بازدید 11499
۸
پیمانه اقتصادی؛

از «رشد اقتصادی منهای نفت بیشتر از 4 درصد نیست» تا «ترور هم مانع سفر ایرانی‌ها به ترکیه نشد»

این پیمانه موضوعاتی همچون ادامه گرانی دلار، یورو و درهم، واکنش دولت به قیمت کنونی دلار، انتقاد طیب نیا از عدم همراهی بانک‌های خصوصی، زمان تحویل ۱۰۰ فروند ایرباس‌‌ به ایران، افزایش دوباره قیمت نفت با کاهش قیمت جهانی دلار، گوشت قرمز همچنان از نردبان قیمت بالا می رود و خبر خوشحال کننده مدیر بوئینگ به ترامپ، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۰۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 23 December 2016
از «رشد اقتصادی منهای نفت بیشتر از 4 درصد نیست» تا «ترور هم مانع سفر ایرانی‌ها به ترکیه نشد»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون ادامه گرانی دلار، یورو و درهم، واکنش دولت به قیمت کنونی دلار، انتقاد طیب نیا از عدم همراهی بانک‌های خصوصی، زمان تحویل ۱۰۰ فروند ایرباس‌‌ به ایران، افزایش دوباره قیمت نفت با کاهش قیمت جهانی دلار،  گوشت قرمز همچنان از نردبان قیمت بالا می رود و خبر خوشحال کننده مدیر بوئینگ به ترامپ، در بر دارد.


پایان خوش پاییز 95 با بازدهی مثبت بازار سرمایه

آذرماه برخلاف آنکه در هفته پایانی اش نمودار ضعیفی را از خود به نمایش گذاشت، در طی این یک ماه با رشد همراه بود؛ به طوری‌که بازدهی بورس و فرابورس در این ماه به ترتیب 1.1 و 4 درصد بود. به گزارش تابناک اقتصادی، در پایان معاملات منتهی به آذر ماه 1395، شاخص کل با 844 واحد افزایش نسبت به ماه قبل معادل 1.1 درصد رشد، به رقم 80123 واحد رسید. شاخص بازار اول نیز با 850 واحد افزایش به رقم 56970 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 356 واحد افزایش به عدد 169965 واحد رسید و به ترتیب با 1.5 درصد افزایش و 0.2 درصد افزایش نسبت به ماه گذشته مواجه شدند. از سویی دیگر ارزش کل معاملات به 40695 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به ماه قبل 34 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که طی آذرماه تعداد 15581 میلیون اوراق بهادار در 1 میلیون دفعه مورد مبادله قرار گرفت. از ابتدای سال تا پایان پاییز نیز تعداد 180440 میلیون اوراق بهادار به ارزش 471758 میلیارد ریال در 12 میلیون 478 هزار دفعه مورد مبادله قرار گرفت. جزئیات بیشتر در این قسمت می باشد.


این هفته با ادامه گرانی دلار، یورو و درهم پایان یافت

در پایان معاملات روز پنجشنبه 2 دی‌ماه، قیمت هر دلار آمریکا با افزایش 101 ریال نسبت به روز چهارشنبه، با میانگین قیمت 39 هزار و 840 ریال فروخته شد. هر یورو نیز در بازار آزاد با افزایش 475 ریال همراه بود و در پایان معاملات با میانگین 42 هزار و 734 ریال قیمت گذاری شد. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد به بالاتر از 11 هزار ریال رسید، که این رقم با افزایش 206 ریال نسبت به روز چهارشنبه، به جایگاه 11 هزار و 145 ریالی رسید.


واکنش دولت به قیمت کنونی دلار

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه یازدهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان هرمزگان، در خصوص افزایش قیمت دلار خاطرنشان کرد: این قیمت به نظر دولت قیمت واقعی نبوده و نیست و به دنبال بهبود وضعیت موجود هستیم و با کاستن بار تقاضای مضاعف بر بازار و تأمین آن از سوی بانک مرکزی شاهد روند کاهشی قیمت دلار خواهیم بود. وی همچنین قیمت دلار تعیین شده از سوی دولت در بودجه سال 96 را 3 هزار و 300 تومان اعلام کرد.

طلای جهانی ثابت ماند

طلا در بازار جهانی در آستانه تعطیلات کریسمس که کاهش حجم معاملات را به دنبال داشته است، روز پنج شنبه تغییر قیمت چندانی نداشت. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور، ثابت بود و در ۱۱۳۱.۷۶ دلار ایستاد. در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه بدون تغییر ماند و ۱۱۳۳.۵۰ دلار بود. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه ۴۰ سنت یا کمتر از ۰.۱ درصد کاهش یافت و در ۱۱۳۳.۲۰ دلار بسته شد.

افزایش دوباره قیمت نفت با کاهش قیمت جهانی دلار

روز پنجشنبه قیمت نفت در معاملات گرم آسیا با افزایش غیر منتظرۀ تولید نفت خام ایالات متحده طی هفته گذشته و اقدامات لیبی برای افزایش تولید در چند ماه آینده، تضعیف شد. اما با کاهش ارزش جهانی دلار و امید به کاهش میزان تولید بر اساس توافق کشورهای عضو و غیر عضو اوپک، قیمت نفت دوباره افزایش نفت. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، روز پنج شنبه، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل با 34 سنت افزایش 54.80 دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 27 سنت افزایش، بشکه‌ای 52.76 دلار صورت گرفت.

رشد اقتصادی منهای نفت در حقیقت بیشتر از 4 درصد نیست

دکتر رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، چهارشنبه شب اول دیماه 1395در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در پاسخ به سوالی با موضوع اقتصاد داخلی و اینکه نرخ رشد کنونی بیش از 7 درصد در شش ماه نخست امسال بوده، آیا باعث رفع رکود شده پاسخ داد: جناب آقای رئیس جمهور و وزیر اقتصاد اعلام کرده اند که رشد اقتصادی شش ماهه اول به 7.4 درصد رسیده است. من آرزو میکنم کنم چه کشور ما  بتواند رشد اقتصادی بیشتری را بدست آورد . اما ما گزارش های دیگری از خود دولت داریم که این نرخ 6.4 درصد می باشد و این نرخ هم اگر نفت را از آن کم کنیم مقدار آن به 4 درصد می رسد. در حقیقت در اثر فروش نفت در این شش ماه اخیر، این نرخ رشد اقتصادی به 6 یا به تعبیر وزیر اقتصاد به 7 درصد رسانده است. درصد رشد منهای نفت  در حقیقت بیشتر از 4 درصد نیست ، ثانیا سال گذشته یک درصد بوده است نرخ رشد. چه تحولی ما در این شش ماه صورت گرفته است؟ بیکاری که زیاد شده است. ما در هیچ جای دنیا نداریم وقتی رشد افزایش پیدا می کند، بیکاری هم زیاد می شود. هیچ جای دنیا نیست و هیچ اقتصادی هم در دنیا وجود ندارد که وقتی رشد اقتصادی افزایش پیدا کند، بیکاری هم افزایش پیدا کند. چون رشد اقتصادی معنایش این است که شما مشاغل زیادتری به وجود آورده اید یا ظرفیت های خالی پر شده در حقیقت. علامت دومش سرمایه گذاری است، در این شش ماهه چه سرمایه گذاری صورت گرفته که رشد اقتصادی رفته بالا؟ ما می توانیم به مردم ایران بگوییم شما همه طلاهای خود را از خانه بیاورید و ما بفروشیم و یک پول هنگفتی هم بوجود می آید. اما فروش سرمایه که رشدی نیست که فعالیت های اقتصادی را تحول بدهد. البته ما امیدواریم به آینده و ما آرزویمان این است که بجای 7.4 درصد که دولت میگوید، 8 درصد و 9 درصد باشد. ولی ما که نباید سر خودمان را کلاه بگذاریم باید به آمار واقعی که اقتصاد را متحول بکند و اعدادی که اقتصاد را تحت تاثیر قرار بدهد اهمیت بدهیم. اگر این سوالات جدی را دولتمردان ما از کارشناسان اقتصادی بپرسند که این عددی که به دست آمده از کجاست؟ و چقدر در اقتصاد واقعی و کاهش بیکاری اثر دارد؟ اگر این سوالات را از کارشناسان نکنند خب ممکن است  یک عده ای بگویند دولتمردان ایران را یک سری آمار و اطلاعات اسمی اداره می کند  و آنها بدون اطلاع می آیند و با خوشحالی بیان می کنند. این برای دولت مردان ما خوب نیست که بدون یک تحقیق و بدون اینکه آثار واقعی این اعداد را روی اقتصاد ملی بفهمند و بشناسند و برای مردم بیان کنند.

انتقاد طیب نیا از عدم همراهی بانک‌های خصوصی در طرح‌های اقتصاد مقاومتی

وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم با انتقاد از عدم همراهی بانک‌های خصوصی در طرح‌های اقتصاد مقاومتی گفت: دولت ابزاری برای اعمال بر این بانک‌ها که عمدتا به نهادهای انقلابی و عمومی وابسته‌اند ندارد. به نقل از ایسنا، علی طیب‌نیا در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی این استان سمنان بااشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: انتظار می‌رفت که این بانک‌ها پس از تاکیدات مکرر و متوالی مقام معظم رهبری با دولت در اجرای این طرح‌ها همکاری کنند. البته یکی از این بانک‌های خصوصی در سطح کشور فعالیت‌های خوبی در حوزه اقتصاد مقاومتی داشته که جای تقدیر دارد.

ایران‌ایر: ۱۰۰ فروند ایرباس‌‌ طی ۱۰ سال به ایران تحویل می‌شود

به نقل از اداره‌کل روابط عمومی هما، ‌قرارداد نهایی خرید 100 فروند هواپیمای ایرباس توسط‌ مدیر عامل ایران‌ایر (فرهاد پرورش) و مدیر شرکت هواپیما‌سازی ایرباس (فابریس برژیه‌) امضا شد. پس از توافق حاصله از مذاکرات برجام و به دنبال امضای توافق‌نامه خرید هواپیما بین ایران‌ایر و شرکت ایرباس در بهمن‌ماه سال گذشته (ژانویه سال 2016 میلادی )در پاریس و به دنبال انجام مذاکرات طولانی و فشرده تیم‌های کارشناسی ایران‌ایر با نمایندگان ایرباس و تعهد شرکت ایرباس به اخد مجوزهای لازم، سرانجام در روز دوم دی‌ماه سال جاری قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای ایرباس نهایی شد‌. براساس قرارداد منعقد شده، هواپیماها از اوایل سال 2017 میلادی در یک پروسه زمانی 10 ساله طبق مفاد قرارداد تحویل ایران‌ایر خواهد شد. این هواپیماها شامل 46 فروند هواپیما از خانواده A320، تعداد 38 فروند هواپیما از خانواده A330 و 16 فروند از خانواده A350 است.

گوشت قرمز همچنان از نردبان قیمت بالا می رود

علی اصغر ملکی از افزایش هزار تومانی گوشت گوسفندی خبر داد و گفت: در حال حاضر نرخ هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه 34 تا 35 هزار تومان به مغازه دار و 38 تا 39 هزار تومان به مشتری عرضه می شود. به نقل از باشگاه خبرنگاران، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، دلایل نوسانات قیمت گوشت را بدین شرح اعلام کرد و افزود: فصل سرما و کبمود دام با نزدیک شدن به ایام پایان سال و قاچاق دام به سبب نوسانات نرخ ارز افزایش قیمت گوشت را رقم زد.

کویت هتل ترامپ را براي جشن ملي انتخاب كرد

به نقل از بلومبرگ، سفیر کویت در آمریکا اعلام کرد در نظر دارد جشن ملی این کشور را در هتل ترامپ برگزار کند. سفارت کویت در آمریکا در نظر دارد جشن ملی این کشور را در هتل جدید بین المللی ترامپ در واشنگتن برگزار کند. پیشتر گزارش هایی منتشر شده بود مبنی بر فشار ترامپ بر سفارت کویت برای برگزاری این جشن در هتل شخصی‌اش؛ اما سلیم الصباح، سفیر کویت در آمریکا، اظهار کرد این خبر کاملا اشتباه است. وی در ادامه افزود: من این تصمیم را گرفته ام تا تجربه‌ای جدید و هیجان‌انگیز به مهمانانمان ارائه دهم.

خبر خوشحال کننده مدیر بوئینگ به ترامپ

وبسایت سیاتل تایمز گزارش داد؛ « دنیس مویلنبرگ»، مدیر ارشد اجرایی شرکت بوئینگ پس از ملاقات با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد به وی اطمینان داده است شرکتش می‌تواند نسخه جدید هواپیمای «ایرفورس 1» را با هزینه ای کمتر از 4 میلیارد دلار بسازد. قرار است از این هواپیما برای پروازهای رئیس‌جمهور آمریکا استفاده شود و ترامپ پیش‌تر درباره هزینه بالای تولید آن، انتقاداتی را مطرح کرده بود.

ترور هم مانع سفر ایرانی‌ها به ترکیه نشد!

مدیر فروش تورهای ترکیه در یکی از آژانس‌های داخلی می‌گوید: حوادث اخیر در ترکیه آن‌چنان بازار سفر ایرانی‌ها را تکان نداده است، ‌چون همه سفرها به این کشور جنبه‌ی تفریحی ندارد، خصوصا در این فصل که خیلی‌ها برای کار و تجارت به ترکیه می‌روند. این قشر معمولا کمتر برنامه سفرشان را تحت‌الشعاع اتفاقات منطقه‌ای قرار می‌دهند. دست‌کم در یک سال اخیر که این‌گونه بوده است. به گزارش ایسنا، ایرانی‌ها پس از شکرآب شدن روابط روسیه و ترکیه مهم‌ترین گردشگران این کشور به شمار می‌آیند، دولت آنکارا در یک‌سال اخیر همیشه مشوق‌هایی را رو کرده تا گردشگران ولخرج ایرانی را که معمولا تحت تاثیر ناامنی‌های منطقه‌ای قرار نمی‌گیرند، حفظ و حتی رفت‌وآمدشان را تقویت کند. اگرچه طبق گزارش آژانس‌های ایرانی، شمار پروازها و تورهای ترکیه این فصل در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری داشته، اما ترور سفیر روسیه در آنکارا و التهابات داخلی در این کشور، آن‌چنان که باید ایرانی‌ها را از رفتن به ترکیه منصرف نکرده است. قیمت بلیت پروازها و تورهای ترکیه نیز در این چند روز تغییر چندانی نداشته، هرچند آژانس‌دارها می‌گویند که این مقصد روزهای زیان‌دهِ خود را سپری می‌کند و تورهایش زیر قیمت عرضه می‌شود. عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران ـ‌ نیز به ایسنا می‌گوید: تحولات چند روز اخیر ترکیه مقداری در تقاضای سفر به این کشور تاثیر گذاشته، اما آنقدر محسوس نبوده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۸
4% رشد در مقابل منفی 5 زمان احمدی نژاد خیلی امیدوار کننده است .
چرا مردم کماکان به ترکیه میروند؟ سوالی که همه جوابش رو میدانیم!
رشد اقتصادي رو بر معيار واحد پول كشور حساب كردن يا بر مبناي دلار؟ كه اگر بر حسب واحد پول خودمان باشد كه در حقيقت رشد اقتصادي منفي بوده است.
مگه فروش نفت از اقتصاد جداست؟
معلومه نمي شه هتل هاي 5 ستاره كيش 5 برابر تركيه قيمت زده اند.
یک ترور که جلوی ما رو نمی گیره
با این وضعیت جدید ترکیه چند مدت دیگر مجبور می شویم یک کشور دیگه رو برای گشت و گذار انتخاب کنیم
مگر الکیه که رشد اقتصادی یک کشور اینقدر باشه ... رشد اقتصادی چین هم این مقدار نیست اما توی دنیا به پیشرفت اقتصادش معروفه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم