکناس های قدیمی مذکور از صرافی ها خودداری کنند.

نشانه های افزایش قیمت مسکن دیده نمی شود

هم اکنون حجم قابل توجهی از آپارتمان‌های نوساز و چند ساله در بازار عرضه مسکن وجود دارد که هر چند معاملات آنها به آرامی رو به افزایش است اما قیمت این واحدها همچنان در ثبات نسبی و در سطح ماه‌های قبل است. به گزارش اقتصاد نیوز، سازندگان و مالکانی که در بازار پاییزی معاملات مسکن قصد فروش واحدهای خود را دارند تمایل دارند هر چه سریع‌تر آپارتمان‌های آماده عرضه خود را به فروش برسانند. سازندگان مسکن به دلیل تامین مالی پروژه‌های ساختمانی و به امید عرضه آپارتمان‌های جدید در دوره اوج رونق –دو سال آینده – و بسیاری از مالکان با نیت تبدیل به احسن کردن آپارتمان‌های خود شرایط منعطف‌تری را برای فروش واحدهایشان در بازار مسکن تعیین می‌کنند. به این ترتیب هر چند حجم معاملات مسکن به آرامی در حال افزایش است اما نشانه‌ای از افزایش قیمت در بازار مسکن فعلی محسوس نیست.

سودهای جذاب فقط برای پول‌های خاص

بانکها مدتها است که ساز خود را برای مخالفت با مصوبه شورای پول و اعتبار در کاهش نرخ سود بانکی کوک کرده‌اند؛ اما بهره‌اش نصیب همه سپرده‌گذاران نمی‌شود. اکنون این تنها سپرده‌های خرد هستند که به نظر می‌رسد سرنوشتی مبهم دارند؛ سپرده خرد البته نه به آن مفهومی که در کوچه و بازار از آن تعبیر می‌شود؛ بلکه این روزها بانکها لغتنامه جدیدی برای سپرده‌های قابل قبول خود تدوین کرده‌اند و آن اینکه سپرده‌های کمتر از ۵۰ میلیون تومان را جزو سپرده‌های خرد به حساب می‌آورند و برای چنین سپرده‌هایی، تنها نرخ سود مصوب بانک مرکزی را در نظر گرفته‌اند. شورای پول و اعتبار هم که در این وسط، فقط جلسه برگزار می‌کند و مشخص هم نیست که ناظر اجرای مصوباتش چه نهادی است. گزارش میدانی خبرنگار مهر از برخی شعب بانکی حکایت از آن دارد که برخی بانکها نرخ سود سپرده‌های بالای صد میلیون تومان را تا ۲۱ درصد هم - البته در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود که به نوعی دست آنها را در عبور از مصوبه شورای پول و اعتبار در نرخ‌های سود بانکی باز گذاشته است- ارایه می‌کنند؛ اما برای سپرده‌های بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان نرخ سود کمی بالاتر از ۱۵ درصد است و برای سپرده‌های کمتر از ۵۰ میلیون تومان هم، نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار یعنی همان ۱۵ درصد برای سپرده یک ساله اعمال می‌شود. اینجاست که مشخص می‌شود نرخ سود بانکی بر اساس میزان و ارزش پولی که در دست مردم است، با سلیقه بانک ها تهیه می‌شود.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۱
این بانک ها هر جور که بخواهند میتازونند و کسی هم زسیدگی نمیکنه متاسفانه. بیچاره اون مردمی که به دلایلی فقط میتونن از 20 میلیون پولی که پس انداز کردند سودی بگیرند و فقط زنده باشند. حالا با این رفتار بانک ها که دیگه نوبره واقعا!!!!!
چرا نمي فرماييد كه:
از خودروسازهاي داخلي كه بي كيفيت ترين خودروها را به ملت مي فرشند تا «سودهای جذاب"
بعد همون بنز 48 هزار دلاری اگر به بازار عرضه بشه، قیمتش میلیاردی میشه! ظلم و اجحاف تا کی؟ چرا باید بخاطر ... های ایران خودرو و سایپا، خودرو رو چندین برابر قیمت جهانی بخریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
سلام عزیز دل برادر
خودرو داخلی نخر. وقتی حضرتعالی هر چه گرانتر می شه می ری صف وای می سی و اتومبیل را پیش خرید می کنی چه انتظاری داری خودرو با کیفیت سوار شی
بدانيد كه اگر اين بانكها اين ثنار سود را به مردم كه اكثر آنها با 50 تا 70 ميليون پولي كه از سنوات يا از كار افتادگي به خانواده هاي بي سرپرست اداره ميشود را كم كنند بانكها ورشكست خواهند شد
حقوق ماهانه زیر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از مالیات معاف. نه تورو خدا خجالت نکشید بگیرید. رو نیست که
من یک میلیارد تومن هم داشتم دقیقا" سود 15 درصد می دن
با بانکهای زیر هم چک کردم
صادارت
سامان
اقتصاد نوین
پارسیان
ملی

دروغ ننویسید لطفا" یا آدرس اون بانک رو بدید ما بریم حساب باز کنیم
دیروز بادستکاری شاخص بورس را4 واحدمثبت کردند امروز هم باوجود سقوط شاخص به زیز80 هزارواحد بادستکاری در5 دقیقه آخر مجددا شاخص را چند واحدبالای 80 هزارواحد آوردند . این دستکاری آشکار تقریبا هرروز در 5 دقیقه آخر ساعت کاری تالاربورس تکرارمیشوند!
بورس دولتی و دستوری یعنی همین کل بازار منفی ولی شاخص مثبت ایقدر بلوک زدن دستاشون درد گرفته واقعا خجالت اوره
دكتر امروز دلار ساعت ١٧ برابر ٣٩٣٠ چوب خورد
به اردوغان هم بگین خیلی زرنگ حالا که لیر خودت به کاه تبدیل شده میخواهی به ما بندازی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل