بازدید 21358
نشست خبری حادثه پلاسکو؛

از کلیه پیکرها نمونه DNA گرفته شد/ اجساد یافت شده دارای فساد نعشی پیشرفته بودند/ تراکم جمعیت امداد رسانی سریع را مشکل کرد/ آتش نشان اول باید جان خود را حفظ کند/ احتمال ذغالی شدن اجساد زیر آوار

از حادثه تلخ پلاسکو پنج روز گذشت و نشانی از زنده بودن محبوس شدگان یافت نشد. خبرها همه ناراحت کننده بود و تعداد زیادی از آتش نشانان قهرمان در این اتفاق به شهادت رسیدند. به منظور اطلاع رسانی بیشتر، لحظاتی پیش نشست خبری بررسی حادثه پلاسکو با حضور تنی چند از مسئولان آغاز شد.
کد خبر: ۶۵۹۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳ 23 January 2017
لحظاتی پیش نشست خبری بررسی حادثه پلاسکو با حضور سردار محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران، قاضی شهریاری سرپرست دادسرای جنایی، دکتر قاضی پاشا مدیرکل پزشکی قانونی، مهندس جاوید معاون فنی عمرانی شهرداری تهران و ملکی سخنگوی بحران پلاسکو آغاز شد.
 
به گزارش «تابناک»، در این نشست، مهندس جاوید ضمن تشریح مختصات ساختمان پلاسکو گفت: 50 درصد آواربرداری انجام شده و از آنجایی که متوفیان در زیر خاک هستند سرعت آواربرداری متناسب با این مسئله تنظیم شد به گونه‌ای که در دو مرحله کشف اجساد را در دستور کار قرار دادیم که یک مرحله در زمان آواربرداری و یک مرحله نیز پس از انتقال نخاله‌ها به زمین هفت هکتاری در خیابان خیام است که متخصصان با دستگاه‌های پیشرفته و سایر امکانات یک بار دیگر کشف جسد را پیگیری می‌کنند.
 
عملیات امداد و نجات در دو مرحله دنبال می شود/ از کلیه پیکرها نمونه DNA گرفته شد/ اجساد یافت شده دارای فساد نعشی پیشرفته بودند/ تراکم جمعیت امداد رسانی سریع را مشکل کرد/ آتش نشان اول باید جان خود را حفظ کند/ ذوب شدن بدن مفقودین موضوعی تخصصی است 
 
اولویت ما اول زندگان بود، بعد جان باختگان و پس از این اموال
 
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در این نشست خبری گفت: از روز پنج شنبه به دنبال هماهنگی با معاونت دادستانی، تیم تشخیص هویت و تعیین علت فوت در مرکز کهریزک مستقر شد. تا کنون شش پیکر در اختیار اداره کل پزشکی قانونی استان تهران قرار گرفت که معاینه تخصصی، ظاهری و اخذ نمونه ها برای بررسی دقیق و تعیین علت فوت انجام شد. همزمان کار تشخیص و احراز هویت صورت می گیرد و سعی کردیم از کلیه پیکرها نمونه DNA اخذ شود.
 
وی افزود: تا کنون نمونه 15 خانواده آتش نشانان اخذ شد و یک مورد از بیمارستان شهید مطهری ارسال شد که از این مورد نمونه برداری انجام ندادیم. از 4 خانواده متوفیان نیز نمونه DNA اخذ شده که این افراد غیر آتش نشان هستند.  تا کنون شش پیکر در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته و قرار است یک پیکر دیگر نیز ارسال شود.
 
در این نشست، محمد شهریاری، معاون دادستان تهران نیز گفت: حسب تکلیف قانونی در محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو بودیم، ارائه مشاوره قضایی به اهالی و کسبه هدف ما بود. اولویت ما خارج کردن احتمالی زندگان و سپس جان باختگان و اجساد مطهر آنها و بعد اموال است.
 
اجسادی که امروز پیدا شدند، دارای فساد نعشی بودند
 
وی تأکید کرد: شخصا در پاساژ کویتی ها حاضر و از نزدیک روند را مشاهده کردم. در همان لحظه اجساد به پزشکی قانونی منتقل شدند و اجساد را معاینه کردیم. اجساد دارای تروما و فساد نعشی پیشرفته بودند. این شایعه در مورد زنده بودن آنها با بررسی صورت گرفته تکذیب شد. خدمات قضایی در مورد مالکین و متصرفین داشتیم. 

شهریاری ادامه داد:  بعضا شایعاتی مطرح می شد که این افراد زنده هستند اما با بررسی پزشکی مشخص شد که این تکذیب می شود و این افراد حیاتی نداشته اند. افرادی تقاضای بردن اموال در معرض خطر را داشتند که ما مجوز قضایی را دادیم.
 
این مقام مسئول در ادامه اشاره کرد: گاو صندوق ها در محل گاراژ قرار داده شد تا تحویل مالکان شود. از مالکان و کسبه تقاضا داریم حوصله بیشتری داشته باشند و اولویت ما را رسیدگی کنند تا پس از کشف اجساد، به وضعیت آنها رسیدگی کنیم.
 
توضیحات رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ
 
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، سردار عباسعلی محمدیان نیز در ادامه نشست به خبرنگاران گفت: متاسفانه به محض اینکه حادثه آتش سوزی و ریزش پلاسکو رخ می‌دهد جمعیت در محل متراکم می‌شوند که برای کمک رسانی مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. به واسطه گسترده بودن آتش و شاخص بودن ساختمان در تهران حضور گسترده مردم را در اطراف پلاسکو داشتیم که عکس‌های خبری این موضوع را نشان می‌دهد، در حالی که این حضور جمعیت باعث ترافیک شدید می شود.
 
وی ادامه داد: بلافاصله بعد از آتش سوزی عوامل انتظامی و راهور در محل حاضر شدند به طوری که 3 سرکلانتر در محل حاضر بودند و تلاش کردیم در جهت ایجاد محدودیت برای ورود افراد و خودروها به خاطر جلوگیری از تردد اقدام کند تا خودروهای امداد رسان راحت تردد کنند و برای این کار استفاده از همه امکانات و رده‌ها در دستور کار بوده است.
 
محمدیان تأکید کرد: تامین امنیت شهروندان حاضر در محل و احتمال حضور مجرمین در بین مردم باعث حضور جدی پلیس شد تا مانع از اقدام به سرقت و یا سایر حرکات شوند به همین جهت پلیس با گستردگی فراوانی حضور پیدا کرد تا هم ورود جمعیت و هم بقیه موارد را کنترل کند. حفظ و نگهداری اموال در دستور کار بوده و هست.
 
در زمان بروز آتش حدود 400 تن در پاساژ حضور داشتند
 
در ادامه نشست خبری حادثه پلاسکو، جلال ملکی، سخنگوی ستاد بحران حادثه پلاسکو به خبرنگاران گفت: بلافاصله 4 دستگاه نردبان نسبت به آب رسانی اقدام کردند و همزمان نیروها نسبت به تخلیه ساختمان اقدام کردند. در ساعات میانی روز هزاران نفر در ساختمان پلاسکو تردد می‌کنند اما برآورد می‌شود در ساعت 8 صبح حدود 300 الی 400 نفر در ساختمان حضور داشته‌اند.
 
ملکی ادامه داد: پس از ورود آتش نشانان نسبت به تخلیه فروشگاه‌ها و کارگاه‌ها اقدام شد.  بسیاری از اوقات هموطنان در این زمینه همکاری لازم را ندارند و فکر می‌کنند حادثه پیشروی بیشتری ندارد در این حادثه نیز افرادی بودند که با وجود اینکه می‌دانستند حادثه است اما وقتی آنها را بیرون می‌کردیم دوباره بر می‌گشتند.
 
هیچ قانونی نمی گوید آتش نشانان جانشان را فدا کنند
 
سخنگوی ستاد بحران حادثه افزود: هیچ قانونی به ما نمی‌گوید که آتش نشانان باید جان خود را فدای دیگران کنند اتفاقا در دروس آتش نشانی تدریس می شود که آتش نشان اول باید جان خود را حفظ کند. آنها می توانستند طبقات بیرون بیایند و خارج شوند اما در حین برگشت متوجه می شوند تعدادی از افراد بدون اجازه و هماهنگی وارد ساختمان شده اند و به دنبال بیرون بردن چک و مدارک خود بوده اند و برای بیرون رفتن مقاومت می کردند.
 
وی تأکید کرد: درصد بسیار زیادی از هموطنان از سوی آتش نشانان بیرون شدند. دقایقی بعد انفجار شدید تری در محل حادثه رخ داد و سپس ساختمان فرو ریخت و همکاران من در زیر آوار قرار گرفتند.
 
ملکی اضافه کرد: بعد از ریزش ساختمان به عینه مشاهده کردیم اسکلت‌ها بهم تنیده شده بود اما با این وجود چند دستگاه جرثقیل سنگین کار را برای یافتن مفقودین شروع کردیم. در حین آواربرداری ستون‌هایی با وزن بیش از 50 تن داشتیم که تلاش ما در ابتدای کار فقط به تخلیه ستون‌ها از محل آوار صورت گرفت.
 
وی ادامه داد: پس از آمارگیری از افراد حاضر و غایب قبل و بعد از عملیات اطفا حریق و زمان ریزش مطمئن شدیم مجموع شهدا و مفقودین حداکثر 25 نفر است.  به تدبیر ریاست ستاد بحران کار ما آواربرداری از سطح آوارها بود و همزمان با آن تونل‌هایی هم برای یافتن مفقودین و ورود به طبقات زیرین از جبهه‌های مختلف حفر شد. بامداد امروز با پیکر 4 نفر که آتش نشانان نبودند روبرو شدیم.
 
تمرکز آواربرداری بر بخش غربی است
 
ملکی تأکید کرد: به خاطر آسیب‌های شدید فوت مفقودین تایید شده است. تا این لحظه مجموعا پیکر 7 نفر کشف شده است اما تلاش برای پیدا کردن سایرین ادامه دارد.  آواربرداری جبهه‌های شرقی و جنوبی ساختمان پلاسکو تقریبا تمام شده است اما هم اکنون تمرکزمان در بخش غربی است و آواربردای در آن بخش با بلدوزر و بیل‌های مکانیکی در حال انجام است.
 
در این نشست خبری شهرام گیل آبادی رئیس روابط عمومی شهرداری تهران در مورد حادثه گفت: وقتی مدیریت بحران جلسه ای با حضور وزیر کشور، فرماندهان محترم سپاه، نیروی انتظامی، استاندار تهران و ... تشکیل می دهند و این بزرگواران به تصمیمی می رسند که مدیریت بحران یک سخنگو داشته باشد، ما به عنوان کارگزاران ارتباطی مجموعه شهرداری تهران وظیفه داریم این موضوع را عملیاتی کنیم. بر اساس دستور شهردار تهران از بحران عبور کردیم و از 12 شب گذشته وارد مرحله عملیاتی شدیم.
 
سخنگوی سازمان آتش نشانی در پاسخ به خبرنگاران گفت:  در حین آواربرداری در طبقه منهای یک با 4 بدن مواجه شدیم، اما فقط توانستیم پیکر 3 نفر را از زیر آوار بیرون بکشیم و آوار به گونه‌ای که خارج کردن پیکر چهارم منجر به متلاشی شدن بدن می‌شود. لذا صلاح نبود که پیکر وی هم اکنون خارج شود زیرا آن مکان ناایمن بود.
 
احتمال ذوب شدن اجساد بخاطر حرارت زیاد 

وی اضافه کرد: قرار شده آواربرداری از بالا انجام شود و هنگامی که آوار سبک شد خارج کردم پیکر چهارم انجام شود به همین دلیل فعلا بدن همانجا مانده است. اینکه گفته می‌شود عده‌ای از مفقودین در هنگام زنده بودن پیامک و تصاویر از خود ارسال کرده‌اند مورد تایید نیست. به دلیل فشار و آتش سوزی امکان دارد آسیب های زیادی به بدن ها به خاطر حرارت زیاد بخورد اما اینکه پیکر آنها ذوب شود یا خیر بحثی تخصصی محسوب می‌شود.
 
علیرضا جاوید معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در این نشست خبری به رسانه ها گفت: از لحاظ قانونی شهرداری تهران اختیاری برای پلمپ محلی را ندارد، همه کار کردیم اما نتوانستیم علاالدین را پلمپ کنیم. پلمپ مراکزی که مسائل ایمنی در آن رعایت نمی‌شود از اختیار شهرداری خارج است.
 
او ادامه داد: فیلمی که قالیباف در حال صحبت با آتش نشانهاست توسط ۴ کانال تلگرانی حرف صریح شهرداری تهران را نقض کردند چرا که وی در این فیلم می‌گوید حفر را انجام دهید اما 5 نفری در این منطقه نمانید چون احتمال ریزش دیوار زیاد است که به همین دلیل جلوی نیروی‌های آتش نشانی را گرفتند.
 
احتمال ذغالی شدن اجساد زیر آوار 

در این نشست خبری، قادی پاشا رئیس پزشکی قانونی استان تهران در مورد احتمال سوختن شدید اجساد گفت: جسد می‌تواند ذغالی شود اما باید پیکر در معرض درجه حرارت زیاد باشد.
 
در ادامه نشست، جلال ملکی سخنگوی ستاد بحران پلاسکو گفت: البسه نیروهای آتش نشانی متحول شده در حالی که قبلا تجهیزات خودروها معتبر نبود اما الان بسیار خوب شده است، هم اکنون آتش نشانی تهران از نظر تجهیزات و تخصص جزو برندهای منطقه است به طوری که بارها از کشورهای اطراف آمده و در دانشگاه آتش نشانی دوره می‌بینند.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۱
خانواده و نزدیکان نگهبان پاساژ گفته که از طرف او پیامک مبنی بر زنده بودنش را دریافت کردن.
الان کدوم گزارش ها را باور کنیم.
سلام درورد بر روح پرفتوح شهداء ایران اسلامی
اینروزها هرجا سخن از حادثه تلخ ساختمان پلاسکو به گوش میرسه اقایان دولت و مسئولین دست مریزاد اما یک سوال چندین حادثه اتش سوزی در کشور اتفاق افتاد اما تا کنون هیچ عکس العملی از مسئولین دیده نشد؟ برج افتاب مشهد اتش گرفت و کاملا سوخت اونجا مردم صدمه ندیدند سرمایه شون از بین نرفت کارگران بیکر نشدند چرا هیچ خبری از مسئولین نشد؟ مگر خون تهرانی ها با بقیه فرق داره؟
خدا رحمتشون کنه مرگ سختی بوده . به خانواده هاشون تسلیت میگیم . همه اتشنشانان در بهشتند
برند منطقه را پنجشنبه ديديم
همه چی آرومه ...همه چی خوب برگزار شده....همه چی استاندارد بوده ...آتش نشانی هم که برنده خاورمیانست! من چقدر خوشحالم...
روحشون شاد. امیدوارم ساختمانهای خطرناک رو رو ایمن کنند بیشترشون عمرشون گذشته. تو اروپا همه رو تخریب میکنن واینستید حادثه ای دیگه رخ بده این همه ادم بیگناه بیمیرن. وای به حال حوادث بدتر مثل زلزله. امکانات که ماشالله هیچی
تروما و فساد نعشی یعنی چی؟معنیشون چیه؟
من خودم قبلا یک اتشنشان بودم معمولا تو این جور حوادث مالک ساختمان مقصر است
برخی از این دوستان ماهیانه به طور متوسط صد میلیون درآمد داشته اند. اما بسیاری از آنها از خرید یک کپسول آتش نشانی و بیمه معتبر و وسایل گرمایشی ایمن خودداری کرده اند. کاش این درسی برای همه مردم شود که در خودرو و خانه و مغازه خود کپسول آتش نشانی بگذارند و نسبت به خرید بیمه نامه معتبر اقدام کنند.
چرا نظرارسالي درج نمي گردد
فیلم نجات 2 آتش نشان از سه اتش نشان را در شبکه های خبری دیده اید که اگر چند ثانیه بیشتر فرصت می بود و ساختمان فرو نمی ریخت حداقل آن نفر سوم هم نجات پیدا می کرد حال اوت احمق هایی که دوربین و موبایل به دست مشغول حماقت بودند با خودشان نباید فکر کنند که اگر ما احمق ها اجازه می دادیم امدادرسانان سریع تر برسند و کارشان را شروع کنند مرتکب قتل آن اتش نشان مظلوم نمی شدیم ؟ آخر تا چه حد حماقت ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار