بازدید 11307
نمایندگان مجلس در گفت و گو با تابناک

رئیس جمهور برای شهید اعلام کردن آتش نشان ها وارد عمل شود

این افراد نزد خدا و مردم دارای مقام هستند، زیرا آگاهانه و عالمانه برای حفظ جان و مال مردم و ثبات آرامش، خود را بر آتش زدند؛ اما از آنجا که بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ایثارگران مرتبط با جنگ بنا نهاده شده، اگر بخواهد آتش‌نشانان را هم تحت پوشش خود قرار دهد، باید نظر معظم له را داشته باشد.
کد خبر: ۶۵۸۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶ 22 January 2017
در روزهای گذشته، صحبت هایی درباره «شهید بودن یا نبودن» آتش‌نشانان زیر آوار مانده ساختمان پلاسکو به میان آمد که البته واکنش‌های مختلفی در پی داشت. برخی مسئولان بر این باورند که این افراد جان خود برای برای نجات جان دیگران از دست داده اند و باید شهید به شمار آیند و از سوی دیگر، رئیس سازمان بنیاد شهید معتقد است، تنها کسانی که در راه حفظ وطن جان خود را از دست می دهند، شهید به حساب می آیند.

به گزارش «تابناک» در روزهای گذشته، معاون تعاون‌ و ‌امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در اظهاراتی راجع به این مورد بیان داشت: بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ارائه خدمت و شهید نامیدن آتش نشانانی که در حادثه پلاسکو جان باختند، هیچ تعهدی ندارد، بلکه خود شهرداری موظف به ارائه خدمات به خانواده‌های این افراد است.

بنا بر قانون کسانی که در مناطق جنگی یا آثار به جای مانده از جنگ و در درگیری با اشرار آسیب ‌ببینند، جانباز، ایثارگر و شهید محسوب می‌شوند؛ البته موارد استثنایی چون حادثه منا هم هست که با گردش کاری که از سوی مقام معظم رهبری انجام شد، این افراد نیز شهید به شمار آمده و تحت نظر بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار می گیرند.

با این حال، بیشتر مردم بر این باورند، هر که در راه وطن و مردم ایثارگری می‌کند، باید شهید تلقی شود؛ بنابراین آتش‌نشانان که خود را به آتش زده و جانبازی کردند، باید شهید به شمار آیند؛ هرچند این نظر مردمی منطقی به نظر می رسد، ولی مجوز قانونی در این زمینه صادر نشده و قانونگذاری هم نمی‌تواند طرحی در این باره ارائه کند؛ بنابراین، به نظر می رسد وزیر کشور یا رئیس دولت می‌تواند گردش کاری به رهبری ارائه دهند تا شهادت آن تحت نظر بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گیرد.

علی اصغر یوسف نژاد در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: آتش نشان ها نیز باید مانند مأموران نیروی انتظامی باشند، چون آنان نیز همانند مأموران نیروی انتظامی، گاه حین خدمت آسیب دیده و جان خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین، باید قیود خدمت شامل آنها شود و جزو شهیدان به شمار آیند.

همچنین امیر خجسته، عضو فراکسیون ایثارگران مجلس در خصوص این موضوع اظهار داشت: قطعا مسئولین امر با این مسأله موافق هستند، زیرا رشادت آتش نشانان کمتر از شهدای دوران دفاع مقدس نیست؛ برای نمونه، شهادت آتش نشانان کشورمان در حادثه ساختمان پلاسکو، که برای نجات جان هم وطنانمان در آتش رفتند، نمونه بارز ایثارگری است.

وی افزود: با توجه به شرایطی که منجر به شهادت مظلومانه آتش نشانان عزیزمان در واقعه ساختمان پلاسکو شد، عزم مسئولان بر این گشت تا این افراد را در جرگه شهدا آورند.

خجسته در پایان با بیان اینکه عنوان شهید خدمت کاری اجرایی است و در صورت پیمودن مراحل قانونی، مسئولان مربوطه باید آن را اجرایی کنند، خاطرنشان کرد: مجلس موافق این موضوع است و حتی در این باره نیز مصوبه دارد؛ اما باید نخست این طرح در هیأت دولت تصویب و سپس اجرایی شود؛ البته فکر می کنم دولت نیز موافق این موضوع باشد و مشکل خاصی در این باره نباشد.

یکی دیگر از اعضای هیأت رئیسه مجلس شوای اسلامی در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: به نظر می رسد، این موضوع نیز باید در ردیف موضوع هایی باشد که باید از رهبری درباره آن دستور کار گرفت.

وی گفت: با توجه به شرایط موجود و سکوت قانون در این زمینه، تنها راهکار موجود، وارد عمل شدن رئیس دولت و وزارت کشور است که باید برای این عزیزان از سوی رهبری دستور بگیرند، چون این افراد نزد خدا و مردم دارای مقام هستند. آنان آگاهانه و عالمانه و برای حفظ جان و مال مردم و ثبات آرامش، خود را به آتش زدند، ولی از آنجا که بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ایثارگران مرتبط با جنگ بنا نهاده شده، اگر بخواهد آتش‌نشانان را هم تحت پوشش خود قرار دهد، باید نظر معظم له را داشته باشند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۱۸
خواهشمندیم هم آتش نشانان و هم محیط بانان شامل این طرح شوند
این عزیزان شهید مدافع جان مردم شدند... پس بنوعی شهید محسوب می شوند...می توان واژه جایگزینی هم انتخاب کرد مثلا :
جانفشان


.
.
.
.

سلام ای غروب غریبانه دل
سلام ای طلوع سحرگاه رفتن
سلام ای غم لحظه‌های جدایی
خداحافظ ای شعر شب‌های روشن
خداحافظ ای شعر شب‌های روشن
خداحافظ ای قصه عاشقانه
خداحافظ ای آبی روشن عشق
خداحافظ ای عطر شعر شبانه
خداحافظ ای همنشین همیشه
خداحافظ ای داغ بر دل نشسته
تو تنها نمی‌مانی ای مانده بی من
تو را می‌سپارم به د‌ل‌های خسته
تو را می‌سپارم به مینای مهتاب
تو را می‌سپارم به دامان دریا
اگر شب نشینم اگر شب شکسته
تو را می‌سپارم به رویای فردا
به شب می‌سپارم تو را تا نسوزد
به دل می‌سپارم تو را تا نمیرد
اگر چشمه واژه از غم نخشکد
اگر روزگار این صدا را نگیرد
خداحافظ ای برگ و بار دل من
خداحافظ ای سایه‌سار همیشه
اگر سبز رفتی اگر زرد ماندم
خداحافظ ای نوبهار همیشه
پاسخ ها
خدابخش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
کوروش جان شعری زیبایی که گفتی وصف حال این روزهای مردم ایران است از تو ممنونم و من هم موافق صد در صد این قضیه هستم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
بیکاری هم بد دردیه!
اگر بیمه عمر کافی و هزینه های معاش و تحصیل خانواده این عزیزان پرداخت نشود بزرگترین گناه نابخشودنی خواهد بود.
به نظرم شهادت و جهاد معامله با خداست نه بنده خدا.
صرف نظر از اينكه از خانواده رزمندگان شهيد
و اتشنشانان و حتي رفتگر شهرداري كه در حال خدمت تو اتوبان كشته ميشود بايد دولت حمايت كنه ولي امتياز بيشتر از بيت المال و سهميه براي خانواده يك قشر خاص به نظر عدل علي نمياد.
در این که جانشان در راه هدف که کنترل آتش و حفظ جان دیگران بوده شکی نیست.ولی این متفاوته با کسیکه جانش رو در راه دفاع از کشورش از دست داده.اگه اینطوری باشه که هرکی سر کار کشته میشه شهید حساب بشه باید شامل مشاغل دیگه هم بشه.احساسی برخورد نکنیم...
تنها کسانی که در راه حفظ وطن جان خود را از دست می دهند، شهید به حساب می آیند.
با این تعریف شهدای مدافع حرم شهید محسوب نمیشن؟؟؟!!!!!!
از کمترین کاری هم که میشود برای آنها انجام داد مضایقه میکنند به خدا قسم که اینها هم مثل شهدای جنگ در برای حفظ جون هموطنانشان رفتن
سلام و عرض ادب
یه سوال؟ چه جوری میشه که یکی میره سوریه و عراق کشته می شه شهید حساب می کنید ولی وقتی همون فرد در کشور خودمون به خاطر نجات جان انسانهای همین مرزوبوم خودشو می زنه به آتش و جانش را فدا می کنه شهید حساب نمیشه؟ چه جوری میشه فلسطینی ها را شهید می گید و به افراد مملکت خودمون که جانشون را فدای همین مرز و بوم می کنند شهید نمی گید؟؟!!
این مسئولین سازمان به اصطلاح بنیاد شهید شما هر گونه که فکر می کنید بکنید ولی آتش نشانان فداکار و جانباز ما در دل تک تک مردم این مملکت جای دارند و شهید راه حق و عدالتند. بله آنها الگوی ما خواهند بود همان گونه که شهدای 8 سال جنگ تحمیلی و شهدای هسته ای در دل ما جا دارند و روحیه شهادت طلبی شان به ما امید و دلگرمی می دهد. ای مردم عزیز نگذارید یه سازمان به اصطلاح انقلابی نام و خاطره عزیزان آتش نشان و جانفشان ما را به فراموشی بسپارند.
یا حق
اگر شهید کسی است که در راه وطن شهید شده پس شهید مدافع حرم چیه ؟
مگه سوریه وطن ما بوده ؟
البته که آتش نشان برای وطن کشته شده . مگه خیابان جمهوری و خانه های ایران جزو وطن نیست ؟
نکنه مسولین بنیاد شهید عرب هستن؟
بنیاد شهید خیلی برات متاسفم
مگر این ها به منظور ضیانت از بیت امال و مردم این سرزمین ایثار نکردند؟؟؟؟؟؟
لابد انهایی که در بمب گذاری در پمپ بنزین عراق به دیار حق شتافتند ....
لطفا با احساسات مردم بازی نکنید
شهيد تعاريفي دارد.پس به دور از جو زدگي بحث كنيم.هر كسي در راه كسب روزي حلال خانواده كشته شود شرعا شهيد است.پس خيليها هر روز در اين مملكت شهيد محسوب مي شوند.جو زدگي چيز خوبي نيست.البته مي دانيد كه انتخابات نزديك است؟
نباید انها که در عربستان کشته شدند را شهید نامید
اگه خانواده خودشونم تو موقعیت اینچنینی گیر بیفتن چه واکنشی دارن ؟ یعنی اینهمه حدیث از پیامبر زدید در خصوص مقام کسی که انسانها رو از آتش و بلایا نجات میده نمیخواید خودتون بهش عمل کنید؟ مگه تو راه وطن نبوده؟ وطن کجاست آقایان مسئول بنیاد شهید؟ نکنه جایی هست که ما نمیشناسیم؟ نکنه با شهید دونستن اونا راه اختلاس شماها بسته میشه هنوز پرونده سوء استفاده و اختلاس تو بنیاد شهید بسته نشده البته نمیدونم چرا دیگه درباره اش حرفی هم نمیزنن. بماند.
آتش نشانی که به هیچی جون خودشو بخاطر نجات جون آدمها به خطر میندازه شهید نیست؟ پس چیه لطفا؟ حتما باید میرفتن سوریه و عراق و یمین تا شهید به حساب بیان؟بدبختی اینجاست که همونطور که شهدای جنگ تحمیلی و خانواده هاشون فراموش شدن شهدای مدافع حرم هم بعد از قائله ها حتما فراموش میشن توسط مسئولین . این آتشنشانها تکلیفشون چیه؟ اگه یکی از خانواده شما رو نجات داده بودن میشدن سوپر من؟ تقوا پیشه کنید کما اینکه پیامبر اسلام گفته بهترین شما با تقوا ترین شماهاست و برید در خصوص تقوا مطالعه کنید . بهشت رو به بها میدن نه به بهانه اینو یادتون باشه .
این عزیزان شهیدند زیرا در راه خدا و میهن ومردم از جان خود گذشتند... درود خدا بر این شیر دلان باد زیرا مایه ی افتخارند...باید از این ها تقدیر کرد زیرا به ما یاد دادند که مردانگی وانسانیت و ابثار... هنوز در گشور می درخشد...
شهید هستند و نزد خداوند روزی میگیرند و باید با بازماندگان آنها هم مثل بازماندگان شهدای جنگ رفتار شود. درود بر روح مطهر این عزیزان
نمی خوام به جانباختگان حادثه منا توهین کنم ولی خداییش اینا از اونا شهیدترند!!!
پس چطور کسانی که در جنگ فرمانده بودند سال ها بعد در سانحه هوایی جانشون رو از دست دادند میگین شهید؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر