بازدید 19176
اعلام تازه‌ترین نتایج سرطان در 195 کشور جهان؛

مرگ 49 هزار ایرانی بر اثر سرطان در سال 2015

نتایج وسیع‌ترین و جدیدترین مطالعه درباره ۳۲ نوع سرطان در ۱۹۵ کشور جهان نشان می‌دهد تعداد موارد مرگ ناشي از سرطان در ايران از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ تقريبا دو برابر شده اما بر اساس مستندات موجود هنوز سونامی سرطان در ایران اتفاق نیفتاده است.
کد خبر: ۶۵۹۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶ 23 January 2017
نتایج وسیع‌ترین و جدیدترین مطالعه درباره ۳۲ نوع سرطان در ۱۹۵ کشور جهان نشان می‌دهد تعداد موارد مرگ ناشي از سرطان در ايران از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ تقريبا دو برابر شده اما بر اساس مستندات موجود هنوز سونامی سرطان در ایران اتفاق نیفتاده است.

به گزارش «تابناک»، در مطالعات جدیدی که توسط مؤسسه (Institute of Health Metrics and Evaluation) وابسته به دانشگاه واشنگتن و به وسیله گروهی از دانشمندان ایرانی انجام و در نشریه JAMA Oncology  منتشر شده، سرطان پس از بيماري ‌هاي قلبي ـ عروقي، مهم ترين عامل مرگ‌ و مير در جهان است که احتمال ابتلا و مرگ ناشي از آن تا حدود زيادي به مکان زندگي افراد بستگي دارد.

این مطالعه حاکی از افزايش چشمگير تعداد موارد بروز سرطان از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ است که اکثر آنها در کشورهاي توسعه نيافته رخ داده است. به طوری که در اين کشورها، موارد جديد سرطان ۵۰ درصد و تعداد موارد جديد سرطان در گروه کشورهاي داراي بهترين مقياس اجتماعي و دموگرافيک – از جمله ايالات متحده و ژاپن - به ميزان ۳۶ درصد افزايش پيدا کرده است.

در این پژوهش از زبان دکتر کريستينا فيتزموريس، استاديار انستيتوي سنجش و ارزشيابي سلامت در دانشگاه واشنگتن آمده است: «خطر سرطان واقعي و فزاينده است. تعداد موارد جديد سرطان تقريبا در تمام دنيا در حال افزايش است که بار فزاينده‌اي بر نظام سلامت همه کشورها تحميل مي‌کند. اين بار، حتي در کشورهاي توسعه يافته نيز دیده مي‌شود.

دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت و از همکاران مؤسسه که در پژوهش مذکور همکاری داشت، در مورد وضعیت سرطان در ایران گفت: در سال ۲۰۱۵ در ایران، ۳۸۵ هزار مرگ روي داده که ۱۲.۸ درصد آن (حدود ۴۹ هزار مرگ درر هر دو جنس زن و مرد) ناشي از مجموع سرطان‌ها بوده است. از کل تعداد موارد مرگ بر اثر سرطان، ۱۸ هزار مرگ در زنان رخ داده و بقيه موارد معادل ۳۱ هزار مرگ در مردان بوده است.

وی اضافه کرد: تعداد مرگ‌هاي ناشي از کل سرطان‌ها در هر دو جنس در ایران طی سال ۱۹۹۰ معادل ۲۴ هزار مورد بوده و به عبارت ديگر، تعداد موارد مرگ ناشي از سرطان در ايران از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ تقريباً دو برابر شده است.

معاون وزیر بهداشت در مورد گروه سنی و نرخ مبتلایان به سرطان در ایران تصریح کرد: نرخ بروز سرطان در ايران با بالا رفتن سن افزايش پيدا مي‌کند و بيشترين بروز سرطان در سال ۱۹۹۰ در گروه سني ۸۰ سال و بالاتر بوده و در سال  ۲۰۱۵ بيشترين بروز سرطان در گروه سني ۷۵ تا ۷۹ سال مشاهده شده است.

وی یادآور شد: به طور کلي، نرخ بروز و مرگ ناشي از سرطان‌ها در مردان بسيار بيشتر از زنان بوده و هست.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین با بیان اینکه علل بروز سرطان در کشور ما در مناطق مختلف جغرافيايي متفاوت است افزود: در سطح ملي، شايعترين سرطان‌ها شامل پستان، پروستات، معده، لوسمي، روده بزرگ، مثانه، و حنجره بوده‌اند. شیوع سرطان دهانه رحم نیز که در سال ۱۹۹۰ پنجمين سرطان شايع در کشور بوده در سال ۲۰۱۵۵ به شدت کاهش پيدا کرده است.

این استاد دانشگاه در مورد مرگبارترین سرطان های موجود در ایران افزود: مرگبارترین سرطان‌ها در ایران طی سال ۲۰۱۵ شامل سرطان‌های معده، ريه، لوسمي، مري، روده بزرگ، مغز و سيستم عصبي،  پستان‌، پروستات‌، کبد و لوزالمعده هستند.

تحقیق دانشمندان ایرانی که زیر نظر یکی از معتبرترین مؤسسات تحقیقات پزشکی وابسته به دانشگاه واشنگتن انجام شده است، نشان می دهد، اغلب کشورهای در حال توسعه از سیستم های ثبت مبتنی بر اطلاعات آزمایشگاهی (پاتولوژی) استفاده می‌کنند که این امر، به کم‌شماری موارد سرطان منجر می ‌شود. این در حالی است که سیستم ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت کارآمد، علاوه بر جمع آوری اطلاعات آزمایشگاهی به جمع‌آوری اطلاعات بالینی بیماران و اطلاعات مرگ بیماران نیز می ‌پردازد.

علاوه بر نوع جمع ‌آوری اطلاعات، پوشش جمعیتی ثبت سرطان نیز در دقت آمار سرطان بسیار اهمیت دارد. به طوری که در کشورهای توسعه یافته جمعیت تحت پوشش بالاتر از کشورهای در حال توسعه است؛ برای مثال میزان پوشش جمعیتی در ایالات متحده ۹۹ درصد، استرالیا و نیوزلند ۸۶ درصد و اتحادیه اروپا ۵۷ درصد است؛ در حالی که میزان پوشش در کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی تنها ۲۱ درصد و در کشورهای آفریقایی و کشورهای آسیایی به ترتیب ۱۱درصد و ۸ درصد است.

این مطالعه نشان می دهد توزیع بروز سرطان در مناطق مختلف کشور ما بسیار متغیر است و بسته به شرایط جغرافیایی، قومیت ها، سبک زندگی و عوامل خطری که با آنها مواجه هستند با هم تفاوت دارند. از طرفی، میزان  مرگ و میر ناشی از سرطان ها بسته به آن که سرطان ها را در چه زمانی تشخیص دهیم و همچنین دسترسی مردم به خدمات تشخیصی و درمانی با هم متفاوت است و متأسفانه آمار دقیق در خصوص این تفاوتها وجود ندارد.

جدا از آنچه رفت، موضوع مهمی که در میان نتایج این مطالعه قابل توجه است، نسبت بروز سرطان به مرگ و میر بر اثر سرطان است که در کشورهای غربی و توسعه یافته هر سال حدوداً به میزان یک سوم تعداد کل سرطان ها، مرگ ناشی از سرطان گزارش می‌شود. این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران این فاصله بسیار کم است و در بعضی کشورها میزان بروز و مرگ و میر بر اثر سرطان، تقریباً مساوی است.

در این مطالعه از مصرف سيگار، انواع مواد مخدر، به ویژه تریاک و دخانیات از عوامل اصلی خطر بروز سرطان‌ها یاد شده و همچنین در آن اضافه شده که مصرف تریاک  شدیداً سرطان زاست و این ماده مخدر، عمر مصرف کنندگان را تا 2.5 برابر سایرین کاهش می‌دهد.

در این پژوهش مفصل و گسترده همچنین در مورد دیگر دلایل بروز سرطان، راه های مقابله و روش های شناسایی بیماری مطالب مستند و دقیقی آمده است که علاقه مندان می تواند در بخش گزارش های «تابناک»  مشروح این پژوهش دانشگاهی را مطالعه کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳۰
نظرتون در مورد پارازیت جیه ؟
در خبر دیروز یا پریروز همین سایت اعلام شده بود که شیوع سرطان در ایران کمتر از دنیاست!
شما(یعنی بعضیا) پارازیت نفرست، سرطان نصف میشه.
خدا زنها را حفظ کنه!
ما مردها که امید به زندگی نداریم
راه حل جلوگیری از سرطان خیلی ساده است = قطع کردن پارازیت. پارازیت عامل اصلی ابتلا به سرطان در شهرهای بزرگ ایران هست. برخلاف بقیه کشورها، در ایران پیشگیری از سرطان باید توسط مسئولین انجام بشه اونم فقط با فشار دادن یک دکمه و قطع کردن پارازیت
بابا یک روز خدا یک خبر خوب پخش کنید. به خدا مردم از بس خبر بد شنیدن دارن دیوانه میشن.
ننوشتين علل بروز سرطان چيست و در کجاها و چرا شايعتر است؟؟؟!!!!عدم نظارت بر توليد و پخش مواد غذايي-واردات بي رويه مواد سمي بدون استاندارد توسط عده اي سوداگر و عدم پالايش آنها، پارازيت هاي اينترنتي و ماهواره اي و استرس حاصل از شکاف طبقاتي و بيکاري از عوامل اصلي سرطان هستند که هيچ کسي حاضر به اطلاع رساني و پاسخگويي نيست و صرفا اکثراً به دنبال رانت و انحصار و سرکيسه کردن مردم هستند.
بنظرم از روزی که نمک سنتی از سفره ایرانیان حذف شد و نمک صنعتی تصفیه شده ید دار جایگزین شد رشد سرطان و دیابت در ایران سریع الرشد شد ! پیشنهاد میکنم همین گروه صحت این نظریه را با مطالعه بر روی جمعیت هایی که به تبع سکونت در نزدیک دریاچه ارومیه یا شور رودها و معادن نمک زندگی میکنند انجام دهند تا صحت یا بطلان این نظریه مکشوف گردد
بهتر است بفرمایید افکار مسئولین!
«وی اضافه کرد: تعداد مرگ‌هاي ناشي از کل سرطان‌ها در هر دو جنس در ایران طی سال ۱۹۹۰ معادل ۲۴ هزار مورد بوده و به عبارت ديگر، تعداد موارد مرگ ناشي از سرطان در ايران از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ تقريباً دو برابر شده است.»

موارد سرطان باید بر اساس جمعیت آمار دهی شود. چرا که در سال 1990 جمعیت ایران کمتر از 60 میلیون بوده و الان 80 میلیون نفر است.
اصلا ربطی هم به امواج پارازیت نداره.
حالا فرض کن نگران سرطان هم باشیم، کاری از دستمون برمیاد
الان وزیر بهداشت میاد تکذیب میکنه میگه همه چی آرومه! بابا داریم میبینم بین مردم و جوونها این سرطان لعنتی رو!
وقتی که مواد غذایی همش سمه هوا همش سمه بنزینی که میسوزه سمه ....سرطانم زیاد میشه
پس میخواستید استرس و دود و پارازیت و آلودگی صوتی درمانگر سرطان باشند.
سلام
سرطان انواع مختلفی داره که علتش هم متفاوته. عمده سرطانهای رخ داده به علت تغذیه نامناسب و مواد غذایی نامناسب است که به خورد مردم داده می شه و کسی هم صداش در نمیاد. مثلاً سیب زمینی چیپس مواد نگهدارنده که در اکثر مواد غذایی موجود است.
برخی سرطانها نیز به دلیل میدانهای مغناطیسی است که جای بحث مفصلی دارد
برخی سرطانها به دلیل آلودگی هوا است که باز هم خود مقوله ای است.
اگر دقت کنید کلیه عوامل ایجاد کننده انواع مختلف سرطان در کشور موجود است و کسی هم از مسئولان به فکر مردم نیست.
موضوع این است
سلام سری به بیمارستان نماز ی شیراز بزنید آمار سرطان بیداد میکند هیچ نهادی دلیل این افزایش را تحقیق نمیکند البته دکتر ملک زاده افزایش پارازیتها را عامل افزایش شیوع بی حوصلگی وسرد درد بین مردم شیراز شده و هیچ نهادی پاسخگو نیست و با وجود اینهمه تکنولوژی چرا مبادرت به ارسال پارازیت میشود و تاکنون ارسال پارازیت هیچ مشکلی را حل نکرده وکسانیکه مبادرت به ارسال پارازیت میکنند شاید فکر میکنند پارازیتها شامل خود و خانواده هاشن نمیشود
بررسي آمار سرطان از روي دليل فوت امري بيهوده است. بطور مثال خواهر من در اثر سرطان خون فوت كرد ولي در گواهي فوت دليل آن را "شوك سپتيك" (كه از نشانه هاي ظهور كننده در مراحل آخر سرطان) مي باشد ذكر كرده اند. يعني از نظر آمار خواهر من به دليل سرطان فوت نشده است.
علاوه بر مواد افیونی یکی دیگر از عوامل اصلی افزایش بیماران سرطانی وجود انواع سیگنالهای فرکانس بالایی است که امروزه به دلائل مختلف در فضا منتشر می شوند بالاخص امواجی که به عنوان پارازیت برای ممانعت از پخش برخی برنامه های تلویزیونی در فضای اغلب شهرهای ایران منتشر می گردد.
متاسفانه به علل وعوامل شیوع سرطان اشاره نمشود وبه مردم در مورد ان علل باید فرهنگ سازی شود
پارازیت.....
پاسخ ها
فاطمه
| Germany |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
شیراز که اخرشه با پارازیت. دیگه کانال های خودمون رو هم نمیگیره. تلفن هم انتن اش افتاضاح. خدا دحم کنه
اگر واقعا اینطوره
ی فکری بحال سیگار کنید
دانشگاه رفتیم همه سیگاری بودن
سربازی...کار....چراواقعا
واقعا قرار نیست پارازیت تموم بشه؟؟
پارازیت مرگ
پارازیت + بنزین ااجمدی نژادی( تولیدی پتروشیمی که همه هوا را از بنزن پر کرد)
مرگ بر پارازیت
مرگ بر روغن پالم
مرگ بر آلودگی هوا
مرگ بر استرس و تنش عصبی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
و ایضاً مرگ بر همه آنهایی که باعث پیدایش استرس می شوند .
لابد بايد صبور باشيم تا سونامي هم بياد بعد مقصران قاطعانه محاكمه شوند !
پاسخ ها
فاطمه
| Germany |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
نه باید سونامی سرطان بیاد. بعد دنبال مقصر بگردن. بعد خخخخ همه ایرانی ها میدونن اخرش چی میشه. هیچکی مقصر نیست
خوب حالا مسبب این همه مشکلات کیه ؟ لابد استکبار جهانی...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر