بازدید 3773
ربیعی:

مشکل‌طرح‌تحول‌سلامت‌منابع‌مالی‌و‌نبودزیرساخت‌است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که منابع هدفمندی یارانه ها که قرار بود به طرح تحول سلامت تخصیص یابد، محقق نشد، گفت: اجرای چنین طرح بزرگی در کشورهای امریکا، فرانسه و یونان هم با دشواری مواجه شده است.
کد خبر: ۶۴۵۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹ 04 December 2016
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که منابع هدفمندی یارانه ها که قرار بود به طرح تحول سلامت تخصیص یابد، محقق نشد، گفت: اجرای چنین طرح بزرگی در کشورهای امریکا، فرانسه و یونان هم با دشواری مواجه شده است.

به گزارش ایرنا، علی ربیعی روز یکشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به پرسش عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه درباره خسارت 100 هزار میلیارد ریالی(10 هزار میلیارد تومان) طرح تحول سلامت به سازمان تامین اجتماعی حضور یافت.
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش گفت: سهم بیماران از جیب خود در دولت گذشته 54.8 درصد بود که در دولت یازدهم این سهم به کمتر از 10درصد رسید. این سهم را وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی دولت وقت( دکتر دستجردی) در مجلس اعلام کرده بود.
ربیعی گفت: سهم درمان از جیب مردم در جهان 18 درصد است که با تلاش های انجام شده در ایران به کمتر از 10درصد رسید. سهم سلامت از جیب مردم در کشور پاکستان 16.8 درصد است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که هزینه بیماری در کشور آنچنان بالا است که می تواند در صورت بروز، یک خانواده را به زیر خط فقر ببرد، طرح تحول سلامت را برای ارتقا سلامت عنوان کرد و گفت: قرار بود سهم درمان از جیب مردم را به کمتر از 30 درصد برسانیم که خروجی را به کمتر از 10درصد رساندیم.
ربیعی با اشاره به پوشش بیمه سلامت برای 10 میلیون حاشیه نشین گفت: این آرزوی امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
وی تاکید کرد، در اجرای طرح تحول سلامت با مشکل مواجه شدیم که علت آن آماده نبودن زیر ساخت ها برای اجرای این طرح بود.
ربیعی با اشاره به اینکه وقتی اجرای طرح تحول سلامت را شروع کردیم با مشکلات زیادی مواجه بودیم، گفت: بخشی از مشکلات چالش های زیر ساختی و بخشی دیگر چالش های مالی بود.
وی با بیان این که سووال نماینده کرمانشاه مربوط به چالش های مالی است، گفت: در آغاز اجرای طرح متاسفانه سرعت اجرا برای ما مهم بود که بر نحوه چگونگی اجرای طرح پیشی گرفت.
به گفته ربیعی، برای خروج از بحران درمان در ایران اجرای طرح را با سرعت پیگیری کردیم که این سرعت خود مشکلاتی را در اجرا برای ما ایجاد کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه رییس جمهوری در روزهای اخیر بر کنترل هزینه ها (مصارف و منابع) در طرح تحول سلامت تاکید کرده اند، افزود: ما در حین اجرا در حال اصلاح طرح تحول سلامت هستیم.

**کار را بدون در نظر گرفتن زیر ساختها شروع کردیم
ربیعی ابراز تاسف کرد، بدون ایجاد زیر ساخت ها کار را در بیمه ها شروع کردیم و هزینه هایی ایجاد شد که نتوانستیم سهم خود را به سرانجام برسانیم.
وی مشکلات ایجاد شده در طرح تحول سلامت را در ذات بیمه ندانست و گفت: مشکلات ایجاد شده در کسری منابع بود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چالش مالی را مهمترین مشکل پس از فراهم نبودن زیر ساخت ها در اجرای طرح سلامت عنوان کرد و افزود: بودجه برای اجرای طرح تحول سلامت در سال جاری 160 هزار میلیارد ریال( 16هزار میلیارد تومان) و در سال آینده 190هزار میلیارد ریال(19هزار میلیارد تومان) است. امسال نیز همچنین 11هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح در نظر گرفته شده است.
وی گفت: تلاش کردیم هزینه های درمان باوجود دشواری های بیشمار بیش از 9 بیست و هفتم نشود و در سه سالی که من مسوولیت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی را بر عهده داشتم حتی یک ریال کمتر برای درمان کارگران هزینه نکردم بنابراین چگونه می توان مدعی بود که من از قانون تخطی کرده ام؟
ربیعی گفت: در صورتی که دولت تصمیم بگیرد بیش از 9 بیست و هفتم در درمان کارگران هزینه کند، خود باید منابع آن را تامین می کند.
وی تاکید کرد: یقین داشته باشید پول درمان را در هیچ جای دیگر هزینه نکرده ایم، حتی برای ساخت بیمارستان هم از 9 بیست و هفتم هزینه نکرده ایم.

**از طرح تحول سلامت حمایت می کنم
ربیعی در بخش دوم سخنان خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: من با تمام توانم از طرح تحول سلامت دفاع می کنم. این طرحی بود که در برنامه پنجساله پنجم توسعه بر زمین مانده بود و باید اجرایی می شد. تحقق این برنامه آرزوی رهبران انقلاب اسلامی در ایران بود.
وی گفت: پروژه های اجتماعی نظیر دیگر طرح های قالبی نیست و در اجرا با مشکلات خاصی مواجه است.

**خطا کردم اما اصلاح می کنیم
وی با بیان اینکه ادعای بی نقصی در اجرای طرح تحول سلامت ندارم، گفت: خطا کردم، اما کار بزرگی انجام دادم. روش هایی در اجرای طرح بود که در حال اصلاح آن هستیم.
ربیعی با اشاره به مشکلات مردم در حوزه درمان گفت: صادقانه بگویم بیشترین انرژی را برای اجرای این طرح صرف کردم. هدف از اجرای این طرح حذف زیر میزی و کاهش هزینه درمان از جیب مردم بود که محقق شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: متاسفانه منابعی که در هدفمندی یارانه ها پیش بینی کرده بودیم در اجرای طرح تحول سلامت هزینه شود، محقق نشد، بنابراین با تحقق نیافتن منابع در حال اصلاح مصارف هستیم.
ربیعی سهم کارمندان در درمان را 2 درصد، روستاییان را به طور کلی بر عهده دولت و سهم کارگران را 9درصد اعلام کرد و گفت: به دلیل همین موضوع حق نداریم منابع کارگران در درمان را برای مسایل دیگر هزینه کنیم.

** جلوی تجمیع بیمه ها ایستاده ام
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: بسختی جلوی تجمیع بیمه ها ایستادگی کردم و معتقدم نباید به منابع درمانی کارگران در صندوق تامین اجتماعی برای دیگر هزینه ها دست زد.
ربیعی گفت: اگر هتلینگ (هزینه های بیمارستانی) سال 1392 را با سال 1395 مقایسه کنیم، متوجه می شویم با اجرای این طرح چه امکاناتی را در اختیار مردم قرار داده ایم.
به گزارش ایرنا، دولت یازدهم طرح تحول سلامت را باهدف کاهش هزینه های درمان از جیب مردم و تحت پوشش قراردادن حاشیه نشین ها و افراد کم درآمد در بیمه های درمانی اجرا کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان