بازدید 4741

روزشمار سال خونین ترکیه

کد خبر: ۶۵۳۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹ 01 January 2017
ترکیه در سال گذشته میلادی شاهد 27 مورد حمله تروریستی در شهرهای بزرگ خود بود که در جریان آنها 337 نفر کشته و یک هزار و 418 نفر زخمی شدند.

به گزارش ایرنا ترور سفیر فدراسیون روسیه در آنکارا آخرین مورد از این اقدامات بود که در شامگاه روز دوشنبه 29 آذرماه 95 مطابق با 19 دسامبر 2016 در سالن هنرهای معاصر ترکیه در منطقه چانکایا مقابل سفارت آمریکا رخ داد و در جریان این حمله مسلحانه سفیر روسیه با شلیک 11 گلوله اسلحه کمری به ناحیه سر جان باخت.
 
بررسی آرشیو اخبار رویدادهای تروریستی در سال گذشته میلادی نشان می دهد که حملات تروریستی در رکیه اغلب توسط گروه پ.ک.ک و داعش انجام شده است.
 
عملیات تروریستی پ.ک.ک به ویژه از ماه اوت سال گذشته به بعد که به نوعی جنگ شهری در ترکیه خاتمه یافت و پ.ک.ک دوباره از شهرها خارج شد، شدت گرفت.
 
پ.ک.ک برای اولین بار در مبارزات خود با نیروهای دولتی ترکیه که نزدیک به چهار دهه است ادامه دارد، به جنگ شهری روی آورد و با کندن خندق و ایجاد موانع فیزیکی و وصل کردن منازل از داخل به یکدیگر روش تازه ای را به آزمون گذاشت.
 
پاسخ ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه به این اقدامات بسیار شدید بود و ارتش ترکیه با توپ و تانک و نیروی مکانیزه وارد شهرهای محل درگیری و حضور نیروهای پ.ک.ک شد و با اعلام حکومت نظامی و مقررات منع عبور و مرور، شهرها را از عناصر پ.ک.ک پاکسازی کرد و کشیده شدن جنگ به شهرها با واکنش های تند مردمی نیز رو به رو شد.
 
پ.ک.ک و داعش دو گروهی بودند که بیشترین حملات تروریستی را در سال گذشته میلادی در ترکیه انجام دادند.
 
اقدامات تروریستی در ترکیه طی سال 2016 به صورت اجمالی تشریح می شود:

1 ـ 12 ژانویه سال 2016 میلادی:
اولین حمله تروریستی ترکیه در سال گذشته میلادی 12 ژانویه سال 2016 میلادی در میدان سلطان احمد استانبول علیه گردشگران خارجی رخ داد که گروه تروریستی – تکفیری داعش آن را بر عهده گرفت.
در این حمله 13 گردشگر آلمانی جان خود را از دست داده و 14 نفر زخمی شدند.

2 ـ 14 ژانویه سال 2016 میلادی:
دو روز بعد از این اتفاق، در منطقه چنار دیاربکر خانه های سازمانی پلیس و مرکز مدیریت پلیس این شهر با خودروی حامل بمب مورد حمله قرار گرفت.
در این حمله که گفته شد پ.ک.ک انجام داده است، 6 نفر از جمله یک کودک جان خود را از دست دادند.
39 نفر در این انفجار زخمی شدند که 6 تن از آنها پلیس و هشت نفر دیگر از نزدیکان پلیس بودند.

3 ـ 17 فوریه سال 2016 میلادی:
حمله تروریستی خونین دیگر در 17 فوریه در ساعت خروج سرویس کارکنان نیروهای مسلح ترکیه در مرکز آنکارا انجام شد که 29 نفر کشته و 61 نفر دیگر زخمی شدند.
احمد داوداوغلو نخست وزیر وقت ترکیه عامل این حمله را گروه کُردی یگانهای مدافع خلق(ی.پ.گ) شاخه سوری پ.ک.ک اعلام کرد، اما بعد، تشکل تاک عهده دار این حمله شد.

4 ـ 13 مارس سال 2016 میلادی:
13 مارس سال گذشته میلادی باز آنکارا شاهد یک حمله تروریستی خونین و دلخراش دیگر بود.
در این حمله که با یک دستگاه خودروی حامل مواد منفجره در میدان قیزل آی در مرکز شهر و در نزدیکی ایستگاههای اتوبوس انجام شد، 37 نفر کشته و 71 نفر زخمی شدند.

5 ـ 19 مارس سال 2016 میلادی:
بعد از چند روز در 19 مارس، این بار استانبول شاهد حمله تروریستی شد.
در این عملیات، یک عامل انتحاری که عضو داعش اعلام شد، خود را در میان مردم در خیابان استقلال به عنوان یکی از شلوغترین خیابانهای استانبول که فقط برای عابرین باز است، منفجر کرد.
پنج نفر در این انفجار از جمله یک شهروند ایرانی جان خود را از دست دادند و 37 نفر زخمی شدند.
12 نفر از زخمی ها خارجی بودند.

6 ـ 31 مارس سال 2016 میلادی:
در آخرین روز همین ماه، در نزدیکی پایانه اتوبوسرانی شهر کردنشین دیاربکر نیز سرویس نیروی انتظامی با یک دستگاه خودروی حامل مواد منفجره مورد حمله قرار گرفت که در جریان این حمله، هفت نیروی پلیس کشته و 13 پلیس زخمی شدند.

7 ـ 27 آوریل سال 2016 میلادی:
در 27 آوریل نیز در شهر بورسا در نزدیکی مسجد جامع تاریخی این شهر انفجاری رخ داد که یک نفر کشته و 13 نفر زخمی شدند.
این حمله را نیز تاک یکی از شاخه های پ.ک.ک بر عهده گرفت اما مقامات امنیتی ترکیه اعلام کردند که عامل انتحاری خوشبختانه پیش از رساندن خود به مراسم تشییع جنازه یک شخصیت خیر در مقابل این مسجد که هزاران نفر تجمع کرده بودند، به زمین افتاده و منفجر شده است.
افکان آلا وزیر کشور وقت ترکیه اعلام کرد که عامل انفجاری زنی 24 ساله به نام اثر چالی عضو پ.ک.ک بوده است.

8 ـ اول می سال 2016 میلادی:
اول ماه می سال 2016 باز تروریست ها با یک دستگاه خودروی حامل مواد منفجره، ساختمان پلیس در شهر غازی آنتپ ترکیه در نزدیکی مرز سوریه را مورد حمله قرار دادند.
در این حمله دو پلیس کشته و 23 نفر زخمی شدند که 19 نفر از آنها را پلیس بودند.

9 ـ 12 می سال 2016 میلادی:
در دوازدهم همین ماه این بار عوامل پ.ک.ک با یک دستگاه کامیون حامل یک تن مواد منفجره دست به حمله زدند که طی آن 16 نفر کشته و 23 نفر زخمی شدند.

10 ـ 7 ژوئن سال 2016 میلادی:
هفتم ژوئن انفجار مهیبی در ایستگاه متروی وزنه جیلر استانبول در نزدیکی بازار بزرگ استانبول موسوم به کاپالی چارشی رخ داد که این حمله را نیز تاک عهده دار شد.
در این حمله نیز از یک دستگاه خودروی حامل مواد منفجره استفاده شده بود.
در این عملیات خودرو در پارکینگ نزدیک نیروهای پلیس ضد شورش پارک شده و با کنترل از راه دور منفجر شده بود.
در این حمله نیز هشت نفر از نیروهای پلیس کشته و 36 نفر زخمی شدند.

11 ـ 8 ژوئن سال 2016 میلادی:
یک روز بعد پلیس ترکیه در میدیات از توابع استان ماردین با یک دستگاه خودروی حامل مواد منفجره مورد حمله قرار گرفت که در جریان آن چهار نفر کشته شدند که دو تن از آنها پلیس بودند.
در این حمله 34 نفر زخمی شدند و این حمله را نیز پ.ک.ک بر عهده گرفت.

12 ـ 28 ژوئن سال 2016 میلادی:
در 28 ژوئن فرودگاه بین المللی استانبول که یکی از شلوغترین فرودگاههای جهان به شمار می رود، توسط سه تروریست داعشی مورد حمله قرار گرفت.
در این حمله 45 نفر کشته و 239 نفر زخمی شدند.

13 ـ اول اوت سال 2016 میلادی:
اول اوت سال گذشته میلادی در شهر بینگول واقع در شرق ترکیه، نیروهای ضربتی پلیس مورد هدف تروریست ها قرار گرفتند و در این حمله که باز با خودروی دارای مواد منفجره علیه خودروی زرهی پلیس صورت گرفت، هفت پلیس کشته و دو پلیس زخمی شدند.
این حمله را نیز پ.ک.ک عهده دار شد.

14 ـ 10 اوت سال 2016 میلادی:
در دهم اوت دوباره نیروهای ضربتی پلیس در مسیر جاده دیاربکر ـ ماردین با خودرویی که در داخل آن مواد منفجره کار گذاشته شده بود، مورد حمله قرار گرفتند و در جریان آن پنج نیروی پلیس کشته و 12 پلیس زخمی شدند.

15 ـ 10 اوت سال 2016 میلادی:
همان روز انفجار دیگری در منطقه قیزیل تپه ماردین رخ داد.
در این حمله که پ.ک.ک عهده دار شد، یک پلیس و یک غیرنظامی کشته و 30 نفر از جمله پنج پلیس زخمی شدند.

16 ـ 16 اوت سال 2016 میلادی:
در 16 اوت عناصر پ.ک.ک، پلیس ترافیک ترکیه در منطقه چنار دیاربکر را مورد حمله قرار دادند که در جریان آن پنج پلیس و دو غیرنظامی کشته شدند.

17 ـ 17 اوت سال 2016 میلادی:
فردای همان روز یعنی در 17 اوت سال 2016 میلادی، یک مرکز پلیس در شهر وان با خودروی حامل مواد منفجره مورد حمله قرار گرفت که در جریان آن چهار نفر کشته شدند که دو تن از آنها پلیس بودند.
در این حمله 72 نفر زخمی شدند که 20 نفر از آنها پلیس بودند.

18 ـ 18 اوت سال 2016 میلادی:
یک روز بعد در 18 اوت مرکز پلیس شهر الازیغ مورد حمله خودروی حامل مواد منفجره قرار گرفت که در این حمله پنج نیروی پلیس کشته و 217 نفر زخمی شدند.

19 ـ 20 اوت سال 2016 میلادی:
در 20 اوت سال گذشته میلادی، این بار مراسم جشن عروسی در شهر غازی آنتپ هدف حمله تروریست ها قرار گرفت.
بر اساس اعلام پلیس ترکیه، عامل انتحاری این حمله یک کودک 14 ساله بود که گروه تکفیری داعش با بستن بمب بر بدن این کودک، او را به میان مردم فرستاد و در شلوغترین ساعت، وی مواد منفجره همراه خود را منفجر کرد.
در این حمله 52 نفر کشته و 94 نفر زخمی شدند.
ترکیه چهار روز بعد از این حمله تروریستی، عملیاتی را با عنوان سپر فرات و برای پاکسازی داعش از مرزهای خود در خاک سوریه شروع کرد که هنوز هم ادامه دارد.
دولت ترکیه در نظر دارد برای در امان ماندن از اقدامات تروریستی داعش، پنج هزار کیلومتر در عرض 100 و عمق 50 کیلومتر در داخل خاک سوریه را پاکسازی و به منطقه امن تبدیل کند.

20 ـ 26 اوت سال 2016 میلادی:
در 26 اوت 2016 حمله دیگری با خودروی حامل مواد منفجره در منطقه کردنشین جیزره از توابع شیرناک رخ داد که طی آن 11 پلیس کشته و 78 نفر زخمی شدند که این حمله را نیز گروه پ.ک.ک عهده دار شد.

21 ـ 12 سپتامبر سال 2016 میلادی:
همچنین 12 سپتامبر امسال ساختمان حزب حاکم در شهر وان مورد حمله قرار گرفت که در این حمله که در اولین روز تعطیلات عید قربان صورت گرفت، 53 نفر از جمله 11 گردشگر ایرانی زخمی شدند و این حمله را نیز همچون اغلب حملات سال گذشته میلادی پ.ک.ک بر عهده گرفت.

22 ـ 6 اکتبر سال 2016 میلادی:
ششم اکتبر انفجار مهیبی در منطقه ینی بوسنا در استانبول رخ داد که در این حمله نیز 10 نفر زخمی شدند.
پلیس یک روز بعد شخص موتورسواری را در ارتباط با این اقدام تروریستی در شهر آکسارای دستگیر و اعلام کرد که عضو پ.ک.ک است.

23 ـ 4 نوامبر سال 2016 میلادی:
چهارم نوامبر سال گذشته میلادی نیروی ضربتی ترکیه در منطقه باغلار دیاربکر با یک خودروی حامل مواد منفجره مورد حمله قرار گرفت که 11 نفر از جمله دو پلیس کشته شدند.
این حمله را هم داعش و هم تاک بر عهده گرفت اما استانداری دیاربکر اعلام کرد که پ.ک.ک این حمله را انجام داده است.

24 ـ 24 نوامبر سال 2016 میلادی:
در 24 نوامبر سال 2016 میلادی با انفجار یک خودروی پر از مواد منفجره در پارکینگ خودرو در نزدیکی استانداری آدانا، دو نفر کشته و 33 نفر زخمی شدند.

25 ـ 10 دسامبر سال 2016 میلادی:
در روز 20 آذر ماه مطابق با 10 دسامبر 2016 دو انفجار مهیب و پی در پی در استانبول رخ داد که 44 قربانی گرفته و 159 نفر زخمی داشته است.
سازمان عقاب های آزادی کردستان(تاک) که از شاخه های مسلح حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) است، مسئولیت این عملیات بر عهده گرفت.
این اقدام تروریستی به دنبال بازی فوتبال تیم های بشیکتاش و بورسا اسپور در استادیوم ورزشی جدید بشیکتاش موسوم به وودافون آرنا در دو نقطه نزدیک به هم و به طور عمده علیه نیروی ضربتی پلیس صورت گرفت که در جریان آن 30 نفر مامور پلیس کشته شدند.

26 ـ 17 دسامبر سال 2016 میلادی:
در روز 17 دسامبر سال 2016 میلادی یک حمله انتحاری به کاروان حامل سربازان و کماندوهای هوانیروز که برای مرخصی ساعتی از پادگان خارج شده بودند، در شهر قیصری ترکیه رخ داد که در جریان آن 13 نفر کشته و 55 نفر زخمی شدند.
این عملیات تروریستی در مقابل دانشگاه ارجیس شهر قیصری و در نزدیکی قرارگاه مرکزی آموزش کماندوها و با یک دستگاه خودروی سواری که با پلاک قلابی از غازی آنتپ به قیصری آمده بود، علیه دو اتوبوس حامل نظامیان انجام شد.
سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه پ.ک.ک را عامل این عملیات اعلام کرد.

27 ـ 19 دسامبر سال 2016 میلادی:
آخرین مورد از عملیات تروریستی در کشور ترکیه در شهر آنکارا رخ داد که در جریان آن آندری گنادی اوویچ کارلوف سفیر روسیه در آنکارا کشته شد.
در این عملیات که سالن هنرهای معاصر ترکیه در منطقه چانکایا مقابل سفارت آمریکا و حین کشایش یک نمایشگاه عکس در آنکارا تحت عنوان 'روسیه از کالینگراد تا کامچاتکا' رخ داد، سفیر روسیه با شلیک 11 گلوله از اسلحه کمری مولود آلتین تاش مامور نیروی ضربتی پلیس کشته شد.
این مامور پلیس که پس از ترور و در جریان خلع سلاح به دست عوامل پلیس کشته شد، بعدها به همدستی با گروه فتح لله گولن متهم شد.
***
ترور؛ آغازگر سال نو میلادی در ترکیه
نخستین دقایق سال 2017 نیز با اقدام تروریستی در شهر استانبول ترکیه آغاز شد.
در این حمله خونین تروریستی که در یک کلوپ شبانه در اولین ساعات سال 2017 میلادی در استانبول رخ داد، دست کم 39 نفر کشته و 69 نفر زخمی شدند.
این حمله تروریستی حدود ساعت 1.15 بامداد روز یکشنبه اول ژانویه در کلوپ شانه رینا در منطقه اورتاکوی استانبول رخ داد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با صدور اطلاعیه این حمله تروریستی را به شدت محکوم کرده و بر عزم راسخ ترکیه بر ادامه مبارزه با تروریسم در داخل و خارج و در منشا آن تاکید کرد.
او با اشاره به اینکه سال 2016 میلادی سال بسیار سختی برای ترکیه بود و با سازمان های تروریستی در داخل و خارج مبارزه موفقی صورت گرفت و نتایج خوبی هم به دست آمد، افزود: کمر گروه های تروریستی پ.ک.ک و داعش در حال شکسته شدن است.
وی بیان کرد: در حالی که با امید عبور از این شرایط وارد سال جدید شده بودیم، در اولین ساعات با حمله تروریستی دیگری رو به رو شدیم، اما ترکیه با عزم راسخ و با حفظ وحدت و همبستگی خود به مبارزه بی امان خود با تروریسم ادامه خواهد داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار