بازدید 28986
تلاش برای خرید مستقیم از دانمارک به جای اجاره از پاکستان و قزاقستان؛

این هواپیماهای استراتژیک تا پایان سال راهی ایران خواهند شد؟

از اسفندماه سال 92 که یک فروند هواپیمای «وارسی پرواز» کشورمان در جزیره کیش سقوط کرد تا به امروز، وارسی دستگاه‌های کمک‌ناوبری فرودگاه‌های کشورمان با سختی های فراوانی همراه بود؛ آنقدر که در مقاطعی اوضاع بحرانی گزارش شده است؛ وضعیتی نامطلوب که در نتیجه خرید این هواپیماها فراموش خواهد شد.
کد خبر: ۶۵۷۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶ 18 January 2017
شاید ندانید، از اسفندماه سال 92 که یک فروند هواپیمای «وارسی پرواز» (یا همان "فلایت چک") کشورمان در جزیره کیش سقوط کرد تا به امروز، وارسی دستگاه‌های کمک‌ناوبری فرودگاه‌های کشورمان با سختی های فراوانی همراه بوده است؛ آنقدر که در مقاطعی اوضاع بحرانی گزارش شده است.
 
به گزارش «تابناک»، احتمالا شنیده‌اید که فرود هواپیماهای مدرن امروزی در فرودگاه های مختلف، تا حد بسیاری متکی به دستگاه های ناوبری پیشرفته است؛ ابزاری مدرن که اندک خطای آن می‌تواند نتایجی فاجعه بار بیافریند و از این روی، کنترل و وارسی مدام آن، بسیار ضرورت دارد.

به این منظور، از پرنده‌های خاصی بهره می‌گیرند که به منظور وارسی دستگاه های ناوبری و کمک ناوبری فرودگاه ها، بررسی راداری، ارزیابی میزان دقت در عملکرد راه‌های هوایی و...، مجهز به ابزارهای مختلفی هستند و نقشی بسیار حیاتی ایفا می‌کنند؛ هواپیماهایی که به نوعی زیرساخت توسعه بخش هوایی هر کشوری به شمار می‌آیند.

در اهمیت این نوع هواپیماها در کشورمان، همین بس که ناوگان هواپیمایی کشورمان سن و سال زیادی دارد و تنها بخش بسیار کوچکی از آن متولد سال 2000 میلادی به بعد است (تنها 18 هواپیما از حدود 250 هواپیمای کشور). اطلاعاتی که بر مبنای آن سخت نیست به اهمیت دقت سامانه های ناوبری و کمک ناوبری پی ببریم.

علاوه بر این، کشورمان با داشتن 44 «فرودگاه داخلی»، هشت «فرودگاه بین المللی درجه یک» و حدود سی و یک «فرودگاه بین المللی درجه دو»، نیاز بیشتری به داشتن چنین هواپیماهایی دارد. به ویژه اگر بدانیم توسعه صنعت هوایی در کشورمان در دستور کار قرار دارد. این را می‌شود از گام بلند دولت برای تجهیز هواپیمایی ملی کشورمان به انواع هواپیماهای ایرباس و بوئینگ دریافت که بخشی از هدف کلان کشورمان در منطقه، یعنی تبدیل شدن به هاب هوایی منطقه است؛ هدفی که بر اساس آن، در اختیار داشتن امثال هواپیماهای وارسی پروازی، امری بدیهی خواهد بود.
 
تأکید بر ضرورت در اختیار داشتن این دست هواپیماها و تجهیزات مورد نیاز برای وارسی تجهیزات ناوبری، در حالی است که متأسفانه از سقوط فالکون وارسی پروازی سازمان هواپیمایی کشوری در کیش، با مشکلات فراوانی در این خصوص دست به گریبان بوده‌ایم، تا جایی که مجبور شده‌ایم وارسی پروازی فرودگاه هایمان را به کشورهای همسایه مانند پاکستان و قزاقستان بسپریم.

موضوعی که از چندی پیش با خرید یک هواپیمای مدرن واررسی پروازی پایان یافت. هواپیمای KING AIR 350، محصول شرکت دانمارکی «بیچ کرافت» که در تولید این دست هواپیماها زبانزد جهانیان است؛ شرکتی که جت های شخصی در انواع لوکس نیز تولید می‌کند، ولی عمده شهرتش به تولید فلایت چک هاست.

البته خرید این پرنده توسط سازمان هواپیمایی کشورمان بی حاشیه نیز نبود؛ به ویژه آنکه دست دوم و با سن دو سال خریداری شده بود و برخی بر این باور بودند، بهای پرداختی برای خریدش نیز بسیار گزاف و چند برابر نرخ واقعی بوده است؛ موضوعاتی که در قبال خرید این هواپیما در دوران تحریم، به نوعی قابل چشم پوشی به نظر می‌رسید.

اما آنچه اهمیت خرید این پرنده پیش از برجام و برداشته شدن تحریم ها را نشان می‌دهد، سفارش خرید دو فروند دیگر از هواپیماهای وارسی پروازی، به صورت مستقیم از شرکت دانمارکی و آغاز همکاری با متخصصان این شرکت برای آموزش خلبانان و تعمیرکاران ایرانی جهت پرواز با این هواپیماست که در فاز نخست با سرعتی اندک و در فاز دوم با سرعتی قابل قبول پیش رفته است.

به این صورت که درخواست خرید دو فروند فلایت چک به «اوفک» (دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا، در زیرمجموعه اداره کل خزانه داری فدرال این کشور که وظیفه کنترل درخواست های تجارت با ایران بر اساس تحریم های وضع شده علیه کشورمان را دارد) داده شده و در صورت موافقت، تعداد هواپیماهای وارسی پروازی کشورمان به سه فروند خواهد رسید.

معنای این اتفاق چیزی نیست، جز استقرار این سه فروند در چند نقطه از کشور و سرویس دهی شان به فرودگاه های مجاور، در بازه زمانی کوتاه تر و به صورت منظم و دوره ای. اتفاقی مبارک که اگر بدانیم به زودی آموزش خلبانان و تعمیرکاران این هواپیماها زیر نظر مربیان دانمارکی به پایان خواهد رسید، شیرینی آن دوچندان خواهد شد.

اتفاقی خرسند کننده که اگر رخ دهد، شاید به اندازه ورود ایرباس ها به کشور سر و صدا به پا نکرده و به تیتر یک هیچ رسانه ای تبدیل نشود؛ اما چه بسا از آن بسیار مهم تر و حیاتی تر است. با این ملاحظه که امید می‌رود در سایه به کارگیری این هواپیماهای ویژه، میزان سوانح و حوادث هوایی در کشورمان روز به روز کاهش یافته و هم اعتماد لطمه دیده مردم تا حدودی ترمیم شود و هم مسئولان از بهانه گیری های گاه و بی گاه بابت کمبودها فارغ شده و به فکر رفع مشکلات دیگر صنعت هوایی کشورمان باشند!


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
اين هواپيما محصول كمپاني بيچ كرافت امريكاست، نه دانمارك
هر بار که خبری درباره پیشرفت کشور در هر زمینه ای می شنوم که در سایه تعقل و سیاست تعامل با دنیا رقم میخورد، بی اختیار اشک در چشمم حلقه میزند
همه چيز را اوفك بايد تاييد كند!
چه مذاكره اي چه برجامي چه پيروزي و آفتاب درخشاني؟؟
شرکت «بیچ کرافت» (Beechcraft) دانمارکی نبوده و آمریکایی است. این شرکت بخشی از گروه «تِکسترون» (Textron) میباشد. شاید شرکتی در دانمارک تجهیزات الکترونیکی ویژه وارسی پرواز را برای این هواپیماها ارائه می کند ولی خود هواپیماها تولید آمریکا هستند.
از مشکلات فضای مجازی اینه که بجای بازرسی می نویسن وارسی و کسی هم ایراد نمی گیره.
متشكريم اگر به سرعت چنين پروژه هايي را عملي كندي من كه چند سالي است عهد كرده ام با هواپيما نپرم و حتي زيارت خانه خدا را نيز بدين خاطر ترك كردم تا موعدي كه احساس امنيت تقريبي بشود بقيه اش هم دست خداست
سلام ، البته لازم به ذکر است که فلایت چک به تنهایی قادر به چک و کالیبره نمودن سیستمهای کمک ناوبری نیست و این کار جزو وظایف متخصصین الکترونیک هواپیمایی در فرودگاههای کشور است. در واقع فلایت چک یک طرف موضوع قرار دارد . ضمن اینکه همین سیستمهای کمک ناوبری در زمان تحریم و نبود هواپیمای فلایت چک با تلاش این متخصصان گمنام بصورت کاملا عملیاتی و نرمال در حال سرویس دهی هستند.
گزارشتون قشنگ تخصصی و صادقانه است ممنون
سلام علیکم
با تشکر از مسئولین و دست اندرکاران سایت وزین تابناک به آگاهی شما میرسانم که بنده در شرکت فرودگاهها کار میکنم و کم و در جریان خرید هواپیمای فلایت چک میباشم مواردی که درج شده از جمله خرید هواپیما به چند برابر قیمت و آموزش در کشور دانمارک و خرید دو فروند و...... صحت ندارد و پیشنهاد بنده این است با مقامات شرکت فرودگاهها مصاحبه نمائید تا اخبار صحیح را به اطلاع نردم رسانده شود
دلواپسان ناراحت نشوند دوباره؟
نمیشد لو ندی و بهانه دست عده ای؟
تابناک جان:
1- این موضوع نمیدونم چرا هر چی فکر میکنم به این "شیرینی" که شما عنوان میکنین برام نیست.
2- مسئولان چه این وسیله خریداری بشه و چه نشه همیشه بهانهاشون رو میگیرن. مثل مساله رفع تحریم های خودرو که باعث بالا رفتن کیفیت و سرویس دهی و کاهش قیمت ها نشد.
3- همه چیز مربوط به تحریم ها نمیشه. مثلا توزیع شیر مدارس در هواپیماها و یا دریافت وجه چند برابر از توریست های خارجی در فرودگاهها و از این مسائل، هیچ ارتباطی به تحریم ها نداره. برای رفع چنین مسائلی نیاز به فرهنگ سازی داره. با احترام به مردم هست که به مرور زمان اعتماد لطمه دیده مردم تا حدودی ترمیم میشه.
سلام،
Beechcraft اولا هواپیمای آمریکایی است. ثانیا هواپیمای خریداری شده دست دوم نبوده است و، ثالثا این هواپیما در شرایط تحریم با قیمت بعد از برداشته شدن تحریمها خریداری شده است.
دلواپس: می خواهید برای اجنبی شغل ایجاد کنید خوب با تولید داخل مثلا نیسان آبی این کار را بکنید
آقای آخوندی کلاه اش را بگذاره بالاتر
بيچ كرفت Beechcraft آمريكايست نه دانماركى!
هواپیمای کینک ایر ساخت شرکت بیچ کرافت امریکا بوده و ربطی به کشور دانمارک ندارد!
هواپیمای مذکور با مشقات فراوان توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران خریداری شده است که به اشتباه در مقاله سازمان هواپیمایی کشوری ذکر شده بود.
هواپیمای بیچ کرافت دانمارکی نیست ، آمریکایی است کافیست سری به وبسایت این کمپانی بزنید تا متوجه بشوید.
هواپیمای king air محصول شرکت آمریکایی beech craft است
خوب شد لو داديد
درود برروحانی
پس كجا هستند انهايي كه در بوق و كرنا ميگويند تحريمها كاغذ پاره ايي بيش نيستند ؟!!
با سلام. چرا اشاره نکردید که تنها هواپیمای وارسی موجود در کشور متعلق به شرکت مادر تخصصی فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است؟
تابناک لطفا اطلاعات غلط به مردم ندهید شرم کنید
شرم بر شما که اخبار دروغ منتشر میکنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی