بازدید 4002

عارف: پیداکردن جایگزین هاشمی کار ساده‌ای نیست

کد خبر: ۶۵۹۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲ 24 January 2017
رئیس فراکسیون امید مجلس در نشست خبری گفت که هاشمی نقش کلیدی در همبستگی جریانات داشت.

به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف در نشست خبری خود که در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: آیت الله هاشمی یار اصیل امام خمینی(ره) و رهبری بودند که نقش کلیدی در همبستگی جریانات و یاران انقلاب داشتند.

وی همچنین با اشاره به حادثه پلاسکو و تسلیت به خانواده‌های آتش نشانان گفت: حادثه پلاسکو یک هشدار جدی است برای همه دست اندرکاران در امور مدیریت شهری که امیدواریم بتوانیم از حادثه‌ای که اتفاق افتاد با برنامه ریزی علمی و نگاه پیشگیرانه این مساله را مدیریت کنیم.

وی افزود حادثه پلاسکو بحث مدیریت شهری را برای ما روشن‌تر کرد که نیاز به تخصص‌های مرتبط شوراها و دست‌اندرکاران شهری وجود دارد و اکنون که در آستانه برگزاری انتخابات شوراها هم هستیم. انتظاراتمان این است که تلاش کنند که شوراها را به سمت شوراهای تخصصی ببرند.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اصولگرایان مطرح می‌کنند که این شورا در درون خود به دنبال عبور از آقای روحانی است؟ گفت: شورای عالی سیاست گذاری در انتخابات سال 94 با توجه به ضرورت‌های موجود تشکیل شد و مهمترین راهبرد هم ادامه مسیری بود که در انتخابات 92 داشتیم.

عارف با تاکید بر اینکه «حفظ دستاوردهای انتخابات 92 مهمترین دستاورد ما بود» گفت: در دوره جدید هم این شورا با دو ماموریت مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و با همان راهبرد که در سال 92 وجود داشت کار خود را ادامه می‌دهد. البته در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری اخیرا کارگروهی تشکیل شد که سریعا با رایزنی‌ها موضع شورای عالی اعلام شود. بنابراین از روحانی عبور نخواهیم کرد و موضع ما حمایت از آقای روحانی است.

عارف در پاسخ به سوال ایسنا درباره شرایط مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی و اینکه چه افرادی می‌توانند عهده دار تصدی این مسئولیت شوند، که ویژگی‌های آیت الله هاشمی را داشته باشند؟ گفت: آقای هاشمی ویژگی‌های منحصر به فردی داشتند که برای همه روشن بود که تقریبا همه اعضای مجمع نیز احترام خاصی برای وی قابل بودند.

وی با تاکید بر اینکه «جایگزین پیدا کردن برای آقای هاشمی کار ساده‌ای نیست» گفت: خوشبختانه انسجام خوبی در مجمع وجود داشت و در مورد تصمیم گیری‌ها نیز همه اجماع نظر داشتند.

وی ادامه داد: دوره فعلی ریاست مجمع در اسفند ماه تمام می‌شود و بحثی که در محافل مطرح است، این است که منتظر بمانند این دوره تمام شود و در دوره جدید رئیس مشخص شود. البته با توجه به رسیدگی‌های شورای نگهبان به برنامه ششم و قانون بودجه اگر اختلاف نظری پیش آمد و به مجمع ارجاع شد احتمالا باید جلسه‌ای برای این موضوع ترتیب داده شود.

این عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام افزود: متاسفانه در آئین نامه داخلی مجمع تشخیص مصحلت نظام نائب رئیس دیده نشده است، در حالی که در نهادهای دیگری مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی دو نائب رئیس وجود دارند اما در مجمع این گونه نیست.

عارف در مورد این که چه شخصیت‌هایی می‌توانند به عنوان رئیس مجمع انتخاب شوند؟ گفت: خوشبختانه انقلاب ما شخصیت‌هایی را در خود دارند و افرادی هستند که بتوانند مسیر آقای هاشمی را ادامه دهند.

وی در مورد اینکه سخنگوی قوه قضائیه از تخلفات نزدیکان به دولت صحبت کرده و با توجه به نزدیک بودن دیدگاه فراکسیون امید با دولت تا چه اندازه این فراکسیون می‌تواند در برخورد با این مسائل دخیل بوده و حرکتی داشته باشد؟ ‌گفت: انتظار ما از همه رسانه‌ها این است که این مسائل را سیاسی نکنند، اگر جناحی شود مشکلی خواهد بود که امروز با آن مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: به همین دلیل در مجلس فراکسیون شفافیت را تشکیل دادیم که به طور جدی مسائل مربوط به تخلفات مطرح و رسیدگی شود. این که در مورد جناح‌های طرف مقابل صحبت می‌شود باید بگویم که اگر در جریان اصلاح طلب باید برخورد صورت گیرد در مورد تخلفات طرف مقابل هم باید همین گونه باشد.

عارف در خصوص تعامل شورای عالی سیاست گذاری با احزاب رقیب اظهار کرد: شورای عالی سیاست گذاری زمانی تشکیل شد که دستاوردهای کشور در انتخابات اخیر رخ داد و ما بارها در همان زمان هم خواهش کردیم و انتظاراتمان را نسبت به جریان رقیب گفتیم که دو جریان اصلی به صورت یک مجموعه منسجم شرکت داشته باشند مردم هم حرف آن‌ها را درک می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: طبیعی است در هر دو جریان اختلاف نظرهایی وجود دارد. به عنوان مثال چند نمونه از احزاب که در مرحله آخر که انتخاب نهایی انجام می‌شد نسبت به ائتلاف با حامیان دولت گله داشتند، اما ما باید پروسه ائتلاف را دنبال می‌کردیم، بنابراین وارد ائتلاف شدیم و حداکثر این افراد را در تهران معرفی کردیم.

رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با اشاره به اینکه «برخی معتقد بودند تشکیل این شورا باعث تضعیف احزاب شده است» اظهار کرد: موارد مختلف را بررسی کردیم و به چنین نتیجه‌ای نرسیدیم. زیرا معتقدیم این جبهه‌ها مقدمه تشکیل احزاب فراگیر هستند و رویکرد این است که احزاب را تقویت کنیم.

وی افزود: در این زمینه جلساتی گذاشتیم و با 5 – 6 حزبی که نامه اولیه را امضا کرده بودند تعامل کردیم. به عنوان نمونه احزابی مانند اعتماد ملی، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و یکی دو حزب دیگر هنوز نیامده‌اند، که ما آنها را هم عضو شورای عالی می‌دانیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر