بازدید 12503
۵

از «اعتراض سهامداران به روند بازار سرمایه» تا «تأثیر منفی ترامپ بر میزان صادرات چین»

این پیمانه موضوعاتی همچون درجا زدن بورس در هفته گذشته، جزئیات اولویت های جدید وام بانکی، نیمی از واردکنندگان از بازار خودرو حذف شدند، نگرانی ها در مورد اقتصاد چین قیمت نفت را کاهش داد، واردات نفت هند از ایران رکورد زد، همۀ تولیدکنندگان به توافق کاهش تولید پایبند هستند، وابستگی چین به نفت وارداتی به 64 درصد رسید، تأخیر چند روزه پرداخت سود سپرده‌ها و ضعیف ترین هفته برای دلار در دو ماه گذشته، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۶۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶ 14 January 2017
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون درجا زدن بورس در هفته گذشته، جزئیات اولویت های جدید وام بانکی، نیمی از واردکنندگان از بازار خودرو حذف شدند، نگرانی ها در مورد اقتصاد چین قیمت نفت را کاهش داد، واردات نفت هند از ایران رکورد زد، همۀ تولیدکنندگان به توافق کاهش تولید پایبند هستند، وابستگی چین به نفت وارداتی به 64 درصد رسید، تأخیر چند روزه پرداخت سود سپرده‌ها و ضعیف ترین هفته برای دلار در دو ماه گذشته، در بر دارد.


درجا زدن بورس در هفته گذشته و رکوردشکنی‌های فرابورس

در پایان معاملات هفته منتهی به 22 دی ماه 95، شاخص کل بورس تهران با 0.5 درصد کاهش روبه‌رو شد. در پایان معاملات هفته منتهی به 22 دی ماه 95، شاخص کل با 368 واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم 78622 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 84 واحد کاهش به رقم 55946 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 1789 واحد کاهش عدد 166540 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 0.1 و 1.06 درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند. در 4 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 5867 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل  33 درصد کاهش یافته است. در ضمن تعداد 3489 میلیون سهم و حق تقدم در 213 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 3 درصد افزایش و 6 درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. این درحالی است که تعداد 11 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 114 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 43 درصد و 46 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شد. هفته گذشته همچنین 1378 میلیارد ریال سهام در صنایع مختلف فرابورسی معامله شد که بیشترین سهم از ارزش معاملات را به میزان 33 درصد گروه فلزات اساسی در اختیار گرفت. در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم شاخص کل فرابورس نیز افت 1.7 درصدی را تجربه کرد و در آخرین روز معاملاتی هفته نشانگر عدد 830.5 واحد شد. 

اعتراض سهامداران به روند بازار سرمایه

سهامداران بازار سرمایه در هفته ای که گذشت، به روند بازار سرمایه اعتراض داشتند و معتقد بودند که مردم از ورود نقدینگی خود به بازار ناامید شده اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یکی از سهامداران این بازار گفت: متأسفانه نقدینگی موجود در این بازار به سمت اوراق قرضه رفته و در این بازار عملا پولی وجود ندارد. یکی دیگر از سهامداران بازار سرمایه نیز گفت: متأسفانه هنوز هیچ نماد بانکی در بازار سرمایه باز نشده است. وی ادامه داد: البته بازشدن این نمادها باید به سود سهامداران باشد و اگر قرار باشد این نمادها با سود پایین باز شود سهامدار ضرر می کند.

جزئیات اولویت های جدید وام بانکی
 
بررسی جدیدترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت مانده تسهیلات اولویت های جدید وام بانکی اعطایی بانک ها و موسسات اعتباری به تفکیک عقود اسلامی در پایان آبان امسال نشان می دهد که مشارکت مدنی با ۴۲، ۶ درصد و فروش اقساطی با ۲۴، ۱ درصد؛ دو قلم عمده تسهیلات بانک ها در ماه دوم پاییز امسال بوده است. بر پایه این گزارش، ‌در این ماه بانک ها و موسسات اعتباری ۸۴۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش هایی مانند قرض الحسنه، مضاربه، سلف، مشارکت مدنی، جعاله، فروش اقساطی، مرابحه، استصناع، اجاره به شرط تملیک، مشارکت حقوقی، سرمایه گذاری مستقیم و سایر پرداخت کرده اند.

نیمی از واردکنندگان از بازار خودرو حذف شدند

فرهاد احتشام زاد، در گفت وگو با مهر در خصوص تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد واردات خودرو، گفت: متأسفانه وزارت صنعت بدون آنکه دستورالعمل واردات را تغییر دهد، فرآیند را بدون نظرخواهی از بخش‌خصوصی تغییر داده است. وی با بیان اینکه قرار بود در این زمینه جلسه‌ای با حضور بخش‌خصوصی برگزار شود اما جلسه را لغو و رویه را تغییر دادند، افزود: وزارت صنعت بنا به صلاحدید خودش در رویه واردات خودرو تغییر ایجاد کرد و بر اساس تصمیم جدید، فقط نمایندگی‌های مجاز اجازه ثبت سفارش دارند که متاسفانه نشان می‌دهد باز هم در یک رویه اشتباه پافشاری شده است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اعلام اینکه دو سال قبل هم با اتخاذ این تصمیم، در بازار شکست خوردند، اظهار داشت: دوباره با نزدیک شدن به شب عید و افزایش تقاضا در بازار، وزارت صنعت چنین تصمیمی را اتخاذ کرد که به این وسیله ۴۰ تا ۵۰ درصد عرضه کنندگان را از بازار حذف کردند. احتشام‌زاد با بیان اینکه ایجاد انحصار در بازار از نتایج این تصمیم است، افزود: تعداد نمایندگی‌های مجاز، انگشت‌شمار است و در بهترین حالت ۱۰ درصد نیاز بازار را پوشش می دهند؛ در حالی که بیش از ۱۰۰ شرکت واردکننده خودرو، الان فعالیت‌های زیادی در بازار دارند و به صورت سیستماتیک به مشتریان خدمات‌دهی می‌کنند.

نگرانی ها در مورد اقتصاد چین، قیمت نفت را کاهش داد

در پایان هفته، به خاطر تردید هایی که در مورد کاهش تولید وجود دارد، قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی ست که گزارش هایی مبنی بر کاهش صادرات چین از سال 2009، موجب نگرانی هایی در مورد وضع اقتصادی چین شده و این امر اوضاع را برای بازار نفت بدتر کرده است. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، روز جمعه قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به روز قبل 60 سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای 55.41 دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 58 سنت کاهش، بشکه‌ای 52.43 دلار صورت گرفت. به گفته تجار، در ماه دسامبر رکورد واردات نفت خام چین به میزان 8.6 میلیون بشکه در روز، تا حدودی به افزایش قیمت نفت کمک کرد، با این حال آنها نمی توانند ترس از سلامت کلی دومین اقتصاد بزرگ جهان را پنهان کنند.

همۀ تولیدکنندگان به توافق کاهش تولید پایبند هستند

محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک روز جمعه گفت که او مطمئن است تولید کنندگان نفت به توافق میان کشور های عضو و غیر عضو اوپک برای کاهش تولید نفت متعهد خواهند ماند. تت این توافق، برای بالا رفتن قیمت نفت و ایجاد تعادل میان عرضو تقاضا، تولید کنندگان پذیرفته اند تولید خود را کاهش دهند. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، روز جمعه، محمد بارکیندو در پاسخ به این پرسش که آیا تولیدکنندگان نفت به توافق کاهش تولید پایبند هستند یا خیر، گفت: "من مطمئنم ... هیچ شکی در مورد پایبندی آن ها وجود ندارد." همچنین، او در روز پنجشنبه اعلام کرده بود که طبق قرار تولید کنندگان برای کاهش تولید نفت، انتظار می رود که در سه ماهۀ دوم سال جاری ذخایر نفت جهان کاهش یابد.

واردات نفت هند از ایران رکورد زد

واردات سالانه نفت هند از ایران در سال 2016 به بیشترین میزان طی سال‌های گذشته افزایش یافته است. یکی از مهم‌ترین دلایل این مسأله لغو تحریم‌ها علیه ایران و ازسرگیری خرید نفت از سوی برخی پالایشگاه‌های هندی از ایران بوده است. این افزایش به گونه‌ای بوده است که ایران را از هفتمین تامین کننده نفت هند در سال 2015 به چهارمین تامین کننده نفت این کشور در سال 2016 رسانده است. ایران پیش از اعمال تحریم‌ها دومین تامین کننده نفت هند به شمار می‌رفت. در سال 2016 هند به طور متوسط روزانه 473 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است که نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

وابستگی چین به نفت وارداتی به 64 درصد رسید

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز تحقیقات شرکت ملی نفت چین، وابستگی این کشور به نفت خام وارداتی در سال 2016 میلادی به 64.4 درصد رسیده است. به گزارش ایرنا، واردات نفت چین در یک دهه قبل زیر 50 درصد بود اما وابستگی به نفت وارداتی در سال گذشته میلادی 3.8 درصد نسبت به سال 2015 میلادی افزایش یافته است. پیش بینی ها نشان می دهد که به دلیل نیاز مبرم چین به نفت، میزان واردات نفت این کشور در سال 2017 میلادی باز هم بیشتر شود. مرکز تحقیقات شرکت ملی نفت چین روز جمعه گزارش کرده که سال 2016 میلادی تولید نفت این کشور به زیر 200 میلیون تن رسیده است که علت آن هزینه بالای تولید برای هر بشکه به میزان 40 تا 50 دلار بود.

تأخیر چند روزه پرداخت سود سپرده‌ها

سپرده‌گذاران با پدیده جدیدی مواجه اند که بر اساس آن، بانکها در واریز سودهای سپرده مشتریان و سپرده‌گذاران، چند روز هم که شده تاخیر می‌کنند. همین امر منجر به نارضایتی مشتریان شده است  و البته وقتی که از بانکداران در مورد آن سوال می‌کنند تعطیلات احتمالی یا جمعه‌ها را دلیل تاخیر در پرداخت سود می‌دانند. البته شاید این پدیده‌ای غالب در نظام بانکی کشور نباشد، اما به هرحال نبود نظارت‌ها برخی از این مشکلات را رقم می‌زند که رفته رفته، درجه بی‌اعتمادی مردم به سیستم بانکی را کم و کمتر می‌کند. این در شرایطی است که یکی از متصدیان بانکی در گفت وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: با حجم سپرده‌گذاران و سپرده‌هایی که مردم در بانکها دارند، این موضوع که برخی شعب بانکی در واریز سود به حساب مشتریان تعلل می‌کنند، چیزی دور از ذهن نیست؛ چراکه بالاخره یک روز تاخیر در پرداخت سود هم خود می‌تواند در طول یکسال، حجم عظیمی از منابع را برای بانکها به ارمغان آورد.

تأثیر منفی ترامپ بر میزان صادرات چین

ضعف مداوم تقاضای جهانی و نگرانی مقامات چینی از وقوع جنگ تجاری پس از روی کار آمدن دولت ترامپ که بر چشم انداز تجاری این کشور در سال 2017 سایه افکنده موجب شد تا صادرات چین در سال 2016 برای دومین سال متوالی کاهش یابد. در طی یک هفته آینده، رهبران چین خواهند دید که آیا دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا به وعده های انتخاباتی خود عمل می کند و در روز نخست کاری اش در کاخ سفید، پکن را به عنوان کشور دستکاری کننده ارزش ارز معرفی خواهد کرد یا نه. ترامپ همچنین وعده داده که تعرفه های بالایی بر کالاهای وارداتی از چین به آمریکا وضع خواهد کرد. به گزارش میزان، تحلیلگران معتقدند، حتی اگر دونالد ترامپ به صورت فوری اقدام قاطعی در برابر چین اتخاذ نکند، ترس از وخامت روابط تجاری و سیاسی آمریکا و چین احتمالا بر میزان اعتماد صادر کنندگان و سرمایه گذاران در نقاط مختلف جهان سایه خواهد افکند. بزرگترین کشور تجاری جهان روز جمعه آمارهایی تیره و تار منتشر و اعلام کرد که میان صادراتش در سال 2016 میلادی 7.7 درصد کاهش یافته است. میزان واردات چین نیز در سال گذشته 5.5 درصد افت داشته است. این دومین کاهش پیاپی صادرات سالانه چین و بدترین سال از زمان بحران مالی جهانی 2009 تاکنون به شمار می رود.

ضعیف ترین هفته برای دلار در دو ماه گذشته

با فرا رسیدن روز جمعه و اتمام هفته، ضعیف ترین هفته برای دلار در دو ماه گذشته رقم خورد. تضعیف دلار بیشتر به خاطر کم شدن صادرات چین و نشانه هایی مبنی بر کاهش سرمایه گذاری ها با بر سر کار آمدن رئیس جمهور منتخب آمریکا، دونالد ترامپ بود. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، شاخص دلار که با توجه به میانگین نرخ مبادله بین دلار آمریکا و شش ارز اصلی در سطح جهان به دست می آید، برای سومین روز متوالی اندکی پایین آمد و با چرخش نگاه ها به خورده فروشی های آمریکا، یک درصد نسبت به میانگین شاخص در هفته کاهش داشت.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵
ابتدای سال ۹۵ شاخص کل بورس ۸۱هزارواحدبودواکنون ۷۸هزارواحداست(باهمه دستکاریهای انجام شده) درحالیکه بازارهای رقیب بورس یعنی مسکن و ارز وطلا وبانکها همه درسال ۹۵ سوددهی داشته اندوبورس بین همه بازارهارتبه آخرراکسب کرده وسهامدارانش رابازیان مواجه کرده است
بازار شده بازار سفته بازها.روزی که ریس بورس اومد با سهام دار صحبت کنه قیمت رو بالا بردن بعدش قیمتها برگشته.کجای دنیا سهام یک شرکت 6 ماه بسته میشه؟
خدا را شکر همه چیز ما به هم میان سهامداری ما هم انتظار دارند دولت براشون سود تضمینی بدهد . کسی نیست به آنها بگه خوب آدم حسابی ها بازار بورس هم مثل هر بازار دیگه ایی ممکن است یک روز سود و روز دیگر زیان بدهد.
بیا ،ما چشم بستیم به فروش نفت که گرون بشه بیشتر پول دربیاریم....اقتصاد پویای چین خوابید اقتصاد نفتی ما هم خوابید
واقعا خنده دار نیست؟
این کجا و آن کجا
ظاهرا ترامپ دست بردار نیست. بدجور ضد حال شده برای چینی ها!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر