بازدید 14787
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «ترامپ نیامده بازارها را منفی کرد» تا «پیامک جدایی یارانه از سرپرست در راه است»

این پیمانه موضوعاتی همچون چشم انداز بازار طلا و سکه تا پایان سال جاری، تغییرات اونس جهانی طلا و نقره، افزایش اندک شاخص دلار، گرانی نفت در کنار افزایش تقاضای چین، بورس در هفته ای که گذشت، روند نزولی قیمت خودروهای داخلی در بازار، حداقل و حداکثر عیدی کارگران، سهم «پلاسکو» از اشتغال پوشاک، سیاست های "شکری" بازار و فروش 2 دستگاه از 28 دستگاه پورشه قاچاق، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۸۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲ 21 January 2017
از «ترامپ نیامده بازارها را منفی کرد» تا «پیامک جدایی یارانه از سرپرست در راه است»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، ارز، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون چشم انداز بازار طلا و سکه تا پایان سال جاری، تغییرات اونس جهانی طلا و نقره، افزایش اندک شاخص دلار، گرانی نفت در کنار افزایش تقاضای چین، بورس در هفته ای که گذشت، روند نزولی قیمت خودروهای داخلی در بازار، حداقل و حداکثر عیدی کارگران، سهم «پلاسکو» از اشتغال پوشاک، سیاست های "شکری" بازار و فروش 2 دستگاه از 28 دستگاه پورشه قاچاق، در بر دارد.

روزنامه های اقتصادی امروز در اندوه حادثه پلاسکو

صفحه نخست روزنامه های اقتصادی در اولین روز کاری بهمن ماه 95، در شوک حادثه ساختمان پلاسکو منتشر شدند. تیترهایی همچون: تجارت پوشاک ایران در کما، فاجعه در پایتخت، پلاسکو تاوان بی توجهی مسوولان را پس داد، تراژدی پلاسکو، تلخکامی صنعت پوشاک، آوار پلاسکو روی قلب تهران، تراژدی غم انگیز با تخریب پلاسکو رقم خورد، آوار غم و عبرت پلاسکو، در صفحه نخست روزنامه های اقتصادی شنبه دوم بهمن ماه 95 به چشم می‌خورد. برای مشاهده صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی امروز، به این قسمت مراجعه کنید.

ترامپ نیامده بازارها را منفی کرد

درست دقایقی بعد از مراسم رسمی تحلیف دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، بازارهای مالی به سخنرانی وی واکنش نشان دادند. به گزارش مهر، بر این اساس، شاخص سه بازار بزرگ بورس آمریکا یعنی نزدک، داوجونز و اس اند پی سقوط کرد. او البته به این نکته هم اشاره کرد که آمریکا از این پس، یک شعار ساده خواهد داشت و آن اینکه، «آمریکایی بخر و نیروی آمریکایی استخدام کن». ترامپ بار دیگر بر این نکته پافشاری کرد که کشورش، تریلیون‌ها دلار را به خارج فرستاده، در حالی که زیرساخت‌های خودش آسیب دیده است. او همچنین بر ضرورت حفظ شغل‌ها، مرزها و رویاهای آمریکا تاکید کرد و گفت: دوباره برنده می شویم، آنگونه که هیچگاه نبرده ایم، پس آمریکا را با دستان آمریکایی و با کارگران آمریکایی می‌سازیم.

چشم انداز بازار طلا و سکه تا پایان سال جاری

رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت بازار طلا و سکه در هفته گذشته، عنوان کرد که حادثه روز پنج شنبه پلاسکو باعث توقف داد و ستد برای ساعاتی شد اما در مجموع تاثیری بر روی بازار نگذاشت. محمد کشتی آرای در گفت و گو با ایسنا، گفت: بازار داخلی ما به طور طبیعی از بازارهای بین المللی تبعیت می کند و بنابراین مسائل داخلی تاثیری بر قیمت طلا و سکه ندارد و این قیمت جهانی است که تاثیرگذار خواهد بود. وی اضافه کرد: همچنین روز جمعه هم که مراسم سوگند ریاست جمهوری آمریکا انجام می شود امکان دارد که قیمت جهانی طلا با نوساناتی همراه شود و بر ارزش دلار تاثیر بگذارد و در نتیجه نوسان قیمت دلار مجددا می تواند بر روی قیمت طلا و سکه تاثیر بگذارد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: در روزهای پایانی سال باید ببینیم که قیمت های جهانی چه وضعیتی پیدا خواهد کرد اگر قیمت های جهانی کاهش پیدا کند قیمت ها در بازار داخلی هم کاهش پیدا می کند و اگر قیمت جهانی افزایش پیدا کند طبیعتا قیمت های داخلی نیز افزایش پیدا می کند.

تعطیلی یک هفته ای «خزانه جواهرات ملی»

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: ضمن عرض تسلیت به مناسبت حادثه تأسف بار آتش سوزی و فروریزی مرکز تجاری پلاسکو، به آگاهی هموطنان می رساند با توجه به محدودیت های ترافیکی اعمال شده در محدوده مربوطه، امکان بازدید از "خزانه جواهرات ملی" بانک مرکزی در هفته آینده برای علاقه مندان وجود ندارد. بدیهی است پس از رفع موانع و محدودیت های تردد، امکان بازدید مردم شریف از این گنجینه ملی، از روز شنبه نهم بهمن فراهم خواهد بود.

تغییرات اونس جهانی طلا در پایان روز جمعه

در معاملات فلزات گران بها در پایان روز جمعه، اطلاعات ثبت شده بازار جهانی نشان می دهد، هر اونس طلا با افزایش 5 دلار و 10 سنت به قیمت 1205 دلار و 80 سنت فروخته شده است و هر اونس نقره نیز با رشد 12 سنتی به رقم 17 دلار و 7 سنت رسیده است. اظهارات حمایت گرایانه ترامپ، در کنار وعده های وی برای کاهش مالیات ها و افزایش هزینه کرد دولت در بخش زیرساخت ها، موجب افزایش تقاضا برا ی سرمایه گذاری در بازار طلا شده است. جیمز استیل، تحلیلر بانک اچ اس بی سی در این باره گفت: «در مقایسه با دولت های قبلی آمریکا در دهه های گذشته، دولت جدید آمریکا همچنان تا حد زیادی یک عامل ناشناخته در بازار است.»

افزایش اندک شاخص دلار همزمان با مراسم تحلیف ترامپ

شاخص دلار در هفته گذشته، به خاطر وجود شک و شبهه هایی در مورد رویکرد اقتصادی ترامپ پس از مراسم تحلیف رئیس جمهوری اش، بیشتر روند نزولی داشت. با این حال، در روز جمعه و با برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری ترامپ، شاهد رشد شاخص دلار هستیم. به نقل از رویترز، با اینکه از زمان انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، هنوز هم ارز ایالات متحده آمریکا در سبد ارزی خود نسبت به سایر ارز ها ۴ درصد پیش است، اما از زمان انتخاب او به خاطر سیاست های مالی و اقتصادی اش، 1.3 درصد از ارزش دلار کاسته شده. روز جمعه با رشد کمتر از یک سنتی دلار در برابر یورو، هر یک یورو، ۱.۰۶۵۰ دلار معامله شد. این در حالی ست که شاخص دلار، که با توجه به میانگین نرخ مبادله بین دلار آمریکا و شش ارز اصلی در سطح جهان به دست می آید، در این هفته تنها ۰.۰۲ درصد رشد داشته است.

با افزایش تقاضای چین قیمت نفت نیز افزایش یافت

در پایان معاملات روز جمعه، در لحظه انتشار این خبر، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با افزایش 1 دلار و 13 سنت به رقم 52 دلار و 65 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز با رشد 1 دلار و 22 سنت به قیمت 55 دلار و 53 سنت معامله شد. روز جمعه برای دومین روز پیاپی، قیمت نفت افزایش یافت. این افزایش قیمت بیشتر به خاطر انتظارات تجار برای کاهش عرضه و همپنین گزارش های جدید از افزایش تقاضای چین بوده است. با این حال هنوز قیمت نفت به خاطر افزایش تولید نفت و بنزین آمریکا، تحت فشار است.

بورس در هفته ای که گذشت

اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار نشان می دهد؛ در هفته گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران با ۷۶۰ واحد رشد، از رقم ۷۸ هزار و ۶۲۲ واحدی عبور کرده و به ۷۹ هزار و ۳۸۲ واحدی رسیده است. به گزارش مهر، همچنین شاخص بازار اول با تجربه ۶۴۱ واحد افزایش، به رقم ۵۶ هزار و ۵۸۷ واحد رسیده و شاخص بازار دوم نیز با یک هزار و ۴۴ واحد صعود، ۱۶۷ هزار و ۵۸۴ واحدی را به ثبت رسانده است؛ بر این اساس ا ین دو شاخص، به ترتیب با ۱ درصد و  ۰.۶ درصد افزایش نسبت به هفته قبل، مواجه بوده اند. در ۵ روز کاری این هفته ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۳۰۴۸ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل  ۱۲۲  درصد افزایش یافته است. همچنین  تعداد ۶۱۹۲ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۲۷۶ هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۷۷ درصد و۳۰  درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

روند نزولی قیمت خودروهای داخلی در بازار

این روزها بازار خودروهای داخلی تقریبا آرام است و قیمت‌ها روندی کاهشی را در پیش گرفته است. در این مورد می‌توان به کاهش قیمت برخی محصولات ایران خودرو در بازار اشاره کنیم، در عین حال قیمت محصولات سایپا تقریبا ثابت مانده است. سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگا‌ه‌داران و فروشندگان اتومبیل در این مورد به خبرنگار فارس گفت: طی روزهای  اخیر شاهد کاهش 400 هزار تومانی پژو 405 مدل  GLX در بازار بودیم، به طوری که در حال حاضر این خودرو با قیمت 29 میلیون و 600 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. وی همچنین با اشاره به کاهش 600 هزار تومانی قیمت پژو 405 مدل SLX در بازار اشاره کرد و گفت: این خودرو هم اکنون با قیمت 32 میلیون و 200 هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. به گفته وی قیمت سمند SE نیز در بازار کاهش 500 هزار تومانی را تجربه کرده و در حال حاضر با قیمت 28.5 میلیون تومان معامله می‌شود. مؤتمنی با بیان اینکه قیمت سمند EF7 در بازار به 31 میلیون و 100 هزار تومان رسیده است، گفت: در حال حاضر پژو 206 تیپ دو با قیمت 32 میلیون و 800 هزار تومان و پژو 206 تیپ 5 با قیمت 37 میلیون و 800 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. به گفته وی قیمت پژو 206 تیپ 5 طی روزهای اخیر افت 400 هزار تومانی را تجربه کرده است. وی همچنین قیمت تندر 90 اتوماتیک را در بازار 48 میلیون و 300 هزار تومان عنوان کرد و گفت: قیمت دنا نیز طی روزهای اخیر با کاهش 800 هزار تومانی به 44 میلیون و  200 هزار تومان رسیده که دلیل این افت قیمت، بهبود عرضه این خودرو از سوی ایران خودرو بوده است.

حداقل و حداکثر عیدی کارگران

اسماعیل ظریفی‌آزاد مدیرکل جبران خدمات وزارت کار به خبر 20:30 اعلام کرد: عیدی امسال کارگران طبق قانون کار معادل 60 روز حقوق است که براین اساس حداقل عیدی برای کارگران یک میلیون و 600 هزار تومان و حداکثر آن 2 میلیون و 400 هزار تومان خواهد بود. وی اعلام کرد: عیدی کارگران از سوی کارفرمایان با حقوق بهمن و یا اسفند باید پرداخت شود و کارفرمایان حق ندارند عیدی کارگران را به سال آینده موکول کنند. عیدی کارگران طبق قانون کار معادل 60 روز حقوق است به شرطی که از 3 برابر حداقل حقوق که در سال‌جاری حدود 812 هزار تومان است بالاتر نباشد.

سهم «پلاسکو» از اشتغال پوشاک چقدر بود؟

محاسبات انجام شده از فرصت‌های شغلی از دست رفته در ساختمان پلاسکو حکایت از آن دارد که این مجتمع ۰/۶ درصد از کل اشتغال صنعت پوشاک کشور را به خود اختصاص داده بود. به گزارش مهر، طبق آمار رسمی اعلام شده با حادثه دلخراش ریزش و آتش سوزی در ساختمان پلاسکو به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تجاری تولید و عرضه پوشاک کشور، حدود ۵۶۰ واحد تولید و تجاری نابود شدند. از طرف دیگر به گفته ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، واحدهای تولیدی مجتمع پلاسکوی پایتخت به صورت ۱۰۰ درصد، پوشاک داخلی تولید می‌کردند و ارزش اجناس هر واحد تولید به طور میانگین حدود ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.

آخرین جزئیات از سیاست های "شکری" بازار

دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر از حذف مالیات بر ارزش افزوده برای واردات شکر خام خبر داد و گفت که با ادامه روند تولید شکر و توزیع آن در بازار این محصول از کارخانه تا بازار مصرف در حدود قیمت منطقی پیش بینی شده برای آن، عرضه می شود. بهمن دانایی در گفت و گو با ایسنا گفت: هم اکنون قیمت عرضه شکر در کارخانه های کشور با نرخ مصوب کیلویی ۲۵۲۰ تومان و در برخی مناطق کمتر از این نرخ، صورت می گیرد که با احتساب میزان سود منطقی عمده فروشی و خرده فروشی و همچنین با در نظر گرفتن هزینه هایی مانند کرایه حمل و نقل آناز مبداء تولید تا مقصد و بازار مصرف، قیمت منطقی هر کیلو گرم شکر بسته به فاصله آن تا کارخانه ها یا مراکز عمده فروشی کیلویی ۲۹۰۰ تا نهایتا ۳۰۰۰ است که هم اکنون در بازار نیز این قیمت تقریبا حکمفرماست.

2 دستگاه از 28 دستگاه پورشه قاچاق به فروش رفت

رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در مورد 28 عدد خودروی پورشه قاچاق گفت: این خودروها در مزایده گذاشته شدند که حدود 28 دستگاه بود که دو دستگاه از آنها به فروش رفت. امین دلیری در گفتگو با ایلنا در مورد کشفیات قاچاق و میزان فروش آن اظهار داشت: فعلا فروش اموال قاچاق نداریم اما میزان کشفیات ما بسیار بیشتر از قبل شده و پرونده های قاچاقی که تشکیل شده حدود 26 هزار پرونده است که باید تعیین تکلیف شوند. معاون وزیر اقتصاد و دارایی خاطر نشان‌کرد: این پرونده‌ها در سال 95 بین 2 تا 3 برابر شده و میزان کشفیات ما بسیار زیاد شده است که آن هم به دلیل این است که خروجی کالا نداریم و تنها ورودی داریم.

پیامک حذف یارانه به زودی می‌آید

مدیرکل رفاه و تامین اجتماعی وزارت رفاه با اشاره به اینکه در ماه گذشته هیچگونه حذفی نداشتیم گفت: پیامک های حذف یارانه از ۲۰ روز آینده ارسال و پس از آن حذف آغاز می شود. احد رستمی در گفت وگو با تسنیم، درباره برنامه وزارت کار برای حذف یارانه پردرآمدها گفت: مطابق تبصره 14 قانون بودجه 95، وزارت کار برای حذف یارانه هر خانوار، قبل از حذف باید از طریق سامانه پیامکی اطلاع رسانی کند. از ابتدای شهریور ماه امسال به تدریج اطلاع رسانی به خانوارهایی که در شناسایی بانک اطلاعاتی جزو خانوارهای حذفی بودند آغاز شده است. وی بیان کرد: از ابتدای سال 94 تا کنون یارانه نقدی 4 میلیون نفر حذف شده است و تا پایان سال این روند به صورت تدریجی ادامه دارد. از شهریور ماه امسال شماره همراه سرپرستان خانوار شناسایی شده و در 20 روز آینده به سرپرستان خانواری که مشمول حذف یارانه باشد پیامک اطلاع رسانی ارسال می شود. تعداد مشخصی برای حذف شدگان تا پایان سال مشخص نیست.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
گيريم يارانه هاي ما را حذف كرديد.جانمان را كه نمي توانيد بگيريد.مديريت يك علم است.نمي دانم در اين كشور چرا هر كس پول يا ارتباطات آنچناني دارد فكر مي كند مي تواند مديريت كند؟
آقای وزیر کار ،، از آه مظلومین بترس ، چون چوب خدا صدا ندارد ، وقتی هم زده شود ،دوا ندارد .، یارانهٔ افرادی را که از اول مهر قطع کرده اید ،و کسانی که در سامانه اعتراض کرده اند را بدقت بررسی کنید ،چون اگر نیازمند نبودند مطمعنا اعتراضی نمیکردند ،،،
ترامپ در آمریکا دقیقا همانند احمدی نژاد در ایران است
بازار سکه ایران و بورس اتی سکه از هیچ قانون و منطقی تبعیت نمیکند قبل از ریاست ترامپ سکه بورس اتی 200 هزار تومان بالا رفت و دلار 4200 پایین امد اما سکه و بورس اتی همچنان بالا هستند دلیل؟؟؟ فقط دلالان بزرگ و اتحادیه و یا شاید هم دولت
الان سکه 80 هزار تومان بالاتر از قیمتش هست؟ چرا؟؟؟؟؟؟؟
بورس اتی سکه هم که خیلی بالاست؟؟؟
تحریم سال 90 و 91 که نشدیم جنگ و کودتا هم که نیست؟؟ دلیل چیست؟؟؟
چرا باید یارانه حذف بشه مگر برق ،آب،گاز و.........ارزان میشه؟ مگر خوددولت ومجلس تصمیم نگرفتند که مردم با دریافت یارانه اب ،برق وگازروبا مصرف درست مدیریت کنند؟مگر مردم هم مثل دیگر مسئولین دریافت های نجومی دارند؟اینقدر فشار روی مردم هست .اگه راست میگن مسئولین هم مثل مردم زندگی کنند.نه مثل کاخ نشینان زمان طاغوت.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل