بازدید 6377
۲
ساز ناکوک نانواها برای گران کردن قیمت نان؛

نانواها حق ندارند با بهانه های واهی نان را گران کنند!

تثبیت قیمت نان همیشه از دغدغه های اصلی دولت ها بوده است، چون تجربه نشان داده، افزایش قیمت نان تأثیر روانی بسیاری در میان دیگر قشرهای جامعه دارد و با افزایش نرخ نان، تمام بازارها تحت تأثیر آن قرار خواهند گرفت.
کد خبر: ۶۵۸۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳ 21 January 2017
نانواهای کشور به دلیل ثابت ماندن بهای نان در دو سال اخیر، خواستار افزایش قیمت نان و یا یکسان سازی قیمت ها شده اند و با توسل به ترفندهای گوناگون، به فکر افزایش نرخ ها هستند.

به گزارش «تابناک»؛ نانواها با گذاشتن نان بی کیفیت در پیشخوان مغازه ها، استارت افزایش قیمت نان را به صدا درآورده و بهانه شان برای این کار، یک روز کاهش کیفیت آرد عنوان می شود و روز دیگر داستان قدیمی افزایش نرخ کارگر و افزایش نرخ بیمه ها!

کرمی، رئیس اتحادیه نان های فانتزی در این باره می گوید: با توجه به اینکه همه خدمات دولتی از جمله نرخ آب، برق و سایر موارد و همچنین قیمت آرد نیز در سال های گذشته افزایش نسبی داشته، بهای نان افزایشی نداشته است، ولی این روند نمی تواند زیاد ادامه داشته باشد و بسیاری از فعالان این صنف ناراضی هستند.

تثبیت قیمت نان همیشه از دغدغه های اصلی دولت ها بوده است، چون تجربه نشان داده که افزایش قیمت نان تأثیر روانی بسیاری در میان دیگر قشرهای جامعه دارد و با افزایش نرخ نان، همه بازارها تحت تأثیر آن قرار می گیرند.

اما تغییر قیمت هر محصولی بیشتر از سایر موارد، تابع قیمت مواد اولیه محصول است. به گفته مسئولان اداره بازرگانی، قیمت آرد و گندم در سال جاری افزایش نیافته و حتی در برخی موارد نیز کاهش داشته است؛ بنابراین، دیگر نیازی به افزایش نرخ نان نیست.

با این حال، هم اکنون چند سالی است بهای نان دو نرخی شده که همین عامل، با موارد اولیه آن ارتباط مستقیمی دارد. نانواهایی که نان یارانه ای دریافت می کنند، نان های ارزان تر و با کیفیت یکسان تولید می کنند و برخی نانوایی ها هم آرد آزاد می گیرند و نان با نرخ آزاد دست مردم می دهند که البته  مشتری کمتری نسبت به کسانی که نان دولتی تولید می کنند، دارند.

با وجود این، نانوایی ها از دو نرخی بودن قیمت ها راضی نیستند و به نوعی خواستار تک نرخی شدن آن در بازار هستند. عمده دلیلی که باعث ایجاد این وضعیت می شود، نشتی هایی است که در اثنای دو نرخی شدن ها پدید می آید و برخی نانواها با رانت، از آردهای یارانه ای استفاده و حدود 10 هزار تومان آرد را ارزان تر تهیه می کنند.

در این میان، کسانی که نمی توانند از رانت استفاده کننده، آرد را با قیمت بالاتری تهیه می کنند که بعد از مدتی تأثیر خود را در بازار می گذارد و به نوعی رقابت را در بین فعالان صنف از بین می برد، در نتیجه نه تولیدکننده راضی است و نه مصرف کننده.

سید راضی نوری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: نمی شود قیمت نان را با آوردن چند بهانه ساده گران کرد؛ نخست اینکه این موضوع باید مصوب هیأت وزیران شده و پس از آن افزایش ها اعمال شود.
دوم آنکه قیمت مواد اولیه از جمله گندم و آرد در دو سال گذشته نه تنها گران نشده، بلکه ارزان تر هم شده است؛ بنابراین، افزایش قیمت نان منتفی است، چون این کار تنها باعث تشویش اذهان عمومی می شود و نگرانی مردم را بالا می برد.

این نماینده گفت: بهتر است نانواها پیش از آنکه بخواهند بهای نان را افزایش دهند، فکری به حال کیفیت آن کنند؛ هرچند تفاوتی بین کیفیت نان های تولیدی ایجاد شده است که اینها بخواهد نان را گران کنند، آنچه ما شاهدیم این است که قیمت هر روز کیفیت نان های تولیدی کاهش پیدا می کند.

وی افزود: بهترین راه برای تثبیت قیمت نان این است که نانوایی های سراسر کشور صنعتی شده و کیفیت تولید آن در کشور به یک شکل باشد. در این صورت هر کسی نمی تواند قیمت ها را عوض کند.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۲
بابا تو را بخدا یه
ک ویرایشی روی متنهایتان داشته باشید تا لااقل بفهمیم منظور چیست!!
چشم . به بهانه هاي "غيرواهي" نان را گران ميكنيم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر