بازدید 5029

تلاش معاون ترامپ برای آرام کردن چینی‌ها

کد خبر: ۶۴۵۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱ 05 December 2016
معاون رئیس جمهوری منتخب آمریکا روز یکشنبه به دنبال واکنش های تند مقامات چین به گفت وگو تلفنی ترامپ با رئیس دولت تایوان، این گفت وگو را 'فقط' یک مکالمه تلفنی و نه بیشتر، توصیف کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از نیویورک، مایک پنس گفت: 'گفت وگوی تلفنی جمعه میان دونالد ترامپ و رئیس دولت تایوان که موجب خشم مقامات پکن شده، 'فقط' یک مکالمه از روی ادب و برای تبریک به رئیس جمهور منتخب آمریکا بوده و نه بیشتر.
 
پنس با تاکید بر اینکه ترامپ بیستم ژانویه بطور رسمی رئیس جمهور آمریکا می شود، درباره خشم پکن ابراز تعجب کرد.

به گزارش ایرنا، با گذشت چند روز از گفت وگوی تلفنی «تسای اینگ ون» رئیس دولت تایوان با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا، ‌چین رسما یادداشت اعتراضی به آمریکا تسلیم کرد و این کار را مورد تقبیح قرار داد.

این نخستین بار در سال های اخیر است که چین یک یادداشت اعتراض آمیز را تسلیم آمریکا می کند و به شدت به سیاست های این کشور در قبال روابط دوجانبه معترض است.

این اتفاق در حالی می افتد که برای اولین بار از سال 1979 میلادی که چین و آمریکا روابط رسمی برقرار کردند، یک رئیس جمهور آمریکا با رهبر تایوان به صورت تلفنی گفت وگو می کند و خواستار افزایش همکاری های فی مابین می شود.

ترامپ می گوید که خانم تسای به او تلفن کرده تا پیروزی اش را در انتخابات تبریک بگوید و او هم متقابلا پیروزی اولین زن تایوانی در انتخابات ریاست جمهوری تایوان در ماه ژانویه را به وی تبریک گفته است.

رئیس جمهور منتخب آمریکا اما انتقادهای چین را نیز مورد بی توجهی قرار داده و در توییتی آورده است که چطور بین آمریکا و تایوان میلیاردها دلار معامله تسلیحاتی باشد، اما رئیس جمهوری آمریکا نتواند پیام تبریک تلفنی رهبر تایوان را دریافت کند.

همزمان با تسلیم این یادداشت و عصبانیت فزاینده چین از این اقدام ترامپ و هشدار به آمریکا و همچنین به استقلال طلبان در تایوان از سوی پکن، «گینگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین خاطرنشان کرد که همه باید بدانند که در دنیا فقط یک چین وجود دارد و کشورهای دارای حق حاکمیت و روابط رسمی با پکن باید به این اصل پایبند باشند و آن را کاملا مورد تبعیت قرار دهند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس