بازدید 6511
پیمانه اقتصادی؛

از «یارانه‌ای که هنوز نصیب تولید و اشتغال نشده است» تا «شرط تحقق رویای استقلال انرژی ترامپ»

این پیمانه موضوعاتی همچون فراز و فرود شاخص بورس، کاهش قیمت سکه، میزان بدهی دولت به بخش خصوصی، شرایط جدید بازنشستگی بانوان، کشوری که پیشنهاد صادرات محصولات حلال به ایران می‌دهد، ادعای رویترز درباره صادرات میعانات گازی ایران به کره جنوبی، روابط روسیه با ترکیه هنوز عادی نیست، ارزان شدن زعفران، نظر مدیرعامل شرکت آب درباره صادرات هندوانه، خداحافظی با وام ۱۸ درصد؟ و سرما جایگاه‌های سی ان جی را تعطیل کرد، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۷۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۵ 16 January 2017
از «یارانه‌ای که هنوز نصیب تولید و اشتغال نشده است» تا «شرط تحقق رویای استقلال انرژی ترامپ»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون فراز و فرود شاخص بورس، کاهش قیمت سکه، میزان بدهی دولت به بخش خصوصی، شرایط جدید بازنشستگی بانوان، کشوری که پیشنهاد صادرات محصولات حلال به ایران می‌دهد، ادعای رویترز درباره صادرات میعانات گازی ایران به کره جنوبی، روابط روسیه با ترکیه هنوز عادی نیست، ارزان شدن زعفران، نظر مدیرعامل شرکت آب درباره صادرات هندوانه، خداحافظی با وام ۱۸ درصد؟ و سرما جایگاه‌های سی ان جی را تعطیل کرد، در بر دارد.




انتقال شاخص کل بورس به کانال 79 هزار واحدی

روز یکشنبه 26 دی ماه درحالی بازار بورس معاملات خود را آغاز کرد که با افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید در برخی نمادهای تاثیرگذار همراه بود. در اواسط بازار، شاخص کل با رشد 230 واحدی به عدد 79 هزار و 107 واحد رسید. در پایان معاملات این روز، شاخص کل بورس با رشد 197 واحدی به سختی خود را در کانال 79 هزار واحدی نگه داشت و به عدد 79 هزار و 73 واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با رشد 33 واحدی به رقم 15 هزار و 447 واحد رسید. ارزش معاملات نیز رقم  4188 میلیارد ریال شد. بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را نماد همراه با 80 واحد و بیشترین تاثیر منفی بر شاخث را نماد کگل با 25 واحد به عهده داشتند. بیشترین ارزش معاملات غیربلوک نیز به نماد فاذر با 118 میلیارد ریال اختصاص یافت. در فرابورس اما شاخص کل با افت 2.5 واحدی به عدد 826 واحد رسید. ارزش معاملات نیز 2022 میلیارد ریال شد. بیشترین تاثیر بر شاخص را نمادهای مارون با  5.7 واحد منفی و شراز با 0.94  واحد مثبت به عهده داشتند.


کاهش قیمت سکه تمام در بازار تهران

در پایان معاملات روز یکشنبه، هر سکه تمام طرح قدیم با کاهش 16 هزار تومانی به رقم 1 میلیون و 150 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی نیز با 9 هزار و 900 تومانی به قیمت 1 میلیون و 180 هزار و 800 تومان فروخته شد. هر نیم سکه بهار آزادی با کاهش 8 هزار و 500 تومانی به رقم 600 هزار تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز با کاهش 5 هزار تومان به قیمت 320 هزار تومان معامله شد.

هنوز یارانه ای نصیب تولید و اشتغال نشده است

محمدرضا نعمت زاده در حاشیه نشست اقتصاد مقاومتی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: نجات اقتصاد کشور در رعایت سیاست های منسجم اقتصاد مقاومتی است. به گزارش میزان، وی گفت: برخی از سیاست ها را که مربوط به حوزه ماست، پیگیری و دنبال می کنیم اما برخی موارد آن نیاز به قانون دارد مثل سیاست شماره ۴ که رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند از ظرفیت های هدفمند سازی یارانه ها برای افزایش اشتغال، بهره وری و تولید و کاهش شدت مصرف انرژی و در مجموع ایجاد تعادل در اقتصاد عدالت محور استفاده شود. نعمت زاده اظهار کرد: هر ۴ مورد آن تعطیل است چون ما از این یارانه ها هنوز هیچ رقمی نتوانسته ایم برای تولید، اشتغال و صنعت بیاوریم. وی گفت: دلیل آن این است که کل یارانه ها محدود است و به صورت نقدی در قالب یارانه نقدی پرداخت می شود که در این مورد باید چاره اندیشی شود.

بدهی ۷۰۰هزار میلیارد تومانی دولت به بخش خصوصی

علی طیب‌نیا در نشست هیئت نمایندگان اتاق ایران که صبح روز یکشنبه برگزار شد، با بیان "ابتدای این دولت چنین می‌پنداشتیم که بدهیهای دولت نهایتاً رقم 150 هزار میلیارد تومان است گفت: بعد از آغاز به کار دولت برای شفاف شدن رقم دقیق این بدهیها دفتری در وزارت اقتصاد شکل گرفت. نتیجه این شد که رقم دقیق بدهیهای دولتی الان عددی بین 600 تا 700 هزار میلیارد تومان است. وزیر اقتصاد با بیان اینکه در ایران رقم 20 الی 30 هزار میلیارد تومان برای طرحهای عمرانی صرف می‌شود ولی 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی توزیع می‌شود گفت: این در حالیست که درآمد طرح هدفمندی یارانه‌ها 31 هزار میلیارد تومان بوده و مابه‌التفاوت این رقم از بودجه‌های دولتی پرداخت می‌شود.

بازنشستگی بانوان با سابقه ۲۰ ساله بدون محدودیت سنی

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر روز (یکشنبه 26 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با الحاق یک ماده به این لایحه با 139 رأی موافق، 22 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر موافقت کردند. این پیشنهاد از طرف پروانه سلحشوری نماینده تهران ارائه شد. به گزارش خانه ملت، به موجب این ماده الحاقی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی تابع صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری یا تأمین اجتماعی موظف شدند با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل که دارای حداقل 20 سال سابقه خدمت هستند بدون محدودیت سنی موافقت کنند. میزان محاسبه حقوق آنها بر اساس تعداد سال‌های کارکرد و پرداخت حق بیمه‌شان خواهد بود.

ایران از بازار حلال جا ماند

زمانی بحث سر این بود که ایران به عنوان پیش‌قراول کشورهای اسلامی بتواند بازار محصولات حلال را در منطقه در دست گیرد اما اکنون کشورهایی مانند ارمنستان پیشنهاد صادرات محصولات حلال به ایران می‌دهند. به گزارش فارس به نقل از HETQ؛ امیل تاراسیان معاون وزارت اقتصاد و سرمایه‌گذاری ارمنستان طی دیدار با عباس قربانی وابسته اقتصادی سفارت ایران در این کشور موضوع صادرات محصولات غذایی حلال از ارمنستان به ایران را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد. در این دیدار ارمنستان از تمایل خود برای ورود به حوزه تولید محصولات حلال و افزایش صادرات خود به ایران خبر داد.

ادعای رویترز درباره صادرات میعانات گازی ایران به کره جنوبی

خبرگزاری رویترز مدعی است صادرات میعانات گازی ایران به کره جنوبی در ماه ژانویه کاهش یافته است، اما وزارت نفت می‌گوید نه تنها این موضوع اتفاق نیفتاده است بلکه شاهد افزایش صادرات میعانات گازی بودیم. به نظر می‌رسد مبنای گزارش رویترز رصد عبور کشتی‎ها از تنگه هرمز باشد و این در حالی است که ایران پیش از این چندین سوپر نفتکش مملو از میعانات گازی در دریاهای آزاد و در نزدیکی چین مستقر داشته است و بخشی از فروش میعانات گازی صادراتی را از این محموله‎ها تامین کرده است. سه شرکت کره جنوبی در ماه دسامبر در مجموع ١١ میلیون بشکه میعانات گازی از ایران خریداری کردند تا این کشور آسیایی همچنان بزرگترین دریافت کننده میعانات گازی ایران باشد. به گزارش ایسنا، رویترز همچنین مدعی شد که قطر گوی سبقت را از ایران در فروش میعانات گازی به کره جنوبی ربوده است که گفتنی است قطر امکان رقابت با ایران را در این بخش ندارد.

روابط روسیه با ترکیه هنوز عادی نیست

به نقل از آناتولی، نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه گفت؛ روابط اقتصادی روسیه و ترکیه هنوز به سطح قبل از بحران با ترکیه به دلیل هدف قراردادن هواپیمای جنگی روسیه توسط نیروی هوایی ترکیه، بازنگشته است. وی افزود: اگرچه گفتگو با روسیه به صورت فعال و در جهت مثبتی در سطح همکاری دو کشور ادامه دارد، اما هنوزبه سطح روابط قبل از بحران نرسیده است این در حالی است که ترکیه تمام اقدامات لازم برای عادی سازی روابط با روسیه را انجام داده است. به گزارش فارس، وزیر اقتصاد ترکیه یادآوری کرد، محدودیت صادرات محصولات کشاورزی از ترکیه به روسیه همچنان به قوت خود باقیست، همچنین مشکلاتی در خصوص تحویل محصولات در روسیه و اجازه کار برای شهروندان ترکیه در روسیه وجودارد.

زعفران ۳۰۰ هزار تومان ارزان شد

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه میزان تولید زعفران در سال‌جاری ۳۶۰ تن پیش بینی شده بود، اظهارداشت: به دلیل وقوع سرمازدگی میزان نهایی تولید قطعا از این میزان کمتر است. علی حسینی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه حدود یک ماه از اتمام برداشت زعفران در کشور می‌گذرد، اضافه کرد: متاسفانه هنوز وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید این محصول را در سال‌جاری اعلام نکرده درحالی که با گذشت حدود ۱۰ روز از اتمام برداشت محصول این کار به راحتی قابل اجرا است. عضو شورای ملی زعفران همچنین از ثبات نسبی شرایط بازار خبر داد و افزود: درحال حاضر قیمت هرکیلوگرم زعفران حداقل ۴ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان و حداکثر ۵ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان است ضمن اینکه در حدود دو هفته اخیر قیمت هرکیلوگرم از این محصول بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزارتومان ارزان شده است.

صادرات هندوانه اشتباه است

به نقل از شرکت آب منطقه‌ای تهران، محمدرضا بختیاری با بیان اینکه امروزه تهران با فقر جدی منابع آبی، وضعیت نامناسب در دشت‌های جنوبی و بیلان منفی ۱۵۰ میلیون مترمکعبی سفره‌های زیرزمینی روبرو است، گفت: با وضعیت بحرانی منابع آبی پایتخت، پرداخت هر چه بیشتر به کشاورزی در تهران امری غیرقابل توجیه است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: در کشوری که متوسط بارندگی آن ۲۵۰ میلیمتر است، صادرات هندوانه‌ای که هر کیلوی آن هزینه‌ای یک‌هزار و ۳۰۰ تومانی برای آب مصرفی دارد، اشتباه بزرگی است.

سرما جایگاه‌های سی ان جی را تعطیل کرد

مدیر عامل شرکت گاز مازندران گفت: بر اساس دستورالعمل شرکت ملی گاز ایران ، با هدف پیشگیری از افت احتمالی فشار، گاز جایگاه‌های سی ان جی استان مازندران از شنبه شب قطع شده است. به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان مازندران، محمد اسماعیل ابراهیم زاده، با بیان اینکه پایداری گاز مشترکان خانگی اولویت اول شرکت ملی گاز ایران است بیان کرد: با توجه به کاهش دمای هوا، این اقدام پیشگیرانه صورت گرفته است. وی همچنین گفت: با قطع جریان گاز این جایگاه‌ها، روزانه بیش از یک میلیون متر مکعب گاز به مصرف خانگی اضافه می‌شود. وی ادامه داد: سرما در روزهای اخیر بیش از 11 استان کشور را تحت تاثیر قرار داد و احتمال افزایش مصرف و افت فشار گاز وجود دارد. 

خداحافظی با وام ۱۸ درصد؟

یک ماه است که بسیاری از بانک‌ها به هیچ فردی تسهیلات خرد ارائه نمی‌کنند و عنوان می‌کنند که منابع کافی در اختیار نداریم به همین دلیل جلوی وام را بستیم تا بیشتر متضرر نشویم. به نقل از جام جم ، بررسی‌ها در نقاط مختلف شهر تهران نشان می‌دهد که بانک‌ها از ارائه تسهیلات خرد خودداری می‌کنند و برخی از آنها بخش تسهیلات خود را تعطیل کرده‌ا‌ند. از سوی دیگر، معدود بانک‌هایی که هنوز وام می‌دهند، فتیله پرداخت وام با نرخ 18 درصد را پایین کشیده‌اند. در حالی که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک‌ها نباید سود تسهیلات خود را بیش از 18درصد تعیین کنند، این بانک‌ها وام را با نرخ 25 درصد به مردم پرداخت می‌کنند. این روزنامه برای پیگیری روند پرداخت وام‌ به شعب چند بانک سر زده است. ‌وارد یکی از شعبه‌های بانک شدم و به بخش تسهیلات مراجعه کردم. متصدی باجه که مشغول بازی با موبایل خود بود، سرش را لحظه‌ای بالا گرفت و دوباره به بازی مشغول شد و گفت بفرمایید. زمانی که گفتم وام می‌خواهم بدون این‌که سرش را بالا بیاورد، گفت: «فعلاً تسهیلات نداریم. ببخشید.»

شرط تحقق رویای استقلال انرژی ترامپ

کاهش هزینه تولید نفت در آمریکا یک زنگ خطر برای ایران و سایر کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک به شمار می‌رود و قطعا با توجه به سیاست استقلال انرژی ترامپ، آمریکایی‌ها برای تحقق اهداف افزایش تولید نفت خود به قیمت‌های بالای نفت نیاز دارند. سیدمحمدعلی خطیبی در گفتگو با مهر درباره مجوز کنگره آمریکا به شرکت‌های نفتی برای عرضه هشت میلیون بشکه نفت ذخیره‌سازی شده در انبارهای نفت این کشور به بازار، گفت: این مصوبه کنگره آمریکا یک سیاست و تصمیم تجاری بوده تا سیاسی، زیرا آمریکا به دنبال تقویت و افزایش قیمت نفت خام در بازار است. نماینده سابق ایران در اوپک با اعلام اینکه آمریکا به طرح کاهش تولید نفت کشورهای عضو و غیر عضو اوپک نپیوسته است اما این به منزله تلاش و برنامه آمریکا برای پایین نگاه داشتن قیمت نفت در بازار نیست، تصریح کرد: آمریکا برای تحقق اهداف خود در حوزه نفت و انرژی به قیمت‌های بالا نیاز دارد. مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در طول سه سال گذشته آمریکا هزینه تولید نفت از ذخایر نامتعارف و یا به اصلاح شیل اویل‌ها را به شدت کاهش داده است، اظهار داشت: پیشتر هزینه تولید یک بشکه نفت شیل در امریکا حدود ۶۰ تا ۸۰ دلار بود که هم اکنون این هزینه تولید به ۳۵ تا ۴۰ دلار در هر بشکه کاهش یافته است. این تحلیلگر بازار نفت و انرژی با یادآوری اینکه قطعا سقوط قیمت طلای سیاه به زیان آمریکایی‌ها خواهد بود و آمریکا طرفدار قیمت‌های متوسط و رو به بالا در بازار نفت است، بیان کرد: با افزایش قیمت نفت به بیش از ۵۰ دلار، آمریکا می‌تواند نسبت به سرمایه گذاری و افزایش تولید از ذخایر شیل اویل خود ادامه دهد. وی با یادآوری اینکه ثبات قیمت نفت در سطوح بالا می‌تواند کمکی برای توسعه صنعت نفت آمریکا و افزایش تولید شیل اویل‌ها بکند، افزود: بر این اساس عرضه هشت میلیون بشکه نفت ذخیره شده در انبارهای نفتی آمریکا یک سیاست کاملا تجاری است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل