بازدید 18189
به بهانه اخبار فراوانی که این روزها منتشر و بلافاصله تکذیب می‌شوند؛

برای «حال بد» مردم از انبوه اخبار ضد و نقیض درباره پلاسکو نسخه بپیچید!

وضعیتی که می‌تواند ناشی از محدود کردن رسانه ها در دسترسی به محل حادثه و خبرگرفتن درباره جزئیات و اتفاقاتی که در آن محدوده رخ می‌دهد باشد؛ اما نه زمانی که درباره امثال رسانه ملی سخن می‌گوییم، چون می‌دانیم اکیپ خبری صدا و سیما در محل حادثه حضور دارند و باید مرجع اخبار درست و موثق باشند.
کد خبر: ۶۵۸۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳ 21 January 2017
شاید اگر سراغ مردم رفته و از افراد امیدوار به زنده یافتنِ آتش نشانان مفقود شده در حادثه پلاسکو، علت امیدواری شان را بپرسیم، بخش بزرگی‌شان ناخودآگاه حکایت معدنچیان محبوس شیلی را به یاد بیاورند؛ داستانی عجیب و غریب که هرچند می‌تواند برای ادامه آواربرداری در چهارراه استانبول امیدبخش باشد، در یک نکته مهم بسیار متفاوت با رویداد تلخ فروریختن ساختمان پلاسکو است.
 
به گزارش «تابناک»، سومین روز امدادرسانی در حادثه ریزش ساختمان بلندمرتبه واقع در مجاورت خیابان جمهوری تهران، در حالی به شب رسیده که هنوز همه اخبار منتشره درباره این حادثه را هاله ای از تردید فراگرفته است. از این رو که تقریبا اغلب اخبار منتشره درباره این حادثه تکذیب شده‌اند!

اتفاقی عجیب که شاید در نوع خود رکوردی جهانی باشد. آنقدر که به ازای هر خبر صحیح منتشر شده درباره رویداد، چند خبر ناصحیح و تکذیب شده می‌توان برشمرد و از شدت تکرار این اتفاق، اندوهگین، افسرده و حتی عصبانی شد. گویی هیچ مرجعی برای اطلاع  یافتن در خصوص این حادثه، دقیق و کامل نیست.

گزاره ای که زمینه ساز داغ شدن بازار شایعات در این خصوص شده و چه بسا سهمی در سرک کشیدن شهروندان کنجکاو به محل حادثه نیز داشته باشد؛ شهروندانی که به چشم دیده‌اند اخبار منتشره در رسانه ملی درباره این رویداد نیز گاه توسط همین رسانه تکذیب و بی اعتبار شده است.

وضعیتی که می‌تواند ناشی از محدود کردن رسانه ها در دسترسی به محل حادثه و خبر گرفتن درباره جزئیات و اتفاقاتی که در آن محدوده رخ می‌دهد باشد؛ اما نه زمانی که درباره امثال رسانه ملی سخن می‌گوییم، چون می‌دانیم اکیپ خبری صدا و سیما در محل حادثه حضور دارند و به دلیل این امتیاز ویژه ای که به ایشان داده شده، باید تنها اخبار صحیح و موثق را مخابره نمایند.

پس اشکال کجاست؟ به راستی چرا با این حجم از اخبار ضد و نقیض و ناصحیح در این خصوص مواجهیم؟ آن هم درباره رویدادی که در قلب پایتخت رخ داده و محدود به منطقه ای خاص مانده است؟

پیش از آنکه به این پرسش پاسخ دهیم، بهتر است به آغاز بحث بازگردیم. به تفاوت میان آوار شدن تونل‌های ارتباطی در معدنی در شیلی با فروریختن ساختمان پلاسکو در تهران. رویدادهایی که هر دو بازتاب جهانی یافتند اما از اولی تنها یک سلسله اخبار رسمی و صحیح منتشر می‌شد و از دومی، هر لحظه یک خبر مشکوک منتشر می‌شود که بسیاری شان سرنوشتی جز تکذیب ندارند.

تفاوتی که در سایه آن، محبوس شدن معدنچیان اهلی شیلی به اتفاقی ملی در آن کشور منجر شد که همبستگی ایشان را به همراه داشت و در کشورمان، فرو ریختن پلاسکو به تشتتی بی سابقه منجر شده که حتی سخنان مسئولان در خصوص آن، گاه دروغ از آب درمی‌آید. اتفاقی که اگر بگوییم در انتها تشدید بی اعتمادی در جامعه را موجب خواهد شد، به نظر بیراهه نرفته‌ایم.

وضعیتی که مرهون انتشار اخبار مختلف در خبرگزاری ها و مجاری رسمی انتشار خبر  و سپس تکذیب آن است. بی آنکه گزندی متوجه مسئولانی شود که اخبار ناصحیح را منتشر می‌کنند و زمینه ساز درج این اخبار ناصحیح در رسانه ها هستند. انگار نه انگار که ستاد بحران تشکیل شده و باید همه اخبار از مجرای این ستاد و به صورت لحظه به لحظه در اختیار رسانه ها قرار گیرد.

این در حالی است که نه تنها اعضای ستاد بحران هیچ ارزشی برای مدیریت افکار عمومی در زمان بحران قائل نشده و نمی‌شوند، که گاه شاهد اتفاقاتی مانند محدود کردن دسترسی خبرنگاران به اطلاعات و اخبار در محل حادثه نیز هستیم؛ وضعیتی که موجب شده برخی شبهات در این باره منتشر شده و جان فشانی هایی که در این چند روز در محل ساختمان سابق پلاسکو صورت گرفته و می‌گیرد، تحت الشعاع قرار گیرد.

آدرس غلطی که مسئولان به مردم می‌دهند و ضروری است هر چه زودتر اصلاح شود تا از فرو ریختن سازه 53 ساله پلاسکو، به سقوط اعتماد افکار عمومی به مسئولان و اخبار رسانه های رسمی نرسیده و فضا را برای جولان دادن دشمنان و شایعه پردازان باز نکنیم؛ آنهایی که هر بار خبری درباره امدادرسانی در حادثه پلاسکو منتشر می‌کنیم و بعد تکذیبیه اش را در اختیار رسانه ها قرار می‌دهیم، خرسند می‌شوند!  


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۳
وقتی رسانه ها وظیفه خود را انجام نمیدهند طبیعی است که بازار شایعه گرم میشود، وقتی رسانه ملی از این فاجعه به عنوان حماسه یاد میکند و روز روشن را انگار میکند شما چه انتظاری دارید؟ ساختمان فولادی طراحی میشود برای مقاومت در برابر آتش به مدت 120 دقیقه، چرا بعد از گذشت سه ساعت و نیم این همه آتش نشان در داخل بوده اند؟ چرا خارج نشدند؟ ما با این سیستم آتش نشانی و مدیریت بحران میخوایم با بحرانی مثل زلزله مقابله کنیم؟ چرا واقعیت را بیان نمیکنید؟ آتش نشانی که قرار بوده جان و مال مردم را حفظ کند به دلیل معیوب بودن نردبان نتونست جان اون خانم را نجات دهد، مال مردم را هم نتونست حفظ کند و ساختمان کلا تخریب شد، حالا اینها به کنار، نیروهایی که قراربود کمک کننده باشند خود قربانی شدند و یک عده باید خودشان را نجات دهند، این یعنی فاجعه، چشمانتان را به روی واقعیت باز کنید. بعد از چند دهه یک حادثه بزرگ در تهران اتفاق افتاد و این شد نتیجه آن! ابعاد محل حادثه 50 متر در 50 متر هم نیست! چطوری اینها میخوان حادثه های بزرگ را مدیریت کنند؟!
والله ما هنوز با شما رسانه‌ها نفهميديم مرحوم رفسنجاني ثروت آن چناني داشت يا نداشت؟ حالا چي رو بايد باور كنيم؟ شما جاي ما خودت بگو.
حالم از اخبار هاي مرتبط به هم خورد از بس كه خبر اعلام و تكذيب شد يعني يه نفر نيست پاسخگو باشه اگر خبري كه ميدهند درست است و شخص بازگو كننده صاحب نظر و مسئوليت پس چرا تكذيب ميكنند و اگر اين شخص از مسئولين نيست پس چرا اخبار ايشان منتشر ميشود در هر دو صورت اي كاش مجازاتي براي اين افراد در نظر گرفته ميشد كه با احساسات جامعه بازي نكنند
فرو ریختن پلاسکو به اندازه کافی محیط رو گل آلود کرد نمی خواد شما بیش از این گل آلودش کنید طمع اضافی رو بذارید کنار . با همین مقدار گل آلودی هم ماهی کافی نصیبتان می شود.
كي ميدونه شايد ميخان بي لياقتي در نجات دادن محبوسين رو لاپوشوني كنند. والا خرج رسيدن به موتوخانه تخريب چند ساختمان و حفر چند متر طونل است.
ای بابا کار از این چیز ها گذشته ! حال بد مردم هم دیگه خوب بشو نیست . دریغ از یک جو صداقت کمی رو راست بودن .
من بنویسم به عنوان کارشناس تاثیری ندارد ساختمان وزن زیادی داشته قدیمی بوده رفت وامد سنگین داشته محل کنار گذراتوبوس های سنگین بوده و ترمیم و پایه های اخلی نداشته روکش ان عوض نشده و...اتش گرفته سیمان قدیمی پوک شده سقف اول ریزش کرده و وزن سنگین طبقات همدیگررا بلعیده اند...مدیر کنترل نداشته فقط یک پیرمرد که انجا را باز کند و چرت بزند تا شب.. www.canadacounstruction.ca
اعتماد کجا بود تابناک؟ الان دیگه کدوم احدی به رسانه ملی اعتماد داره؟؟؟؟! دلت خوشه!!!!
واقعا نیاز است ک هر دقیقه چند مسول ب مکان حادثه بروند؟؟ کمی فضا بود شاید مجلسی ها هم جلسه علنی برگزار می کردند، ایا اینقدر نیاز ب پوشش تصویری و رسانه ای است؟ واقعا همه کشورها همین کار را انجام می دهند؟ لحظه ب لحظه اضطراب و استرس ب مردم منتقل کنند؟؟
ایا موقع سونامی ژاپن هم چنین اتفاقی افتاد؟؟ همه مسئولین سر صحنه حاضر شدند؟؟
یا اینکه کار را سریع و فوری انجام دادند؟؟
شما خودتان را ناراحت نکنید! اولین سانسورچی تک تک شما خودتان هستید بعد نوبت به دولت می رسد! خودسانسوری برجسته تر از سانسور است!
حتما بریداین فیلم رو ببینید

پس اشکال کجاست؟؟؟؟
خوب معلومه
همه جای دنیا از جمله شیلی اولویت احترام به مردم و خواسته هاشونه.ولی تو ایران همه چیز باید قربانی سیاست و بازیگراش بشه. هر اتفاقی خوب یا بد فقط یه بستره برای نمایش قدرت و تسویه حسابهای سیاسی.
این آقای ملکی شده مثل سعید الصحاف، همه چی رو اول تکذیب میکنه و بعدش تایید میکنه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر