بازدید 53930
اخبار لحظه به لحظه از حادثه پلاسکو در روز چهارم

دست یابی امدادگران به موتورخانه تکذیب شد!/ از ظهر دیروز تاکنون پیکری پیدا نشده/ 50درصد آواربرداری انجام شده/ پیدا شدن پیکر بی جان یک آتش نشان دیگر تکذیب شد/ خبرهای امیدوارکننده برای کسبه پلاسکو/ خارج کردن دو پیکر دیگر از زیر آوار

روزشمار حادثه به عدد چهار رسید اما هنوز نمی دانیم تعداد جان باختگان فاجعه چند نفر است. وضعیتی ناخوشایند که خیلی کند ابهامات آن رفع می شود. مثل شمار آتش نشانان مفقود که تازه دیروز عصر اعلام شد و با اعدادی که پیشتر در این باره منتشر می شد، تفاوتی چشمگیر داشت. بماند که هنوز آماری از دیگر مفقود شدگان در دست نیست.
کد خبر: ۶۵۸۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۵ 22 January 2017
روزشمار حادثه به عدد چهار رسید اما هنوز نمی دانیم تعداد جان باختگان فاجعه چند نفر است. وضعیتی ناخوشایند که خیلی کند ابهامات آن رفع می شود. مثل شمار آتش نشانان مفقود که تازه دیروز عصر اعلام شد تا ابهامات بیشتری جای آن را بگیرد.
 
به گزارش «تابناک»، نیم نگاهی به اتفاقات روی داده در روز سوم حادثه (اینجا) کافی است تا دریابیم امدادگران تمام روز مشغول حفر تونل و آواربرداری از چند جبهه برای دستیابی به موتورخانه در زیرزمین ساختمان بودند چراکه دستگاه های زنده یاب احتمال یافتن افرادی را نشان می دادند و آن گونه که گفته می شد، امدادگران نیز پاسخ هایی به صورت پالس از این افراد دریافت کرده بودند. امیدی بزرگ که در واپسین ساعات روز با اعلام رسیدن آتش نشانان به زیرزمین و یافت نشدن هیچ کس، نومید شد.
 
این در حالی است که به ساعت نکشیده، این خبر نیز به مانند انبوه خبرهای منتشر شده از این حادثه، به نوعی تکذیب شد و رنگ باخت، چراکه خبر رسید امدادگران هنوز به موتورخانه راه نیافته اند!
 
در ادامه رویدادهای روز چهارم و روند فعالیت امدادرسانی را بخوانید:
 
23:59 خارج کردن دو پیکر دیگر از زیر آوار
 
پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور اعلام کرد: دو پیکر دیگر از زیر آوار پلاسکو خارج شد.
 
22:17 تنها این سه مصدوم در بیمارستان بستری هستند
 
سرپرست اورژانس کشور: 150 نفر در محل حادثه به صورت سرپایی درمان شدند و 44 نفر برای دریافت خدمات بیشتر به بیمارستانهای تهران منتقل شدند که 40 نفر از آنها ترخیص شده اند.

در حال حاضر فقط 3 نفر از آتش نشانان مصدوم در بیمارستانهای تهران بستری هستند. اسامی آتش نشانانی که هنوز در بیمارستان بستری هستند، به شرح زیر است.

فخرالدین گودرزی(بیمارستان پارس)
محمدفاتحی(بیمارستان بانک ملی)
سامان سرخوری (بیمارستان بهارلو)
 
21:56 دستورات روحانی درباره حادثه پلاسکو

رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت، با تشکر از همه عواملی که در امدادرسانی حادثه ساختمان پلاسکو تلاش کردند، ‏اظهارداشت: آنچه به لحاظ عاطفی این موضوع را سنگین تر می‌کند، جان باختن آتش‌نشان‌های قهرمانی است که با بذل جان خود برای ‏دفاع از جان و مال مردم فداکاری کردند.‏

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این جلسه که عصر یکشنبه برگزار شد، تسریع در اتمام مراحل آواربرداری، ‏خارج کردن اجساد و تجلیل شایسته از آن عزیزان و خانواده آنان را اولویت اول برشمرد و با توجه به مرکزیت تجاری این ‏منطقه، بر آماده کردن محیط جهت شروع هر چه سریعتر کسب و کار تأکید کرد.‏

رییس‌جمهوری گروهی از وزرا و مسئولان را مأمور کرد تا از فردا تصمیمات لازم را جهت بازسازی فرصت شغلی برای اصناف و ‏کارگران شاغل در این ساختمان؛ از قبیل پوشش بیمه‌ای، تأمین سرمایه در گردش، بخشودگی مالیاتی و تأمین فضای مناسب جهت ‏از سرگیری فعالیت‌های کسب و کار اتخاذ و اعلام نمایند و مواردی که نیاز به تصویب هیات وزیران دارد، به جلسه روز ‏چهارشنبه دولت ارایه کنند.‏

رییس‌جمهور، به وزیر کشور ماموریت داد که ضمن  شناسائی ساختمان‌های آسیب‌پذیر در تهران نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای ‏ایمن‌سازی اقدام کند و همچنین اظهار داشت که بزودی کارگروهی تخصصی را برای تدوین گزارش ملی از دلایل و عوامل بروز ‏حادثه مأمور خواهند کرد.‏ 
 
20:46 خبرهای امیدوارکننده برای کسبه پلاسکو

اقبال شاکری در پاسخ به سوالی در خصوص سخنان امروز آقای اژه‌ای اظهار داشت: آقای اژه‌ای امروز تاکید که وقتی قرار طبقه هفتم ساختمان علاءالدین تخریب شود فرمانداری به عنوان رئیس شورای تامین مانع از تخریب این ساختمان شد و این نشان می‌دهد که شورا و شهرداری به تنهایی نمی‌توانند ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن را پیگیری کنند و لازم است تا دستگاههای مختلف آنها را همراهی کنند.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به مصوبات امروز جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران گفت: در جلسه امروز مقرر شد تا نیازهای ضروری آتش‌نشانی در اختیار این سازمان قرار گیرد و برای سال 96 هم از محل بودجه نقدی و غیرنقدی، اعتباراتی به این سازمان اختصاص یابد.

وی ادامه داد: همچنین در جلسه امروز از مالک ساختمان پلاسکو دعوت به عمل آمد تا با حضور در صحن شورا، در خصوص چرایی بی‌توجهی به اخطارهای داده شده مبنی بر ناایمن بودن این ساختمان توضیح دهد.

وی در پایان با اعلام خبری خوش برای کسبه ساختمان پلاسکو که قادر به تامین محل کسب دیگری نیستند خاطر نشان کرد: علاوه بر مصوبات قبلی تصمیم گرفته شد تا شهرداری شهر تهران برای کسبه ساختمان پلاسکو محلی را تا عید در نظر بگیرد و برای آنها مکانی در شهر آفتاب و در بازار فروش بهاره اختصاص دهد. 
 
19:27 چرا نمی توان زمان پایان عملیات را مشخص کرد؟
 
روند آواربرداری به این صورت است که بیل های مکانیکی مشغول به کارند و آت نشانان بالای سر ایشان، بر کار نظارت می کنند تا زمانی که چیزی احساس کردند، کار را متوقف کرده و جست و جو را آغاز کنند. روندی که تکرار مکرر آن موجب کندی عملیات آواربرادی می شود، به ویژه زمانی کهنیاز است از سگ های زنده یاب بهره ببرند.
 
اتفاقی که تا کنون به نتیجه ای نرسیده اما موجب نمی شود امدادگران هیچ احتمالی را ندید بگیرند. از این رویت که سخنگوی آتش نشانی می گوید: روز مشخصی برای اتمام آواربرداری نمی توان مشخص کرد. عملیات آوار برداری با دقت در حال انجام است و شاید تا چهار روز دیگر عملیات پایان یابد. 
 
18:16 احتمال كاهش محدوديت هاي ترافيكي 
 
 نا اميدي به اوج خود رسيد، نزديك به 60 درصد از آوارها برداشته شد ولي هنوز خبر خوشحال كننده اي به دست نيامده است. تلخ ترين خبر خوشحال كننده حالا شايد كاهش محدوديت هاي ترافيكي از فردا باشد. در اين باره سردار ساجدی‌نیا، رئیس پلیس پایتخت در گفت‌وگو با ایسنا، از ادامه اجرای محدودیت‌های ترافیکی فعلی تا عصر فردا خبر داد و گفت که احتمال دارد این محدودیت‌ها از فردا عصر کاهش یابد.
 
30: 17 دوباره آتش شعله ور شد
 
چهار روز از آوار برداری گذشت، بیش از 60 درصد از حجم آوار برداشته شد ولی هنوز تنها 3 پیکر از زیر آوار خارج شدند و از سرنوشت مابقی خبری نیست.
 
 45: 16 هنوز اطلاعاتی دقیق از مفقودین باقی مانده نیست
 
عملیات امداد و نجات و جست و جو برای یافتن اثری از آتش نشانان و سایر مفقودان حادثه پلاسکو با جدیت ادامه دارد اما هنوز خبر مهمی در مورد یافتن پیکر قربانیان منتشر نشده است. گفته می شود 16 نفر آتش نشان به صورت قطعی زیر آوار ماندند و مابقی افراد عادی هستند.
 
35: 16 قائم مقام وزیر کشور در محل حادثه حاضر شد
 
در شرایطی که هنوز عملیات آوار برداری ادامه دارد و نشانی از قربانیان نیست، می توان از حضور  محمد حسین مقیمی قائم مقام وزیر کشور در محل حادثه به عنوان مهم ترین خبر یاد کرد.
 
00: 16 نشست فوق العاده مجمع نمایندگان تهران
 
مجمع نمایندگان استان تهران برای بررسی دقیق و کارشناسانه حادثه پلاسکو تشکیل جلسه داد. در این جلسه بنا ست تا نمایندگان تهرانی مجلس شورای اسلامی به صورت دقیق در مورد حادثه پلاسکو، روند امداد و نجات و پیشگیری از حوادث مشابه با یکدیگر گفت و گو کنند.
 
30: 15 تداوم محدودیت های ترافیکی در روزهای آینده
 
به گزارش ایسنا، سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: در حال حاضر آواربرداری به نقطه‌ای رسیده است که گاو صندوق‌ها، اموال و اسناد پیدا شده و به پلیس آگاهی مرکز واقع در خیابان وحدت منتقل شده است. همچنین محدودیت‌های ترافیکی تا اطلاع ثانوی وجود دارد ولی در اولین فرصت که شرایط بهبود یابد، از این محدودیت‌ها کاسته خواهد شد.
 
23: 15 احتمال یافتن قربانیان حادثه افزایش یافت
 
هم اکنون نیروهای امدادی بنا دارند در کنار یکدیگر و به دقت فراوان یکی از قسمت های محل حادثه را بررسی کنند، احتمال اینکه تا لحظاتی دیگر سرنوشت تعدادی از آتش نشانان مفقود مشخص شود، بالا است.
 
14:55 ابراز نگرانی امدادگران از افزایش بازدیدهای بی فایده
 
در حالی که رسانه ها و امدادگران از مردم عادی دعوت می کنند تا  حتی المقدور در محل حادثه حاضر نشوند و آرامش امدادگران را بر هم نزنند، به نظر می رسد تردد بیش از حد و بعضاً بی فایده مقامات سیاسی اجرایی و... موجب ناراحتی نیروهای امدادی شده است. از همین رو
برخی نیروهای امدادی از حضور برخی مسئولان در صحنه حادثه ابراز نگرانی می کنند و معتقدند با ورود بازدیدکنندگان، برای دقایقی در روند انجام کار خللی ایجاد می‌شود.
 
این در حالی است که از زمان وقوع این رویداد تا کنون، بسیاری از مسئولان راهی محل حادثه شده و حتی امروز خبر حضور جمعی از دانش آموزان و کسبه و... در محل حادثه برای عرض تسلیت و تشکر از آتش نشانان و امدادگران نیز مخابره شده است.
 
14:30 حتی آوارها نیز تحت حفاظت قرار می گیرند؛ کسبه نگران نباشند
 
با فعالیت همزمان 7 بیل مکانیکی و دو لودر، سرعت در عملیات آوار برداری افزایش چشمگیری یافته است. این در حالی است که جانشین فرمانده نیروی انتظامی در خصوص آواربرداری و نگرانتی کسبه از اموالشان می گوید: اموال پیدا شده در زیر آوار به آگاهی مرکزی واقع در خیابان وحدت اسلامی 2 منتقل شده است و تحت حفاظت است و بعد از عملیات آواربرداری با حضور کسبه اقدامات لازم انجام شود.

وی می افزاید: آوارهایی که از این ساختمان خارج می‌کنند نیز در زمین تخلیه می‌شود که آن زمین توسط عوامل نیروی انتظامی تحت حفاظت است و پس از عملیات‌های آواربرداری نسبت به تفکیک این آوار نیز اقدام می‌شود.
 
14:00 خبر اعلام زمان تشییع آتش نشانان تکذیب شد
 
انتشار برخی اخبار در خصوص حادثه پلاسکو و تکذیب آن، تبدیل به روندی دردناک شده که معلوم نیست چه زمان متوقف خواهد شد؛ روندی تکراری که خود تبدیل به بحرانی جدی شده و معلوم نیست چه زمان متوقف خواهد شد.
 
بر این اساس، خبری که پیشتر برخی رسانه ها در خصوص تشییع آتش نشانان فقید در روز پنج شنبه منتشر کرده بودند، تکذیب شد تا سخنگوی آتش نشانی در این باره بگوید: چیزی درباره تشییع شهدای آتش نشان در روز پنج شنبه به ما ابلاغ نشده است.

13:46 استقرار نماینده قوه قضائیه در محل حادثه

با در نظر گرفتن فضایی برای استقرار نمایندگان قوه قضائیه و دادستان، هم اکنون محل مراجعات مردمی در نزدیکی حادثه پلاسکو مشخص شده است تا به درخواست ها و شکایات مطروحه رسیدگی کند.
 
گفتنی است در روزهای اخیر، برخی مسئولان قضایی نیز به مانند نمایندگان مردم، دولت مردان و دیگر مسئولان راهی محل حادثه شده و از نزدیک در جریان ماوقع و وضعیت امدادرسانی قرار گرفته اند.
 
08: 13 خبرهای کذب با احساسات خانواده های قربانی بازی می کند
 
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی به شبکه خبر گفت: هنوز عملیات آوار با سرعت زیاد و دقت دنبال می شود. نیروها در ضلع غربی متمرکز شده اند. با تجهیزاتی برخورد کردیم که می تواند نشانه ای از آتش نشانان شهید باشد. تا این لحظه آمار شهدای آتش نشانی همان سه نفر است.
او در مورد تجهیزات جدید گفت: تغییر در تجهیزات لزوم تاکتیک عملیات است و الان نیاز است تا بیل های مکانیکی جایگزین ماشین های برش کار شد.
 
ملکی تأکید کرد: از هموطنان می خواهم خیلی به اخبار منتشر شده در فضای مجازی اعتماد نکنند چون کارشناسی شده نیست و غیر منصفانه نیست. تأیید و تکذیب خبرها باعث ناراحتی خانواده های قربانی خواهد شد. نباید با
احساسات این عزیزان بازی شود.
 
45: 12 وسایل پیدا شده آتش نشانان
 
عملیات جستجو برای خارج کردن پیکر یک یا چند آتش‌نشان اکنون توسط قیچی مکانیکی دنبال می شود. تجهیزات قابل توجهی از زیر آوار یکی از قسمت‌ها خارج شده است. جست‌وجو در ضلع جنوب غربی و همجوار پارکینگ کویتی ها در حال انجام است. 
 
دست یابی امدادگران به موتورخانه تکذیب شد!/ از ظهر دیروز تاکنون پیکری پیدا نشده/ 50درصد آواربرداری انجام شده/ پیدا شدن پیکر بی جان یک آتش نشان دیگر تکذیب شد 
 
22: 12 پیدا شدن پیکر بی جان یک آتش نشان دیگر تکذیب شد
 
خبرهای دریافتی از رسانه های رسمی حاکی از این است که لحظاتی قبل نیروهای امدادی توانستند پیکر بی جان یک آتش نشان را از زیر آوار در ضلع جنوبی پاساژ در کنار دیوار پاساژ کویتی خارج کنند.
 
**این خبر دقایقی بعد توسط همان رسانه ها تکذیب شد!
 
20: 12 کلاه و ماسک یک آتش نشان پیدا شد
 
لحظاتی پیش خبری مخابره شد که بر اساس آن نیروهای امدادی موفق شدند یک کلاه و یک ماسک آتش نشانی را پیدا کنند، عملیات جست و جو به دقت در حال پیگیری است.
 
15: 12 اقدام ارزشمند کسبه بازار کویتی ها
 
کسبه بازار کویتی ها که محل کسبشان در مجاورت پاساژ پلاسکو قرار دارد و فعالیت شان مشابه فعالیت کسبه پلاسکو است، در اقدام ارزشمند اعلام کردند که حاضرند محل کار خود را با کسبه پاساژ پلاسکو به اشتراک بگذارند.
 
دست یابی امدادگران به موتورخانه تکذیب شد!/ از ظهر دیروز تاکنون پیکری پیدا نشده/ 50درصد آواربرداری انجام شده 
 
55: 11 شرایط مشابه و نا ایمن ساختمان آلومینیوم تهران
 
اسکندر مختاری طالقانی، کارشناس ارشد پیشکسوت میراث فرهنگی، و مدرس معماری در بخشی از گفت و گوی خود با «ایسنا» گفت: ساختمان آلومینیوم در نزدیکی پلاسکو نیز که توسط سازنده ساختمان «پلاسکو» ساخته شد راهروهای پر از اجناس الکترونیک و حتی با حجم گسترده‌تر دارد که هیچ محلی برای عبور باقی نگذاشته است، اجناسی مشتعل‌زا که باید هرچه زودتر برای آن کاری کرد.

او در ادامه این پرسش را مطرح می‌کند که «از آتش‌نشانان عزیزتر چه فاجعه‌ای باید ما را متنبه کند که به افرادی اجازه می‌دهیم هر کاری که تمایل دارند، انجام دهند.»


 50: 11 دیوار ضلع غربی مشرف به پاساژ کویتی ها برداشته شد
 
جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت: دیواره ضلع غربی مشرف به پاساژ کویتی‌ها پس از عملیات بسیار سنگین و حجیم صبح امروز برداشته شد.
در حال حاضر دیگر قطعات این دیواره در حال برش است. هنوز خبری از اجساد نشده است. از آتش‌نشانی شهرستان‌های استان تهران نیز کمک گرفته شده است. 
 
45: 11 خانواده‌های مفقودین حادثه پلاسکو آزمایش DNA دادند

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: خانواده با مراجعه به پزشکی قانونی آزمایش دی.ان.ای دادند و از این تعداد ۱۱ خانواده آتش‌نشان و ۲ خانواده دیگر نیز از شهروندان عادی بودند.
او اضافه کرد: از ۳ پیکر شهدای این حادثه هویت یکی از آنها مشخص و  ۲ پیکر دیگر هم از سوی خانواده شناسایی و آزمایش دی.ان.ای انجام شده که نتیجه قطعی اطلاع رسانی خواهد شد.
 
40: 11 ابراز همدردی جمعی از دانش آموزان تهرانی با قربانیان حادثه
 
گروهی از دانش آموزان تهرانی با در دست داشتن شاخه های گل در محل حادثه حاضر شدند و با اهدای گل به آتش نشانان ضمن ابراز همدردی با آنها خستگی را از تن آنها بیرون کردند.
 
 
35: 11 حضور دانش آموزان شین آبادی در محل حادثه
 
دانش آموزان مدرسه شین آباد شهرستان پیرانشهر که در سال 91 و در جریان آتش سوزی مدرسه ابتدایی سوختند، با حضور در محل حادثه پلاسکو با قربانیان و آتش نشانان همدردی کردند.
 
33: 11 دستگیری پلیس تقلبی در حین عملیات آواربرداری!

 در شرایطی که افکار عمومی ملت ایران به خاطر حادثه پلاسکو جریحه دار شده است و اکثریت افراد جامعه به روش های مختلف با حادثه دیدگان همدردی می کنند، شنیده شد فردی که با لباس مبدل پلیس وارد محوطه امدادرسانی و آواربرداری از ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری اسلامی شده بود و قصد سوء استفاده از شرایط داشت، توسط ماموران انتظامی شناسایی و دستگیر شد.


30: 11 دفن شهدای آتش نشان در کنار شهدای منا
 
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن اشاره به این مهم که برای خانواده آتش‌نشانان شهید پلاسکو تسهیلات ویژه در نظر گرفته می شود، اضافه کرد: شهدای پلاسکو در کنار شهدای منا دفن می شوند.
 
15: 11 آتش نشانان منتظر معجزه هستند
 
یکی از آتش نشانان در پاسخ به خبرنگار فارس که پرسید چقدر به نتیجه بخش بودن اقدامات امیدوار هستید، گفت: منتظر معجزه هستیم.
اطلاعات بیشتر از محل حادثه حاکی از این است که کار در قسمت پایینی ساختمان کاملا متوقف شد. یکی از قطعات بسیار بزرگ در قسمت فوقانی مانع ادامه کار دیگر تجهیزات مهندسی شده است.
 
45: 10 همکاری متخصصان شرکت ملی حفاری در آوار برداری

با گذشت سه روز از حادثه تلخ پلاسکو و پیچیده شدن فرایند امداد و نجات گروهی از متخصصان شرکت ملی حفاری برای کمک به نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند. این موضوع را مسعود حقیقی، معاون مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران گفت و افزود: متخصصان کنترل فوران و بحران این شرکت در پی تماس مسئولان ستاد بحران وزارت کشور با مدیرعامل ملی حفاری عازم تهران شدند.

 
30: 10 وظیفه ایمن سازی ساختمان پلاسکو بر عهده مالک بوده است
 

بهمن کشاورز، رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه مستاجرین حاضر در ساختمان پلاسکو تا جایی که من می‌دانم صاحب حق کسب، پیشه و تجارت (همان حقی که در زبان مردم به آن سرقفلی گفته می‌شود) بوده‌اند و هستند، اظهار کرد: عین ملک یعنی زمین آن و ساختمان متعلق به مالک بوده است.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با اشاره به اینکه در هر حال تعمیرات اساسی و ایمن‌سازی ملک بر عهده مالک و موجر است، مستاجران نه می‌توانستند و نه حق داشتند اقدامات کلی و اساسی در این خصوص انجام دهند، گفت: بنابراین مسئولیت خرابی‌ها آن هم به این شکل با مالک است که به موقع درصدد رفع خطر و محکم‌سازی بنا برنیامده است.

 
15: 10 دستور رئیس مجلس برای بررسی علل حادثه پلاسکو 
 
علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد نگاه و برنامه های مجلس شورای اسلامی در رابطه با ساختمان پلاسکو و مسائل مرتبط به «فارس» گفت :‌ رئیس مجلس به کمیسیون عمران مسئولیت بررسی حادثه پلاسکو و ریزش آنرا داده‌اند و گفته‌اند که این مسئله برای آینده مهم است. دهها ساختمان مشابه پلاسکو در تهران داریم که باید از لحاظ ایمنی وضعیت آنها بررسی شود. من فکر نمی‌کنم دلیل ریزش ساختمان امنیتی باشد اما با این حال علل اصلی را باید متخصصین بررسی کنند.
 
30: 10 یک کپسول آتش نشانی پیدا شد
 
اخبار رسیده از محل حادثه حاکی از این است که امدادگران توانستند دقایقی پیش یک کپسول آتش نشانی دیگر را پیدا کنند. به همین دلیل آنها تلاش می کنند با دقت عملیات جست و جو را ادامه دهند.
 
00: 10 ابهام در مورد وضعیت موتور خانه ساختمان پلاسکو
 
 ساعاتی پیش دست یابی به موتور خانه ساختمان پلاسکو و پیدا نشدن قربانیان حادثه در آنجا تکذیب شد. حالا جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی به خبرنگاران گفت: در حال حاضر به نتیجه قطعی رسیده‌ایم که کسی در موتورخانه پلاسکو حضور ندارد.
 
30: 09 توضیح در مورد علت کُندی عملیات آوار برداری 
 
مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران در مورد علت طولانی شدن مدت زمان عملیات آوار برداری گفت: در کار آوار برداری دقت فدای سرعت نخواهد شد. گروه تجسس همزمان مشغول فعالیت هستند و هر کجا که لازم باشد کار متوقف و به جستجو می پردازند. شهروندان در محل حادثه تجمع نکنند.
 
00: 09 فعالیت همزمان پنج بیل مکانیکی در محل حادثه
 
در حال حاضر پنچ بیل مکانیکی با حداکثر توان ممکن در حال آوار برداری از محل حادثه هستند، هنوز عملیات آواربرداری نتیجه مشخصی در بر نداشته است.
 
08:15 پنجاه درصد آواربرداری انجام شده
 
سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: تاکنون نزدیک به 50 درصد از آواربراداری انجام شده است. ستون های سنگین که کار را سخت کرده بودند بریده و جابجا شده اند و کار سرعت بیشتری پیدا کرده است. از ساعت های ابتدایی بامداد دو دستگاه بولدوزر غول پیکر هم وارد میدان شدند و به روند آواربرداری کمک زیادی کردند.
 
روند برشکاری ستون های بزرگ برجای مانده از ساختمان از شب گذشته با وقت در حال انجام است و به کمک آن، امدادگران موفق به آواربرداری وسیعی شده اند.
 
08:00 آتش همچنان می سوزد و می سوزاند
 
هرچند از شروع آتش سوزی ساختمان پلاسکو و در نهایت، فروریختن این سازه بزرگ زمان زیادی سپری شده اما هنوز تنها چیزی که تغییر نکرده، همین حریق است. آتشی که می سوز و می سوزاند و برای لحظه ای متوقف نشده تا این سوال پیش آید که براستی چه چیزی در حال سوختن است؟!
 
سوالی جدی که اگر بدانیم تمامی ساختمان بر سر آتش آوار شده و از دقایقی پس از اطلاع آتش سوزی به آتش نشانان تا کنون، روند آب پاشی آن قطع نشده، بسیار رمزآلود جلوه می کند.
 
 
07:57 سیگنال‌هایی که دستگاه‌های زنده‌یاب ثبت کردند، کاذب بود

مسئول عملیات هلال‌احمر در سانحه پلاسکو، درخصوص برخی اظهارات مبنی بر دریافت سیگنال توسط دستگاه‌های زنده‌یاب از زیر آوار ساختمان پلاسکو گفت: سیگنال‌های گرفته شده کاذب بود و از افراد زنده در زیر آوار نیست. یکی از مشکلات ما در محل حادثه این است که برای دریافت سیگنال باید سکوت کامل برقرار باشد./ایسنا
 
این جملات را باید پایان امیدی دانست که حدود 24 ساعت پیش قوت گرفته و احتمال زنده یافتن برخی مفقودشدگان را به شدت افزایش داده بود.
 
06:16 دود برخاسته از پلاسکو همچنان نفس‌گیر است

از ساعت ۴ بامداد تلاش کارشناسان عملیات پلاسکو بر این بود که از طریق لیزر برخی سازه‌های آهنی را برش زنند. در حال حاضر سازه‌های آهنی سنگین بیشترین مشکل را برای آتش‌نشانان و امدادگران جهت دستیابی به محبوسین پلاسکو ایجاد کرده و کار را سخت و دشوار کرده‌ است.

به گزارش ایسنا، تلاش امدادگران بر این است که سازه‌های آهنی را به هر شکلی که شده برش ‌داده، کوچک کرده و بیرون کشند و این کار توسط قیچی‌های غول‌پیکر صورت می‌گیرد. هم‌زمان با این کار، در ضلع‌های مختلف پلاسکو، آواربرداری توسط گروه‌های آتش‌نشان در حال انجام است.

در این میان آن‌چه کار آتش‌نشانان را با سختی روبرو می‌کند، دود ناشی از آتش نهفته زیر پلاسکو است که بسیار نفس‌گیر شده و گروه‌های امدادی را با مشکل مواجه کرده است. آتش‌نشانان سعی دارند با آب‌پاشی، ضمن کاهش حرارت آتش‌نهفته و کاهش دود، وسعت دیدی برای ادامه فعالیت ایجاد کنند.

04:50 تنها آمار صحیح، خروج دو پیکر است
 
با توجه به مشکلاتی که پیش روی امدادگران قرار دارد، به نظر می رسد کار آواربرداری ویرانه های پلاسکو به درازا بکشد. به ویژه از این رو که هنوز پیکر مفقودشدگان پیدا نشده است.

سید جلال ملکی با بیان اینکه آخرین‌ آمارها تا کنون همان خروج پیکر دو آتش‌نشان از زیر آوار است، گفت: به نظر می رسد که عملیات طی روزهای آتی‌ نیز ادامه داشته باشد.

این در حالی است که با حادثه رخ داده برای آتش‌نشانان، امروز در بسیاری از ماشین‌های آتش‌نشانی پارچه سیاه و گلایل‌های سفید نصب شده و این ماشین‌ها در ایستگاه‌ها و همچنین محل حادثه مستقر شدند و به این ترتیب با جانباختگان این حادثه و خانواده‌هایشان  همدردی شد. 
 
 
03:45 ماشین آلات سنگین از راه رسیدند
 
تجهیزات فوق سنگین قرارگاه خاتم الانبیا برای تسریع آوار برداری به محل حادثه ساختمان پلاسکو رسیدند. ماشین آلاتی مانند بلدوزر که تا کنون به کار گرفته نشده اند تا هیچ امیدی برای یافتن مفقودان نادیده گرفته نشود.
 
این در حالی است که فارغ از احتمالاتی که برای زنده یافتن افراد وجود دارد (و آنقدر ضعیف است که برخی مسئولان از آن قطع امید کرده اند)، تلاش برای خروج پیکر جان باختگان ایجاب می کند که ماشین آلات سنگین فعلا به کار گرفته نشوند، جز برای بخش های حاشیه آواربرداری.
 
02:40 تلاش چند باره برای حفر تونل
 
به گزارش فارس، بار دیگر امدادگران آماده حفر تونل می شوند. تلاش همه جانبه برای دسترسی به بخش‌های زیرین در جریان است. به ویژه از آن رو که دسترسی به موتورخانه تکذیب شده است.
 
ورود مجدد به قسمتهایی از طبقات منفی پاساژ پلاسکو، برای دسترسی به موتورخانه و محلهایی که زنده یاب نشان داده بود، از طریق ساختمان مجاور در دستور کار قرار دارد.
 
02:00 هنوز پیکر جدیدی پیدا نشده

سخنگوی ستاد بحران پلاسکو از تثبیت و ایمن‌سازی جبهه غربی آوار ساختمان پلاسکو و شروع مجدد عملیات آواربرداری در این نقطه خبر داد.

به گزارش ایسنا، سیدجلال ملکی در خصوص آخرین وضعیت آواربرداری در محل حادثه پلاسکو گفت: این عملیات کماکان و بدون درنگ پیگیری می‌شود. بعد از موردی که ظهر روز گذشته پیدا شد، تا این لحظه پیکر جدیدی پیدا نکرده‌ایم. آتش‌نشانان در جبهه شرقی و جنوبی ساختمان همچنان مشغول فعالیت هستند و از نظر تجهیزات هیچ کمبودی وجود ندارد. کار آوار برداری در روزهای گذشته بعد از برش اسکلت‌های فلزی در هم تنیده، پیشرفت زیادی داشته است.

به گفته وی، بخش زیادی از آوار جبهه شرقی و جنوبی برداشته شده، اما در جبهه غربی بخشی از دیوار ساختمان به صورت نیمه واژگون سایه‌ای بر آوارهای غربی افکنده و آن‌را ناایمن کرده بود. آتش‌نشانان چند ساعتی برای تثبیت و ایمن سازی محل تلاش کردند و بلافاصله بعد از آن عملیات آواربرداری مجددا آغاز شد.

ملکی در ادامه تصریح کرد: در چند روز گذشته با اعتماد به گفته برخی افراد که ادعا می‌کردند منطقه را می‌شناسد، کانال‌هایی حفاری شد اما در آن نقاط به نتیجه نرسیدیم. ولی ظهر روز گذشته آتش‌نشانان متوجه مسیرهایی شدند و در نتیجه کانال‌هایی حفر کردند و به نتایجی رسیدند. در مراحل بعدی کار نتیجه این حفاری‌ها اعلام می‌شود.
 
 دست یابی امدادگران به موتورخانه تکذیب شد!/ از ظهر دیروز تاکنون پیکری پیدا نشده است
 گاو صندوق هایی که از زیر آوار خارج شده اند، بعد از شماره گذاری توسط پلیس، در محلی دپو می شوند

00:10 دود سفید نه؛ بخار آب است!

آتشی که از دقایق ابتدایی روز چهارم شعله ور شده بود، محو شده و بیل های مکانیکی و جرثقیل ها به فعالیت مشغولند اما دود سفید رنگ و غلیظی که گفته می شود ناشی از بخار آب است، در فضا پیچیده است.
 
از این بحث که بگذریم، پیدا شدن بخش‌هایی از شبرنگ لباس یکی از آتش نشانان را باید نخستین اتفاق رقم خورده در روز چهارم امدادرسانی در پلاسکو بدانیم.
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۹
خیلی عجیب است برای فاضلاب 4 روزه یک کوچه 400 متری را با وسایل ابتدایی تکمیل می کنند ولی حالا چهار روز است و با وجود نقشه ساختمان و اسناد تفکیکی ساختمان هنوز به موتور خانه نرسیده اند
سوال بزرگ اینه که آیا شهرداری در آرشیو خودش هیچ نقشه ای از این ساختمان نداره که چهار روزه دارن دنبال موتورخونه اش می گردن ؟
تداوم آتش سوزی احتمال استفاده از ماده جهنمی ترمایت برای ذوب کردن ستونها رو تایید می کنه. ماده ای که تا تمام نشود، به هیچ وجه امکان خاموش کردن آن وجود ندارد.
فیلم های مردم از لحظه اخر داخل پلاسکو نشون میده که چند نفر دارن میرن ومیان
تا میفهمن داره ویران میشه اونا هر گز به در خروجی ترسیدن اوار و اتش ریخت روشون
کجا هست امار دو نفر و سه نفر
نتونستن جلوی مرد رو بگیرن
برین فیلمها رو ببینین
مگر نقشه های ساختمان و دسترسیها در شهرداری موجود نیست ، که از افراد اطلاعات می گیرند؟!
اگر برای ساختن مملکت اینجوری یکدل بودیم. الان چین و آمریکا حریف ما نبودند.
اما حیف و صد حیف.
خدایا تو قادری کریمی رحمانی این عزیزان گرفتار در زیر اوار را سلامت به اغوش ملت وخانواده هاشون برگردان
اين كاره نيستيد بابا از خارج از كشور كمك بگيريد
تنها خبر تکذیب اخبار است.
مطلب خیلی جالب اینجاست که در طول سال چقدر هزینه میشود برای مانورهای زلزله و آتش نشانی ولی حالا که نمود عملی بوجود آمد ثابت شد که خیلی پرت قضیه هستیم و توانایی انجام موقعیتهای بحرانی را نداریم و در صورت بروز چنیین حوادثی وسیع تر قطعاٌ با مشکلاتی فاجعه وار روبرو خواهیم شد
تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب! تائید، تکذیب!
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
بعد می گن به اخبار دنیای مجازی اطمینان نکنید
تعداد نیروهای امدادی و آتش نشان که باید مشخص باشه از هر پایگاه چند نفر اعزام شدند چه کسانی بودند و الان نیستند اما اگر مردم عادی و کسبه داخل بودند که کسبه هم مشخصه فقط مردم عادی مبهمه.
با اینکه کار پسندیده ای کردند هم هیئت خ پیروزی که نیمه شب رفتند به محل و هم دانش آموزان اما بهتره در این شرایط مزاحم تیم تجسس و آتشنشانی نشند و خوبه همه برنامه حضورشون رو برای روز تشییع و خداحافظی با پیکرهای سوخته شهیدان بذارند که هم همه اقشار حضور داشته باشند و هم مراسمی در خور و با شکوه ترتیب داده بشه
خدا به خانواده هاشون صبر عطا کنه
این کسبه‌ی عزیز پاساژ کویتی‌ها اگر خیلی دلسوزند به فکر مقاوم‌سازی ساختمانشون باشند
شاید این حرفم بی ربط به نظر بیاد ولی خیلی وقت هست که می خوام بگم.قابل توجه همه آنهایی که فکر می کنند آن طرف آب برایشان فرش قرمز پهن شده.وطن یعنی وقتی توش مشکلی پیش میاد چشمات نم ناک میشه.مثل همین حادثه.وقتی برای تو هم مشکلی پیش بیاد خیلیها چشماشون برات نم ناک میشه.ولی آن طرف آب نه تو به اونها و نه اونها به تو چنین حسی ندارند.ضمنا وطن هتل نیست که تا خدماتش بد بود عوضش کنی.مثل پدر و مادر که اگر بدم باشن ته دل دوستشون داریم.
در نبود منابع خبری موثق و قابل اعتماد و همچنین محدود کردن خبرها به بنگاه صدا و سیما چیزی بهتر از این نمی توان توقع داشت.
کاری که خوب بلدند مسئولین تکذیب!!!
اميدوارم فقط با همت همه در آينده ديگر شاهد چنين روزهاي تلخ و سياه و ماتم زده اي نباشيم. چهار روز است كه دل مي سوزد و اشك چشم آنش دل فرو نمي نشاند.
با سلام
به یاد سرمایه گذاری روی ربات های آتش نشان :
متاسفانه ما ایرانیها آنقدر شعاری شده ایم که حتی رسیدن به فناوری در اکثر موارد نمایشی شده است ربات های آتش نشان در ایران نمایشی برای رسیدن به فناوری است و کاربردی نشده است
در بحث آلودگی هوا که به خودرو ها برمیگردد ما سالهاست به فناوری خودرو برقی رسیده ایم و هنوز هم میرسیم ولی چه سود که این فناوری فقط نمایشی است و منتظریم غربی ها خودرو برقی را به تولید انبوه برسانند و کشور مصرف کننده ما وارد کند
در اکثر موارد فناوری ریشه ای و تولید انبوه نداریم تحقیقات سطحی و در حد پروژه و مکتوب میماند نمونه ای ساخته میشود و به شدت رسانه ای میشود هیاهو و شعار شروع میشود و دیگر هیچ
این وسط یک عده پول خرج میکنند یک عده شغل پیدا میکنند و یک سری افراد پارتی دار استخدام میشوند و کلی بودجه خرج میشود و جالب اینکه به نتیجه بی دنباله میرسد
مغز ایرانی و هوش ایرانی و دستاوردهای آن سوار هواپیما میشود و میرود به همین سادگی
آنطرف مرز سرمایه گذاری روی همان تحقیقات حتی با مغز ایرانی میشود لایسنس تولید میشود و این لایسنس ها به ایران و جهان سوم به بالاترین قیمت ها فروخته میشود
اما دلیل این پروسه چیست ؟
نمیگویند ما به فناوری رسیدیم میگویند ما این محصول را برای عرضه داریم
خیلی ساده است ما مغز داریم ولی مدیریت نداریم نگاه بلند مدت نداریم و تاجران کوته نظر هستیم میخواهیم پروژه تعریف کنیم تا بودجه بگیریم تا یک عده کنار مغز ایرانی نون بخورند و شعار بدهند ولی غربیها مغز ها و تحقیقات را از سراسر جهان جذب میکنند و امکانات و پول با مدیریت صحیح و برنامه کاربردی در اختیار قرار میدهند و مرتب لایه به لایه حفاظت اطلاعات میکنند و مطالب را نرم افزاری میکنند تا وابسته به فرد یا افراد نباشند و حتی با حذف فرد اصلی سیستم به کار خود ادامه دهد و نتیجه را تجاری سازی میکنند بعد نوبت مدیریت تولید و فروش و تبلیغات میرسد نمیگویند ما به فناوری رسیدیم میگویند ما این محصول را برای عرضه داریم
سخنگوی ستاد تکذیب فاجعه ملی پلاسکو
اقدام کسبه بازار کویتی ها قابل تحسینه ولی بهتره همه سعی کنند از وعده هایی حرف بزنند که عملی میشن.
یه ماه دیگه که بگذره و هیجان حادثه فروکش کنه، کی حاضره یک شریک تو مغازه و محل کسبش داشته باشه در حالی که شناخت چندانی ازش نداره؟
بهتر هست برای جلوگیری از آسیب های آتی، دولت مسئولیت رسیدگی به زیان دیده ها رو به عهده بگیره نه مردمی که الان از سر احساسات یه حرفی می زنند و بعد پشیمون میشن
بنظر شما کسی زنده است.با دود و آتش و آوار و ... اشیای فلزی چیزی ازشون باقی نمانده وای به حال آدمی
این دستان (تائید، تکذیب!) کل مملکت رو گرفته فقط مربوط به پلاسکو نیست ، یک روند اجرایی شده
سلام تسلیت میگویم به خانواده های اتشنشان و سایر هموطنانم
آتشنشانی شغل خطیری است. تجهیزات آن باید بروز باشد. وباید کارشناسانه وارد عملیات شوند
متاسفانه 90 درصد آتش سوزی ها در ایران جدی نگرفتن هشدار های آتش نشانی است وبدان توجهی نمیشود
حادثه دلخراش مسجد ارک با حدود 76 کشته بعلت عدم توجه به هشدار های آتشنشانی و بی احتیاطی مسئولین هیئت امنا بود
حادثه دلخراش قطار تبریز به مشهد با 44 نفر کشته به علت عدم ایمنی قطار که متاسفانه هنوز چند ماهی از نگذشته همه چیز به فراموشی رفته

متاسفانه اکثار این اماکن مروبوط است به سازمانهای دولتی و نهاد های انقلاب
عملیات جستجو برای خارج کردن پیکر یک یا چند آتش‌نشان اکنون توسط قیچی مکانیکی دنبال می شود.

ساعت 12:45 این خبر را اعلام کردید ولی بعد از آن چیزی در این مورد اعلام نشد !!!!
بنظر اینجانب علت تکذیب پیدا شدن یک جسد دیگر می تواند این باشد که علی القاعده اجساد زیر 17 طبقه آوار فولاد و بتن و پوشاک آتش گرفته و آب به شدت بد ظاهر شده اند لذا کوشش در انتقال محرمانه اجساد به منظور حفظ حرمت شان و جلوگیری از جریحه دار شدن اذهان ملی می باشد که می شود گفت برای حفظ حرمت شهدا کار صحیحی است اما برای حفظ حرمت مالک حقوقی این فاجعه کار ناصحیحی است.

باید بنیاد مستضعفان مسئولیت این فاجعه مصیبت بار ملی را پذیرا و پاسخگوی عدم توجه به هشدارهای سازمان آتش نشانی باشد.
مسئولین نباید تائید ، تکذیب نمایند
اگه تهران زلزله بیاد چیکار می کنید؟؟واقعا که
4 روز هیچ کاری نکردید تعریف تا کی
واقعا مدیریت شهری افتضاح هستش افتضاح
امیداورم انشاالله زنده باشن
تو این زمانهای پر استرس چه خانواده هاشون و چه مردم دلسوز که اعصاب واقها برای کسی نمونده اقایون یه اخبار درست بگن انقدر مردم سرکار نزارن
خودشونم اخبار همو قبول ندارن اولی تایید دومی نفر تکذیب بعد دومی تایید اولی تکذیب میکنه
هیچ کجای دنیا با وسایل مکانیکی سنگین روی آواری که زیرشون افرادی دفن هستند مشغول به امدادو نجات نمیشن !
شما یه لحظه تصور کن که تیغه بولدوزر یا لودر یه لحظه به بدن کسی که لابه لای آوار هست گیر کنه.حتی ممکنه شخصی از ریزش آوار جون سالم بدر برده باشه ولی در حین عملیات امداد و نجات لودر بیاد از روش رد بشه و یا مته چکش پیکور سرشو سوراخ کنه و به شهادت برسه !
این همه نیرو و سرباز تو پادگانها هست.دستشون یه دونه بیل بدید و اجازه بدین آوار برداری با نهایت دقت و ظرافت انجام بشه
خدایا اینها کین دیگه؟
ترا انديشه بايد كرد در اين درياي توفاني. انتقاد بدون ارائه راه كار چه فايده اي دارد؟ اگر پيشنهادي به ذهن مباركتان مي رسد ارائه تا اين عزيزان زحمت كش عمل كنند.
بنياد مستضعفان فقط وظيفه داره تمليك كنه و پول در بياره
صاحب باغ وحش ارم
صاحب تمام برج هاي تمليكي
صاحب...
درآمدش خرج چي ميشه؟ مستضعفان؟!!!!!
ياد اين اتفاق افتادم كه طرف قالي شسته شده و انداخته رو ديوار خشك بشه و روش كپسول گاز گذاشته كه نيفته، از تو كوچه آقا دزده اومده قالي رو بدزده، كپسول خورده تو سرش و مرده. بعد قاضي حكم به پرداخت ديه كامل (قتل غير عمد) داده براي مالك خونه! الان بنياد و بنيادي ها به يه پر كاهم محكوم نميشن
بايد در كل به بنيادها رسيدگي كرد
چرا هیچ کس حرفی از مالک ساختمان پلاسکو که مسئول مستقیم واصلی ایمن سازی ساختمان بوده نمیزنه،بنیاد مستضعفان سالها از کسبه پول گرفته سرقفلی فروخته پس چرا به فکر ایمن سازی ملکش نبوده،تاکی باید باجون مردم بازی بشه؟؟؟
یادمه چند سال پیش یه مستند نشون داد که در اهرام مصر راهروهای تنگ و کم ارتفاع کشف کرده بودند و یه ربات کوچک مجهز به فیلم برداری تونسته بود جاهایی بره که هیچ انسان و حیوان دیگری مثل سگ و حتی گربه هم نمی تونست بره اگه امروز یکی از اونها موجود بود شاید میشد از تونل هایی که ایجاد شده و امکان عبور انسانها و سگ ها نیست و یا خطر ریزش آوار وجود داره استفاده کرد و افرادی که احتمالا محبوس شده اند و مکان دقیق آنها معلوم نیست را پیدا کرد و نجات داد
به شکل کاملا تابلویی همه ی خبرگذاری ها و خبرپراکنها دارین این حادثه مهم ملی رو از صدر اخبارتون حذف می کنین
فرزندان وطن هنوز اون زیر هستن و شماها دارین اینطوری کمرنگشون میکنین
گفتن یه پیامک اومده از موتور خونه که چهار نفر زنده هستن... تکذیب شد.
گفتن سگ های زنده یاب به قسمتی که به موتور خونه نزدیک حمله بردن... تکذیب شد.
گفتن دستگاه زنده یاب چهار نفر زنده رو توی موتور خونه تشخیص داده ... تکذیب شد.

بعد از پنج روز جسد چهار نفر رو توی موتور خونه بیرون کشیدن ... تایید شد!
اینجاست که باید گفت آقای ملکی به اخبار صدا و سیما هم نباید اعتماد کرد!
الهی همگی آن باشیم که آنیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر