بازدید 4562

زد و خورد در پارلمان ترکیه

جلسه پارلمان ترکیه به منظور بررسی بسته 18 ماده‌ای اصلاحات قانون اساسی، به صحنه درگیری شدید نمایندگان حزب حاکم با اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون این کشور تبدیل شد.
کد خبر: ۶۵۶۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹ 12 January 2017
جلسه پارلمان ترکیه به منظور بررسی بسته 18 ماده‌ای اصلاحات قانون اساسی، به صحنه درگیری شدید نمایندگان حزب حاکم با اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون این کشور تبدیل شد.

به گزارش فارس، در حالی که پارلمان ترکیه در حال بررسی اصلاحات جنجالی مورد حمایت رجب طیب اردوغان بر روی قانون اساسی ترکیه است، کار جلسه روز گذشته پارلمان به درگیری فیزیکی نمایندگان کشیده شد.

نمایندگان اصلی ترین اپوزیسیون دولت حاکم ترکیه یعنی حزب جمهوریخواه خلق، درباره حاضر نشدن نمایندگان عضو حزب عدالت و توسعه در جایگاه مخصوص و دادن رای پنهانی به بسته پیشنهادی دولت اعتراض داشتند.

 به گزارش پایگاه صهیونیستی هاآرتص، به دنبال تشدید تنش‌ها، نمایندگان اپوزیسیون و حزب حاکم در پارلمان ترکیه شروع به درگیری شدید فیزیکی و زد و خورد کردند

علی رغم درگیری‌ها در پارلمان، سه چهارم از بسته پیشنهادی دولت توسط نمایندگان تصویب شد. این بسته پیشنهادی حاوی 18 ماده است که در صورت تصویب نهایی قانون اساسی ترکیه را از شکل پارلمانی به ریاست جمهوری تغییر خواهد داد.

تصویب نهایی بسته مورد حمایت حزب عدالت و توسعه ترکیه،  به رای موافق 330 نفر از مجموع 550 نماینده پارلمان ترکیه نیاز دارد.

حزب حاکم حمایت حزب «حرکت ملی» ترکیه را برای پیشبرد اصلاحات قانون اساسی در اختیار دارد اما حزب جمهوریخواه خلق‌ به همراه حزب دموکراتیک خلق‌ها با آن مخالف هستند چرا که به گفته آنها خطر تقویت «اقتدارگرایی» رجب طیب اردوغان در این کشور را به همراه خواهد داشت.

در صورت تصویب نهایی بسته پیشنهادی، اردوغان خواهد توانست در مقام ریاست جمهوری وزرای دولت را تعیین یا برکنار کند و همچنین ریاست حزب حاکم را هم در اختیار داشته باشد و تا سال 2029 در مقام رئیس جمهور باقی بماند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل