بازدید 21318
بررسی ابعاد اقتصادی فاجعه پلاسکو؛

چگونه سودجویان قصر خود را روی ویرانه های پلاسکو می‌سازند؟

صبح پنجشنبه، در حادثه ا‌ی دلخراش، پس از آتش سوزی در طبقات فوقانی پاساژ پلاسکو، این مرکز تجاری فرو ریخت و در دل خود، بخش قابل توجهی از صنعت پوشاک را مدفون کرد. این حادثه تلخ و ناگوار غیر از لطمات جانی و ناراحتی و نگرانی ایرانیان، حتما لطمات اقتصادی ای را نیز داشته که در این گزارش به بررسی آن ها می پردازیم.
کد خبر: ۶۵۹۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸ 23 January 2017
صبح پنجشنبه، در حادثه ا‌ی دلخراش، پس از آتش سوزی در طبقات فوقانی پاساژ پلاسکو، این مرکز تجاری فرو ریخت و در دل خود، بخش قابل توجهی از صنعت پوشاک را مدفون کرد. این حادثه تلخ و ناگوار غیر از لطمات جانی و ناراحتی و نگرانی ایرانیان، حتما لطمات اقتصادی ای را نیز داشته که در این گزارش به بررسی آن ها می پردازیم.
 
به گزارش تابناک اقتصادی، طبقات اول تا چهارم ساختمان ۱۷ طبقه ای پلاسکو، واقع در ضلع شرقی چهارراه استانبول، بیشتر به فروش (جزئی و کلی) انواع پوشاک، به ویژه پوشاک مردانه اختصاص داشت و در سایر طبقات نیز اکثرا تولیدی ها و یا دفاتر پخش پوشاک مستقر بودند. می توان گفت پاساژ پلاسکو، بعد از بازار تهران از بزرگترین و معروف‌ترین بورس های توزیع پوشاک در تهران بود.

در این مجتمع، حدود ۶۰۰ واحد تجاری فعال بود که که بیش از ۴۰۰ واحد‌‌‌ آن عضو اتحاد‌‌‌یه پیراهن‌د‌‌‌وزان و پیراهن‌فروشان بود‌‌‌ند‌‌‌ و بقیه واحد‌‌‌ها هم جزو اتحاد‌‌‌یه خیاطان بودند‌‌‌. با توجه به نزدیک شدن به عید، بیشتر واحدهای تولیدی مشغول به کار بودند تا بتوانند پاسخگوی نیاز شب عید مردم باشند و کسبه نیز مغازه‌های خود‌‌‌ را برای فروش بهاره آماده کرده بودند. پس از ماه ها رکود در بازار، همه ساله شب عید، بازار پوشاک جان دوباره می گیرد و بهترین زمان کاسبی برای تولیدی ها و توزیع کنندگان این محصول به شمار می آید. با این اوصاف، می توان گفت که بیشتر مغازه ها و تولیدی ها پر از کالا بودند و با فرو ریختن پاساژ، بخش چشمیگری از سرمایه آن ها نیز مدفون شد. تخمین زد‌‌‌ه می شود که د‌‌‌ر هر واحد‌‌‌ صنفی حد‌‌‌اقل بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان کالا وجود‌‌‌ د‌‌‌اشته است.

همچنین نباید فراموش شود که در اکثر این واحد ها مدارک و اسناد و حتی پول نقد وجود داشته. سردار ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ خبر داده: اموال و گاوصندوق‌هایی که در مجموعه پلاسکو بوده، با هماهنگی هیأت مدیره ساختمان، در گنجینه خاصی از سوی پلیس جمع شده و به صاحبان آن تحویل داده می‌شود.

نرخ اجاره ها و فروش سرقفلی در پاساژ پلاسکو متفاوت بود و ارزش سرقفلی برخی مغازه ها به ۴ تا ۵ میلیارد تومان نیز می رسید و اجاره بهای برخی از آن ها نزدیک ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان در ماه بود. به گفته محمود‌‌‌ نبوی، رئیس سابق اتحاد‌‌‌یه تولید‌‌‌کنند‌‌‌گان و فروشند‌گان پوشاک، هنوز میزان خسارات وارد‌‌‌‌‌‌ه به واحد‌‌‌های پوشاک ساختمان پلاسکو دقیقا مشخص نیست اما بیش از ۴ هزار تن د‌‌‌ر ساختمان پلاسکو  مستقیم فعالیت می‌کرد‌‌‌ند‌‌‌. این در حالی ست که رئیس اتاق اصناف ایران اعلام کرده، بين ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ نفر در اين مجتمع مشغول به كار بوده‌اند. همچنین ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحاد‌‌‌یه تولید‌‌‌کنند‌‌‌گان و فروشند‌‌‌گان پوشاک اعلام داشته که به‌طور میانگین در هر مغازه ای حد‌‌‌ود‌‌‌ ۲۰۰ میلیون تومان جنس بوده.

گفتنی است، خسارات وارد شده بر کاسبان پلاسکو می تواند تأثیر مستقیمی بر صنعت پوشاک داشته باشد. در روز اول این خسارت بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود، ولی الان خسارات وارد شده به صنعت پوشاک، رقمی بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود. همان گونه که گفته شد، با نزدیک شدن به آخر سال و فرا رسیدن عید، تقاضا برای پوشاک افزایش می یابد و با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از خرده فروشان لباس و بوتیک ها، پوشاک خود را از این مرکز تأمین می کردند، پیش بینی می شود که خللی میان عرضه و تقاضا ایجاد شود. با این حساب بیم آن می رود که عده ای سودجو از این شکاف میان عرضه و تقاضا استفاده کنند و شروع به گران فروشی نمایند.  از آن جا که تولیدی های بسیاری در این پاساژ، ویران شده اند، امکان آن هست که سودجویان شروع به واردات پوشاک کنند و با استفاده از این شکاف ایجاد شده، پوشاک وارداتی خود را با سود گزاف به خریداران شب عید بفروشند.

علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران اعلام کرده که راهکارهایی برای جلوگیری از افزایش قیمت، و همچنین یافتن محلی برای استقرار اصناف در دستور کار کمیته بررسی قرار گرفته. امید است، با نظارت و توجه مسئولین، این رخنه‌ی ایجاد شده در صنعت پوشاک برطرف و جلوی سوء استفاده سودجویان و گران فروشی ها گرفته شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۹
من به شخصه فقط دلم برای قشر کارگر اعم از خودشان و خانواده شان ( آتش نشان و خیاط ) و بخصوص آتش نشانان می سوزد .....

وگرنه

اصلا دلم برای سرمایه داران نمی سوزد چون...

کسی که یک مغازه را 5 میلیارد تومان اجاره کرده نشخص است با جیب مردم چه ها کرده است...

.
همه مسئولین مرتبط باید در درگاه الهی پاسخگو باشند...

.
پاسخ ها
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
ببخشید من اشتباهی مثبت دادم. کاسب خوب حبیب خداست. آقای بیل گیستس در آمریکا با هفتاد میلیارد دلار بزرگترین سرمایه دار و کاسب و خیر دنیاست و در اقتصاد شفاف امریکا از هیچ به اینجا رسیده. بازار ایران پشتوانه مشروطه و انقلاب بوده اند و هستند . سرمایه دار خوب از طرف خداوند روزی رسان و سفره دار مردم است. خداوند به تمام کاسبهای خوب برکت و عمر داراز عنایت فرماید
بررسی ارتباط میان مالکین سرقفلی و مستاجرین آنها نیز مساله بسیار مهم و تاثیرگذاری است که شایسته بررسی است.
اگه سایتهای مثل شما جو ندین هیچ گرونی ای پیش نمیاد. ما حداقل ده تا بیست پاساژ مشابه پلاسکو در تهران فقط داریم. واقعا عجیبه که میگین هزار میلیار خسارت به یه پاساژ کشور رو دچار دگرگونی میکنه. صحیح اینه بگین کل سرمایه واحدای اینچنینی چقدره که حالا ۱۰۰۰ میلیاردش رفته. مطمین باشین ۱ درصدم نمیشه. ضمن اینکه سه طبقه لباس فروشی حتی اگه بگیم ۲۰۰۰ واحد اونجا داشتیم (که عددخنده داریه) بازم ۲۰۰۰ هزار تا ۱۰۰ میلیون میشه ۲۰۰ میلیارد لباس.
پس عدد هزار و پانصد میلیارد خیلی خنده داره.
باقی این خسارت به ساختمان ها و.‌‌... وارد شده نه به لباس ها که بگیم واحدای دیگه میکشن روش
شما جو ندین نمیکشن
من مطلبي را در ارتباط با حادثه پلاسكو مي خواهم عنوان كنم.
در اخبار شنيدم كه دولت و شهرداري به افراد حادثه ديده و كسبه انجا مي خواهد كمك مالي كرده و امكانات ديگردر اختيار انها بگذارد.
من صد در صد با اين كار مخالفم. چرا هميشه به افراد خلافكار وكساني كه با بي توجهي خود به جامعه خسارت وارد كرده و براي دولت و نهادهاي عمومي هزينه ايجاد مي كنند، پاداش مي دهيم؟؟؟؟
چرا عليرغم تذكرات فراوان به ساختمان پلاسكو، انها اقدام به ايمن سازي و بهينه سازي سيستم نگهداري ساختمان اقدام نكردند؟؟ من مخالف حمايت از حادثه ديده نيستم. اينكار از طريق بيمه بايد انجام شود، ولي چرا افرادي با سهل انگاري خود، ساختمان و اموال خود رابيمه نكرده اند و حالا با بي مبالاتي خود انتظار همه نوع كمك از دولت و شهرداري دارند؟؟؟؟؟؟
تا كي ما بايد هزينه افراد بي مبالات جامعه را پرداخت كنيم؟؟؟
انفاقا دولت و شهرداري نبايد هيچ گونه تسهيلاتي به انها پرداخت كنند ودر مقابل از انها براي ايجاد خسارت به شهر شكايت كرده و هزينه هاي بسيار بالاي ان را دريافت نمايند.
اي كاش به مسائل مديريتي كشور نگاه احساسي نداشته باشيم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
سلام. برادر من یک طرفه به قاضی نریم. من از مال دنیا چیزی ندارم اما حاضرم همین سرمایه اندکم را در اختیار آسیب دیدگان قرار دهم. دلهایی شکسته و سرهایی به زیر آمده و سفره هایی کوچک شده. به جای نوش دارو نیشتر به زخم نزنیم بهتره
این سودجویان مردم عادی هستند یا آقازاده ها و رانتخواران همیشه پنهان در حاشیه !
قاچاق در این حجم کار مردم عادی است ؟!!!
پیشنهاد می شود امسال مردم برای عید لباس نو نخرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
گناه سایر تولیدیها چیه این وسط؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
باشه نمی خریم!!
قدرت خرید مردم را فراموش نکنید. امروزه مردم توان خرید مایحتاج اصلی خود را ندارند چه برسد به لباس نو.
نگران نباشند ما جنس ايراني ميخريم اگر خوب باشد. اگر خوب هم نباشد باز به كمك هموطنان عزيزمان مي شتابيم و جنس ايراني مي خريم تا جبران نابودي سرمايه عزيزان بشود اما خداوكيلي اونايي كه دست به واردات هم ميخاند بزنند به ضرر هموطنان كار نكنند . ما پشتيبان شما خسارت ديدگان هستيم جنس ايراني ميخريم
پیشنهاد من اینه که سازمان مستضعفین با کمک مستعجران صاحب سرقفلی (آورده در قالب وام ) آپارتمانی جدید و ایمن و بلند تر و با واحدهای بیشتر (برای جبران ضررها) بسازند و چون وام آورده مغازه داران است خودشون مالک بشن و سرقفلی از بین بره
اینجوری مدیریت دولتی هم از بین میرود
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
اول مستاجران را صحیح بنویس
وقتی کرایه یک مغازه 40میلیون در ماه می باشد شما فرض کنید باید باید جنس چند برابر قیمت واقعی به فروش برسد تاهم کرایه دربیاد هم سایر هزینه ها و هم فروشنده ای که ماهی 40میلیون کرایه می دهد به سودی کمتر از دو برابر کرایه راضی نیست و اخر قصه در مغازه ها و شهرستانها مردم فقیر و بینوا یا پشت ویترین مغازه ها نگاه می کنند و حسرت می خورند و آه سردی می کشند و یا باید از دارو و درمان شکم و ...خود بزنند تا پیراهنی خریداری کنند ...همه ما برای کسانی که خسارت دیدن ناراحتیم و علی الخصوص آتش نشانان محترم ولی واقعیت ها را هم ببینید و عبرت بگیریم و چقدر راحت تیتر می زنیم اجاره یک واحد در پلاسکو 40میلیون تومان و سرقفلی یک و نیم میلیارد ...و این جملات روح و روان چند نفر را در کشور مثل پلاسکو به هم می ریزد .....و عاقبت آه و ناله مردم متاسفانه دامن من و شما و همسایه و مسئول را خواهد گرفت ..و عده ای هم معصوم و پاک در لابه لای خطای من و رئیس و مسئول و بازاری قربانی می شوند .خانواده های محترم آتش نشانان از محضر شما طلب عفو داریم
۴ میلیارد تومان قیمت سرقفلی آنها بوده و چند میلیون هزینه ی ایمن سازی مغازه ها نکرده بودند؟! واقعاً حیف از جان پر ارزش آن آتش نشان هایی که در پلاسکو گرفته شد.
جریان چیه؟ بچه های مردم رو به کشتن دادن این همه مشکل به وجود آوردن حالا همه جمع شدن خسارت اینا رو جبران کنن و هی جلسه تشکیل میدن و فوری براشون یه مکان برای کارشون در نظر گرفتن! یه کم شک برانگیز نیست؟ ما حوادث ناگوار کم نداشتیم تو ایران اخیرا همین حادثه ی قطار اونایی که تو اون حادثه کشته شدن چه گناهی داشتن؟ آیا بیمه هم به اونا خسارت پرداخت میکنه؟ کسی برای جبران خسارت اونا تشکیل جلسه داد؟ حتی برای حوادث زلزله هم اینطوری رسیدگی نشد! لطفا در اسرع وقت علت انفجار در طبقه پایین رو علیرغم خاموش کردن آتش که در یکی ازطبقات بالا رخ داده بود و خراب شدن عمودی ساختمان رو برای مردم شرح بدبد. چرا بعضی ها از بعضی های دیگه تو این مملکت مهم ترن؟؟؟؟؟
اون مسئول بي سوادي كه مياد همجين گزارشهايي ميده مردم رو چي حساب كرده تازه اگه اين 600 واحد تجاري هر كدوم 500 ميليون جنس داشتند كه فرض محالي هم هست كلا ميشه 300 ميليارد تومن . اونوقت اين آمار 1000 ميليارد و 1500 ميليارد از كجا اومده . خودشون ميخان جو بازار رو به هم بريزن تا از اين آب گل آلود ماهي بگيرن.
یک پیراهن معمولی رو در مغازه های همین پاساژ به اسم جنس خارجی 60 تا 70 هزار تومن میفروختن و اگر حرف از تخفیف می زدی ناراحت میشدن می گفتن اصلا جا نداره در حالی که تولید داخل بود و ارزشی بیشتر از 30 هزار تومن نداشت. کسی که در ماه 20 میلیون تومن اجاره مغازه میداده چقدر درآمد داشته که این مبلغ رو فقط به عنوان اجاره پرداخت می کرده؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل