بازدید 15388

پیام روشن اعضای شورای امنیت به دونالد ترامپ در رابطه با توافق هسته ای

شب گذشته، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و بازیگران اصلی در توافق هسته ای با ایران، در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، پیام روشنی به رئیس جمهور جدید ایالات متحده دادند: این که توافق هسته ای با ایران موفق بوده و به خوبی در حال اجراست و صلح و ثبات را به جامعه جهانی آورده است.
کد خبر: ۶۵۸۱۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱ 19 January 2017
شب گذشته، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و بازیگران اصلی در توافق هسته ای با ایران، در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، پیام روشنی به رئیس جمهور جدید ایالات متحده دادند: این که توافق هسته ای با ایران موفق بوده و به خوبی در حال اجراست و صلح و ثبات را به جامعه جهانی آورده است.

به گزارش «تابناک»؛ سخنرانان مختلف به نیابت از بازیگران بزرگ و تأثیرگذار در توافق هسته ای با ایران شب گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد بر موفقیت آمیز بودن توافق هسته ای با ایران تأکید کردند و لزوم تداوم همکاری در این حوزه با ایران را یادآور شدند.

در حالی که هیچ یک از این سخنرانان، نامی از دونالد ترامپ بر زباتن نیاورند، کاملا مشخص بود که روی کلام آنها با رئیس جمهور جدید آمریکاست که قرار است روز جمعه، سوگند ریاست جمهوری را یاد کرده و رسما به عنوان ۴۵ امین رئیس جمهور این کشور معرفی شود. ترامپ طی رقابت های انتخاباتی خود، انتقادات شدیدی نسبت به توافق هسته ای و برجام داشته و وعده داده است که یا این توافق را باطل کرده و یا آن را به مذاکره مجدد خواهد گذاشت.

پیام روشن اعضای شورای امنیت به دونالد ترامپ در رابطه با توافق هسته ای

اما شب گذشته جفری فلتمن دبیر سیاسی سازمان ملل متحد، خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: توافق هسته ای با ایران توافقی بسیار خوب و نمونه ای موفق از دیپلماسی چندجانبه، اراده سیاسی و جمعی است که می تواند منجر به حل و رفع پیچیده ترین مسائل در سطح جهانی شود.

وی تأکید کرد ضرورت دارد که همه طرف های درگیر از جمله سازمان ملل متحد و سایر اعضای داخلی در توافق هسته ای و کل جامعه بین المللی به حمایت از اجرای کامل و بدون نقص این توافق و در زمان تعیین شده آن حمایت کنند. اجرای جامع و کامل و بدون نقص این توافق تضمین می کند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز بماند.

همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاسیت خارجی اتحادیه اروپا ـ که خود یکی از اشخاص تأثیرگذار در به نتیجه رسیدن توافق هسته ای بوده است ـ از توافق هسته ای به عنوان یک دستاورد بزرگ نام برد و تأکید کرد که همه طرف های این توافق به تعهدات خود در قبال آن پایبند خواهند بود. وی برای نمونه از افزایش ۶۳ درصدی تبادلات و تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا در پی برداشته شدن تحریم ها یاد کرد.

فدریکا موگرینی همچنین بر بیانیه ای که توسط سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل قرائت شد، تأکید کرد. این بیانیه همچین تأکید داشت، اجرای توافق هسته ای یک روند مداوم است که طی آن اتنتظار میرود همه طرف های توافق به تعهدات و مسئولیت های خود در قبال آن پایبند باشند.

از سوی دیگر، سامانتا پاور سفیر ایالات متحده که به نظر این آخرین سخنرانی وی در شورای امنیت و سازمان ملل بود گفت: توافق هسته ای با ایران نشان داد، برای دیپلماسی جان و زندگی افراد حائز اهمیت است. وی با اشاره به گزارش های سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد پایبندی ایران به تعهدات خود در قبال برجام، تأکید کرد که این توافق کار خود را کرده است.

سخنان سفیران و نایبان بازیگران اصلی توافق هسته ای در شورای امنیت سازمان ملل ـ که تنها دو روز قبل از ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا بوده است ـ نشان می دهد که دونالد ترامپ برای زیر سؤال بردن توافق هسته ای به شیوه خاص خود با مشکلات زیادی روبه رو خواهد بود. حسن روحانی به تازگی اعلام کرده است که دونالد ترامپ نمی تواند توافق هسته ای را باطل کند و عباس عراقچی نیز طی کنفرانس خبری خود گفته بود، مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا به پایان رسیده است.

این در حالی است که حتی اعضای کابینه دونالد ترامپ از جمله جیمز ماتیس، وزیر دفاع و رینس پریبوس نیز طی جلسه رأی اعتماد خود در کمیته های سنا تأکید کرده بودند که توافق هسته ای با ایران را نمی توان نادیده گرفت و اجرای آن در حال حاضر یک ضرورت اساسی است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل