بازدید 6473
۳
بررسی روند معاملات بازار سرمایه در دی ماه نشان داد

افت 876 واحدی شاخص کل بورس

بر طبق آمارها در دی ماه سال‌جاری، ارزش کل خرید حقوقی‌ها برابر با 65 درصد از کل معاملات بوده و به مالکیت آنها 39 میلیارد ریال افزوده شده است. همچنین ماه گذشته اشخاص حقیقی 35 درصد خرید و 37 درصد فروش را به خود اختصاص دادند. این درحالی است که حقوقی‌های بازار، سهم 65 درصدی از خرید و 63 درصدی از فروش را به نام خود ثبت کردند.
کد خبر: ۶۵۸۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹ 21 January 2017
بر طبق آمارها در دی ماه سال‌جاری، ارزش کل خرید حقوقی‌ها برابر با 65 درصد از کل معاملات بوده و به مالکیت آنها 39 میلیارد ریال افزوده شده است. همچنین ماه گذشته اشخاص حقیقی 35 درصد خرید و 37 درصد فروش را به خود اختصاص دادند. این درحالی است که حقوقی‌های بازار، سهم 65 درصدی از خرید و 63 درصدی از فروش را به نام خود ثبت کردند.

به گزارش تابناک اقتصادی، از سویی دیگر اشخاص حقیقی طی دی ماه مالکیت خود در سهام 12 گروه را اضافه کردند که در خالص خریدها، گروه‌های ماشین آلات و دستگاه‌های برقی 37 میلیارد ریال، حمل و نقل 12 میلیارد رالب، فلزات اساسی 10 میلیارد ریال، صندوق‌های قابل معامله 9 میلیارد ریال و محصولات شیمیایی 6 میلیارد ریال در رتبه‌های 1 تا 5 این فهرست قرار دارند.

بنابراین گزارش، حقوقی‌ها مالکیت خود را در 21 صنعت افزایش دادند که در خالص خریدها، 5 صنعت اول شامل خودرو 38 میلیارد ریال، استخراج کانه‌های فلزی 28 میلیارد رالم، رایانه 23 میلیارد ریال، فرآورده‌های نفتی 11 میلیارد ریال و شرکت‌های چند رشته ای 9 میلیارد ریال بود.

از طرف دیگر رصد معاملات فرابورس دی‌ماه نشان می‌دهد درمجموع یک ماه، 5 هزار و 387 میلیون ورقه به ارزش 32 هزار و 553 میلیارد ریال در فرابورس ایران دست‌به‌دست شده که این حجم از معاملات در 455 هزار نوبت دادوستد صورت گرفته است. درهمین حال ارزش معاملات این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد کاهش یافت و حجم معاملات نیز با 4 درصد تغییر منفی در مقایسه با دی ماه 94 مواجه شد.

افت 876 واحدی شاخص کل بورس

در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه 4 هزار و 254 میلیون سهم به ارزش 9 هزار و 481 میلیارد ریال در 374 هزار دفعه معاملاتی نقل و انتقال یافت که آمارها نشان می‌دهد در بازار پایه، حجم و ارزش معاملات نسبت به دی‌ماه سال 94 به ترتیب 10 و 71 درصد افزایش یافته است. همچنین 65 درصد از ارزش کل معاملات این ماه به بازار ابزارهای نوین مالی اختصاص یافت؛ به طوری‌که این بازار میزبان نقل و انتقال 111 میلیون ورقه به ارزش 21 هزار و 383 میلیارد ریال بود و این حجم از معاملات در 81 هزار دفعه معاملاتی انجام شد.

اوراق بدهی نیز بهترین عملکرد را در این بازار به لحاظ حجم و ارزش تجربه کرد و 21 میلیون ورقه بدهی به ارزش 19 هزار و 413 میلیارد ریال مبادله شد. صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز رتبه‌های بعدی این بازار را کسب کردند؛ به گونه‌ای که 90 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 115 میلیارد رالو در ETF ها مبادله شد و یک هزار و یک میلیون ورقه تسهیلات مسکن به ارزش 855 میلیارد ریال نیز دست‌به‌دست شد. درهمین حال در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط که در نخستین هفته دی‌ماه آغاز به کار کرد، 15 میلیون ورقه به ارزش 316 میلیارد ریال نقل‌ و انتقال یافت.

به طور میانگین در 20 روز معاملاتی دی‌ماه 95، روزانه 269 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 638 میلیارد ریال معامله شده است. علاوه بر این در آخرین روز معاملاتی این ماه معاملاتی، بازارهای اول، دوم، پایه، اوراق بدهی و بازار اول به ترتیب بیشترین ارزش بازارهای فرابورس را به خود اختصاص دادند. همچنین شاخص کل در 29 دی‌ماه در ارتفاع 854 واحدی ایستاد.

افت 876 واحدی شاخص کل بورس

سهم 20 درصدی فلزات اساسی از صنایع فرابورسی

در همین حال نگاهی به معاملات انجام‌شده در صنایع فرابورسی نشان می‌دهد که گروه فلزات اساسی با معامله یک هزار و 337 میلیارد ریال 20 درصد از ارزش معالات خرد بازار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت را در اختیار گرفته و همانند ماه گذشته (آذر 95) همچنان در صدر صنایع ایستاده است. جایگاه‌های دوم و سوم صنایع فرابورسی را نیز گروه‌های محصولات شیمیایی و پیمانکاری صنعتی به ترتیب با ارزش معاملاتی 868 میلیارد و 556 میلیارد ریال و سهم 13 و 8 درصدی از صنایع کسب کردند.

در این ماه برای نخستین بار عرضه اولیه به روش ثبت سفارش (Book Building) با عرضه 10 درصد از سهام شرکت پاکدیس در بازار دوم فرابورس انجام شد. از دیگر رویدادهای مهم دی‌ماه می‌توان به ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه به بازار سرمایه از طریق فرابورس ایران در تاریخ 4/10/95 اشاره کرد. درهمین حال آغاز و اتمام پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری جسورانه «لوتوس» و «آرمان‌آتی» در بازار سوم فرابورس صورت گرفت. بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز با عرضه 10 درصد از سهام شرکت مجتمع پتروصنعت گامرون در تایخ 6/10/95 بازگشایی شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
باور کنید چیزی سر در نیاوردم....
شاخص بورس در دی 92 به قله 90 هزارواحدی دست یافت وبعداز آن دیگر هرگز نتوانست روند رشد سرسام آور والبته کاذب خودرا دوباره بدست آورد و اکنون بعد از سالها دستکاری در کانال 78 هزار واحد قراردارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
درادامه شعبده بازیهای روزانه بورس امروز (سوم بهمن) هم شاهد مثبت شدن شاخص در چند دقیقه پایانی بودیم و شاخص 55 واحد منفی در ظرف چند دقیقه 11 واحد مثبت شد تا روزنامه های حامی بورس و در راس آنها "دنیای اقتصاد" فردا تیتر بزنند"بورس مثبت شد" !!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار